m

Audi visar nya TT i cabbat utförande

Sommaren är lång

Bil / Audi

Nu när bilmässan i Paris börjar närma sig ploppar det upp mängder av nyheter på bilfronten. Audi bekräftade för ett tag sedan att en roadsterversion av nya TT skulle visas upp på mässan och nu så här ett par dagar innan portarna slår upp får vi bilder och fakta på den nya bilen.

"Baksätet" får stryka på foten och istället sitter där ett par rulla-runt-bågar och en mekanism för cabben. Tygcabben öppnas och stängs på tio sekunder och man kan manövrera den i upp till 50 km/h. Hela taket väger in på 39 kilo vilket enligt Audi ska vara tre kilo mindre än föregångaren. Bagageutrymmet påverkas inte utan är faktiskt 50 liter större än tidigare, totalt 280 liter.

Under huven finns till en början tre olika motoralternativ, en diesel och två bensinare. Framhjulsdrivna TDI Ultra är den snålaste med sin 2-litersfyra på 181 hästar och 380 Nm. Den ska nöja sig med 0.43 liter per mil och ett utsläpp på 114 gram CO2 per kilometer. Starkast blir fyrhjulsdrivna TTS med sin 2.0 TFSI på 310 hästar och 380 Nm. Den gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder och toppar 250 km/h. Bensinarna erbjuds med antingen sexpetad manuell låda eller sexstegad S-Tronic med dubbelkoppling.

Bilarna kommer att gå att beställa i november och leverans blir det lagom till nästa vår. Några priser för Sverige är inte klara än.

Visa
Pressmeddelande
Nya Audi TT Roadster och TTS Roadster - sportbilskänsla med öppet tak

Audi lyfter nu på täcket till Audi TT och TTS Roadster som visas på bilsalongen i Paris i nästa vecka. När den tredje generationen av den öppna sportbilen visas är det med ny innovativ teknik med föraren i fokus. Audi virtual cockpit kallas den helt digitala instrumentmiljön. Ett koncept som väckt uppmärksamhet och redan belönats med utmärkelser som Car Connectivity Award och årets innovatör inom vid Automotive Interiors Expo Awards.

"Originalidén till Audi TT hösten 1994, var att konstruera en kompakt roadster efter tydliga genometriska regler“, säger Audis utvecklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg. Redan i sin första generation var det en sportbil för sinnena – en körmaskin med autentisk design. Med den nya generationen TT Roadster följer vi ursprungstanken men gör det ännu enklare för föraren att uppleva tekniken - precis som man förväntar sig av en riktig sportbil."

Innovativ digital instrumentskärm med intuitiv MMI-enhet

I nya Audi TT roadster är föraren i fokus. Med den nya multifunktonssportratten kan de flesta funktioner styras antingen via de helt nyutvecklade sex fasta reglagen eller via den uppdaterade röststyrningen. Systemet förstår nu fraser som används i dagligt tal, vilket innebär att varje funktion kan styras med hjälp av hundratals olika kommandon.

Den helt nyutvecklade MMI-enheten styrs av intiutiva multitouch-rörelser där det går snabbt att skrolla och zooma i listor och på kartor. Funktionerna styrs som i en smartphone och med fritextsökning. Det har också blivit enklare att nå andra funktioner tack vare att antalet knappar som omger den stora multiratten reducerats till två istället för fyra. Föraren kan enkelt skriva in destinationer genom att använda pekplattan på MMI-enheten. Genom direktsök kan man också börja skriva direkt under tiden som den navigerar. I de flesta fall är fyra bokstäver tillräckligt för att hitta relevanta destinationer i Europa.

Audi har även utvecklat en helt ny digital instrumentskärm som ersätter de analoga. Föraren kan välja mellan två visningslägen i det som kallas Audi virtual cockpit. I den klassiska vyn är hastighetsmätaren och varvräknaren i förgrunden och i infotainmentläget dominerar navigationskartan. I Audi TTS Roadster finns ett tredje sportläge där den mittplacerade varvräknaren dominerar skärmen. Den 12,3 tum stora skärmen har en upplösning på 1 440 x 540 pixel. I bakgrunden arbetar en Tegra 30 grafikprocessor från marknadsledande Nvidia’s Tegra 3 serien.

Även de klassiska runda luftventilerna har uppdaterats med en jetmotorinspirerad turbindesign som nu även inkluderar reglage och display för bl.a. klimatanläggning.

Konceptet

I nya TT Roadster förenas sportbilskänslan med upplevelsen i en öppen bil. Med längden på 4 177 mm är Audi TT Roadster 21 mm kortare än föregångaren. Axelavståndet har ökat med 37 mm till 2 505 mm, med korta överhäng som följd, medan bredden minskat med tio mm till 1 832 mm. Höjden är 1 355 mm . Med stängd suflett ligger cw-värdet på segmentsbästa 0,30.

Fronten i nya Audi TT domineras av horisontella linjer med den sexkantiga single-frame grillen i ny skulpturerad design. De fyra ringarna har lyfts till motorhuven, liksom på Audi R8. Två vertikaler delar av de stora luftintagen som leder delar av luftflödet ut mot sidorna. Den vertikala formen tas upp i de nydesignade strålkastarna där Audi bl.a. erbjuder de innovativa Matrix LED- ljusen med individuellt reglerbara lysdioder samt dynamiska körrikningsvisare som tänds sekventiellt.

Bakifrån förstärker de horisontala linjerna det breda och sportiga intrycket. Vid hastigheter över 120 km/h fälls en spoiler ut från bakluckan för att minska luftmotstånd och öka downforce. Tanklocket har återfått den ursprungliga klassiska cirkelformen och öppnas med ett lätt tryck på TT logotypen. Ny är den racinginspirerade konstruktionen där man för pumpmunstycket direkt till påfyllningsröret utan att behöva skruva av ytterligare ett lock.

Ljuddämpande och viktbesparande klassisk tygsuflett

Audi TT Roadster har liksom alla Audi cabrioleter en klassisk elmanövrerad tygsuflett. Konstruktionen är gjord i magnesium, aluminium, stål och konstmaterial och väger endast 39 kg, vilket både sänker totalvikten och tyngdpunkten.

Sufletten fälls upp och ned på tio sekunder i farter upp till 50 km/h. Nedfälld formas den till ett z-format platt paket och förvaras i en aluminiumbox som inte påverkar det 280 liter stora bagageutrymmet. Tack vare en påkostad konstruktionslösning är sufletten helt spänd även vid hög hastighet. Den standardmonterade akustiksufletten säkertställer god värmeisolering och låg ljudnivå. Tack vare det tjocka fleeceskiket har ljudet har kunnats sänkas upp till 6 dB jämfört med föregångaren. Som tillval erbjuds även ett elstyrt vindskydd, S sportstolar och nackvärme.

Karossen – en lättviktskonstruktion i höghållfast stål och aluminium

I nya TT Roadster är Audi Space Frame (ASF)-karossen vidareutvecklad och baserad på byggstrukturen i MQB. Ultrahöghållfasta komponenter av formhärtat stål förstärker framvagnen och golvet i passagerarcellen medan passagerarburen och alla yttre plåtar är gjorda i aluminium. I manuella 2.0 TFSI är tjänstevikten endast 1.395 kg.

Tack vare det intelligenta konceptet med mixade material har Audiingenjörerna ökat krocksäkerheten ytterligare. Roadstern har jämfört med TT Coupe modifierats inom viktiga områden. Inne i A-stolparna i aluminium döljer sig ytterligare en stolpe i stål och inne i den ytterligare ett massivt stålrör. V-formade stålsstag förstärker området under motorn och bagageutrymmet. En massiv förstärkningsvägg delar av passagerarutrymmet från bagageutrymmet och inluderar en genomlastningslucka och de nydesignade störtbågarna i stål.

Motorprogram med ultralåg förbrukning och hög effekt

Audi erbjuder TT Roadster och TTS Roadster med tre fyrcylindriga motorer med turboladdning och direktinsprutning. Till lanseringen kommer 2.0 TDI att finnas tillgänglig med manuell låda och framhjulsdrift. Den levererar 184 hk och ett vridmoment på 380 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 4.3 liter per 100 km enligt gällande norm vilket översatt till CO2–utsläpp blir 114 g/km, en ny rekordlåg nivå i segmentet. Audi TT 2.0 TDI klarar Euro 6 standarden, liksom alla TT-versioner, och bär tack vare sin höga effektivitet tilläggsnamnet “ultra”.

2.0 TFSI är tillgänglig i två versioner. I TT Roadster med 230 hk och 370 Nm i vridmoment. I prestandaversionen Audi TTS Roadster med 310 hk och 380 Nm går accelerationen 0-100 km/h på 4.9 sekunder med toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Ställbara klaffar i avgassystemet gör ljudet ännu fylligare.

Vidareutvecklad quattro permanent fyrhjulsdrift

Det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro är helt nyutvecklat. Intelligensen i quattro-drivningen, med andra ord mjukvaran som bestämmer den exakta momentfördelningen mellan fram och bakaxel, är anpassad speciellt för TT. Den elektrohydrauliskt reglerade lamellkopplingen fördelar hela tiden vridmomentet beroende på kör- och vägförhållanden samt förarönskemål.

I den tredje TT-generationen har quattro-systemet för första gången sammankopplats med Audi drive select. Föraren kan därmed justera fyrhjulsdriftens egenskaper efter egna önskemål. I automatläget levereras optimalt väggrepp och balanserade köregenskaper. I dynamikläget fördelas moment till bakaxeln tidigare och till en högre grad, vilket innebär att kördynamiken ökar, speciellt på ytor med låg friktionskoefficient.

Dynamiskt chassi med Audi Magnetic Ride

Den främre hjulupphängningen är baserad på McPherson systemet med aluminumkomponenter som reducerar vikten. Den progressiva styrningen är konstruerad för att bli mer direkt vid kurvtagning. Den fyrlänkade bakaxeln fördelar effektivt de tvärgående och längsgående krafterna.

Det dynamiska körsystemet Audi drive select är standard i TTS och erbjuds som tillval till övriga versioner. Det reglerar motorkaraktäristiken och styrningen. Föraren kan välja mellan komfort, auto, dynamik, effektivitets och det individuella läget. I tillägg påverkar Audi drive select flera tillvalsutrustningar – S tronic, quattro drivningen, Audi magnetic ride och motorljudet.

Ytterligare en höjdpunkt är den tredje generationen adaptivt dämparsystem, Audi magnetic ride. Jämfört med den tidigare versionen har systemet förbättrats i precision och användarvänlighet. Audi magnetic ride kan justeras i tre lägen via Audi drive select (komfort – auto – dynamisk) och aktiveras via en knapptryckning. Magnetic ride tekniken som är unik i segmentet, leverar ultrasnabb selektiv kontroll av dämparkrafterna vilket betyder optimal kontakt mellan hjul och väg. Audi magnetic ride är standard i Audi TTS och kan väljast till övriga TT- versioner.

Karossen är sänkt med 10 mm på TTS och med Audi magnetic ride. TT 2.0 TFSI och 2.0 TDI kommer som standard med 17” fälgar och 225/50 däck och TTS roadster är försedd med 18” med 245/40 däck, med upp till 20” som tillval. De främre skivorna är ventilerade och beroende på motorversion har de en dimension från 312 till 338 mm. Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen som föraren aktiverar genom att trycka på knappen är integrerad i det bakre bromssystemet.

Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) som kan stängas av antingen delvis eller helt kompletterar bilens sportiga egenskaper. Vid kurvtagning ingriper vid behov den hjulselektiva momentfördelningen genom att fördelar drivningen från innerhjul till ytterhjul. Tack vare skillnader i den framdrivande kraften svänger bilen lättare i kurvan och ger en neutral och precis körupplevelse för föraren. I sportläget underlättas styrning och kontroll vid drifting.

Omfattande utrustningsprogram

Den omfattande standardutrustningen som bl.a. inkluderar Xenonstrålkastare, klimatanläggning och MMI Radio, kan kompletteras med ett omfattande utbud av tillval.

Flera förarassistanssystem gör körningen ännu säkrare och mer komfortabel. Audi Side assist underlättar filbyte med hjälp av radarsensorer och Audi Lane assist varnar och korrigerar med ratten vid sidoförflyttningnar. Parkeringsassistenten med omgivningsvisning guidar till lediga platser.

Med MMI Navigation plus visas all navigationsdata på den digitala instrumentskärmen. Audi connect ger uppkoppling mot internet genom den snabba LTE-standarden och erbjuder onlinetjänster som Google Earth, Twitter och Facebook. Med Audi phone box kan mobilen enkelt kopplas upp och mikrofonen i bältet underlättar för samtal även med sufletten nedfälld. Ljudsystemet från Bang&Olufsen förstärker ljudupplevelsen ytterligare med 680 watt och tolv högtalare.

Totalt finns tolv olika lacker att välja mellan, varav två är helt nya i Audi-programmet – Nanogrå och Tangoröd.

Försäljningen av Audi TT roadster startar i Sverige i november med lansering under första kvartalet under nästa år.
Rykte The Walking Dead kommer att fortsätta i ett årtionde till
Det ryktas komma filmer och spinoffer 
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil 
48.8°
+
Bobby Green
0
Nya eldrivna Folkabussen som transportfordon
Din nya arbetskamrat 
45.4°
+
Bobby Green
0
Ryan Reynolds pratar om att göra film med Michael Bay
Lite morgontrams 
52.4°
+
André Stray
0
Lisa är en Porsche, Ferrari, McLaren och NSX-samlare
Bra garage 
42.1°
+
Bobby Green
0
Nu kan man dela med sig av sina Nintendo Switch-spel
Går att ladda ner till fler konsoler 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nya Suzuki Jimny fick bara tre stjärnor i krocktest
Det var ju inte så bra 
31.0°
+
Bobby Green
0
Tim Cook om priserna på iPhone
Och om tullarna mellan USA och Kina 
8.1°
+
Roger Åberg
0
Angry Birds kommer till Magic Leap
Skjut ner grisar i ditt vardagsrum 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Aftonbladet börjar sända Svenska Elitserien i CS:GO
Counterstrike-matcher streamas på Sportbladet 
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk verkar sugen på att haka på till månen
Japansk miljardär tycker att han borde göra det 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige hoppar över EU:s vätgas-satsning
Ett av få länder som inte är med på tåget 
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Stan & Ollie
Baserad på Helan och Halvans liv 
43.6°
+
Bobby Green
0
Xiaomi erkänner reklam i inställningsmenyn
Pengar måste rulla in nånstans 
23.0°
+
André Stray
0
Google Maps med stöd för CarPlay är här
Hej då Apple Maps? 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Klassiska Castlevania-lir kan vara på ingång till PS4
Symphony of the Night och Rondo of Blood! 
41.0°
+
André Stray
0
Containerfartyg har korsat Arktis för första gången
Northern Sea Route öppen för kommersiell trafik snart? 
19.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Efterfilm från Comic Con Stockholm 2018
Lite lunchnörderi 
45.2°
+
André Stray
0
Sydkorea och Nordkorea vill arrangera OS tillsammans
Siktar på Sommar-OS 2032 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona 
43.4°
+
Bobby Green
0
Apple Watch 4 är ett riktigt lyft!
Vi ger er den första svenska recensionen 
49.1°
+
Roger Åberg
0
Linux-utvecklare inför ny uppförandekod
Alla ska respekteras 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Capcom stänger ner studion bakom Dead Rising
Samtliga projekt hos Capcom Vancouver läggs ner 
31.9°
+
André Stray
0