m

Nya Volkswagen Golf R officiell

0-100 km/h på 4.9 sekunder

Bil / Volkswagen

Efter teaser-bilden imorse och ett par läckta pressbilder väljer Volkswagen att redan nu helt dra skynket av nya Golf R. Precis som vi sa tidigare bjuder den på 300 hästar och fyrhjulsdrift.

Motorn är samma som sitter i nya Audi S3, en 2-liters turbofyra som ger 300 hästar och ett vrid på 380 Nm. Den är 18 % snålare än föregångaren och skickar sin kraft till alla fyra hjulen via ett nytt 4MOTION-system med 5:e generationens Haldex-koppling. Bilen får även en ny progressiv styrning. Väljer man den snabba DSG-lådan avklaras sprinten 0-100 km/h på bara 4.9 sekunder. Med manuell låda tar det 5.3. Förbrukningen anges till 0.71 liter per mil och utsläppen till 165 gram (med start/stopp och energiåtervinning 0.69 och 159). Förra R:en drog 0.85 och släppte ut 199.

Bilen får ett nyutvecklat sportfjädringssystem där man bland annat kan klicka i ESC Sport och på så vis koppla ur den elektroniska stabiliseringskontrollen helt. Golf R ligger också två centimeter närmare backen jämfört med vanliga Golf, ytterligare en sak som bidrar till bättre köregenskaper. På tillvalslistan finns ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med ett Race-läge.

Utseendemässigt får den ett aggressivare kjolpaket än tuffingen GTI och fyra pipor där bak (precis som nya Audi S3) istället för två centralt placerade som det var förut. 18-tummare är standard.

Premiär blir det i Frankfurt och lansering i Sverige i slutet på året. Vad den kommer att kosta är oklart, den förra började på 333 000 kronor och med tanke på vad nya GTI kostar lär det bli ett par tusen till på det priset. Beställning kommer att gå att lägga i oktober och det är också då priset bestäms. Erbjuds i 2- och 4-dörrarsutförande.

Frågan är dock - väljer du den här eller Audin?

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R

Nya Golf R är effekthöjd till 300 hk samtidigt som bränsleförbrukningen har sänkts jämfört med föregångaren. Bilen gör debut med ny 4MOTION fyrhjulsdrift och ny progressiv styrning. I kombination med DSG-växellådan accelererar den nya TSI-motorn 0 till 100 km/h på kvicka 4,9 sekunder. Nya Golf R premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i Sverige i slutet av året.

2013 är ett riktigt Golf-år. Nyligen lanserades prestandaversionerna Golf GTI och Golf GTD på den svenska marknaden och i september är det dags för den förväntade storsäljaren Golf Sportscombi. Inom kort lanseras också miljöklassade dieseln Golf TDI BlueMotion och senare i höst kommer ytterligare en miljöklassad Golf, nämligen gasdrivna TGI BlueMotion. Båda miljöklassade versionerna kommer i höst även som Sportscombi.

Men det tar inte stopp där, Volkswagen fortsätter sin Golf-offensiv med själva flaggskeppet i modellserien – nya Golf R. För drivningen av denna sportbil svarar en nyutvecklad 2,0-liters TSI-motor på 300 hk, alltså 30 hk starkare men samtidigt upp till 18 procent mer bränslesnål än motorn i den förra generationen. Det maximala vridmomentet är 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm).

Precis som de tre tidigare Golf R-modellerna, leder den nya generationen ner sin turbokraft i vägbanan via en permanent fyrhjulsdrift. I det här fallet handlar det om den senaste versionen av 4MOTION med en 5:e generationens Haldex-koppling.

För den dynamiska prestandan svarar ett nyutvecklat sportfjädringssystem (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder för nya Golf R (förra generationen: 5,7 sekunder). Med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO?-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare är en Golf R som är utrustad med stopp/start-system och energiåtervinning i kombination med en 6-stegad DSG (tillval). I den här konfigurationen ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Bränslebesparingen jämfört med den förra generationen med DSG (8,4 l/100 km) uppgår till 1,5 l/100 km, vilket alltså motsvarar en förbättring med 18 procent.

Nya Golf R är utrustad med en lång rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer. Utöver de specialdesignade stötfångarna, trösklarna och 18"-lättmetallfälgarna, skvallrar detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörkröda LED-baklysena och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör om vilken imponerande sportbil Golf R är.

Med sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, läderklädd sportläderratt med 3-ekersdesign, orienteringsbelysning, automatisk klimatreglering och ett radio/CD-system med pekskärm, visar Golf R även invändigt att den är flaggskeppet i modellutbudet.

Denna den kraftfullaste och bränslesnålaste Golf R-modellen hittills lanseras i Sverige i slutet av året, både i 2- och 4-dörrarsutförande. Den blir beställningsbar preliminärt under oktober då också priset fastställs.
Här är SF Bio/Filmstadens nya vinjett
Som röstats fram av allmänheten 
11.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polis åker dubbeldäckare för att upptäcka rattsurfare
Tar regnummer och skickar böter på posten 
53.5°
+
Bobby Green
0
Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa! 
43.7°
+
Bobby Green
0
Släktforskningstjänst fixar Spotify-lista baserat på ditt DNA
Lyssna på dina gener 
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Total War: Rome II reviewbombas på Steam
På grund av inkludering av kvinnor i spelet 
27.5°
+
André Stray
0
Ny trailer för Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Har premiär 16 november 
42.4°
+
André Stray
0
Marcus Ericsson blir tredjechaufför i Formel 1
Petas från förstauppställningen i Sauber 
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
H&M börjar testa självbetjäning
Blir första klädföretaget i Sverige som gör det 
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
SVT plockar ner satirklipp från kinesisk videosajt
Backar efter kritik från Kina 
12.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Schweiziska fotbollsfans protesterar mot esport
Tycker inte det har något med riktig fotboll att göra 
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe klarar Super Mario Bros. på 4.55.913
Impressive! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Får man klaga på vädret?
Eller måste man helt enkelt klaga? 
53.1°
+
Roger Åberg
0
Nu finns även Waze till CarPlay
Yihaa! 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Internet Archive lägger till 1100 spel till sitt spelbibliotek
Spela gamla arkadklassiker online 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Game of Thrones blir en turistattraktion
Kolla in läget i Winterfell, Kings Landing och annat 
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snapchat och Amazon börjar samarbeta
Shoppa det du ser på bilden 
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Inte råd med en iPhone Xs? Här är mobilerna du har råd med!
Vi har kollat in det mer rimliga utbudet 
48.7°
+
Roger Åberg
0
Nu är macOS Mojave släppt
Den mörka versionen av macOS 
46.7°
+
Roger Åberg
0
Forskare vill bygga murar i havet för att förhindra issmältning
Kan det rädda Arktis glaciärer? 
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Apple köpt Shazam på riktigt
Appen blir snart reklamfri 
41.9°
+
Roger Åberg
0