m

Tut i luren! Volvo 240 fyller 40 år!

En svensk ikon

Bil / Volvo

Tidigare i år fyllde en av världens mest kända och populära bilar 40 år - Golfen. Men det är inte bara tyskt som firar den ärorika siffran i år, även Volvo gör det med modellen 240. Idag är det exakt 40 år sedan den första 240:n visades upp för media. Bilen tillverkades i 19 år fram till 1993 och såldes i drygt 2.8 miljoner exemplar, där många av dessa rullar än idag.

240 var en vidareutveckling av 140 och under huven erbjöds till en början en nyutvecklad version av B21-motorn på 97 hästar om man valde förgasare och hela 123 om man valde insprutning. 1974 kom 260 i versionerna DL eller GL. Den modellen hade en helt ny V6:a på 2.7 liter som gav 140 hästar. 1979 presenterades en sexcylindrig diesel och 1981 dök "värstingen" 244 Turbo med 155 hästar upp.

Dela gärna med er av era bästa 240-minnen. För egen del var detta den första bil jag övningskörde i.

Allt om 240 finns att läsa i Volvos pressmeddelande nedan.

Visa
Pressmeddelande
Volvo 240 -en svensk ikon fyller 40 år

Den 21 augusti 1974 visades Volvo 240 för första gången för media. Modellserien skulle komma att bli en exempellös framgång för Volvo och tillverkas i 19 år i drygt 2,8 miljoner exemplar.

1974 var ett stort år för Sverige. På våren vann Abba Eurovision Song Contest med Waterloo, en 18-årig Björn Borg sopade banan med tenniseliten och Volvo presenterade en av sina viktigaste modeller någonsin.

Den 21 augusti fick media för första gången se och köra den nya bilen. Journalisterna flögs i chartrat plan från Volvos huvudkontor i i Torslanda till Dala Airport i Borlänge, där en rad Volvo 244 GL stod och väntade. Samtliga var lackerade i den mycket tidstypiska färgen orange – dessutom med orange inredning.

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men mycket hade hänt. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp.

Den nyutvecklade B21-motorn fanns i en förgasarversion på 97 hk och i en version med bränsleinsprutning på 123 hk. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

I oktober 1974 startade tillverkningen av den exklusivare 260-serien som ursprungligen fanns i två versioner, DL och GL. 264 hade en ny V6 på 2,7 liter på 140 hk. Motorn som kallades B27 byggdes i Douvrin i norra Frankrike och var resultatet av ett samarbete mellan Volvo, Renault och Peugeot.

Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

En världsnyhet på miljöområdet kom hösten 1976. Då kunde Volvo leverera de första bilarna i 200-serien med trevägskatalysator och Lambdasond till Kalifornien. Med Lambdasonden försvann 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider i katalysatorn. 1977 fick Volvo det amerikanska miljöpriset National Environmental Industry Award. California Air Resources Board utsåg 1978 Volvo 240 till USA:s renaste bil.

Volvo 240 Turbo skulle också bli ett framgångsrikt tävlingsredskap. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.

Volvo 240/260 fick en rad utmärkelser för sin säkerhet. Motormännen gav bilen guldmedalj för dess varselljus och tvåkrets bromssystem med stegkolv. I Storbritannien fick Volvo utmärkelsen Don Safety Trophy för trafiksäkerhetsfrämjande insatser och konstruktioner utöver lagstiftningen. 1976 valdes Volvo 240 som normbil för fortsatt säkerhetsarbete av USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA. Volvo 240 kombi var under fyra år i slutet av 1980-talet den säkraste bilen i sin storlek i USA enligt Highway Loss Data Institute.

Volvo 240 har blivit en samlarbil, särskilt eftertraktad bland entusiaster är turbomodellen, men allt högre priser betalas även för mer alldagliga versioner i fint skick. Reservdelstillgången är god, fortfarande går mycket att köpa genom Volvo och sortimentet av nytillverkade detaljer ökar stadigt.

Volvo 240 tillverkades även i Kalmar och i belgiska Gent. Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare.

Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. Pehr G Gyllenhammar hade själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil och vid ceremonin sa han: ”Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år”.

Volvo 200-serien är företagets hittills mest tillverkade modell med 2 685 171 exemplar av 240 och 177 402 exemplar av 260. Totalt byggdes 2 862 573 exemplar mellan 1974 och 1993.
Sherlock-skapare jobbar på Dracula-serie
Åt Netflix och BBC 
42.4°
+
André Stray
0
Red Dead Redemption 2-storyn ryktas vara över 60 timmar lång
Många lär sjukskriva sig 26 oktober 
55.9°
+
André Stray
0
Rykte Jaguar kan bli ett elbilsmärke inom tio år
Kanske ändrar inriktning 
44.9°
+
Bobby Green
0
Kamera-appen i Pixel-lurar får stöd för extern mic
Ljudkvaliteten kommer ikapp videokvaliteten 
42.3°
+
André Stray
0
Japan har det bästa passet
Svenskt pass är helt okej med 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi flyttar annonserna en smula
Hoppas att ni tycker att det är ok! 
33.7°
+
Roger Åberg
0
Gående ska hålla till vänster på gång- och cykelbanor
Nya regler börjar gälla idag 
55.8°
+
Bobby Green
0
Nu kan du ha en svävande måne hemma
Lysande! 
46.4°
+
Roger Åberg
0
Uppdaterat Swish ligger nere
Ingen kan betala 
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mica är Magic Leaps virtuella assistent
Mycket realistisk AI-assistent 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spela NES-spel på retrokonsolen Pyua
Hyllning till Nintendo från Love Hultén 
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Iron Fist
Netflix lägger ner Marvel-serie efter två säsonger 
51.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks spelportal släppt i betaversion till Android
Vill konkurrera med Twitch på alla plan 
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jony Ive hoppar av framtidskonferens i Saudiarabien
Efter påstått journalistmord 
72.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
29 miljoner konton drabbade av Facebooks dataläcka
14 miljoner lite mer än de andra 
22.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Jaguar F-Type får turbomatad V8:a från BMW
Och fyra säten 
42.1°
+
Bobby Green
0
Adam Savage smyger runt på New York Comic Con
Låtsas vara astronaut 
42.9°
+
André Stray
0
EA verkar vilja satsa på remaster av Command & Conquer
För att fira 25-årsdagen 
58.9°
+
André Stray
0
True Detective återvänder 14 januari
Peppen! 
51.6°
+
André Stray
0
Klassiska Porsche 930 får F1-motor
Nu snackar vi 
45.5°
+
Bobby Green
0
Teasertrailer för Aladdin
Äventyret börjar 24 maj 
54.2°
+
André Stray
0
Stockholms nya ledning stoppar Apple Store Kungsträdgården
Stoppar även OS 2026, Nobelmuseet och stinkande bilar 
64.4°
+
Roger Åberg
0
Facebook raderar trollkonton inför amerikanskt val
För att slippa fake news 
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0