m

Nya Renault Twingo är bakhjulsdriven!

Och har motorn bak!

Bil / Renault

Efter en liten bildläcka igår är nu nya Renault Twingo officiell. Premiär blir det på bilmässan i Genève och där kommer besökarna att få se en gullig liten sak som har flera stora nyheter - den är femdörrars, den driver på bakhjulen och den har motorn bak!

Laurens van den Acker som är chef för industriell design säger följande:

"Nya Renault Twingo inspirerades inte bara av den ursprungliga Twingon utan även av Renault 5. Den är ett nytt grepp inom ”citybilsgenren” med tonvikt på innovation i linjer och arkitektur. Nya Twingo är en rolig, lekfull och livlig stadsbil."
Av pressmeddelandet framgår det tyvärr inte vad det rör sig om för motor, hur den är placerad och vad den har för effekt men den borde rimligtvis ha tryckts ned mellan bakhjulen. Placeringen gör att man kan få en grym vändradie och att man kan sätta hjulen längst ut i bilens fyra hörn. Det sistnämnda gör att man kan bygga en rymligare kupé.

Mer information kring den här lustiga skapelsen kommer när vi närmar oss mässan i Genève.

Visa
Pressmeddelande
HELT NY RENAULT TWINGO

Nu kommer Nya Renault Twingo. Företagets ingenjörer och designers har tagit helt nya grepp, men samtidigt hämtat inspiration både från den ursprungliga Twingon och Renault 5. Till skillnad från sin föregångare har Nya Renault Twingo fem dörrar och motorn bak!

För två decennier sedan revolutionerade Renault småbilssegmentet med den första generationens Twingo. I samband med kommande bilmässan i Geneve visar företaget Nya Twingo för första gången.

"Nya Renault Twingo inspirerades inte bara av den ursprungliga Twingon utan även av Renault 5. Den är ett nytt grepp inom ”citybilsgenren” med tonvikt på innovation i linjer och arkitektur. Nya Twingo är en rolig, lekfull och livlig stadsbil." Laurens van den Acker, chef för industriell design, Renault.

Samarbete med Daimler

Under 2008 började Renaults ingenjörer och designers arbetet med nästa generations Twingo. Tanken var att väcka upp den innovativa anda som kännetecknande den ursprungliga modellen som släpptes 1992.

Målet var att skapa en ännu rymligare och smidigare stadsbil men på en mindre plattform. Då föddes idén om en bil med svansmotor, trots de högre utvecklingskostnader som detta medför. Renaults tankar väckte intresse hos Daimler, som samtidigt var i idéstadiet inför nästa generations två- och fyrsitsiga versioner av Smart . Ett strategiskt samarbetsavtal skrevs under mellan de båda företagen under 2010. Då blev det också grönt ljus för en gemensam utveckling av nya Twingo och kommande versioner av Smart .

Konceptet med svansmotor ger bland annat betydligt bättre vändradie, vilket är speciellt viktigt för just en stadsbil. Den kompakta motorn tillsammans med optimal placering av hjulen längst ut i bilens fyra hörn ger större utrymme i kupén. Nya Twingo har därför en hjulbas och en rymlig interiör som annars förknippas med större bilar i de övre segmenten på marknaden. Resultatet är en innovativ och smidig bil som är mycket rolig att köra.

Färgstark personlighet

Precis som den första Twingon kommer den nya modellen i fyra häftiga färger – den här gången är det ljusblå, vit, gul eller röd som gäller.

Inspirationen från Renault 5 märks bland annat på bakrutans lutning. De kraftiga skuldrorna bak andas mittmotormodellen Renault 5 Turbo som väckte stor uppmärksamhet på sin tid .

Fronten präglas av det nya gemensamma formspårket för Renault med en rejäl logga mot svart bakgrund. Den uttrycksfulla fronten förstärks av stora strålkastare som toppas med blinkers. LED-varselljusen kombinerar högteknologi med retrokänsla. Bilens linjer ger ett glatt men ändå robust intryck och personligheten markeras i belysningens utformning.

Nya Twingo är femdörrars – till skillnad från föregångarna ­– vilket gör bilen mångsidigare än någonsin. Modellen kan också anpassas efter olika smaker. Både för exteriör och interiör finns olika valmöjligheter – till exempel urban eller markerat sportig karaktär.
Uttråkad pilot ritar penisar i luften
Ibland är det mesta tråkigt 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige säger ja till EU:s upphovsrättsdirektiv
Efter att tidigare ha kritiserat detta 
2.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är Samsungs böjbara telefon!
Säg hej till Samsung Galaxy Fold 
54.4°
+
Roger Åberg
0
Samsungs nya flaggskepp känns riktigt lovande
Vi har pillat på nya Samsung-lurarna 
42.1°
+
André Stray
0
Leverantör i Vårdguiden-skandalen sparkas
Var väl inte helt oväntat 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ken Jeong svarar på fler medicinska frågor från Twitter
Vettigt, och kul 
41.1°
+
Bobby Green
0
Elon Musk gästar PewDiePies Meme Review
Och det gör Justin Roiland med 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bättre Linux-integrering till Window på gång
Windows Subsystem får tillgång Linux filsystem 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Steam fimpar sin filmsektion
Ska nu bara fokusera på spel 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för ny dokumentär om F1 på Netflix
Har premiär den 8 mars 
45.2°
+
Bobby Green
0
Kina släpper propaganda-app som jämförs med Maos lilla röda
Bör studeras om man vill ha jobb i landet 
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
IT-haveriet på 1177 Vårdguiden blir musik
Här kan du lyssna på "Internetsladd" 
50.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telia får eSIM under första halvan av 2019
För utvalda enheter... 
41.7°
+
Roger Åberg
0
De första eldrivna lastbilarna från Volvo är nu levererade
Kommer köra sopor och bud 
58.7°
+
Bobby Green
0
Här lastas 4000 Teslor för att skeppas till Europa
Imponerande bild 
54.6°
+
Roger Åberg
0
Nu minskar försäljningen av fossilbilar
Öka takten! 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Håll koll på var ditt tåg håller hus
SJ lanserar ny funktion i sin Labs-app 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
DC Comics skrotar planer på serietidning om Jesus
Second Coming fick massiv kritik i religiösa kretsar 
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Arbetsförmedlingen måste förklara sig efter IT-haveri
Kallas till riksdagens arbetsmarknadsutskott  
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man in the High Castle får en fjärde säsong
Men det blir också den sista 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0