-
m

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

Bild till artikel
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite.

"För tyst, för tam, för tråkig." Några av de ord som McLaren fått över sig efter introduktionen av MP4-12C. De andra, att den är ett grymt och imponerande bygge som presterar bra på bana och faktiskt går att göra långresor med, glöms snabbt bort. Men McLaren gillar inte missnöjda kunder. Självklart har kunden alltid rätt och ska få det den vill ha. Därför uppgraderas bilarna på diverse olika punkter helt utan kostnad. Bland annat laddas ny mjukvara in som får motorn att låta mer även fast man inte tryckt in sport-knappen och som grädde på moset spetsas effekten upp med 25 hästar. Inte för att det behövs, utan för att det går. En sladd och en dator och man kan ladda in massa nya roliga saker. Fantastiskt. Som när man uppdaterar sin telefon ungefär till den senaste mjukvaran. De små sakerna och det faktum att McLaren gör det utan kostnad borde göra kunderna glada och visar servicetänket företaget har. Visst är det bra utåt sätt att bjussa på grejerna men det känns som att McLaren verkligen lyssnar på sina kunder och i största möjliga mån försöker att ge dem va de vill ha. Bilen skulle från början egentligen, precis som McLaren F1, haft förarstolen i mitten. Men så blev det inte, för kunderna ville inte ha det. De ville ha en sportig, lättkörd bil som de utanför racerbanan kunde åka på långsemester med utan att behöva stanna var tionde mil och stretcha. Och de fick de också.

Designen har också den anklagats för att vara för tam och intetsägande, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men det man får tänka på här är att det inte direkt är några puckon som har snickrat ihop den här kärran, det är ingenjörer vars mål har varit att bygga en så optimal bil som möjligt när det kommer till bland annat aerodynamik. Då ska vinden svepa så snyggt som möjligt runt karossen och alla vinklar och vrår påverkar det på ett eller annat sätt. Fronten liknas väl lättast vid Ferrari 458 Italia om man ska jämföra med något, och ser i mina ögon helt okej ut. Det känns inte som att det saknas något faktiskt. Från sidan är det mest iögonfallande luftintagen till motorn och sedan försvinner bilen lite. Baken säger inte så mycket även om jag tycker att det är lite kul att baklamporna nästan är osynliga när de är släckta. Men där kan bilen kännas lite ofärdig ibland. Och kanske även tråkig. Men det är fortfarande svårt att sätta fingret på vad som saknas. Den har rätt feta avgaspipor som också de dolts ganska väl mellan ljusen bak, och den har en stor vinge med rejäla stag som går att fälla upp. Motorn syns genom glasrutan bak men där avslöjas inte mycket och det är så prydligt att det lika gärna kunnat vara en plastattrapp som liknade en motor där. Men ibland är som man brukar säga, insidan som räknas.

Inuti bilen är det forfarande oerhört prydligt och faktiskt ganska spännande. Roliga knappar, snyggt utförda på logiska ställen. Absolut inget onödigt och sån sjuk kvalitetskänsla att man bara vill montera loss exempelvis blinkersspaken och skeda den hela natten lång. Den är förresten urfräst ur aluminium, bara en sån sak. Den höga kvaliteten genomsyrar hela arrangemanget bakom ratten. Känslan när man tar i grejerna är obeskrivlig och precis så man vill att den ska vara. Jag vill inte greppa tag i en spak som känns plastig när jag sitter i en sån här superbil, då vill jag att kallt stål ska möta mina händer och att rörelsen när jag manövrerar sakerna ska kännas exakt och precis. Inget mellanting, på eller av. Och det gör det i den här bilen. De fantastiskt vackra växelpaddlarna är precis som de ska vara i en riktigt racingbil, det vill säga att de sitter på en vipparm. Växlar jag ner på vänster sida så rör sig armen framåt på höger sida och tvärtom. Det innebär att jag kan kugga ner även på höger sida om jag använder mig av ovansidan på fingrarna och trycker ifrån så att säga. Samma visa gäller på vänster sida förstås. Inget man använder i vardagen men ändå en kul detalj som kändes intressant att testa. Man fick ta i lite för att kunna nagel-växla men det fungerade. Vanliga växlingar krävde också att man inte fegade utan verkligen drog i paddlarna, som en chef. Det gjorde att det inte blev helt enkelt att dubbelväxla ned utan att man fick ta en växel i taget, men eftersom det här går så fort är ett par nedväxlingar över innan du hinner börja med första bokstaven i modellnamnet på bilen ändå.

Bakom ratten och dessa fantastiska spakarna sitter inte helt oväntat instrumentklustret. Även det mycket snyggt utfört med exakt de sakerna man är intresserad av att titta på. En stor analog varvräknare i mitten med en digital hastighetsmätare däri. Olja, vatten, bränsle på höger sida och ett informationsfönster på vänster. I det högra fönstret visas även vilket växel som är i och i det vänstra om man har växelväljaren i automat- eller manuellt läge. Ratten är ganska tajt och extremt greppvänlig. Platt botten givetvis och faktiskt även tillplattad i rattens övre del. Tydligen också så det är i racingbilar. Skön att hålla i var den i alla fall. Något annat som var skönt var stolarna som kändes rätt genomtänkta. Inte för extrema men ändå gott om sidostöd för när man vill åka snabbt genom kurvor, eller som när jag satt i passagerarstolen och fick en demonstration i filbyte. Osäker på exakt hur lång tid det tog innan mina organ hade lagts sig på rätt plats igen, men kroppen hade inte flyttat på sig i alla fall. Bra stoppning och inte en tendens till träsmak trots några timmars körning. För att ta sig till stolarna måste man dock vara lite av en akrobat för dörrarnas öppningsmetod (kanske det mest extrema på denna bil) och kolfiber-monocoquens sjuka bredd gör att man får börja med att sticka in ena benet mot gaspedalen och sedan nästan vrida sig själv in i sätet över tröskeln. Men åker man superbil så gör man, och då ingår såna här manövrer. När det här är klart och man har lyckats maskera krampen man precis fått i låret på bästa sätt sitter man dock ganska så bra. Det enda jag hade problem med var att hitta en viloplats för vänsterbenet. Utrymmet är väl snålt och återigen är det kolfiber-monocoquen som ställer till det. Men eftersom den antagligen räddar mitt liv om jag virar bilen runt ett träd låter jag det passera för denna gång, men det kan nog bli en störande sak om man kör rejäla långpass. Knappar sitter som sagt där de ska och för att hålla mittkonsolen så clean och sparsmakad som möjligt har ingenjörerna klämt in reglagen för luftkonditioneringen i dörrarna. En liten skärm och ett fläktvred sitter i varje dörr, och det känns ganska VIP att ha ett helt eget på sin sida när man är passagerare. Konsolen innehåller det man behöver och har touchfunktion, men detta var inget jag la så mycket tid på att utforska då en ny uppdatering var på väg för att det hela skulle lira optimalt. Den är utformad ungefär som den där smala som kom i Volvos bilar för några år sedan, vilket ger ett smäckrare intryck och lämnar plats för ett ställe att glömma bort nycklarna på bakom. De smala aluminiumprofilerna löper vidare nedåt och det är under skärmen man hittar de riktiga godsakerna. Jag fullkomligt älskar designen på knapparna och vreden och känslan av att man verkligen aktiverar något blir så mycket mer påtaglig när man måste vrida på ett reglage.

Det finns flera stycken tryckknappar, några mer intressanta än andra. Den till vänster märkt "Aero" skickar upp vingen en bit och den till höger som det står "Manual" på fipplar över lådan i manuellt läge. Runt dessa sitter de här härliga vreden jag pratar om och de är där man ställer in både fjädring och gas- och styrrespons. Inget händer om man bara vrider utan man måste trycka på knappen "Active" först, varpå allt lyses upp och sätter bilen i det läge du har valt. Att trycka på en knapp som heter "Active" efter att man gjort några inställningar kan vara det häftigaste som man kan göra i en bil faktiskt. Reglagen är lätta att förstå, "H" som det står till vänster är inte helt oväntat där man ändrar "Handling", alltså hur bilen uppför sig på vägen. "P" till höger står för "Power" och det är där man piffar till motorns karaktär. "N" på varje vred betyder "Normal" och är alltså det tamaste läget där bilen ganska lugnt och harmoniskt tar hand om dig som förare. Vrid över till "S" som står för "Sport" och den börjar inse att du vill leka lite. "T" för "Track" är också det ganska uppenbart vad det handlar om, banåka. Man kan som ni ser ställa vreden individuellt så skulle du till exempel få för dig att du vill köra "Normal" på "Handling" men "Track" på "Power" så går det alldeles utmärkt. Glöm inte att trycka på "Active" när du har bestämt dig bara! "Launch" är knappen man trycker in när man ska använda launch-controlen men den testade jag aldrig. Ej heller "Winter" eftersom det fortfarande är sommar. Det räckte gott och väl med att låta bilen jobba lite både i "Normal" och "Sport"-läget. I "Normal" är bilen väldigt snäll och gör inte så mycket väsen av sig. Trampar man på så är det klart att den kuggar ner ett par växlar och sticker iväg, men gaspedalen tillåter faktiskt ganska hårt tryck utan att hoppa från sjuan till fyran på en sekund, vilket är ganska skönt när man inte vill tok-köra utan bara mysa omkring lite. En annan sjukt bra sak med lådan enligt mig var att när man väl ansträngde den lite och gjorde ett par snabba nedväxlingar, lite gaspådrag och en omkörning så gick den übersnabbt tillbaks till sitt vanliga oansträngda läge när den kände av att man efter omkörningen lättat lite på gasen och inte ville gasa på mer. Skönt att bara låta effekten ta hand om omkörningen så att säga, för att sedan direkt gå tillbaks till cruisingläge igen. Låter man paddlarna vara jobbar växellådan för sig själva någonstans där i karossen och man märker inte av den nämnvärt. Detsamma gäller motorn, som inte alls låter särskilt mycket, och då var ändå denna bil utrustad med ett sportavgassystem från McLaren.

Betydligt mer liv i luckan blir det när man vrider över till sport-läget dock. Då piggnar bilen till och vill mer än gärna visa sin potential. Avgassystemet gör sig till känna och brummar på mycket mer än tidigare då spjällen öppnas och låter det andas bättre. I ärlighetens namn blev det faktiskt i längden lite väl brötigt så jag kom på mig själv med att helt gå emot mina principer och stänga av sport vid något tillfälle. Bilen blir som sagt taggad för lite mer aktiv körning och draget när man trycker på är otroligt jämt och verkar inte ha något slut. Även som förare trycks man bak i sätet och får det där härliga suget i magen. Det är ju trots allt 600 kusar som jobbar bakom ryggen så det vore ju märkligt om det inte flyttade på sig. Man märker hur väl ihopsatt bilen är men att den trots det bjuder på lite personlighet. Vid kickdown eller manuell nedväxling tar liksom hela bilen sats känns det som, och galopperar sedan i full fart. Ett riktigt härligt insugsljud hörs i en sekund och hela bilen verkar ta ett djupt andetag, slänga i en lägre växel, och sedan skicka iväg ekipaget. En oväntad händelse som gav bilen mer liv och ett brett leende på läpparna. Med tung högerfot skickas växlarna i med ett lite ryck, men det blir aldrig obekvämt eller så. Det är här bilen trivs bäst känner man, när den får visa lite vad den kan göra, även om jag bara utsatte den för en promille av dess fulla potential. Det härliga andetags-ljudet upprepades ett antal gånger, och jag fick svart på vitt att MP4 inte alls är tråkig och intetsägande att köra, bara sjukt bra ihopskruvad.

Jag kan bara se till mig själv, om jag hade köpt en superbil. Jag är inget fan av att köra på bana, men det hade väl kanske varit kul att testa någon gång. Resterande turer vill jag att bilen ska bjuda på körglädje och även vara bekväm så att jag kan använda den som transportmedel, och inte behöva köra den på en kärra när jag ska någonstans. Det är här MP4 fungerar så bra. I motorvägsfart med alla sport-knappar avstängda märker man efter ett tag inte att man kör en superbil, utan det blir man först påmind om när förbipasserande gör tummen upp eller filmar med sina mobiltelefoner. Bilen är så otroligt lättkörd och bekväm och det kanske är just det som har gjort att kunder blivit lite missnöjda. De ser tillbaks på monstret McLaren F1 som i flera år dominerade på superbilsmarknaden och kanske hade förväntat sig att MP4 skulle ta vid där den slutade. Men det här är inte uppföljaren till F1, utan något annat. Något som kunderna efterfrågade men som vissa av dem ändå inte var nöjda med. Det är inte alltid lätt att tillfredsställa krävande kunder såklart. Men jag tycker ändå att McLaren har gjort något bra med MP4. De visar sitt ingenjörsskap och det här är ett slags monument över vad de har för kunskap i den fläckfria fabriken i Woking. Kanske blir kunderna äntligen nöjda när ersättaren till F1 verkligen kommer, som ryktas få runt 800 hästar. Det är fortfarande oklart när den kommer och det blir antagligen i en begränsad upplaga med lång kötid, som tidigare McLaren-ägare säkert får förtur i. Och då är det kanske inte helt fel att under tiden man väntar "nöja" sig med en MP4. Det är trots allt en helt makalös bil som bara fått ett oförtjänt rykte. Och det kan jag som är en helt vanlig snubbe säga efter att ha kört den bara ett par timmar på allmänna vägar.

Fakta McLaren MP4-12C:

Motor: V8, 3.8 liter, dubbla turbo, 600 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.3 sekunder, toppfart 333 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 394 millimeter fram med sexkolvsok - 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli PZero 235/35 R19 fram, 305/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.67 meter, längd 4.5 meter, bredd 1.90 meter, höjd 1.19 meter, vikt 1 434 kilo, bensintank 72 liter, förbrukning 1.17 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque.
Pris: 1 960 000 kronor.

Läs mer
57.7°
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

Populäraste
Konsumentverket slår ner på bostadsförmedlingstjänster
Tjänster som försöker slå mynt av bostadsbristen 
Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ersättning till nätläkare ser ut att sänkas ordentligt
En sänkning på över 20 procent rekommenderas av SKL 
Tumnagel
62.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart kan alla få hemleverans från Systembolaget
Försöket med hemkört kommer nu att permanentas 
Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Preems utbyggnad i Lysekil stoppas tillsvidare
Efter protester från miljöorganisationer och allmänheten 
Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trafikverket satsar 1,5 miljarder på cykel- och kollektivtrafik
17 kommuner får nytt stöd 
Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0
Google välkomnar Sign in with Apple
Bättre än att använda lösenord för inloggning 
Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning 
Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0
Shaft kommer till Netflix 28 juni
Trevlig överraskning! 
Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0
Cyklister och bilister kommer inte överens i trafiken
Inget nytt i och för sig 
Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
Adobe visar verktyg som kan hitta manipulerade bilder
Kan även någorlunda återställa dem till originalet 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Cellebrite uppger att de kan låsa upp alla telefoner
Senaste versionen av UFED crackar "allt" 
Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gladiator 2 utspelar sig mer än 25 år efter originalfilmen
Tidslinjen spikad 
Tumnagel
45.5°
+
André Stray
0
Senaste
Kolla in Dominos självkörande pizzatruck
Kommer kanske ersätta mycket av matbuden i framtiden 
Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder 
Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
När robotarna börjar slå tillbaka
Då kanske det kan se ut så här? 
Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Konsumentverket slår ner på bostadsförmedlingstjänster
Tjänster som försöker slå mynt av bostadsbristen 
Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA ska förhöra Ola Bini i Ecuador
Om hans samröre med Julian Assange 
Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tieto och Evry går ihop
Säg hej till TietoEVRY 
Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Galna 90-talet - Lamborghini Diablo VT Roadster
Kul kultbil 
Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
Uber presenterar vision för Uber Air
Så här tänker man sig framtidens flygande taxis 
Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in Pym Techs förminskningsvapen i Marvel's Avengers
Hank Pym förminskar monster i Square Enix kommande Marvel-spel 
Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Åk Bzzt och lira Crash Team Racing Nitro-Fueled i veckan
Activision firar release med racing i podtaxi 
Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0
Lyssna på Tim Cooks examenstal till Stanfords avgångselever
Följer i Steve Jobs fotspår 
Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man at Arms bygger Alucards svärd från Castlevania
Lite kvällsnörderi 
Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0