m

Volkswagen har byggt 30 miljoner Golf

2 000 nya bilar sålda per dag sedan 1974

Bil / Volkswagen

Premiäre ägde rum 1974 och nu, 39 år senare, har Volkswagen lyckats med milstolpen att tillverka hela 30 miljoner exemplar av modellen Golf. En Golf TDI BlueMotion blev jubileumsbilen, och den rullade av bandet nu i veckan på fabriken i Wolfsburg.

Golf är en av världens mest sålda bilmodeller och den mest framgångsrika europeiska modellen någonsin. I genomsnitt har det sålts 2 000 nya Golfar varje dag sedan bilen introducerades.

"Historien om Golf är också historien om fordonsindustrins framsteg. Med teknik som säker framhjulsdrift i första Golf, debuten av TDI i tredje Golf, elektronisk stabiliseringskontroll och växellåda med dubbla kopplingar i den fjärde Golf samt autobromssystem, proaktivt passargerarskydd och multikollisionsbroms i den nya generationen, har denna bil fortsatt att göra modern teknik tillgänglig för bilköparna. En hög säkerhet, komfort och körglädje är inte längre en fråga om pengar tack vare Golf. Vår storsäljare lever verkligen upp till namnet Volkswagen."
I Sverige har det sedan premiären sålts omkring 369 000 exemplar av Golf och vi alla har nog någon personlig koppling till modellen. Jag själv tog mina första hoppande kopplingssteg med mammas gamla superfina gröna MK1:a, en bil jag saknar än idag.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen har tillverkat sin 30 miljonte Golf

Volkswagen passerar ännu en milstolpe: 30 miljoner exemplar har nu tillverkats av den framgångsrika modellserien Golf. Jubileumsbilen, en Golf TDI BlueMotion, lämnade i veckan monteringsbandet i fabriken i Wolfsburg.

Volkswagen Golf är en av världens mest sålda bilmodeller genom tiderna och den mest framgångsrika europeiska bilmodellen någonsin. Produktionen av första generationen inleddes i början av 1974. Sedan dess har i genomsnitt över 2 000 personer köpt en ny Golf varje dag under de senaste 39 åren.

Den 30 000 000:e bilen är en Golf TDI BlueMotion, en version som endast förbrukar 3,2 l/100 km, vilket gör den till den mest bränsleeffektiva Golf som någonsin byggts. Bilen lämnade monteringsbandet i Wolfsburg i samband med torsdagens ceremoni där juryn för ”Årets Bil 2013” officiellt lämnade över det prestigefyllda priset till Volkswagen-koncernens chef Martin Winterkorn.

Winterkorn kommenterade de båda händelserna så här:
– Historien om Golf är också historien om fordonsindustrins framsteg. Med teknik som säker framhjulsdrift i första Golf, debuten av TDI i tredje Golf, elektronisk stabiliseringskontroll och växellåda med dubbla kopplingar i den fjärde Golf samt autobromssystem, proaktivt passargerarskydd och multikollisionsbroms i den nya generationen, har denna bil fortsatt att göra modern teknik tillgänglig för bilköparna. En hög säkerhet, komfort och körglädje är inte längre en fråga om pengar tack vare Golf. Vår storsäljare lever verkligen upp till namnet Volkswagen.

I Sverige har det sålts drygt 369 000 exemplar av modellserien Golf sedan premiären 1974. Under de flesta av dessa år har Golf varit klassledare och modellen har till och med fått sin klass döpt efter sig – Golfklassen. Nyligen öppnades orderböckerna för nya Golf Sportscombi som förväntas nå stor framgång på den svenska marknaden.

Fakta om de sju generationerna av Golf

Golf I (1974-1983)
– Det hela började 1974 med en revolution, säger Klaus Bischoff, designchef för märket Volkswagen och fortsätter: – Steget från Bubblan till Golf var revolutionerande. En ny bil skapades genom omvandlingen från en luftkyld svansmotor till en vattenkyld motor fram, och från bakhjulsdrift till framhjulsdrift. Volkswagens designers övergav de runda formerna till en rektangulär konstruktion baserad på den legendariska designstudien av Giorgio Giugiaro.

Golf II (1983 till 1991)
Detta var den Golf där Volkswagens teknik såsom katalysator (1984), ABS (1986) och fyrhjulsdrift (1986) introducerades. Med denna generation blev Golf en ikon i bilvärlden. Marc Lichte, Volkswagens ansvarige för den exteriöra designen, minns:
– En av de viktigaste ögonblicken i Golf-historien var beslutet att ytterligare utveckla utformningen av Golf I och konceptualisera Golf II baserad på första Golfens DNA. Detta satte igång allt och grunden lades för kontinuerlig utveckling av modellserien.

Golf III (1991 till 1997)
1991 inledde Volkswagen en ny era av säkerhet i den tredje generationen av Golf. Ett exempel är att Golf III var den första modellen att erbjuda krockkuddar 1992. Ett annat exempel är det stora framsteg som gjordes inom karosstillverkningen som ytterligare förbättrade säkerheten vid en eventuell kollision. Den första TDI-motorn i modellserien infördes även i denna Golf (1993).

Golf IV (1997 till 2003)
Under ledning av den förre designchefen för Volkswagen-koncernen, Hartmut Warkuß, skapades en design som skulle visa vägen för framtidens Volkswagen. Idag ser experter Golf IV som en designikon och en pionjär för segmentet. Den var också en innovatör med teknik som elektronisk stabiliseringskontroll (1998) och dubbelkopplingsväxellåda (2002).

Golf V (2003 till 2008)
Bilen var så säker att den uppnådde maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Detta var Golfen som genom dess komfort, dynamik och framför allt kvalitet lämnade många konkurrenter i klassen bakom sig – inte minst tack vare den lasersvetsade karossen. Den första Golf BlueMotion (4,5 l/100 km) tillverkades 2007.

Golf VI (2008 till 2012)
TSI-motorerna (högteknologiska bensinmotorer) och konvertering av turbodieslar (TDI) till common rail-systemet ledde till mer dynamisk prestanda och bättre bränsleekonomi. Den andra generationen Golf BlueMotion förbrukade endast 3,8 l/100 km.

Golf VII (sedan 2012)
Vikten sänktes med upp till 100 kg och vände därmed den uppåtgående viktspiralen. Bränsleförbrukningen sänktes med upp till 23 procent jämfört med föregångaren. Mest effektiv är Golf TDI BlueMotion med endast 3,2 l/100km. Denna version blev också den 30 000 000:e Golfen som producerades. Golf VII kommer att gå till historien som den modell där en hel armada av nya hjälpsystem gjorde sin debut, exempelvis proaktivt passagerarskydd (Pre-Crash), multikollisionsbroms och autobromssystemet City Emergency Brake. Detta innebär en demokratisering av fordonsindustrins framsteg eftersom denna teknik tidigare bara förknippats med bilar i högre prisklasser.
Huawei gav bort powerbanks till köande iPhoneköpare
Tänkte att det skulle komma till användning 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Nu kan artister ladda upp musik direkt på Spotify
Slipper gå via partners 
51.1°
+
Roger Åberg
0
Världens sämsta pappa arresterad för Nintendo Switch-stöld
Skickade in sin unge i spelautomat 
46.5°
+
André Stray
0
Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text 
41.2°
+
Bobby Green
0
Har ni fått er iPhone eller Apple Watch?
Eller har ni struntat i att köpa? 
29.0°
+
Roger Åberg
0
PC-version av Red Dead Redemption 2 inte helt utesluten
Hopp finns kvar 
42.2°
+
André Stray
0
3,3 miljoner exemplar av Spider-Man sålda på 3 dagar
Poppis lir, det där 
41.7°
+
André Stray
0
Ny teaser för Daredevil
Tredje säsongen släpps 19 oktober 
41.8°
+
André Stray
0
Stäng enkelt av wifi, på riktigt, i iOS
Shortscuts är räddaren 
41.9°
+
Roger Åberg
0
TESS har hittat sin första exoplanet
Säg hej till Pi Mensae c 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Satellit fångar rymdskrot med nät
Lyckat test av RemoveDEBRIS 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Red Dead Redemption 2 är det närmaste vi kommer Westworld
Vi har lirat Rockstars kommande westernspel 
59.7°
+
André Stray
0
Så här gjordes de nya urtavlorna till Apple Watch 4
Ambitiöst! 
42.7°
+
Roger Åberg
0
NASA planerar att använda måndamm som byggnadsmaterial
Ska vi bo i jordhyddor på månen? 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram börjar testa georestriktioner
Värt 
33.5°
+
André Stray
0
Svensk spelutvecklarskola näst bäst världen
En fjäder i hatten för FutureGames 
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kuben i Fortnite: Battle Royale har äntligen stannat
Loot Lake är nu en stor studsmatta 
31.2°
+
André Stray
0
Alibaba lägger ner planer på att skapa en miljon arbeten i USA
Efter USA:s strafftullar mot Kina 
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0