m

Golf R 400 officiell

POWERRR!!!

Bil / Volkswagen

Volkswagens nya sportbilskoncept Golf R 400 är nu officiell. Den 400 hästar starka kompakta bilen är lika kvick till 100 km/h som en Audi R8 och håller vi tummarna och överröser Volkswagen med mail kanske de kommer att serietillverka den.

Bilen får ett ännu aggressivare utseende än dagens Golf R och som vi kan se har Volkswagen gått tillbaka till endast två centermonterade pipor istället för fyra. En del av designelementen är hämtade från den legendariska rallybilen Rallye Golf G60 från 1988. Motorn är samma turboladdade tvålitersmaskin som i Golf R men här ger den alltså 100 hästar mer - 400 hästar och 450 Nm bjuder den på. 0-100 km/h går på 3.9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Vikten ligger på 1 420 kilo. Volkswagen nämner endast sexstegad DSG-låda men som vi kan se på bilderna sitter det här en sexpetad manuell låda.

Allt om Golf R 400 finns att läsa i pressmeddelandet.

Visa
Pressmeddelande
Golf R 400 – nytt sportbilskoncept från Volkswagen

På bilsalongen i Beijing, 21-29 april, presenterar Volkswagen sportbilskonceptet Golf R 400. Den 400 hk starka bilen gör 0-100 på kvicka 3,9 sekunder och visar på modellseriens sportpotential.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf R 400:

Golf R 400 är baserad på motorsport, både tekniskt och utseendemässigt.
”400” i modellbeteckningen Golf R 400 står för bilens effekt på 400 hk.
Denna konceptbil utvecklar 100 hk mer än Golf R.
Specifik effekt på 200 hk/liter cylindervolym och vikt/effektförhållande på 3,55 kg/hk – värden på samma nivå som för en supersportbil.
Acceleration från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Topphastighet 280 km/h (begränsad).
Golf R 400 har en design som till stora delar är specialanpassad.
Konceptbilen R 400 är baserad på samma teknik som nya Golf R.
De utställda skärmarna är en hyllning till legendariska ”Rallye Golf G60” från 1988.
Motorns drivkraft förs ner i vägbanan av den permanenta fyrhjulsdriften 4MOTION.
Specialanpassad interiör med skålade motorsportstolar klädda i Alcantara och Carbon-läder.
Det var inte länge sedan den senaste serietillverkade versionen av Golf R presenterades – 300 hk stark och fyrhjulsdriven. Med sin acceleration från 0 till 100 km/h på bara 4,9 sekunder och sin topphastighet på 250 km/h (begränsad), är detta den vassaste serietillverkade Golf som någonsin rullat ut från fabriken och en av de piggaste sportbilarna i sin klass. Men Golf – som gjorde entré för exakt 40 år sedan och som kom att bli en av världens mest sålda bilar – har en potential som gör det möjligt att tänja ytterligare på gränserna för den sportiga prestandan. På bilmässan Auto China 2014 i Beijing, 21-29 april, visar Volkswagen genom världspremiären för konceptbilen Golf R 400 precis hur långt detta är möjligt idag.

Bilens namn skvallrar om prestandan. Det är en Golf utvecklad av Volkswagen R GmbH – Volkswagens speciella sportbilsdivision. 400 står för 400 hk. Den kraftfulla motorn ser till att skjutsa upp Golf i 100 km/h på kvicka 3,9 sekunder. Topphastigheten, som kräver körning på tyska autobahn eller en tävlingsbana, ligger på 280 km/h (begränsad).

3,55 kg/hk. Tack vare sin kompakta högeffektsmotor (2,0 TFSI), sin lätta växellåda med dubbla kopplingar och sin låga karossvikt väger Golf R 400, inklusive sin fyrhjulsdrift, endast 1 420 kg. Detta ger ett vikt/effektförhållandet på imponerande 3,55 kg/hk.

Volkswagens permanenta fyrhjulsdrift – 4MOTION – är också ett av de mest bränslesnåla systemen i sitt slag. Dessutom är Golf en utomordentligt aerodynamisk bil – så också R 400.

Perfektion in i minsta detalj genomsyrar hela Golf R 400 – från motorn till den till stora delar nya designen. Konceptbilen är lackerad i ”Silver Flake”, en ljus metalliclack som kontrasteras av bilens svarta, högglanspolerade tak och av backspegelkåpor i äkta kolfiber. Lackad carboneffekt har också de splitters (aerodynamikoptimerande komponenter) som hämtats från motorsporten liksom dekordetaljerna av äkta kolfiber i kupén.

R 400 turbomotor

200 hk/liter cylindervolym. För drivningen av Golf R 400 svarar en 2,0 TSI som har tekniska släktband till den WRC-motor som används i rally-VM. Jämfört med 300 hk starka Golf R, klämmer motorn i Golf R 400 ut hela 100 hk mer, 400 hk vid 7 200 v/min – det vill säga 200 hk per liter cylindervolym. Värdet för den specifika effekten ligger på samma nivå som för en supersportbil. Motorns maximala vridmoment har höjts med 70 Nm till 450 Nm (i varvtalsområdet 2 400 till 6 000 v/min).

R400 fyrhjulsdrift och chassi

4MOTION. Ett karakteristiskt drag för alla Golf R-modeller har alltid varit deras permanenta fyrhjulsdrivning ”4MOTION”. Den Golf R 400 som nu premiärvisas i Beijing är naturligtvis inget undantag. I den här bilen är fyrhjulsdriften kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt, med växelspaken eller de rattmonterade växlingspaddlarna.

Smart kontroll. Fyrhjulsdriften 4MOTION i Golf R aktiveras redan innan något hjulspinn uppstår. Det här gör att så gott som alla drivningsförluster elimineras. Systemet använder sig av förkontrollsstrategier beroende på det aktuella körläget. Vid låg belastning, och när bilen rullar fritt, läggs huvuddelen av drivningen ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle. Bakaxeln på Golf R kan variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund så snart detta krävs. Detta sker med hjälp av en Haldex 5-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump.

EDS, XDS, ESC Sport. Parallellt med Haldex-kopplingen, som fungerar som en central diffspärr, fungerar den elektroniska differentialspärren (EDS) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet som en differentialbroms. Dessutom är Golf R 400 utrustad med XDS+, både på fram- och bakaxeln. Detta system bromsar ner innerhjulen i svängarna vid snabb kurvtagning och optimerar också styrresponsen som en tvärriktad differentialbroms.

Sist men inte minst är Golf R 400 utrustad med samma ”ESC Sport”-funktion som den serietillverkade modellen. Systemet aktiveras via en 2-stegsbrytare på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på en tävlingsbana – ingriper ESC då inte lika ofta, vilket gör ännu högre kördynamik möjlig. Om föraren däremot håller knappen intryckt i mer än tre sekunder, kopplas systemet ur helt för ren proffskörning på bana.

Sportchassi och nya fälgar. Sportchassit på serietillverkade Golf R, som ligger 20 mm lägre jämfört med grundversionen av Golf, behövde inte förändras för Golf R 400 tack vare de stora kraftreserverna. Fram har bägge dessa versioner av Golf R en hjulupphängning av MacPherson-typ med nedre länkarmar medan vi bak hittar en multilinkupphängning (s.k. modular performance suspension).

Även däcken är desamma på de båda bilarna: 235/35 R 19. Lättmetallfälgarna på Golf R 400 är en nyhet. Designen är baserad på de serietillverkade 19"-fälgarna ”Cadiz”, men de är i stora stycken modifierade och har försetts med svarta, högblanka inlägg som likt luftlameller fulländar kylningen i det förstärkta bromssystemet.

R 400 utvändigt

Sidoprofil. Volkswagens formgivare har gjort flera förändringar av designen för Golf R 400. Karossen har breddats med 20 mm på vardera sida för att ge plats åt 19-tumsfälgarna som också sitter placerade längre ut. För framskärmarna har designavdelningen skapat en helt ny design vilken – som en modern tolkning av legendariska ”Rallye Golf G60” från 1988 – är kraftigt utställd. Även hjulhusen bak på Golf R 400 är utställda. Skärmbreddarna är lackerade i karossfärgen och smälter perfekt in i bilens övriga design.

Nederdelen karakteriseras av en splitter, tillverkad i kolfiberoptik, som är en aerodynamisk komponent hämtad från motorsporten. Ovanför splittern har formgivarna också anpassat trösklarna efter de nya konturerna och åstadkommit en harmonisk övergång till de nydesignade hjulhusen.

Front. Även fronten på Golf R 400 har fått ny design. Under den högblanka svarta kylargrillen, som pryds av ett ”R”-märke mot en bakgrund i ”Lemon Yellow”, löper också en linje i samma färg. Precis som på Golf R (kromlinje), Golf GTI (röd linje) och kommande Golf GTE (blå linje), markerar denna änden på kylargrillen och löper vidare in i strålkastarna på respektive sida. Under denna linje sitter ett luftintag som bidrar till att leverera den extra kylning som den här bilen kräver.

Även stötfångaren har fått en helt ny utformning. Luftintagen i mitten inramas av vingliknande detaljer i kolfiberoptik. Högblanka, svarta vingdetaljer hittar vi också i de undre luftintagen. Mellan de aerodynamiska detaljerna av kolfiberoptik och de högblanka svarta vingarna (liksom inne i de svarta detaljerna) sitter ett skyddsgaller vars utformning har en tydlig anspelning på tävlingsbilar. Precis som på sidorna, sitter det även i fronten en motorsportinspirerad splitter av kolfiberoptik.

Bakparti. Bak övergår splittern på respektive sida över i en diffusor som precis som detaljen på framskärmen sticker ut något från karossen. I mitten sitter de två avgasrören integrerade. Orsaken till detta är att till skillnad från Golf R, som har fyra avgasrör (två på respektive sida), följer Golf R 400 istället designen på Golf R32 – den första modellen i R-serien, från 2002. De bägge polerade ändrören har en diameter på 110 mm och pekar lätt uppåt. Avståndet mellan dem är 200 mm.

Formgivarna har också givit den bakre stötfångaren ny design – i dess ändar sitter ett C-format kolfiberinlägg (spegelvänt på höger sida). Reflektorn sitter placerad i den undre, horisontella delen av C:et, den vertikala delen sticker ut något från stötfångaren. Här har formgivarna lagt in en ventilationsöppning från hjulhuset.

Dubbla spoilers bak. Det svarta taket övergår i en likaledes svartlackerad takspoiler. Den har två nivåer: betraktad bakifrån leds blicken genom dessa två ”flygande” spoilers, den ena ovanför den andra, till taket. I bakspoilern har formgivarna också integrerat ett tredje bromsljus i form av en LED-list.

R 400 invändigt

Skålade motorsportstolar i Alcantara och carbon-läder. Även interiören i Golf R 400 är till stora delar specialgjord. Föraren och framsätespassageraren sitter i skålade motorsportstolar med integrerade nackskydd och bältesöppningar. De rutmönstrade mittsektionerna är av antracitfärgad Alcantara medan sektionen i huvudhöjd och sidostödens innerytor är klädda i exklusivt ”carbon-läder”.

Likadant är det med de skålade motorsportstolarnas utsida. De olika dekor- och mönstersömmarna på sidosektionerna kontrasterar effektfullt mot den citrongula färgen. ”R”-märken har broderats in i lädret på ryggstöden fram. De separata sätena bak är också klädda i carbon-läder utanpå, medan innerytorna är klädda i Alcantara. Området mellan sätena är klätt i svart nappa.

Carbon-dekor. Kolfiber är det dominerande materialet också när det gäller dekor på dörrarna och på instrumentpanelen (på passagerarsidan) – men i motsats till de utvändiga detaljerna är de här högblanka och inte mattlackerade. Dekoren på mittkonsolen, instrumentinsatskåpan och dekorringarna runt luftinsläppen går i högblank svart pianolack.

Dörrpanelerna är klädda i carbon-läder. Dörrarmstöden pryds av kontrasterande citrongula sömmar (”Lemon Yellow”). Dörrdekoren och instegslisterna har en vit ambientebelysning. Carbon-läder används i "R"-designen av den 3-ekrade sportläderratten. Alla läderdetaljer pryds också av speciella dekorsömmar i kontrasterande citrongul färg – perfektion in i minsta detalj.
Xiaomi trollar Apple
Börjar sälja paketet XS Max 
60.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spindlar aktiverade larmsystem i brittisk stad
Började spela kuslig musik för invånarna i Ipswich 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA inför nya strafftullar mot Kina
Varor för 200 miljarder dollar får tull på 10 procent 
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Oskar har spanat in Audi e-tron
Hur känns den live? 
41.4°
+
Bobby Green
0
Twitter börjar äntligen lyssna på användarna
Tar tillbaka kronologiskt flöde 
48.6°
+
André Stray
0
Saudiarabien investerar 1 miljard dollar i elbilstillverkaren Lucid
En framtida Tesla-konkurrent? 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är den här - Audis första serietillverkade elbil
e-tron är ett välkommet tillskott 
48.2°
+
Bobby Green
0
Japan blir förste turisten som åker till månen
Kommer även att ta med sig lite konstnärer dit 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk stäms av grottdykare
Efter Musk kallat honom för pedofil 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 12 är här!
Här är de viktigaste nyheterna enligt oss 
46.8°
+
Roger Åberg
0
Microsoft fimpar webbläsar-varning i Windows 10
Var bara något man testade i insiderversionen 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple AirPower verkar vara död
Apple har värmeproblem 
30.1°
+
André Stray
0
Coop lanserar Coop Hämta
Köp online, hämta grejerna i butik 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lägre efterfrågan än väntat på iPhone Xs
Enligt analytiker som brukar ha rätt 
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jaguar I-Pace tog sig från London till Bryssel på en laddning
Hade kräm kvar i batteriet när den var framme 
46.7°
+
Bobby Green
0
Coca-Cola ryktas vara på väg in i cannabisbranschen
Vill göra smärtstillande drycker? 
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Venom kan släppas som unrated-version
Lite hopp finns kvar! 
48.2°
+
André Stray
0
Fick du inte paketet för att du inte var hemma? Här är lösningen
Teknik är roligt ibland 
56.4°
+
Bobby Green
0
Google ryktas koppla samman sökningar med telefonnummer i Kina
Dragonfly verkar bli ett övervakningsverktyg för Kina 
22.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mumie av 50.000 år gammal vargunge hittad i Kanada
Man hittade även en ren-mumie 
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bergsgetter med försmak för kiss flyttas från nationalpark
Kan vara farliga för människor 
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kinesisk Hollywood-skådis försvunnen
Har inte setts till på en månad 
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
The Verges PC-byggarvideo upprör PC-byggare
Man kan aldrig ha för mycket kylpasta! 
44.6°
+
André Stray
0
Dyrt att byta skärm på iPhone XS Max
Nästan 4000 kronor 
15.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
NES-kontroll till Switch fungerar endast med NES-spel
Hmm, va? 
30.7°
+
André Stray
0
Amazon misstänker att anställda säljer deras data
Sägs även radera negativa recensioner mot betalning 
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0