m

Världspremiär för Alfa Romeo 4C

Kompakt sportbil för två

Bil / Alfa Romeo

Som väntat kommer Alfa Romeo att visa upp deras nya sportbil 4C i Genève. Efter konceptritningar hit och dit visas den nu upp som den kommer att stå på mässan, lika vacker då som nu.

4C är det mindre syskonet till 8C Competizione som bara byggdes i 500 exemplar. Syskonet delar en del av formerna med 8C men under skalet är det annorlunda. Här hittar vi en helt ny turbofyra på 1.7 liter placerad i mitten men exakt effekt avslöjas inte riktigt än. Dock får bilen ett vikt/effektförhållande på mindre än fyra kilo per hästkraft. Kraften skickas till bakhjulen via en dubbelkopplingslåda. Bilen mäter strax under fyra meter i längd, är två meter bred och 1.18 meter hög. Hjulbasen mäter 2.4 meter.

När bilen kommer att börja säljas och vad den då kommer att kosta framgår inte. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer".

Världspremiär för Alfa Romeo 4C i Genève

• Alfa Romeos nya 2-sitsiga kompakta superbil med mittmotor och
bakhjulsdrift gör sin världsdebut i Genève.
• Nya Alfa Romeo 4C är ett resultat av erfarenheter som byggts upp med
Alfa Romeo 8C Competizione, producerad i Maserati-fabriken i Modena.
• Får säljstart under 2013 och markerar det italienska märkets återkomst
till USA.
• Mindre än 4 meter lång, 200 cm bred, 118 cm hög och med en hjulbas på
mindre än 2,4 meter.
• Ny 4-cylindrig 1750 Turbo Bensin-motor helt i aluminium.
• Alfa TCT dubbelkopplings automatlåda.
• Ny Alfa DNA väljare med ”raceläge”.
• Chassi helt i kolfiber med bärande och strukturell funktion.
• Vikt/effektförhållande på mindre än 4 kg/hk.

Den färdiga versionen av Alfa Romeo 4C gör sin debut på den 83:e
internationella bilsalongen i Genève. Den mittmotorförsedda bakhjulsdrivna
coupén med två skålade sportstolar utgör den verkliga essensen av sportbil i
hjärtat av Alfa Romeos DNA: prestanda, italiensk stil och teknisk kompetens
som ger maximal körglädje med total säkerhet.

Konstruerad av Alfa Romeos ingenjörer och byggd i Maseratis fabrik i Modena
kommer den nya kompakta superbilen börja säljas under 2013 och markerar
det italienska märkets återkomst till USA och är startskottet för Alfa Romeos
globala tillväxtplan.

Alfa Romeo 4C är en direkt följd av konceptbilen som höjde mångas ögonbryn i
förundran på Genève-salongen 2011. Den har vunnit tre prestigefyllda
utmärkelser: "AutoBild Design Award" (2011, Tyskland), "Design Award for
Concept Cars & Prototypes" (2012, Italien) och ”Most Exciting Car of 2013" – "
What Car" (2013, Storbritannien).

Förkortningen 4C
Förkortningen ”4C” hämtar sin inspiration från märkets ärorika förflutna, och för
värdena för teknik och känslor in i framtiden. I själva verket hänvisar den till Alfa
Romeo stora sportsliga tradition: förkortningarna 8C och 6C på 1930 och 1940-
talen. Framstående bilar - både på racerbanor och vägar - utrustade med de

Fiat Group Automobiles Sweden AB
Färögatan 33, 164 51 Kista
Tel. +46 (0) 8 5883 7200, Fax +46 (0) 8 5883 7201

Danske Bank, Sverige Filial
Konto nr. 1240-01-04107
Bank giro nr. 489-8888
CVR nr. 55 67 93 52 82

kraftfulla och innovativa motorerna med åtta cylindrar och med sex cylindrar.
4C bekräftar i sin design och konstruktion målet att uppnå ett vikt/
effektförhållande för en äkta superbil på mindre än 4 kg/hk. Ändå ligger inte all
fokus bara på att leverera maximal effekt, utan även att begränsa vikten för att
garantera maximal smidighet och högsta möjliga prestanda. I detta syfte
använder Alfa Romeo 4C teknik och material som hämtats från supersportbilar
(inklusive Alfa Romeo 8C Competizione) - kolfiber, aluminium, bakhjulsdrift -
och teknologier från de senaste standardmodellerna från Alfa Romeo, men
uppdaterade för att öka den sportiga känslan hos den nya bilen ytterligare.
Detta framgår av den nya 1750 Turbo Bensinmotorn, helt i aluminium och med
direktinsprutning, den sofistikerade Alfa TCT dubbelkopplingslådan och Alfa
DNA väljaren med det nya Race-läget.

Exteriör stil
Designad av Alfa Romeo Centro Stile, får 4C en omedelbart att tänka på några
av de traditionella ikoniska modeller som har lämnat ett betydande avtryck i
varumärkets historia. När det gäller dimensioner och likheter i layouten står en
ut särskilt – Alfa Romeo 33 Stradale. En bil som kombinerade extrema
mekaniska och funktionella krav med en väsentlig stil som "klädde" motorn och
chassit med omisskännliga Alfa Romeo-drag. 4C har följt i spåren och fullföljer
därmed en resa som inletts med 8C Competizione och betonar vissa särskilda
begrepp typiska för varumärket, såsom kompakt storlek, dynamik och smidighet.

Inredning
Särpräglad design och noggrant utvalda material utmärker också interiören,
som är konstruerad och byggd för maximal körglädje. Specifikt står all kolfiber i
kupén ut. Kolfiber har använts för den centrala passagerarcellen och har
lämnats fullt synlig för att öka känslan av teknik och låg vikt och att detta är en
unik bil.

Mått och aerodynamik
De kompakta måtten gör denna bil med två skålade sportsolar verkligt unik
bland sina konkurrenter: den är knappt 4 meter lång, 200 cm bred, 118 cm hög
och med en hjulbas på mindre än 2,4 meter. Dessa dimensioner betonar både
den kompakta storleken på bilen och framhäver dess smidighet. Och inte nog
med det; på grund av designteamets utmärkta arbete uppnår bilen maximal
aerodynamisk verkningsgrad, vilket ger negativ CZ (downforce koefficient) som,
liksom i tävlingsbilar, bidrar till att uppnå ökad stabilitet vid högre hastigheter.

Ny 4-cylindrig 1750 Turbo Bensin-motor
Motorn är en utveckling av den som redan används i Quadrifoglio Verde-
versionen av Giulietta. Den nya 4-cylindriga 1750 Turbo Bensinmotorn lanserar
ett innovativt aluminiumblock och speciella insugs-och avgassystem

optimerade för att förbättra bilens sportiga känsla ytterligare. Den har har
banbrytande tekniska lösningar, inklusive direkt bränsleinsprutning, dubbel
kontinuerlig variabel ventilstyrning, ett turboaggregat och ett revolutionerande
styrsystem som motverkar turbofördröjning.

Alfa TCT automatlåda
1750-motorn samarbetar med den innovativa, automatiska Alfa TCT växellådan
med dubbelkoppling, som lagt ribban i sitt segment på grund av sin låga
vikt och extremt snabba aktivering. Växlarna kan också skiftas manuellt i
sekventiellt läge med växlingspaddlarna placerade bakom ratten.

Ny Alfa DNA-väljare med Race-läge
Alfa Romeo 4C innebär också premiären för den nya Alfa DNA-väljaren som
inte bara innehåller de tre standardinställningar som finns tillgängliga sedan
tidigare: Dynamic, Normal och All Weather - men också ett fjärde läge: Race,
för att öka körupplevelsen på bana ytterligare.

”Excellence made in Italy”
Den allra bästa tekniska och industriella expertisen hos Alfa Romeo och
Maserati har använts för att utveckla den slutliga versionen av 4C. Specifikt
var samarbetet mellan de två märkena inriktad på att integrera Alfa Romeos
design- och konstruktionsavdelning med Maseratis produktionsanläggning. Kort
sagt, är detta också ett utmärkande drag hos Alfa Romeo, ett varumärke med
hundraårig historia som fortsätter att vara en av de mest kända och populära
italienska produkterna över hela världen.

Läs mer
Nya Suzuki Jimny fick bara tre stjärnor i krocktest
Det var ju inte så bra 
32.3°
+
Bobby Green
0
Tim Cook om priserna på iPhone
Och om tullarna mellan USA och Kina 
12.9°
+
Roger Åberg
0
Angry Birds kommer till Magic Leap
Skjut ner grisar i ditt vardagsrum 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Aftonbladet börjar sända Svenska Elitserien i CS:GO
Counterstrike-matcher streamas på Sportbladet 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk verkar sugen på att haka på till månen
Japansk miljardär tycker att han borde göra det 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige hoppar över EU:s vätgas-satsning
Ett av få länder som inte är med på tåget 
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Stan & Ollie
Baserad på Helan och Halvans liv 
43.2°
+
Bobby Green
0
Xiaomi erkänner reklam i inställningsmenyn
Pengar måste rulla in nånstans 
23.5°
+
André Stray
0
Google Maps med stöd för CarPlay är här
Hej då Apple Maps? 
47.7°
+
Roger Åberg
0
Containerfartyg har korsat Arktis för första gången
Northern Sea Route öppen för kommersiell trafik snart? 
19.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder 
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Efterfilm från Comic Con Stockholm 2018
Lite lunchnörderi 
45.1°
+
André Stray
0
Sydkorea och Nordkorea vill arrangera OS tillsammans
Siktar på Sommar-OS 2032 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona 
42.9°
+
Bobby Green
0
Apple Watch 4 är ett riktigt lyft!
Vi ger er den första svenska recensionen 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Linux-utvecklare inför ny uppförandekod
Alla ska respekteras 
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Capcom stänger ner studion bakom Dead Rising
Samtliga projekt hos Capcom Vancouver läggs ner 
31.9°
+
André Stray
0
Apple pröjsar 14,3 miljarder euro till Irland
För utebliven skatt 
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler Marvel-hjältar kan få egna tv-serier
På Disneys streamingtjänst 
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony presenterar Playstation Classic
Hoppar på Mini-trenden 
56.7°
+
André Stray
0
Nintendo Switch släpps i Fortnite-version
Eller ja, en bundle i alla fall 
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Logitech presenterar K600 TV Keyboard
Trådlös tangentbord perfekt för TV:n 
41.8°
+
André Stray
0
Google inleder samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi
Ska fixa Android till deras bilar 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Pappa använder barn för att snatta Nintendo Switch
Årets pappa? 
22.6°
+
André Stray
0
Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor
Har Sverigepremiär i januari 
31.7°
+
Bobby Green
0
Kina inför strafftullar mot USA
På varor för 60 miljarder dollar 
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Australiensiska jordgubbar kollas nu med metalldetektor
Efter att idioter börjar fylla dem med nålar 
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mozilla släpper Firefox Reality
Webbläsare för virtual reality 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0