m

Golf GTI Cabriolet

Roligare utan tak?

Bil / Volkswagen

Jag har en fabless för cabbar. Sedan jag köpte en Mini utan tak finns liksom inte alternativet att köpa en bil med plåttak. Tyg är så mycket vackrare, så mycket trevligare och så går det ju framförallt att fälla ner. För det absolut bästa taket är himlen. Att en varm sommardag glida genom Stockholm med taket nedfällt är magiskt. Att sitta i bilkö en solig eftermiddag gör bara att man blir lite mer solbränd. Och blir det för varmt är det bara att dra på AC:n.

Men ett barn har blivit två och den där Minin är fortfarande sinnessjukt charmig men så värst praktisk är den inte. Det finns många cabbar som är roliga och har en vettig prislapp - men de har alla bara plats för två. Vill man åka fyra utan tak - och inte plåga de i baksätet - har man två alternativ. Antingen blir man extremt fattig - så fattig att man måste råna banken innan - eller så tummar man på roligheten. Och det sista gör jag inte frivilligt.

När Audi presenterade sin A3 cabriolet blev jag imponerad främst över sufflet-konstruktionen som inte tog upp allt för mycket bagageutrymme. Som väl är har trenden med plåtcabbar avtagit, det finns ingen anledning att fylla upp bagaget med tung plåt. Men gud vad tråkig den var, A3:an alltså. Sedan kom Golf som cab och de två bilarna är väldigt lika - både i hänseendet att de är bra bilar men också att de är rätt trista. Gör en GTI av den här, för tusan, tänkte jag och mitt ord är ju lag som alla vet så blev det precis så.

Både på ut och insidan ser GTI Cabriolet ut som just en GTI, fälgar, lampor, det klassiska GTI-tyget på klädseln, allt känns igen från vanliga GTI:n. Och som med allt är smaken som baken, jag kan tycka att R-modellen av Golf är ännu mer lyckad, men GTI har ett arv som jag gillar. Förutom taket skiljer sig även framrutans vinkel mot originalet.

I serien av förkortningar hittar vi numera också XDS, en dynamisk differentialbrom, och förutom EPS och de andra är vi numera förväntar oss är XDS standard i GTI Cabriolet. DSG är däremot tillval, och för ovanlighetens skull försämrar DSG förbrukning och toppfart en smula.

Alla system och de 210 hästarna gör att bilen känns väldigt odramatiskt vilket både är bra och dåligt. Det är bra för att bilen blir oerhört säker och lättkörd, det är dåligt eftersom GTI:ns rykte som busbil inte känns rätt längre. Vill man busa får man istället längta efter en Golf R utan tak helt enkelt.

0 till 100 går på 7.3 sekunder oberoende av manuell låda eller DSG, toppfarten är 237 km/h med manuell och 235 km/h med DSG. Förbrukningen är 0.76 vid blandad körning med manuell, 0.77 med DSG.

Vi drar ut på autobahn och börjar känna på prestandan, det är väl kanske ingen landsvägskryssare men Golfen ligger tryggt på väggen där den ska. Även vid riktigt höga farter känns bilen väldigt trygg - både med och utan tak. Med tak i hastigheter som man inte ens får drömma om i Sverige är ljudet i kupeen rätt behagligt. Tar man ner taket och bränner på så kan man sitta och snacka i normal samtalston även i 150 km/h, så detta kommer inte att bli något problem i Sverige om man säger så.

Vill man dra ner taket får man åka av från motorvägen men man behöver inte stanna, taket går att fälla ner och upp i hastigheter upp till 30 km/h. Upp åker sufletten på 9.5 sekunder och ner tar det 11 sekunder.

Jämför man med den vanliga Golfen så får man så klart tumme på några saker. Cabben väger 140 kilo mer än den vanliga vilket leder till att det tar 0.4 sekunder längre tid till 100 och toppfarten är sänkt med tre km/h - något som knappast märks när man istället njuter av fågelkvitter och frisk luft.

Takkonstruktionen är rätt smart och inkräktar inte så fasligt mycket på utrymmet i bakluckan. Framförallt är hålet in rätt stort och när man väl fått in sakerna får 250 liter blandat bråte plats.

Så är Golf GTI Cabriolet den ultimata bilen? Ultimata är väl och ta i, men åker man utan tak är det alltid något man får tumma på och Golfen kan vara en fin mellanväg. Svensk prislapp är inte fastsatt, men priset kommer troligen att landa runt 300 000 kronor - vilket är runt 30 000 mer än en vanlig GTI. DSG-lådan, ett tillval som jag tycker att man ska kryssa i, kostar 14 500 kronor till. För en bit över 300 000 får man en rätt snygg, rätt snabb och rätt praktiskt bil och det är inte så illa det inte.

Det enda jag kan klaga på är egentligen att Golf är i slutet på generationscykeln - köper man denna nu kommer en helt ny runt hörnan. En ny cab lär vi dock få vänta på ett bra tag. Och så är vissa delar av inredningen - främst mittkonsolen - verkligen trista.

Golf GTI Cabriolet går att boka snart och kommer att levereras under sensommaren.

Läs mer
Marcus Ericsson blir tredjechaufför i Formel 1
Petas från förstauppställningen i Sauber 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
SVT plockar ner satirklipp från kinesisk videosajt
Backar efter kritik från Kina 
20.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Schweiziska fotbollsfans protesterar mot esport
Tycker inte det har något med riktig fotboll att göra 
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe klarar Super Mario Bros. på 4.55.913
Impressive! 
43.0°
+
Roger Åberg
0
Får man klaga på vädret?
Eller måste man helt enkelt klaga? 
48.6°
+
Roger Åberg
0
Nu finns även Waze till CarPlay
Yihaa! 
43.7°
+
Roger Åberg
0
Internet Archive lägger till 1100 spel till sitt spelbibliotek
Spela gamla arkadklassiker online 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Game of Thrones blir en turistattraktion
Kolla in läget i Winterfell, Kings Landing och annat 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snapchat och Amazon börjar samarbeta
Shoppa det du ser på bilden 
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Inte råd med en iPhone Xs? Här är mobilerna du har råd med!
Vi har kollat in det mer rimliga utbudet 
48.6°
+
Roger Åberg
0
Nu är macOS Mojave släppt
Den mörka versionen av macOS 
46.3°
+
Roger Åberg
0
Forskare vill bygga murar i havet för att förhindra issmältning
Kan det rädda Arktis glaciärer? 
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Apple köpt Shazam på riktigt
Appen blir snart reklamfri 
41.6°
+
Roger Åberg
0
Fallfunktionen i Apple Watch 4 behövs sättas på manuellt
I alla fall om du är under 65 år 
41.2°
+
Roger Åberg
0
Peugeot 508 och 3008 blir laddhybrider
Lanseras nästa år 
41.5°
+
Bobby Green
0