m

Först i Sverige att testa nya BMW M6 Coupé

På racerbanan Ascari dessutom

Bil / BMW

Ja jag vet. Det är ibland ganska töntigt att säga att man är först med något, men denna gången så måste jag det. Jag älskar att köra bilar och att då som förste svensk få provköra nya BMW M6 Coupé på racerbanan Ascari i Malaga känns allt lite speciellt. Ungefär som när man hittar en parkeringsplats på en vad man trodde full gata, eller när kassapersonalen på ICA öppnar en ny kassa och man slipper vänta på den överfulla kundvagnen före. Typ så kändes det, fast cirka tusen gånger bättre.

+35 grader i solen är nästan lika hett som den biffiga bilen. Ingen glass idag utan "bara" glassning på slingriga vägar bland bergen och så självklart huvudattraktion, racerbanan Ascari. Åtta varv varav två med pacecar och sen sex fria fick vi. Det tog några varv att bli varm i kläderna, eller svettig var jag redan men ni förstår vad jag menar. Otroligt rolig och ganska lång bana som för mig som är rookie kändes perfekt för att testa den här bilen. Några bra rakor där man kunde sträcka ut lite (200 km/h+) och en hel del böjar där man kunde pressa chassiet lite och se vad kärran gick för. Jag körde hela tiden med "M2" intryckt och där alla inställningar var inställda på "Sport +". Antisladdsystemet var inte helt urkopplat utan i "MDM"-läge vilket gjorde att man kunde släppa ut baken lite grann utan att det går helt överstyr. Bilen kändes trygg trots att man bråkade lite med den och slängde omkring den runt curbsen. De sex varven gick mycket snabbt och efteråt var jag faktiskt inte lika utmattad som jag hade trott från en början. Det var ju givetvis tecken på att jag hade kunnat pressa bilen ytterligare och att det fanns mer att ge. Jag gick igenom varven i mitt huvud och konsulterade med andra på plats var man hade kunnat strunta i att släppa på gasen och så vidare. Men nu handlade det ju inte om att sätta några ny varvrekord utan bara att känna lite mer på bilen än vad man gör på allmänna vägar, och det var precis det jag gjorde. Coupén är den sportiga av de två (cabrioleten) och har faktiskt något annorlunda fjädring som är lite hårdare. Grundkonstruktionen i Coupé och Cabriolet är densamma som även sitter i nya M5 men den är sportigast inställd i M6 Coupé, lite mer sansad i M5 och glidigast i M6 Cabriolet.

När man kör snabbt på en racerbana kan det hända att man behöver bromsa ibland, i mitt fall många gånger. Då är det bra att ha rejäla doningar som gör det jobbet åt en så att man slipper leka Fred Flinta och bromsa med fötterna planterade i asfalten. En nyhet som kommer med nya M6:an är att man mot en peng (oklar hur stor, men troligtvis jättestor) kan få keramiska bromsar, som även passar till M5. De här lämpar sig bäst för den som rejsar och de är några riktigt sjuka skivor man har att göra med, titta bara på jämförelsebilden med vattenflaskan. Skivorna mäter hela 410 millimeter fram och man måste ha minst 20-tumsfälgar för att de ska få plats. Keramikskivorna satt runt om på hela testbilen och bettade direkt och kändes aldrig utmattade, precis som keramiska skivor ska göra alltså. Ska hålla ett par tusen mil, men de käkar belägg som Kakmonstret moffar Oreos ungefär. Skivan väger nästan hälften så mycket som en vanlig och när man fick känna skillnaden genom att lyfta de båda samtidigt inser man hur mycket vikt det gör på hjulen. De keramiska skivorna gör att hela styrningen blir lättare och att bilen lättare driver hjulen då de inte behöver skotta runt lika mycket massa. Enligt experten på plats gör de lättare skivorna en avsevärd skillnad när det kommer till styrförmågan. Den som är sugen på skivorna nu får dock vänta tills nästa vår då de blir tillgängliga som extrautrustning, men det kanske bara är bra så att man hinner spara ihop pengarna de kostar.

Andra saker man kan göra för att lätta bilen är att bygga vissa saker i kolfiber. Som taket i kolfiberförstärkt plast till exempel som ingenjörerna precis som till förra generationen har gjort även till nya M6 Coupé och som är standard. Det här lilla viktbesparingsknepet gjordes för första gången på en vanlig konsumentbil när M3 E46 CSL introduceras 2004. Ser riktigt snyggt ut och sänker självklart vikten en del, men exakt med hur mycket har jag inte fått fram. I övrigt är bilen även smyckad med kolfiber på insidan runt växelväljaren och på dörrsidorna. Insidan för övrigt är klädd i läder och försedd med sportiga stolar med bra skålning som fångade upp kroppen mycket bra ute på banan. Ny treekrad sportratt sitter mitt i blickfånget och de stora paddlarna i metall är mycket härliga att jobba med och precis så som jag tycker att paddlar ska vara utformade. Tydliga, lagom stora och inte i plast.

I M6 har man stoppat ned samma motor som i M5 vilket enklast kan sammanfattas med att säga mycket bra jobbat. Sjukt potent spis som när man fick se den utanför bilen uppenbarar sig som väldigt kompakt. De båda turboaggregaten sitter ovanpå motorn väldigt tätt och gör att responstiden från avgassidan blir minimal, något som också märks då bilen saknar allt vad ketchup-effekt är. De polerade grenrören vi ser på bilden är bara för show och ser inte ut så i vanliga fall. V8:a, dubbla turbo, 560 hästar, 680 Nm, 0-100 km/h på 4.3 sekunder, toppfart 250 eller 305 km/h om man har köpt "M Drivers Package": Sjuka siffror som man genast förstår stämmer när man kör bilen. Precis som M5 som jag testade för ett tag sedan finns det alltid kraft i överflöd och den sjustegade dubbelkopplingslådan är en fröjd att leka med. I "Sport +" ganska aggressiv vid växlingarna men inte alls så våldsam som gamla SMG-lådan i M5 E60 enligt min medpassagerare. Avgaspuffarna vid upp- och nedväxlingar är en fröjd för både örat och själen.

M6 Coupé är modellen för dig som tycker att M5 är för mycket business och att cabbar inte hör hemma på racerbanan. Hårdast i det övre M-gänget helt klart, och en coupé är alltid en coupé. Rena linjer, bred rumpa med lika breda sulor, fyra pipor, stora fälgar och hungrig front. Och för att folk verkligen ska veta att det är just en M6 du kör har BMW nu börjat med att skriva ut hela modellnamnet på märket i grillen. Ett tag hade de bara ett "M", sen inget alls och nu hela namnet. Och ingen kunde svara på riktigt varför. Men självklart handlar det om identitet. Det ska synas att du har det värsta. Varför samma knep inte har anammats på de andra nya "M"-modellerna var också oklart, och att inte nya M5 som kom förra året har det tycker jag är jättemärkligt. För faktum är att en F10 med M-paket mycket lätt kan misstas för en riktig M5 i backspegeln. Och det vill väl knappast M5-ägarna? Under presskonferensen fick vi bekräftat att 6-serie Gran Coupé kommer även som "M" nästa år. När jag då frågade vad det skulle stå i grillen på den blev det tyst. Svaret skulle jag få imorgon, om det nu finns något vill säga. För resan är nämligen inte över än, jag har ju cabben kvar att provköra också. Hoppas nu att vädret blir hyfsat (prognosen säger 32+) för jag vill jobba på cab-brännan. Och självklart höra V8:an skälla utan massa tak i vägen. Dämpar föresten kolfiber ljud?

Till Sverige kommer coupén först till hösten och prislappen ligger på 1 167 000 kronor. Cabben kan du köpa redan idag och den går loss på 1 238 000 kronor.

Läs mer
Tim Cook om priserna på iPhone
Och om tullarna mellan USA och Kina 
20.7°
+
Roger Åberg
0
Aftonbladet börjar sända Svenska Elitserien i CS:GO
Counterstrike-matcher streamas på Sportbladet 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk verkar sugen på att haka på till månen
Japansk miljardär tycker att han borde göra det 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Stan & Ollie
Baserad på Helan och Halvans liv 
42.7°
+
Bobby Green
0
Xiaomi erkänner reklam i inställningsmenyn
Pengar måste rulla in nånstans 
25.0°
+
André Stray
0
Google Maps med stöd för CarPlay är här
Hej då Apple Maps? 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Containerfartyg har korsat Arktis för första gången
Northern Sea Route öppen för kommersiell trafik snart? 
21.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Efterfilm från Comic Con Stockholm 2018
Lite lunchnörderi 
45.1°
+
André Stray
0
Sydkorea och Nordkorea vill arrangera OS tillsammans
Siktar på Sommar-OS 2032 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona 
42.9°
+
Bobby Green
0
Apple Watch 4 är ett riktigt lyft!
Vi ger er den första svenska recensionen 
47.9°
+
Roger Åberg
0
Linux-utvecklare inför ny uppförandekod
Alla ska respekteras 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Capcom stänger ner studion bakom Dead Rising
Samtliga projekt hos Capcom Vancouver läggs ner 
32.1°
+
André Stray
0
Apple pröjsar 14,3 miljarder euro till Irland
För utebliven skatt 
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler Marvel-hjältar kan få egna tv-serier
På Disneys streamingtjänst 
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony presenterar Playstation Classic
Hoppar på Mini-trenden 
56.7°
+
André Stray
0
Nintendo Switch släpps i Fortnite-version
Eller ja, en bundle i alla fall 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Logitech presenterar K600 TV Keyboard
Trådlös tangentbord perfekt för TV:n 
41.8°
+
André Stray
0
Google inleder samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi
Ska fixa Android till deras bilar 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Pappa använder barn för att snatta Nintendo Switch
Årets pappa? 
22.6°
+
André Stray
0
Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor
Har Sverigepremiär i januari 
31.8°
+
Bobby Green
0
Kina inför strafftullar mot USA
På varor för 60 miljarder dollar 
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Australiensiska jordgubbar kollas nu med metalldetektor
Efter att idioter börjar fylla dem med nålar 
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mozilla släpper Firefox Reality
Webbläsare för virtual reality 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Withings återvänder med ny smartklocka
Säg hej till Steel HR Sport 
42.0°
+
André Stray
0
Nytt konstgräsgranulat tillverkas av rester från sockerrör
Miljövänligare än mikroplaster 
60.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Captain Marvel
Peppen! 
54.4°
+
André Stray
0