-
m

Lotus visar Elise S Cup

Gatversionen av Elise R Cup

Bild till artikel
Bil / Lotus

Lotus Elise R Cup får endast köra på banan och den som längtat efter en gatversion av samma modell kan nu pusta ut. Elise S Cup är den vassaste gat-Elisen du kan köpa, och med den kan du alltså köra till banan, lägga några varv, och sedan köra hem igen för egen maskin.

Elise S Cup väger 932 kilo och har en kompressormatad fyra på 1.8 liter som ger 220 hästar och 250 Nm som är kopplad till en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h.

Bilen går att beställa nu och för ett exemplar får man betala runt 47 500 pund, men det är innan skatt.

Visa
Pressmeddelande
The Lotus Elise S Cup, a road-going variant of the Elise S Cup R completes testing.

After a successful first season of racing the Elise S Cup R completes the next stage of its development and is evolved with a road focus to bring a touch of motorsport to the road-going Elise. To ensure its race car pedigree is not lost, the Lotus Test and Development team has been putting the newest version of the Elise through its paces on the Lotus test track and the famous ‘ring’.

The Elise S Cup has received the same unmistakable and unique aerodynamics as the ‘R’ version and delivers a significantly enhanced dynamic performance over the standard Elise S. Not only does the focused ‘R’ inspired aero package have a striking visual appeal, the unique combination of front splitter and winglets, barge boards, rear diffuser, rear wing and a fixed roof create 66kg of downforce at 100 mph and an incredible 125kg of downforce at top speed. As a result, the Elise S Cup generates enough downforce in the corners of the Lotus test track to beat the Elise S by 3 seconds.

Designed for driving enthusiasts looking for a road car that can be taken on track days with ease, the Elise S Cup is a compelling alternative to race biased products. Priced at around €47,500 (excluding taxes, on the roads costs and delivery), the standard car can be upgraded with a selection of road and track options which can be introduced according to preference. A competition spec roll hoop is fitted as standard while wiring harness modifications mean that a fire extinguisher system and electrical kill switch can be retrofitted if a phased conversion from road car to race car is desired.

Jean-Marc Gales, Chief Executive Officer of Group Lotus plc, said, “The Lotus Elise S Cup is all about the pure driving experience with the Lotus attributes of high performance, light weight and excellent ride and handling. It is perfect for the driver who desires a quick, authentic, desirable and competitive sports car.”

The Elise S Cup is the most track focused of the Lotus Elise range. Carrying the ‘Cup’ brand synonymous with the Lotus Motorsport division, it sits above the Elise, Elise S and Club Racer variants in terms of price and levels of extremity and will be available for purchase through the Lotus dealer network.
41.3°
0

Lotus visar Elise S Cup

Gatversionen av Elise R Cup

Populäraste
Sony snackar lite mer om Playstation 5
Bakåtkompatibilitet och snabbare laddningstider 
Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0
Google har en AI som kan förutspå om patienter får lungcancer
Gör detta mycket bättre än läkare 
Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första domen i Sverige efter familjesökning på DNA
Man dömd för 24 år gammal våldtäkt 
Tumnagel
63.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo stänger ner mobilspel i Belgien på grund av lootlådor
Animal Crossing och Fire Emblem försvinner i augusti 
Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0
Burger Kings köttlösa burgare släpps imorgon
Lanseras på åtta utvalda restauranger 
Tumnagel
290kg
+
Bobby Green
The Matrix fast med tight budget
Förvånansvärt bra 
Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
Häng med till poolen i nytt klipp från Stranger Things
Billy bossar 
Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0
Ta en elsparkcykel till vallokalen på söndag
Lime bjussar på färden till EU-valet 
Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu varnar USA för kinesiska drönare
Misstänker att kinesiska staten kan ta del av deras data 
Tumnagel
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Swedbank får stöd för Google Pay
Ännu en svensk bank får stöd för Googles betaltjänst 
Tumnagel
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Epic Games Store blockar dig om du köper saker för snabbt
Hmm, va.  
Tumnagel
25.0°
+
André Stray
0
Postnord lanserar den digitala brevlådan Post
Ska börja konkurrera med Kivra? 
Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
Den här BMW:n kan man ladda via en Tesla-laddare
Kul bygge! 
Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
Drönaren Flying Star kan även ta sig fram på land
Har hjul på sina vingar 
Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bose presenterar högtalaren Home 300
Och fixar Google Assistant till några av sina tidigare modeller 
Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony snackar lite mer om Playstation 5
Bakåtkompatibilitet och snabbare laddningstider 
Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0
Google har en AI som kan förutspå om patienter får lungcancer
Gör detta mycket bättre än läkare 
Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Robot-tvserien Humans läggs ner
Remaken av Äkta Människor var inte tillräckligt populär 
Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ännu en trailer för Toy Story 4
Inget får hända med Forky! 
Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
Tencent köper upp svenska spelstudion Sharkmob
Andra svenska spelstudion som företaget investerar i 
Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Doggo är en hundrobot utvecklad Stanford
Som du kan bygga ihop själv 
Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Stuber
En händelserik Uber-tur 
Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Chevrolet vill påminna ungdomar om att spänna fast sig
Går inte att växla om bältet inte är fastsatt 
Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Vi har kollat in Technics böjda högtalare
Det här är Ottava S C50  
Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0