m

Så här ser nya Honda Civic Tourer ut

Sväljer 624 liter

Bil / Honda

Honda visade i våras upp Civic Tourer Concept på mässan i Genève och nu har de omvandlat konceptet till produktionsbil och det vi ser här är alltså nya Civic Tourer. Som väntat försvann den rätt coola fronten men i övrigt är det en del linjer som faktiskt har fått stanna kvar. Men det är ju inte designen som är det allra viktigaste här, utan hur mycket bilen lastar. I bagageutrymmet ska du få in hela 624 liter innan baksätena är fällda. Fäller man dessa får man in 1 668 liter, eller två fullstora mountainbikes enligt Honda.

Under huven kommer man att kunna välja mellan två olika motoralternativ, en 1.6-liters diesel med det så kallade i-DTEC Earth Dreams Technology eller en 1.8-liters VTEC. Bägge motorerna erbjuds med båda automatisk och manuell låda. En nyhet är ADS (Adaptive Damper System) som är ett nytt system för fjädring och dämpare.

Tack vare att bränsletanken sitter under framstolarna blir det mer rymd i baksätet och plats för Hondas så kallade "Magic Seats" som med ett handgrepp kan fällas upp eller ned.

Nya Civic Tourer lanseras i början på nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Första bilderna på nya Honda Civic Tourer

Nya Civic Tourer har utvecklats och designats i Europa, vilket innebär att Hondas europeiska FoU-team har fått leda den kreativa och tekniska designprocessen. Den eleganta och sofistikerade profilen av Civic Tourer äventyrar inte bilens praktiska förmåga. Civic Tourer levererar exceptionell mångsidighet och funktionalitet med klassledande innerutrymmen och en lastvolym på hela 624L (med baksätet uppfällt och upp till insynsskyddet).

Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 liters i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell eller automatlåda. Ett helt nytt system introduceras, Adaptive Damper System (ADS) som kommer att bidra till en ökad stabilitet och komfort även under varierande belastning och körförhållanden.

Civic Tourer kommer att byggas i England och kommer att lanseras i Europa i början av 2014.

Funktionalitet och form
När det gäller funktionalitet och form görs ingen kompromiss gällande design eller utrymme.

Huvudprojektledaren för Civic Tourer, Adrian Killham, säger:

-Jag är väldigt stolt över de sportiga, eleganta och dynamiska proportioner som Civic Tourer har, vilket något döljer bilens sanna funktionalitet och mångsidighet. För att uppnå verklig praktisk funktionalitet på en så pass kompakt bil måste man noga överväga hur man gör det mesta av innerutrymmet som i allmänhet också brukar påverka designen. Tack vare Civics smarta plattform hade vi friheten att optimera helheten. Slutresultatet är en bil som har silhuetten av en sportbil.

Den yttre designen av Civic Tourer är sofistikerad och sportig. Dess unika stil definieras av en kraftig linje som löper kontinuerligt framifrån A till D-stolpen och skapar ett intryck av en flytande taklinje. Utvecklingsteamet bakom Civic Tourer har arbetat på ett helt nytt sätt med bilens exteriör för att leverera en känsla av premium och karaktär. Bakre sidofönstret har utvidgats till att täcka karossens D-stolpe och den bakre dörrens fönsterlinje har höjts med 17mm jämfört med Civic 5-dörrar för att skapa en djärv design och elegant look.

Adrian Killham fortsätter:

-Vid en första anblick sticker Civic Tourer ut till skillnad från en del andra kombibilar som väljer att ha en likriktad design. Hondas nya Civic Tourer har en annan balans och framtoning. Bakom denna sofistikerade och sportiga design finns en dold mångsidighet med smarta funktioner och oöverträffad användbarhet.

Civic Tourer drar nytta av samma layout och unika centralt placerade bränsletank som används i Civic 5-dörrars versionen. Bränsletanken är placerad under framsätena och möjliggör att Civic Tourer kan erbjuda enastående innerutrymmen och Hondas smått magiska säteskonstruktion.

Civic Tourer erbjuder klassledande innerutrymmen i både C-och D-segmentet. Lastutrymmet kommer att kunna rymma två fullstora mountainbikes eller tre stora Samsonite-resväskor med insynsskyddet på plats.

624L bagagevolym (Baksätet uppfällt, upp till fönsterlinjen) 1668L bagagevolym (Baksätet nedfällt, upp till innertaket)

Det finns ett fack som lämpar sig för förvaring av insynsskyddet när detta inte används. Dessutom finns det ytterligare förvaring under golvet i bagageutrymmet vilket gör att högre föremål enkelt kan förvaras där. Lasttröskeln har sänkts med 137mm * jämfört med Civic 5-D för att underlätta lastning.

Hondas Magic Seats levererar fler praktiska utrymmen i Civic Tourer, som möjliggör en rad lösningar av sittplatserna för maximal flexibilitet. Baksätet fälls ner i en enkel rörelse, och lastgolvet i Civic Tourer har höjts i jämförelse med 5-dörrar för att skapa en helt plan yta när sätena är nedfällda.

Baksätets sittdynor kan också fällas upp (biosäten) och underlättar lastning av höga föremål. En 60:40 delning av baksätet erbjuder ännu fler alternativ för att transportera både människor och last och detta ger således ett smidigt och alternativt lastutrymme om utrymmet i bakluckan är begränsat.

Köregenskaper: Avancerad och effektiv teknik

Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell respektive automatlåda.

1.6 i-DTEC

1,6 i-DTEC dieselmotorn introducerades först i Civic 5D och nu som nästa modell i CR-V. Motorn är först ut i Hondas Earth Dreams Technology serie som introduceras i Europa.

Filosofin bakom Earth Dreams Technology är att leverera en imponerande balans mellan bränsleekonomi och köregenskaper och detta är verkligen fallet i Civic Tourer.

1,6 i-DTEC motorn består av en cylindertopp i aluminium i ett öppet motorblock och är den lättaste dieselmotorn i sin klass. Den mekaniska friktionen har reducerats till en nivå som motsvarar en bensinmotor. Alla roterande delar har noga optimerats för att minska friktionen och bidra till en utmärkt bränsleekonomi och samtidigt se till att nya Civic Tourer är rolig att köra.

1,6 i-DTEC motorn har utvecklats speciellt för den europeiska marknaden och är precis som Civic Tourer också byggd i England.

Adaptiv Damper System (ADS) Civic Tourer har också ett innovativt Adaptive Damper System. Detta är första gången som ett bakre ”adaptivt dämpningssystem” har införts på en bil i produktion och det finns tre inställningar - komfort, normal och dynamisk - som alla har utvecklats för att öka stabilitet och komfort under varierande belastning och körförhållanden. Detta gör att Civic Tourer känns bekväm på motorvägen, men även stabil och smidig när mer omfattande prestanda krävs.

-Vi tror att många kunder kommer uppskatta fördelarna med denna nya teknik säger huvudprojektledaren Adrian Killham. Säkerhet Precis som i andra Hondabilar var säkerhetsarbetet högt prioriterat vid utvecklingen av Civic Tourer. Särskilt introduktionen av nya avancerade och aktiva säkerhetssystem. Civic Tourer kommer att leverera en hög säkerhetsnivå för såväl förare, passagerare, fotgängare och andra trafikanter i linje med Hondas filosofi "Säkerhet för alla".
Nu vet forskare hur vombaters bajs blir kubformat
Enda djuret i världen som bajsar kuber 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kattis Ahlström blir årets julvärd i SVT
Hon vill vara ett sällskap till alla 
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Parkeringsböterna ska höjas i Stockholm
Kommunen vill ha in 85 miljoner till 
32.4°
+
Bobby Green
0
Döda fiskar ska driva Hurtigrutens färjor
Fiskrester görs om till biogas 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony i Lund varslar 200 anställda
Ytterligare uppsägningar verkar vara på gång 
29.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPad Pro kan bli din nästa dator
Om Apple får tycka till 
29.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
En av bilvärldens mäktigaste gripen i Japan
Nissans styrelseordförande Carlos Ghosn anklagas för fiffel 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kommer kroppskameror till Stockholms tunnelbana
Biljettkontrollanter börjar filma passagerare 
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook testar färdigskrivna svar till livesändningar
Höjden av slöhet? 
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram sätter ner foten för fejklikes
Bättre sent än aldrig? 
44.7°
+
André Stray
0
Ny trailer för Replicas
Keanu Reeves vill få tillbaka sin familj 
42.2°
+
André Stray
0
Nu kommer Apple Watch med eSim till Telenor
Använd Apple Watch utan iPhone 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google tar patent på virtual reality-skor
Förflytta dig i VR med motoriserade skor 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Activision skippade undertexter i Spyro Reignited Trilogy
Trist för hörselskadade 
28.0°
+
André Stray
0
Klassiska Lucasarts-spel finns nu på Steam
Indiana Jones och Sam & Max! 
42.1°
+
André Stray
0
Apples värde fortsätter att falla
Efter att nya iPhones säljer sämre än förväntat 
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bitcoin i fritt fall
Har backat över 30 procent på en vecka 
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart kan man synka Chromecast med Google Home
Lägg till Chromecast i högtalargrupper 
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer släppt för Black Mesa: Xen
Banan blir spelbar nästa år 
42.2°
+
André Stray
0
Axons nya elpistol ringer polisen om den avfyras
Få hjälp snabbare i kniviga situationer 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft släpper app där du ska imitera emojis
Testa Emoji8 till Windows 10 
26.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
I morgon släpps OnePlus Explorer Backpack
Vi har pillat! 
33.4°
+
André Stray
0
Star Citizen har nu dragit in över 200 miljoner dollar
Crowdfunding verkar funka fint för rymdspelet 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fortnite årets spel på Golden Joystick Awards
Vann över Red Dead Redemption 2 
6.2°
+
André Stray
0
Ny uppdatering gör det jobbigare att sno en Tesla
Och klimatanläggningen får nya funktioner 
42.3°
+
Bobby Green
0