m

Nya X-trail gör Nissans crossover-familj komplett

Den kantiga SUVen har blivit snygg crossover

Bil / Nissan

När man tittar på första och andra generationens X-trail kan man undra om bilen är gjord av en gammal 740-älskare, de är galet kantiga. X-trail verkar dock ha älskats av sina brukare och frågan är om man lyckats fortsätta få dessa att älska X-trail när bilen nu byter skepnad.

Man har en tydlig strategi att hitta nya Nissan-ägare, generation ett och två av X-trail har sålt 1.7 miljoner exemplar vilket inte är så illa men nya modellen räknar man ska sälja 500 000 exemplar per år, den ska säljas i 190 länder och byggas i nio olika fabriker. Det är med andra ord ingen liten satsning.

Nissan har länge haft SUVar - dit man har klassat X-trail - men med Juke och Qashqai har man börjat bygga upp en liten familj med crossovers dit man nu vill placera X-trail. Rent ytligt fungerar det, X-trail och Qashqai är galet lika både på utsidan och insidan, skillnaden är egentligen bara storleken.

Qashqai har sålt bra i Sverige och speciellt den lite större Qashqai+2 har funnit svenskarnas hjärtan. Inte så mycket för att det finns två säten till utan snarare för att bagageutrymmet blev större. Nya Qashqai kommer inte att komma i en +2-version utan vill du ha en större version får du välja X-trail och på köpet får du en rätt mycket större bil.

På utsidan är nya X-trail nästan exakt lika stor som den gamla modellen, bredden och höjden är faktiskt exakt lika stora. Längden har ökat med 8 mm, men hjulbasen har ökat med 76 mm vilket är riktigt trevligt för de som sitter i baksätet. Jämfört med Qashqai är X-trail 266 mm längre, 100 mm högre och har 60 mm längre hjulbas. Så väljer man en X-trail istället får man en rejält mycket större bil, men Nissan har arbetat väldigt mycket på att få bilen att inte vara en traktor utan känslan när man kör X-trail är riktigt trevlig och inte skillnaden är inte speciellt stor mot Qashqai.

Nissan har alltid varit en besvikelse på insidan, hinkplasten i gamla X-trail var betydande. Lite detaljer är fortfarande kvar, den fejkade metallen på ratten är tex ingen höjdare, men i övrigt börjar det bli riktigt bra - speciellt om man väljer högsta utrustningsnivån Tekra.

Vilket för oss till priset. Nya X-trail kostar 244 900 kronor, vilket är hela 25 000 kronor billigare än gamla modellen. Det är riktigt bra, speciellt med tanke på att Kia Sorento börjar på 314 900 kronor och Hyundai Santa Fe börjar på 309 900 kronor. Både Sorento och Santa Fe levereras dock med starkare motorer:
Kia Sorento: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.7 sekunder, 0.61 l/mil blandad körning
Hyundai Santa Fe: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.4 sekunder, 5,6 l/mil blandad körning
Nissan X-trail: 130 hästkrafter, 320 Nm, 0-100 km/h 10.5 sekunder

Just nu finns dessutom bara den motorn till X-trail, en bensinare kommer under 2015. Om du inte använder dragkroken utan mest sysslar med "vanlig" körning vågar jag säga att den lilla motorn i X-trail duger gott och väl, vill du dra stora saker skulle jag ta mig en funderare.

På Qashqai har utrustningspaketet Tekna sålt mycket bra, och jag förstår varför. För ungefär 30 000 kronor (priset är inte fastställt ännu) får man en hel massa godis: bi-LED-strålkastare, läderklädsel, elstyrt förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19" lättmetallfälgar, iKey -intelligent nyckelsystem med startknapp för motorn samt Frontkolissionsvarning & Autobroms, Filbytesvarning, Helljus-assistans och system för identifiering av vägskyltar. För runt 275 000 kronor får man alltså en riktigt välutrustad bil som inte skäms för sig.

Då har man i och för sig ännu inte betalat för automat och 4x4 - en trist sak är att kombinationen av dessa två inte går att beställa, vill du ha 4x4 får du helt enkelt peta i växlarna själv.

X-trail är en stor bil som så klart har sikte på familjen och om du är den där föräldern som får sitta i baksätet kommer du att gilla X-trail. Baksätet är rejält mycket högre än framsätet vilket gör att man ser otroligt bra och den där trista känslan att sitta bakom en vägg och glutta fram finns verkligen inte. Baksätet går att skjuta hela 260 mm fram och tillbaka så vill du kan du få rejält med benutrymme. Det är delat 40-20-40 så man kan dessutom skjuta fram ena delen av baksätet längst fram för att få in mycket skit i bagageutrymme och samtidigt sitta riktigt bra på en annan del. Att man kan ställa in ryggstödet i baksätet i åtta olika lägen är en skön bonus.

I bakluckan kan man packa i flera nivåer och här kan du stoppa in två extra säten om du vill. Trots att det här är en relativt stor bil så är dessa inget för vuxna utan här sitter barn bäst. Om man skjuter fram mittensätet maximalt får man i alla fall plats. Fraktar du dagligen runt sju personer hade jag nog kollat på en minibuss istället.

Vill man ha en rejält stor bil som klarar sig i skogen kan det här vara ett riktigt bra alternativ. Min gissning är att vi kommer att få se en hel del X-trails på svenska vägar. De första bilarna levereras i augusti.

Läs mer
Google inleder samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi
Ska fixa Android till deras bilar 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Pappa använder barn för att snatta Nintendo Switch
Årets pappa? 
28.4°
+
André Stray
0
Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor
Har Sverigepremiär i januari 
32.4°
+
Bobby Green
0
Kina inför strafftullar mot USA
På varor för 60 miljarder dollar 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Australiensiska jordgubbar kollas nu med metalldetektor
Efter att idioter börjar fylla dem med nålar 
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nytt konstgräsgranulat tillverkas av rester från sockerrör
Miljövänligare än mikroplaster 
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Captain Marvel
Peppen! 
52.4°
+
André Stray
0
George R.R. Martin vill inte att Game of Thrones ska sluta
Kunde ha fortsatt till 13 säsonger 
45.1°
+
André Stray
0
Xiaomi trollar Apple
Börjar sälja paketet XS Max 
73.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spindlar aktiverade larmsystem i brittisk stad
Började spela kuslig musik för invånarna i Ipswich 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA inför nya strafftullar mot Kina
Varor för 200 miljarder dollar får tull på 10 procent 
20.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Oskar har spanat in Audi e-tron
Hur känns den live? 
41.8°
+
Bobby Green
0
Twitter börjar äntligen lyssna på användarna
Tar tillbaka kronologiskt flöde 
53.4°
+
André Stray
0
Saudiarabien investerar 1 miljard dollar i elbilstillverkaren Lucid
En framtida Tesla-konkurrent? 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är den här - Audis första serietillverkade elbil
e-tron är ett välkommet tillskott 
50.2°
+
Bobby Green
0
Japan blir förste turisten som åker till månen
Kommer även att ta med sig lite konstnärer dit 
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk stäms av grottdykare
Efter Musk kallat honom för pedofil 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 12 är här!
Här är de viktigaste nyheterna enligt oss 
46.7°
+
Roger Åberg
0
Microsoft fimpar webbläsar-varning i Windows 10
Var bara något man testade i insiderversionen 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple AirPower verkar vara död
Apple har värmeproblem 
30.4°
+
André Stray
0
Coop lanserar Coop Hämta
Köp online, hämta grejerna i butik 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lägre efterfrågan än väntat på iPhone Xs
Enligt analytiker som brukar ha rätt 
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jaguar I-Pace tog sig från London till Bryssel på en laddning
Hade kräm kvar i batteriet när den var framme 
47.1°
+
Bobby Green
0
Coca-Cola ryktas vara på väg in i cannabisbranschen
Vill göra smärtstillande drycker? 
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Venom kan släppas som unrated-version
Lite hopp finns kvar! 
48.6°
+
André Stray
0
Fick du inte paketet för att du inte var hemma? Här är lösningen
Teknik är roligt ibland 
57.0°
+
Bobby Green
0
Google ryktas koppla samman sökningar med telefonnummer i Kina
Dragonfly verkar bli ett övervakningsverktyg för Kina 
21.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mumie av 50.000 år gammal vargunge hittad i Kanada
Man hittade även en ren-mumie 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0