m

Jaguar F-Type R blev uppäten av en suv och det här är resultatet

Jag har kört Range Rover SVR

Foto: Bobby Green
Bil / Range Rover

Världens snabbaste Land Rover. Ja, med de orden beskrivs Range Rover SVR. Men handlade det inte att om att ha de mest terrängvänliga bilarna? Som verkligen kunde ut och lufsa i skogen, vada i halvmeterdjupa träsk utan bekymmer och överlag ta sig fram där andra suvar för längesedan gett upp? Jo, fast det är nya tider nu. De grejerna räcker inte längre, och då måste man skapa något nytt. Så föddes Special Vehicle Operations som får ses som Land Rover och Jaguars motsvarighet till trimstugor som Mercedes AMG, Audi RS och BMW M. Detta gäng fick alltså i uppdrag att skapa något som Land Rover inte gjort innan, en ordentlig prestandasuv som kunde rå sig på de tyska rivalerna. Resultatet heter Range Rover SVR och det är den mest galna suven jag någonsin har kört. Den är inte snabbast, starkast, bäst eller snyggast. Den är bara helt skvatt galen, och eftersom den är byggd av SVR så låter den exakt som en Jaguar F-Type R. Och det är inte friskt någonstans. På ett bra sätt.

Körkänsla
Specifikationerna berättar att det inte är en vanlig suv jag sitter i. Visst, BMW X5 M (575 hästar) och Mercedes-AMG GLE 63 S (585 hästar) har båda mer effekt men 550 hästar är inget man skojar bort. Range Rover erbjuds sedan en lång tid tillbaka redan i en toppversion med 510 hästar men där har det aldrig handlat om någon vårdslös prestanda, bara massa kusar som skuffat åbäket framåt. Men nu när SVR har varit framme och byggt bilen som de vill ha den snackar vi om andra bullar. De med extra mycket smör och kanel i. När såg du en Range Rover som var ute och körde som ett svin på en racerbana senast? Det kan man nämligen göra med den här, utan att skämmas. Jag höll mig dock på asfalten och på en liten stig i skogen, en enkel match för denna best.

Till en början känns den här som vilken annan ny Range Rover som helst. Man sitter högt och bra, åkturen är bekväm och man färdas fram med stil. Den stora V8:an mullrar där i bakgrunden men den väcks ju inte till liv förrän man trampar på lite, vilket man inte gör direkt när man hoppar in i en ny bil man inte riktigt känner än. Bilen är ganska så stor att baxa omkring med men som vanligt vänjer man sig efter en stund. När jag blivit lite varm i kläderna och motortempen likaså är det dags att se vad det är som finns under skalet, och varför någon ska hosta upp 1.3 miljoner för denna bil.

Det finns ingen uppenbar sportknapp att trycka på för att ändra bilens humör, men det finns ett dynamiskt läge som gör styrningen lite trögare och gasresponsen lite rappare. En annan sak man kan göra när det är dags att köra lite mer inspirerat är att tilta över växelväljaren till S och manuellt läge. Men att växla manuellt känns lite skumt i en sådan här bil så automatläget får fungera tills vidare, och automatlådan gör sitt jobb mycket bättre än att jag är där och lägger mig i. Således är det bara att hålla i ratten, trycka på gaspedalen och hålla i sig. För hålla i sig bör man göra när högerfoten blir tung vill jag lova. Drar man iväg från stillastående får jag nästan känslan av en kvartsmilenuppvisning. Ni vet när bilarna har så mycket pulver att de liksom skruvar hela karossen när granen har slocknat och kopplingen släpps upp. En del går även upp på bakhjulen och härjar. Riktigt den upplevelsen blir det inte i Range Rover SVR, men den där krängande känslan av att det finns så mycket effekt som vill skicka iväg plåten finns där. Bilen drar nästan åt vänster eller höger och man gör bäst i att hålla i kringlan med båda händerna när det bär av. Bisarr känsla i en stor suv kan jag meddela. Kort därefter kommer kicken av att bilen verkligen forsar fram, och hur varje växel hoppar i med en rejäl knall från avgaspiporna. Känns som vilken fräsig sportbil som helst, fast man sitter en meter högre än man brukar och lika gärna skulle kunna befinna sig på en åker.

Den åttastegade växellådan från ZF har uppgraderats för att kunna erbjuda 50 % snabbare och sportigare växlingar och visst fungerar den som den ska. Den har även utrustats med något man kallar för Corner Recognition som håller på växlingarna något längre om man exempelvis ligger och drar i en lång kurva eller gör en omkörning. Man kan som sagt växla manuellt om man vill, både med spaken eller med paddlar bakom ratten men kör man inte på bana fixar automatläget detta bäst själv. Lådan har till och med riktigt sportiga godsaker som automatisk mellangas vid nedväxlingar, något som bidrar till snabbare respons när man trycker på igen och förutom det underbara avgasknallar. Den elektriska styrningen hänger med bra men det är knappast någon liten sportratt man har att göra med här när det svänger, det är en rejäl kringla och det är samma som sitter i övriga Range Rovers. Bilen styr såklart dit man vill när man vrider på den, men eftersom det är en suv som rattas så sker det hela inte direkt blixtsnabbt och det går inte att använda sig av uttrycket "ligger som ett strykjärn på vägen" här direkt. Men det är ju också för att bilen faktiskt har en hel del markfrigång (27 centimeter) trots att den har sänkts en aning. Range Rover ger sig visserligen in i en ny värld med SVR men tumma på offroadegenskaperna kommer de aldrig att göra. Du kan exempelvis utan problem köra igenom ett 85 (!) centimeter djupt vattenstråk med denna utan att behöva lämna in bilen på verkstad för sanering efteråt. Försök att göra det med de tyska motsvarigheterna.

På vägen är bilen verkligen ett ånglok som bara tuffar på. Det känns som att den alltid har mer att ge och att man bara ligger och småtuggar på resurserna. Man märker att den vill köras hårt, och den blir bara bättre ju hårdare man kör. Ju mer du pressar, ju mer ger den tillbaka. Men det bästa är också att trots all effekt och sportighet så döljer det sig en ytterst bekväm vagn därunder. Stäng av avgasljudsknappen och det dynamiska läget och låt luftfjädringen och den poppiga stereon ta dig till din destination på bästa möjliga sätt. Det är ju i grund och botten en lyxvagn som toppats med galen effekt och prestanda. Bromsarna som kommer från Brembo hejdar när det behövs, men det är mycket fläsk (2 335 kilo) som det ska stoppas på. På vanliga vägar där jag har rumlat omkring sköter de sig dock alldeles utmärkt.

Det blev en liten sväng till skogs, för det känns ju lite fel att bara köra en Range Rover på plan asfalt (även om det är där den mest kommer att hänga runt). Och visst gick det som en dans. När man inte tror att man ska komma över den där stenen eller roten är det i princip bara att köra lugnt så fixar bilen resten. Man har mycket mer frigång än man först tror och det enorma vridet i motorn i samverkan med all teknik gör att man kan tugga framåt eller bakåt i riktigt låg fart, oavsett om det är brant eller halt. Jag gjorde en helomvändning på ett väldigt klurigt ställe med jättelite plats, och det var bara att styra och gasa. Underlaget var som ni kan se på bilderna lite blandat och att vända runt med en sån här pjäs trodde jag skulle resultera i djupa slirspår och att det skulle ha sett ut som en björnfight efter att jag lämnat platsen. Det fanns knappt ett spår att jag ens varit där. Inte en enda gång slirade något hjul till, riktigt imponerande!

Motorljud
På riktigt?! Nej det är inte Jaguar F-Type R som kommer dånandes mellan husväggarna och som smattrar mer än en lustgastrimmad popcornmaskin. Det är den där blåa suven som kommer där! Det var många som inte kunde förstå vartifrån ljudet kom när jag gjorde stan, folk vände sig om och när jag passerade trillade poletten ned och ögonbrynen upp. Hur i hela Hälsingland kan en sån där terrängvagn föra ett sånt herrans liv? Jo, för att den har samma motor som i Jaggan, och för att SVR var smarta nog i att inte dämpa den utan låta den andas precis lika fritt som i F-Type R. Tyskarnas suvar låter bra, men den här låter verkligen helt otroligt. Det är nya ljud hela tiden, det smäller vid nedväxlingar och det skjuts nyårsraketer vid varje uppväxling. Och framförallt framkallar det ett leende på läpparna som sträcker sig tre varv runt huvudet.

Exteriör
Den starkt lysande blåa lacken får bilen att sticka ut, och det som gör den här till en SVR är att de flesta detaljerna går i svart. Fronten har fått lite fler luftintag för att bättre kunna kyla motorn och emblem och annat är nu som sagt i svart. I profil får man direkt en nagel i ögat i form av den svarta plastbiten som sitter på framskärmarna. Jag förstår inte riktigt syftet eftersom den inte har någon funktion utan bara är där som en detalj, och typ vill vara ett ventilationshål fast det inte är det. Hålen på huven gör ju åtminstone något. Jag gillar saker som har funktion så denna stör mig lite. När man kommer till baken på bilen ser man ytterligare något som inte är som det brukar. Emblemet är även här i svart, takvingen är större än vanligt och det sitter fyra feta avgaspipor här - och de är som sagt inte bara där för show.

Interiör
Om man bortser från bagagerummet och baksätet så skulle man lika gärna kunna sitta i en tvåsitsig sportbil. Förutom att man sitter lite för högt då. Skalstolarna som de som sitter längst fram får parkera i är riktigt trevliga och inte helt otrevliga att titta på heller för den delen. Även där bak har man tryckt in två separata skönt formade stolar som inte riktigt kramar åt så bra som där fram men som ändå gör allt de kan för att efterlikna en sportstol. Det är viktigt att kunna sitta still när man kör bana, eller rakt fram i en stad som det brukar bli. Överlag så är förarmiljön väldigt trevlig och även om Land Rover kanske inte är riktigt där än börjar de skärpa till sig, mittskärmen är snabbare än den någonsin varit tidigare och den har vettiga funktioner som är enkla att labba omkring med. Framför ögonen har man en stor skärm som visar instrumenten digitalt istället för traditionella analoga klockor, och även denna är trevlig och lättöverskådlig. Växelväljaren är hämtad direkt från Jaguar F-Type och precis som i den bilen är den riktigt grym att använda även här - som en joystick med avskjutarknapp. Nedanför denna finns det 100 knappar som alla gör olika saker, och här kan man enkelt ställa in bilen efter alla de olika tänkbara underlag man kan komma att utsätta den för. Eller så gör man som jag gjorde, lät den ligga kvar i auto så känner bilen själv av vilket som är mest lämpligt för tillfället. En knapp som jag dock alltid tryckte på när jag hoppade in i bilen var den för avgasljudet - smått bisarrt att hitta en sådan i en suv!

Avslutning
Nej det här är inget man vill köra på banan. Men det är heller inte syftet. Det här är en bil för dig som gillar Range Rovers men som tidigare inte velat handla för att toppversionerna inte varit lika häftiga som tyskarnas motsvarigheter. Men nu finns det en sådan, se bara till att det står SVR i beteckningen när du köper. Då får du bland annat en suv som tar sig runt Ringen på 8:14, men framförallt en suv som bräcker alla andra i form av mäktigt avgasljud. Och som ni säkert redan hört, syns man inte finns man inte.

Fakta Range Rover SVR
Motor: V8, 5.0 liter, kompressor, 550 hästkrafter, 680 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automatlåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.7 sekunder, toppfart 260 km/h.
Däck: 275/45 R21 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.92 meter, längd 4.85 meter, bredd 2.07 meter, höjd 1.78 meter, vikt 2 335 kilo, bensintank 105 liter, förbrukning 1.28 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 298 gram per kilometer.
Pris: 1 295 000 kronor.

Läs mer
Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil 
47.7°
+
Bobby Green
0
Nya eldrivna Folkabussen som transportfordon
Din nya arbetskamrat 
44.8°
+
Bobby Green
0
Ryan Reynolds pratar om att göra film med Michael Bay
Lite morgontrams 
51.6°
+
André Stray
0
Lisa är en Porsche, Ferrari, McLaren och NSX-samlare
Bra garage 
42.1°
+
Bobby Green
0
Nu kan man dela med sig av sina Nintendo Switch-spel
Går att ladda ner till fler konsoler 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nya Suzuki Jimny fick bara tre stjärnor i krocktest
Det var ju inte så bra 
31.0°
+
Bobby Green
0
Tim Cook om priserna på iPhone
Och om tullarna mellan USA och Kina 
8.7°
+
Roger Åberg
0
Angry Birds kommer till Magic Leap
Skjut ner grisar i ditt vardagsrum 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Aftonbladet börjar sända Svenska Elitserien i CS:GO
Counterstrike-matcher streamas på Sportbladet 
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon Musk verkar sugen på att haka på till månen
Japansk miljardär tycker att han borde göra det 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige hoppar över EU:s vätgas-satsning
Ett av få länder som inte är med på tåget 
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Stan & Ollie
Baserad på Helan och Halvans liv 
43.6°
+
Bobby Green
0
Xiaomi erkänner reklam i inställningsmenyn
Pengar måste rulla in nånstans 
23.0°
+
André Stray
0
Google Maps med stöd för CarPlay är här
Hej då Apple Maps? 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Klassiska Castlevania-lir kan vara på ingång till PS4
Symphony of the Night och Rondo of Blood! 
41.0°
+
André Stray
0
Containerfartyg har korsat Arktis för första gången
Northern Sea Route öppen för kommersiell trafik snart? 
19.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Efterfilm från Comic Con Stockholm 2018
Lite lunchnörderi 
45.2°
+
André Stray
0
Sydkorea och Nordkorea vill arrangera OS tillsammans
Siktar på Sommar-OS 2032 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona 
43.3°
+
Bobby Green
0
Apple Watch 4 är ett riktigt lyft!
Vi ger er den första svenska recensionen 
49.2°
+
Roger Åberg
0
Linux-utvecklare inför ny uppförandekod
Alla ska respekteras 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Capcom stänger ner studion bakom Dead Rising
Samtliga projekt hos Capcom Vancouver läggs ner 
31.9°
+
André Stray
0
Apple pröjsar 14,3 miljarder euro till Irland
För utebliven skatt 
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0