m

Porsche uppdaterar Cayenne

Lite nya linjer, mer utrustning och en ny motor

Bil / Porsche

Innan det är dags för en helt ny generation av Cayenne hinner Porsche släppa ytterligare en uppdaterad facelift av den nuvarande versionen. Den här får lite skarpare linjer, mer utrustning och ett nytt motoralternativ.

Alla motorer ska ha setts över och blivit effektivare och nu introduceras även en V6:a på 3.6 liter med dubbla turbo som hamnar i Cayenne S och som ersätter den tidigare V8:an. För första gången hos Cayenne introduceras även ett plug-in-alternativ - Cayenne S E-Hybrid. En kompressormatad V6:a på 3.0 liter med effekten 333 hästar samarbetar här med en elmotor på 95 hästar och sammanlagt uppgår vridet till 590 Nm. På bara el ska man kunna köra 1.8 till 3.6 mil och den blandade förbrukningen anges till 0.34 liter per mil med ett utsläpp på 79 gram per kilometer. 0-100 km/h ska gå på 5.9 sekunder och toppfarten är 243 km/h.

Utseendemässigt har det inte hänt jättemycket i fronten förutom att strålkastarna har fått ett mer Macan-liknande utseende. Det kommer nu alltså bli ännu svårare att särskilja dessa modeller. Beställer man bilen med led-strålkastare ser den riktigt arg ut. Bak ser man att lamporna har blivit smäckrare och att de påminner mer om de som sitter på faceliftade Panamera. Luftintagen fram är nya och större än tidigare. Nytt är även utformningen av avgasrören. På insidan får man en ny multifunktionsratt där paddlar är standard. Baksätet ska vara bekvämare än tidigare och på tillvalslistan finns nu ventilation även i sätena bak.

Uppdaterade Cayenne introduceras i Sverige den 18 oktober och priserna ser ut som följande:

Cayenne Diesel 675 000 kronor
Cayenne S 809 000 kronor
Cayenne S Diesel 825 000 kronor
Cayenne Turbo 1 252 000 kronor
Cayenne S E-hybrid ännu ej prissatt

Visa
Pressmeddelande
Nya Cayenne - framgångssagan fortsätter

Nya Porsche Cayenne har fått skarpare linjer, den har blivit mer effektiv och mer välutrustad. Som sportbilen i SUV-segmentet erbjuder den med sina fem sittplatser mycket utrymme per körglädje. Alla motorer i nya Cayenne ger bättre prestanda och samtidigt bättre bränsleekonomi än föregångarens. Ny är den 3.6-liter stora V6:an med biturbo i Cayenne S, helt utvecklad av Porsche.

Den nya generationen Cayenne kommer i fem versioner: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne Diesel S och för första gången Cayenne S E-Hybrid som är SUV-klassens första plug-in hybrid. Den modellen, tillsammans med Panamera S E- Hybrid och 918 Spyder, gör Porsche till den enda tillverkaren med tre plug-in hybridmodeller.

Cayenne är en unik framgångssaga. Porsche introducerade den första generationen 2002. Modellen gjorde verklighet av tanken på en sportbil i SUV-segmentet - och den blev måttstocken redan från början. Försäljningen har överträffat alla förväntningar. Över 276 000 exemplar tillverkades av den första generationen (2002 - 2010) och hittills har cirka 303 000 tillverkats av den andra generationen som introducerades 2010. Så Cayenne ger inte bara Porsche en lönsam tillväxt, utan den bygger också en solid ekonomisk grund för investeringar i framtida generationer av sportbilar.

Vassare utseende

I sin senaste version har Porsches designers gett Cayenne skarpare former med mer exakta linjer och ändamålsenligt placerade ljusreflekterande kanter. Utformningen av front, framskärmar och motorhuv är helt ny. Luftintagen på vänster och höger sida är nya och styr effektivt luften mot de båda intercoolerna samtidigt som de förstärker det visuella intrycket.

Cayenne känns omedelbart igen som en Porsche tack vare sina bi-xenonljus, som är standard i basmodellen och i Cayenne S, med de fyra "svävande" varselljusen som är typiska för Porsche. Toppmodellen Cayenne Turbos höga prestanda framhävs av LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS).

Även bakpartiet har förnyats. Utformningen av bakljusen skapar en tredimensionell effekt, bromsljusen liksom varselljusen framtill, är utformad som fyra element. Urtaget för registreringsskylten, handtaget och bakljusen är nu elegantare integrerade i bakluckan. Bilens horisontella linjer har framhävts för att ge bilen mer stance på vägen. Nya avgasrör mynnar i den nedre delen av bakpartiet. Automatisk öppning av bakluckan är en del av standardutrustningen.

Föraren har nu en ny multifunktionsratt med växelpaddlar som standard. Utseendet och funktionerna bygger vidare på ratten i 918 Spyder. Baksätet har gjorts ännu bekvämare och som tillvall finns nu ventilation av baksätet.

Effektivare

Tack vare ett stort antal förändringar av hela drivlinan har motoreffekten och vridmomentet ökat samtidigt som bränsleekonomin förbättrats. Alla Cayenne förbrukar nu väsentligt mindre bränsle, tack vare möjligheten att rulla fritt (coasting), mer avancerad stop-start funktion och optimerad styrning av kylsystemet. Aktiva kylklaffar används nu för första gången i Cayenne. De sitter bakom det mellersta luftintaget och regleras av motorns styrsystem. De öppnas och stängs beroende på körsituationen och behovet av kylning. När de är stängda förbättras aerodynamiken med mindre luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning som resultat.

Cayenne S E-Hybrid är den första plug-in hybriden i SUV-segmentets premiumklass. De tekniska framstegen jämfört med den tidigare Cayenne S Hybrid är enorma. Den nya modellen har ett litiumjon-batteri för drivningen med en energikapacitet på 10,8 kWh, vilket ger en räckvidd med eldrift på 18 - 36 km beroende på körstil och topografi. Elmotorns effekt har mer än dubblerats från 47 hk (34 kW) till 95 hk (70 kW). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är nu 3,4 liter per 100 km (79 g/km CO2).

Den kompressormatade V6:an på tre liter med 333 hk / 245 kW och den 95 hk / 70 kW starka elmotorn ger ett kombinerat drivsystem med 416 hk (306 kW) vid 5 500 v/min och ett sammanlagt vridmoment på 590 Newtonmeter mellan 1 250 och 4 000 v/minut. Det ger prestanda på sportbilsnivå. Noll till 100 km/tim går på 5,9 sekunder och toppfarten är 243 km/tim. Toppfart med enbart eldrift är 125 km/tim. Drivbatteriet kan laddas från en laddstation eller medan man kör. Aktuell fordonsinformation kan nås via en smartphone genom att använda Porsche Car Connect feature.

Traditionen med hybridteknik går tillbaka till 1899 och Lohner Porsche - världens första fordon som kombinerade eldrift med en förbränningsmotor. Lohner Porsche konstruerades och tillverkades av Ferdinand Porsche.

I dagens modellprogram sätter Panamera S E-Hybrid standarden som den första plug-in bilen i premiumsegmentet. Cayenne S E-Hybrid tar med sig den framtidsinriktade tekniken till SUV-segmentets premiumklass.

Extremt kraftfull hybridteknik har redan implementerats i en sportbil, i en supersportbil till och med - 918 Spyder. Bilen är ett exempel på hur ny teknik når produktionsbilar från motorsporten. Den mest avancerade hybridtekniken är nu implementerad i 919 Hybrid och tekniken studeras för att kunna användas i serietillverkade bilar.

Den nya 3,6 liters V6 biturbomotorn i Cayenne S, egenutvecklad av Porsche, är ett exempel på hur downsizing till mindre cylindervolym och färre cylindrar inte innebär någon kompromiss med kärnvärdena. Motorns förbrukning enligt NEDC är mellan 9,8 och 9,5 liter per 100 km (229-223 g/km CO2), vilket är en liter mindre än den tidigare V8-motorn. V6:an med biturbo utvecklar maximalt 420 hk (309 kW) vid 6 000 v/min, 20 hk (15 kW) mer än V8:an. Maximala vridmomentet 550 Newtonmeter är tillgängligt från 1 350 - 4 500 v/min (en ökning med 50 Nm). Med sin åttastegade Tiptronic S växellåda, som är standardutrustning, accelererar Cayenne S från noll till 100 km/tim på 5,5 sekunder (5,4 sekunder med Sport Chrono-paketet som är tillval) - 0,4 sekunder snabbare än den tidigare Cayenne S. Toppfarten är nu 259 km/tim (en ökning med en km/tim).

Cayenne Turbo kännetecknas av prestanda på hög nivå, obruten fartökning och förmågan att hantera alla körförhållanden. 4,8-liters cylindervolym, åtta cylindrar och biturbo resulterar i en motoreffekt på 520 hk (382 kW) vid 6 000 v/min, vridmomentet är 750 Nm från 2 250 till 4 000 v/min. Det låter Cayenne Turbo accelerera från noll till 100 km/tim på bara 4,5 sekunder (4,4 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval). Toppfarten är 279 km/tim. Bränsleförbrukningen är mellan 11,5 och 11,2 liter per 100 km (267 - 261g per km CO2).

Dieselversionerna av Cayenne kombinerar sport med ännu bättre bränsleeffektivitet. Treliters V6-motorn i Cayenne Diesel utvecklar 262 hk (193 kW) vid 4 000 v/min och har en bränsleförbrukning på 6,8 till 6,6 liter per 100 km (179 - 173 g CO2 per 100km). Tack vare sitt SCR-system uppfyller modellen redan avgaskraven i EU6. Med 580 Nm vridmoment, tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 v/min, accelererar den från noll till 100 km/tim på 7,3 sekunder (7,2 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval) och toppfarten är 221 km/tim.

Den 4,2 liter stora V8-motorn i Cayenne S Diesel utvecklar 385 hk (283 kW) vid 3 750 v/min och ett maximalt vridmoment på 850 Newton meter från 2 000 till 2 750 v/min. Från stillastående når den 100 km/tim på 5,4 sekunder (5,3 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval). Toppfarten är 252 km/tim och bränsleförbrukningen enligt NEDC är 8,0 liter per 100 km (209 g/km CO2).

Chassiinställningen på nya Cayenne är optimerad för ännu bättre komfort, naturligtvis utan att kompromissa med de sportiga köregenskaperna. Det gör skillnaderna mellan komfort och sport ännu större än tidigare och det bekräftar Cayennes anspråk på att vara sportbilen i SUV-segmentet.

Nya Cayenne har marknadsintroduktion i Sverige den 18 oktober. Priserna i Sverige blir: Cayenne Diesel 675 000 kronor, Cayenne S 809 000 kronor, Cayenne S Diesel 825 000 kronor, Cayenne Turbo 1 252 000 kronor. Cayenne S E-hybrid ännu ej prissatt.
Här är SF Bio/Filmstadens nya vinjett
Som röstats fram av allmänheten 
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polis åker dubbeldäckare för att upptäcka rattsurfare
Tar regnummer och skickar böter på posten 
44.4°
+
Bobby Green
0
Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa! 
41.1°
+
Bobby Green
0
Släktforskningstjänst fixar Spotify-lista baserat på ditt DNA
Lyssna på dina gener 
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Total War: Rome II reviewbombas på Steam
På grund av inkludering av kvinnor i spelet 
32.5°
+
André Stray
0
Marcus Ericsson blir tredjechaufför i Formel 1
Petas från förstauppställningen i Sauber 
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
H&M börjar testa självbetjäning
Blir första klädföretaget i Sverige som gör det 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
SVT plockar ner satirklipp från kinesisk videosajt
Backar efter kritik från Kina 
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Schweiziska fotbollsfans protesterar mot esport
Tycker inte det har något med riktig fotboll att göra 
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe klarar Super Mario Bros. på 4.55.913
Impressive! 
44.0°
+
Roger Åberg
0
Får man klaga på vädret?
Eller måste man helt enkelt klaga? 
49.6°
+
Roger Åberg
0
Nu finns även Waze till CarPlay
Yihaa! 
43.8°
+
Roger Åberg
0
Internet Archive lägger till 1100 spel till sitt spelbibliotek
Spela gamla arkadklassiker online 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Game of Thrones blir en turistattraktion
Kolla in läget i Winterfell, Kings Landing och annat 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snapchat och Amazon börjar samarbeta
Shoppa det du ser på bilden 
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Inte råd med en iPhone Xs? Här är mobilerna du har råd med!
Vi har kollat in det mer rimliga utbudet 
48.6°
+
Roger Åberg
0
Nu är macOS Mojave släppt
Den mörka versionen av macOS 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Forskare vill bygga murar i havet för att förhindra issmältning
Kan det rädda Arktis glaciärer? 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Apple köpt Shazam på riktigt
Appen blir snart reklamfri 
41.8°
+
Roger Åberg
0
Fallfunktionen i Apple Watch 4 behövs sättas på manuellt
I alla fall om du är under 65 år 
41.2°
+
Roger Åberg
0
Peugeot 508 och 3008 blir laddhybrider
Lanseras nästa år 
41.7°
+
Bobby Green
0