-
m

Tut i luren Idag är det 20 år sedan Volvo 240 lades ned

Tack för allt din gamle trotjänare!

Bil / Volvo

Visst kan man även fira nedläggningar? Speciellt när det handlar om något som har levt länge, tillfört mycket och som avslutades med bravur. Idag är det exakt 20 år sedan Volvo la ner modellen 240. Det här var alltså 1993, hela två år efter att modellen 850 lanserats. 240 hängde helt enkelt kvar såpass länge tack vare sin pansarvagnsliknande hållbarhet och på grund av att det fortfarande fanns köpare som var intresserade av en ny 240.

Modellen levde i 19 år och totalt tillverkades det omkring 2.9 miljoner exemplar. Det som utmärkte modellen var den höga säkerhetsnivån och ett par nya och innovativa lösningar. I kombiutförande visade den sig också kunna svälja enorma mängder med bagage tack vare sitt kantiga utseende. Här var det mycket funktion före form, men folk köpte det då bilen var bekväm att åka i och praktisk.

Mängder med mer information kring bilen som numera är kult hittas i pressmeddelandet. Nu vill jag veta din relation till denna bil, för nog har nästan varenda kotte någon gång kommit i kontakt med den på något vis.

Visa
Pressmeddelande
För 20 år sedan - Final för folkets favorit

5 maj 2013 är det på dagen 20 år sedan Volvos största enskilda försäljningsframgång genom tiderna, 240-serien, slutade tillverkas. Nästan 2,9 miljoner bilar under 19 år hann det bli av den modell som länge kritiserades för sitt tråkiga och kantiga utseende men som under sin livstid blev såväl normbil för både säkerhet och miljö, vann EM i standardvagnsracing samt uppnådde kultstatus bland yuppies innan den lades ner 1993.

Volvo 240 har mer än någon annan Volvo i modern tid fått stå som symbol för varumärket Volvo, på gott och ont. Den presenterades i augusti 1974 och var en utveckling av den populära 140-serien men med en rad nya och innovativa lösningar inom många områden. Särskilt den höga säkerhetsnivån utmärkte bilen vars utseende i stora stycken inspirerats av säkerhetskonceptbilen VESC som Volvo visat två år tidigare. Det innebar bl a stora stötfångare som gav modellen ett karakteristiskt underbett fram.

Mottagandet blev positivt när det gällde bilarnas egenskaper, om än inte för formerna som många fann grova och kantiga. I likhet med 140-serien kom också 240-serien att marknadsföras i en exklusivare upplaga med sexcylindrig motor, 260 samt i herrgårdsvagnsutförande; Volvos pièce de resistance. Volvo 245 kom nästan att bli synonymt med begreppet herrgårdsvagn överhuvudtaget; en oöverträffad laståsna som samtidigt var komfortabel och körglad, med marknadens högsta säkerhetsnivå.

Normbil för säkerhet och miljö

Efter en omfattande serie krockprov med 240 och dess konkurrenter, som utfördes av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, visade sig Volvo 244 ge det överlägset bästa åkandeskyddet och resultaten kom därför att bilda underlag för de framtida säkerhetsbestämmelser som skulle komma att gälla alla bilar som såldes på den amerikanska marknaden.

Ungefär samtidigt arbetade Volvo också med att försöka styra den oreglerade oxiderande katalysator som var på väg att introduceras och få denna att under vissa omständigheter rena de tre gaserna kolväten (HC), kolmonoxid (CO) samt kväveoxider (NOX) mycket effektivare än tidigare. Arbetet med att öka reningsförmågan genom att reglera bränsle/luft-blandningen i det smala området där förhållandet för katalysatorn var optimalt, resulterade i att Volvo som första biltillverkare 1976 kunde presentera lösningen: Lambda-sonden. Den möjliggjorde att mer än 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider, som bildas vid förbränningen, kunde elimineras i katalysatorn.

Året därpå införde Kalifornien nya strängare gränsvärden för dessa gaser (kolväten 0,41 g/mile; kolmonoxid 9,0 g/mile; kväveoxider 1,5 g/mile) som då blev världens strängaste avgaskrav. Volvo-bilarna med trevägskatalysator och Lambda-sond låg vid uppmätning kraftigt under samtliga dessa. Speciellt bilarnas låga kväveoxidutsläpp var sensationella och resultatet lät inte vänta på sig. Volvo belönades av Carter-administrationens miljövårdsråd för sin insats.

Världens snabbaste herrgårdsvagn

Volvo 240 låg följaktligen steget före branschen i både säkerhets- och miljöhänseende och var en modell stadd i kontinuerlig utveckling under sin existens. Under årens lopp förfinades och förädlades bilarna. Ny teknik tillkom, bl a infördes turbomotorer och dieslar tidigt. Stämpeln av att vara bra men trist suddades på ett effektivt sätt ut när Volvo 245 Turbo herrgårdsvagn visade sig vara marknadens snabbaste femdörrarsbil, och i tvådörrars utförande sopade modellen Europas racerbanor med konkurrenterna i standardvagnsmästerskapet Grupp A.

I sitt livs slutskede kom 240, som sista tiden endast erbjöds i herrgårdsvagnsutförande, paradoxalt nog att få en renässans och plötsligt bli mycket inne bland unga s k yuppies i Europa. Särskilt i Italien blev den innebilen nr 1 bland unga modemedvetna människor och under namnet 240 Polar fick den veritabel kultstatus. Modellen hanterades då produkt- och produktionsmässigt sedan en tid av ett bolag i bolaget, 240-bolaget, i en separat men integrerad helhet.

Men 5 maj 1993 var det slut. Efter nitton mycket framgångsrika år och 2.862.573 bilar, varav 177.402 av 260-modellen, tackade 240 för sig. Det gjorde också Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar ungefär samtidigt. Han hade själv varit en av modellens allra största fans under årens lopp och haft många olika bilar, varav flera 'specialare'.

Som absolut sista exemplar byggdes åter en specialare, en rejält kortad version som gjorts på skoj av projektet som tack för gott arbete längs bana 2:4-2. Den bilen fick symbolisera de korta ledtiderna. Sista 245:an till kund gick till en kvinnlig svensk köpare som därmed inte bara fick den sista, utan också den bästa 240:an. Nycklarna till bilen överräcktes av Pehr G Gyllenhammar vid en liten ceremoni vid banan.

Fortfarande rullar många 240, minst 20 år gamla, runt hela världen som pålitliga vardagsbilar. Det finns till och med särskilt dedikerade klubbar som aktivt arbetar med att ta tillvara modellen och säkra dess framtid, så som 240 under många år bidrog till att säkra Volvo framtid.
Tumnagel
Tesla ska göra en tyst lövblåsare
Elon Musk verkar ha blivit störd av en  
42.3°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Mark Zuckerberg har startat en podcast
Två avsnitt uppe 
28.9°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider 
45.2°
+
Bobby Green
0
Tumnagel
Metro blir en endagstidning
Ska levereras till stockholmare varje fredag 
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Förbud mot spelreklam ska utredas
Utredning ska vara klar senast hösten 2020 
95.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Martin Molin färdigställer transportband till Marble Machine X
Lite eftermiddagsnörderi 
42.3°
+
André Stray
0
Tumnagel
AI spöade skiten ur tusentals DOTA 2-spelare i helgen
OpenAI Five dominerade mot mänskliga spelare 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
InSight har antagligen registrerat sin första marsbävning
En jordbävning på en annan planet 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Kolla in när Elon Musk presenterar Teslas FSD
Full Self Drive finns nu i alla nya Teslor 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Frånvaron i Stockholms skolor ökar dramatiskt
Dataspelsberoende uppges vara en av orsakerna 
23.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
DBS Superleggera Volante är här
Aston Martins snabbaste cab någonsin 
41.3°
+
Bobby Green
0
Tumnagel
Förra året omkom 324 personer i trafiken
En ökning med 72 stycken personer 
25.0°
+
Bobby Green
0
Tumnagel
Sverigepremiär för Volvos nya Polestar Engineered-bilar
S60, V60 och XC60 med fokus på prestanda 
45.6°
+
Bobby Green
0
Tumnagel
Hundvalp växer upp med en tupp
Lär sig att gala 
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Fin hyllningsfilm för Steve Jobs
Med hans klassiska Stanford-tal 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
AI fixar evighetslång dödsmetall
Sänder live på YouTube dygnet runt 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Gör egna Game Boy-spel med GB Studio
Spela på Game Boy, mobilen eller datorn 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Kina släpper lite nya bilder från månens baksida
Verkar rätt öde 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Trailer för Gemini Man
Ang Lee regisserar Will Smith 
41.1°
+
André Stray
0