LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m
Artiklar i kategorin Bil / Tesla

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
30.1°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla skrotar Model S Plaid+
Innan den ens har kommit

Teslas nya Model S Plaid kommer att bli ett riktigt as till bil och för den som ville ha ännu mer erbjöd man Plaid+. Plaiden ska leverera 1020 hästar och noll till hundra på 2,1 sekund, om än med rullande start. Tanken var alltså att Plaid+ skulle leverera ännu mer än Plaid för 320.000 kronor mer, men nu lägger Tesla alltså ner modellen innan den ens har kommit ut på marknaden. Anledningen är enligt Musk att modellen helt enkelt inte behövs. Målet att ha en acceleration nere runt två sekunder är imponerande, men ingen vettig människa behöver en bil som gör noll till hundra på under två sekunder. Passagerare tycker att noll till hundra på tre sekunder är smått vidrigt och inget man vill uppleva mer än en eller kanske två gånger. Plaid+ finns fortfarande på hemsidan men går inte att beställa och kommer alltså inte gå att beställa. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

AMD står för hårdvaran i Teslas nya infotainmentsystem
Ska göra det möjligt att spela AAA-spel i bilarna

Det har länge varit möjligt att spela enklare spel på Teslas infotainmentsystem men snart kanske det även blir möjligt att spela lite mer prestandakrävande spel i Teslas kommande modeller. Teslas vd Elon Musk började redan förra året snacka om möjligheten att till exempel spela The Witcher i Teslas bilar. Nu har även AMD meddelat att de kommer att leverera hårdvara till Teslas infotainmentsystem vilken skulle ha kapaciteten att klara av lite mer prestandakrävande spel. Under AMD:s keynote på Computex 2021 avslöjade AMD:s vd Lisa Su att Teslas nya infotainmentsystem är försett med en AMD Ryzen-processor som parats ihop med en AMD RDNA 2 GPU. Su sa vidare under keynoten: "So we actually have an AMD Ryzen APU powering the infotainment system in both cars as well as a discrete RDNA2-based GPU that kicks in when running AAA games, providing up to 10 teraflops of compute power.... we look forward to giving gamers a great platform for AAA gaming." Rent prestandamässigt så skulle det här ge Teslas nya infotainmentsystem nästan lika mycket kraft som en PlayStation 5. Som The Verge påpekar så är dock spelupplevelsen även beroende på mjukvaruplattformen som spelen ska rulla på. Det ryktas om att Tesla satsar på erbjuda spel som portats till Linux. Huruvida dessa eventuellt kommer att kunna mäta sig med spelupplevelsen på till exempel en PS5 eller Xbox One återstår att se. Teslas första bil med den nya hårdvaran för sitt infotainmentsystem blir Model S Plaid vilken kommer att börja levereras 10 juni. När vi eventuellt kan få se en spelplattform för AAA-spel i Teslas bilar återstår dock att se. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla verkar vilja bygga upp vägkrogar
Har ansökt om varumärkesregistrering för detta

Elektrek rapporterar att Tesla verkar vara på väg in i restaurangbranschen. Detta är något man baserar på en ansökan från Tesla om att registrera varumärken inom restaurangtjänster, pop-up-restauranger, självbetjänings-restauranger samt snabbmats-restauranger. Exakt vad Tesla har för eventuella restaurangplaner är än så länge okänt. Det har dock tidigare snackats om att Tesla planerar att kombinera sina service- och laddstationer med någon form av lounger och restauranger, ett koncept som man även prövat på i mindre skala tidigare. Teslas vd Elon Musk uppgav redan 2018 att en av företagets Supercharger-stationer i Los Angeles skulle kombineras med en klassisk drive-in-restaurang. Kanske är det något i den stilen som Tesla nu planerar att förverkliga i större skala. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Tesla kameraövervaka förarsätet
För att säkerställa att någon faktiskt sitter där

Electrek rapporterar att Tesla nu kommer att börja övervaka förarsätet i deras bilar via bilens inbyggda kabinkamera. Detta är något man gör för att ytterligare säkerställa att det faktiskt sitter någon bakom ratten när bilen framförs. Vi har den senaste tiden fått se en del exempel på när Tesla-ägare på olika sätt lurar bilens system som ska säkerställa att det sitter någon i förarsätet, något som givetvis är både dumt och livsfarligt. Tesla har även den senaste tiden fått en del kritik för att systemet som ska säkerställa att det sitter någon bakom ratten varit för lätt att lura. Förutom att hålla koll på att det sitter någon i bilens förarsäte så tros även Teslas nya "driver inattentiveness"-system hålla koll på att chauffören även riktar sin uppmärksamhet mot vägen och trafiken. Exakt vad som övervakas via kabinkameran finns det inga officiella uppgifter om ännu. De som har kollat in tidiga versioner av systemet säger dock att det bland annat kan upptäcka om chauffören tittar på till exempel sin mobiltelefon istället för vägen. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla börjar fasa ut radar från sina bilar
Autopilot i nya bilar får förlita sig helt på "Tesla Vision"

Tesla skriver på sin webbplats att man har börjat leverera Model 3 och Model Y utan det radarsystem som återfinns i tidigare exemplar av modellerna. Teslas vd Elon Musk sa tidigare i år att datorsyn var bättre än radar och detta verkar vara en av anledningarna till att Tesla nu går all in på datorsyn. Framöver kommer de radarlösa Teslorna få förlita sig på det som Tesla kallar för "Tesla Vision" när till exempel körassistenten Auto Pilot och FSD-funktionaliteten (Full Self Driving) används. På sin webbplats skriver Tesla att viss funktionalitet på grund av detta kanske inte kommer att fungera som tänkt i de Teslor som nu levereras. En mjukvaruuppdatering som ska fixa det ska dock vara på gång inom de närmaste veckorna. Så sent som i veckan så uppgavs det att Tesla börjat samarbeta med LIDAR-företaget Luminar även fast Elon Musk tidigare har dissat LIDAR rätt hårt. Det finns dock i dagsläget inga uppgifter som gör gällande att Tesla planerar att installera LIDAR-system som standard i sina framtida bilar. Det ska observeras att det tillsvidare bara är Model 3 och Model Y som säljs på den nordamerikanska marknaden som kommer att sakna radarsystem. De modeller som säljs här i Sverige verkar än så länge fortsatt levereras med radarsystem. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har börjat testa LIDAR-sensorer
Dags för Musk att krypa till korset?

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Tesla har börjar testa LIDAR-sensorer från Luminar på sina bilar vilket väckt en del uppmärksamhet. Tesla är en av de få biltillverkarna som fram tills nu inte har använt sig av LIDAR-sensorer för att göra sina bilar helt självkörande. Teslas vd Elon Musk har tidigare uppgett att det är något som inte behövs för att göra bilar självkörande och sa 2019 om dessa: "Lidar is a fool’s errand. Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see." Tesla har än så länge inte kommenterat officiellt vad deras samarbete med Luminar innebär. En Tesla med LIDAR-sensor har dock setts på vägarna i Florida vilket ni kan se på bilderna i den inbäddade tweeten nedan. Flera bedömare tror att det blir väldigt svårt att göra bilar helt självkörande med enbart kameror då dessa inte kan upptäcka hinder, läsa av vägar och annat lika effektivt som de laserbaserade LIDAR-detektorerna. Elon Musk har i år även medgett att hans tidigare kommentarer angående LIDAR kan ha varit lite förhastade. Så vem vet, det är väl inte helt omöjligt att även Teslas självkörande bilar kommer att förses med LIDAR-sensorer framöver. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk påstår att Tesla Roadster klarar 0-100 på 1,1 sekund
Med raketpaketet

Tesla Roadster kommer, när den väl börjar byggas och säljas, att bli en larvigt snabb bil. Tesla påstår officiellt att den ska klara av 0 till 60 mph på 1,9 sekunder, vilket borde betyda 0-100 km/h på 1,9-2,0 sekunder. Men det kommer även att finnas ett rakettillbehör, som man så klart döpt till SpaceX Rocket Thruster option pack. Med detta påstår Elon Musk att bilen ska ta sig till 60 mph på 1,1 sekund. Enligt Elon ska det vara en säker men mycket intensiv upplevelse som folk med hälsoproblem inte ska utsättas för. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Tesla får betala norrmän för slöare laddning
Bilarna började ladda långsammare efter uppdatering

Den norska förlikningsnämnden har beslutat att Tesla ska ersätta 30 teslaägare i landet efter det att deras bilar har börjat laddas långsammare. Den långsammare snabbladdningen uppges bero på en programvaruuppdatering från 2019 och ska gälla ett antal Tesla Model S som köpts in mellan 2013 - 2015. Undersökningar visar att det är uppdateringen som gjort att bilarna nu laddas långsammare än tidigare. Förlikningsnämnden dömer Tesla till att betala 136.000 norska kronor vardera i ersättning till ägarna skriver TT. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model S Plaid kan komma med en infällbar vinge
Bilder på ny prototyp har dykt upp

Det har dykt upp lite bilder på en Tesla Model S som tros vara en prototyp på den kommande Model S Plaid eller kanske till och med Model S Plaid+. Det mest anmärkningsvärda med den nya prototypen är att denna är försedd med en infällbar vinge som synes på bilden ovan och i de inbäddade tweetsen här nedanför. Bilderna fotades av The Kilowatts när prototypen tog sig några varv på Laguna Seca Raceway i Kalifornien, en bana där Model S Plaid testkörts flera gånger tidigare. Model S Plaid kommer att ha en topphastighet på 320 km/h och göra 0 - 100 på 2,1 sekunder, något som kanske gör att det krävs en vinge för att bilen ska behålla sina köregenskaper. Model S Plaid+ är sagd få ännu bättre prestanda men exakt hur den ser ut än så länge oklart. Tesla kommer börja leverera Model S Plaid någon gång under 2021:s andra halvår medan Model S Plaid+ förväntas släppas någon gång nästa sommar. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas fabrik i Tyskland startar först nästa år
Gigafactory Berlin försenad

Många Teslavänner ser fram emot att Teslas fabrik utanför Berlin, Tyskland, ska slå upp dörrarna. När den gör det kommer nämligen leveranserna av Model Y igång på riktigt i Europa och vill man ha en Y så hänger typ det mesta på hur det går för bygget. Men det går segt. Till skillnad mot Kina så kan nämligen befolkningen i Tyskland protestera, vilket gör att bygglov har överklagats och då tar det lite tid. Själva bygget av grunddelarna av Gigafactory Berlin verkar gå bra, men nu sägs det vara förseningar i den nya batterifabriken som ska bygga den nya typen av cell som Tesla har tagit fram. Nytt datum för att första bilen ska rulla av bandet är nu satt till slutet av januari nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Roligt kommando öppnar laddport på Tesla
Open butthole!

Elon Musk och Tesla är ju kända för att ha lite humor och det senaste i den raden är ett lite annorlunda röstkommando. Man säger helt enkelt Open butthole och så öppnas bilens laddlucka. Självklart kan man också säga Close butthole för att stänga luckan. Ett annat tramsigt kommando är att man kan säga My balls are cold för att sätta på stolsvärmen. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Tesla har nu över 500 laddare i Sverige
Och sålde rekordmånga bilar förra kvartalet

Elbilar är fantastiska, men ska man åka långt behövs det ett bra nätverk av laddare. Tesla leder stort här och nu har man nått en ny bilstolpe när man når 500 installerade superchargers utspridda över 45 stationer i Sverige. De senaste laddarna blev 12 nya vid Tornbys handelsplats i Linköping och åtta nya vid Haggården i Mariestad. Här kan du kolla vart alla stationer finns. Antalet V3-laddare, alltså de snabbare som laddar i 250 kW, närmar sig 80 till antalet och man planerar 20 nya stationer med V3-laddare under 2021. Enligt Tesla ska en Model 3 Long Range kunna ladda tolv mils räckvidd på fem minuter. Tesla meddelade också häromdagen att man levererade rekordmånga bilar förra kvartalet. 184.800 bilar blev det, trots att en fabrik stod still lite på grund av att man saknade delar och i princip obefintlig försäljning av Model S och X, som ju kommer i nya versioner alldeles strax. Man räknar dock med att sälja betydligt fler av dessa under det här kvartalet och eftersom marginalen på dem är betydligt högre än på Model 3 och Y räknar man med att tjäna bra med pengar. Tumnagel
35.0°
+
Roger Åberg
0

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns det över 6000 stycken Tesla Superchargers i Europa
488 av dessa finns här i Sverige

Tesla har nu nått ytterligare en milstolpe och det är att man har passerat 6000 stycken (6039 stycken närmare bestämt) Superchargers i Europa. Dessa finns nu utspridda på 601 platser i 27 olika länder. Här i Sverige har vi för närvarande 488 stycken på 43 stycken platser och var ser ni på bilden nedan. Lite mer fakta om Superchargers hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Så fungerar växelväljaren i uppdaterade Tesla Model S och X
Är nu flyttad till skärmen

I slutet av januari rullade Tesla ut uppdaterade versioner av Model S och X. De ser i princip likadana ut men har mer teknik, möjligheten att få en halv ratt och en del nya funktioner. En av grejerna är att man skippat växelväljarpinnen bakom ratten och nu flyttat detta till skärmen i mitten istället, och här får vi se hur det ser ut. Och där man kanske hade hoppats på knapparna D, P och R eller något liknande handlar det istället om en liten bilikon som du flyttar fram eller bakåt. Känns sådär, vad tycker ni? Ok, so this is how u change gears on the new S/X ????@elonmusk @tesla pic.twitter.com/dXtsSzQBAS— Michael Hsu (@hsumacher) March 24, 2021 Tumnagel
11.2°
+
Bobby Green
0

Nu kan du köpa dig en Tesla med bitcoins
Tesla diggar kryptovalutor

För en stund sedan meddelade Elon Musk att man nu kan betala med bitcoins när man köper en ny Tesla. Nyheten är inte direkt oväntad då vi förra månaden skrev om att Tesla köpt bitcoins för 1,5 miljarder dollar. Man inleder med betalningsalternativet i USA och senare i år ska man göra det möjligt på fler ställen. Tesla is using only internal & open source software & operates Bitcoin nodes directly.Bitcoin paid to Tesla will be retained as Bitcoin, not converted to fiat currency.— Elon Musk (@elonmusk) March 24, 2021 Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil ute på testbanan
Kanske kommer lanseras någon gång då?

I november 2017 presenterade Tesla lastbilen Semi men fortfarande har inga kunder fått några exemplar, och det är många som har beställt. Men nu ser vi lite ljus i alla fall eftersom en prototyp av lastbilen setts köra på Teslas testbana. Planen var att de första kunderna skulle få sina bilar redan 2019 men som ni vet blev det aldrig så. Exakt när det kan ske är också fortfarande oklart. I slutet av detta året är det senaste snacket i alla fall. Semi on the track pic.twitter.com/0QCTYGbLJv— Tesla (@Tesla) March 14, 2021 Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Tesla inför nya titlar på företaget
Elon Musk är nu Technoking

Tesla har ansökt om att företagets vd Elon Musk och finanschef Zach Kirkhorn ska få ytterligare varsin officiell benämning på Tesla. I en ansökan till den amerikanska myndigheten Securities and Exchange Commission (SEC), motsvarigheten till Sveriges finansinspektion, så vill Tesla att Elon Musk hädanefter officiellt ska få benämningen "Technoking of Tesla" medan Kirkhorn ska få kalla sig för "Master of Coins". De båda ska dock fortsatt även behålla sina officiella titlar "Chief Executive Officer" respektive "Chief Financial Officer". I ansökan till SEC står: "Effective as of March 15, 2021, the titles of Elon Musk and Zach Kirkhorn have changed to Technoking of Tesla and Master of Coin, respectively. Elon and Zach will also maintain their respective positions as Chief Executive Officer and Chief Financial Officer." Exakt varför Tesla har valt att skoja till Musks och Kirkhorns titlar på företaget finns det än så länge ingen officiell förklaring till. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regular Car Reviews kör Tesla Model Y
En modell som inte sticker ut

Nu har turen kommit till YouTube-kanalen Regular Car Reviews att göra en recension av Tesla Model Y. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Snubbe rekommenderar att inte dra släp med Tesla Model Y
Drar för mycket el helt enkelt

Bakom en Tesla Model Y får man dra upp till 1588 kilo. Den här snubben lastar två crossar som tillsammans väger 249 kilo på ett släp som väger 204 kilo. Han har alltså bara hängt 453 kilo bakom bilen och har mycket till godo. Men vad gör detta med räckvidden egentligen? Enligt videon gick räckvidden från 91 procent till 66 procent på bara 3,1 mils körning. Sträckan som skulle köras var 6,1 mil och väl framme hade räckvidden droppat från 91 procent till 46 procent. Om de hade börjat resan med fulladdat batteri på 100 procent hade den totala räckvidden bara blivit 13,2 mil. Bilen ska ha en räckvidd på 52,5 mil enligt Tesla (utan släp) men vid tester har det här gänget bara lyckats komma 32,2 mil som max. Kör du mycket elbil med släp? Dela gärna med dig av dina erfarenheter bland kommentarerna nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0