m

Så är Volvo XC90 att köra

Och så tycker vi om motorerna

Så är Volvo XC90 att köra
Bil / Volvo

Redan när Volvo presenterade XC90 på Artipelag utanför Stockholm i höstas märkte man tydligt på alla Volvomedarbetare att man var stolta, riktigt stolta. Man riktigt kände att de hade en bra produkt och att de var något på spåret. Men hur bra är hoppet från Hisingen, egentligen? Jag åkte till Barcelona för att ta reda på detta och jag blev rätt så lycklig faktiskt.

För hur mycket man än vill vara neutral så är jag svensk och jag vill att Volvo ska lyckas lite mer än andra biltillverkare. Volvo har inte varit kända för att göra speciellt roliga bilar, speciellt XC90 har väl inte satt användarnas sinnen i skrattläge direkt, så det var med rimliga förhoppningar jag åkte ner för att köra nya XC90.

Tre stycken motorer fanns på plats att provköra, en diesel (D5), en bensinare (T6) och en laddhybrid (T8). Alla motorer är fyrcylindriga och här spelar Volvo ett högt spel eftersom XC90 är en stor bil och en del av köparna skäms inte för att köpa en bil med stor motor utan snarare kräver det. Det är alltså upplagt för besvikelse och det tråkiga är att det egentligen bara är en motor som riktigt klarar sig med bravur - T8:an.

Samtidigt ska man komma ihåg att de allra, allra flesta som faktiskt använder en sådan här bil inte har en blekaste aning om vad de kör runt med för motor.

T8 är en bensinare på 318 hästar som tillsammans med en elmotor ger ett total på 400 hästar och 640 Nm. Kombinationen är fantastisk eftersom man kan se till att elmotorn jobbar på lite extra då bensinare inte riktigt presterar på topp och resultatet är en jämn och smidig kraftkurva, en tyst och härlig bil, en lugn och skön körning och kraft när det väl behövs.

T8:an är extremt trevlig faktiskt, om man kör på hybridläget så är den tyst som en mus vid låga hastigheter, låter knappt något vid motorvägsfart och vid omkörningar och accelerationer levererar den. Som bonus snittar den på pappret 2.5 liter. Men smakar det så kostar det, grundpriset för T8 är 726,000 kronor, men om du har pengarna ska du verkligen slå till. T8 är en laddhybrid som tar dig fyra mil på pappret, så har man ström i närheten av bilen hemma och på jobbet så kan nog rätt många komma både fram och tillbaka på bara el.

Vi började vår färd med just T8an och det är fröjd att glida iväg helt tyst, höra bensinaren rulla igång när man accelererar upp på motorvägen för att sedan falla i tystnad när man ligger där och glider fram.

Det här är en stor bil men den känns inte så stor faktiskt. Formen men de raka kanterna hjälper så klart till och eftersom den har kameror precis överallt är det inga problem att ratta runt den på parkeringsplatsen. På motorvägen är känslan väldigt långt ifrån traktor och det är nog inga som helst problem att köra riktiga långpass i denna.

XC90 är på sätt och vis en upphöjd version av den V90 som väntas komma vart det lider, eller så är V90 en nedsänkt version av XC90 hur man nu väljer att se på det. Hela motorn kommer helt enkelt att sänkas nedåt och det köper jag utan problem eftersom plattformen är byggd för det. Jag var däremot lite fundersam över hur man skulle lyckas få ner resten av bilen men efter att ha kört XC90 ett tag är jag inte så orolig längre, det känns helt enkelt inte som att man går på styltor här utan känslan är redan personbilslik.

Saknas pengarna för en T8:a och är sugen på en diesel finns D5:an för 554,000 kronor som levererar 225 hästar och 470 Nm. Rätt ok på pappret med andra ord men i verkligheten räcker inte detta på den här bilen. Jag skulle inte våga eller ens fundera på att göra en omkörning på väg upp till fjällen med full packning och fem personer i bilen. Inne i bilen låter motorn ingenting men när du kör upp denna på garageuppfarten kommer grannen tro att du kör en traktor. Köp denna om du aldrig kör om och struntar fullständigt i riktigt intressant körning, när man sätter D5:an i dynamiskt läge händer inte mycket om man säger så.

Bensinaren kostar inte så mycket mer (576,000 kronor) men levererar betydligt mer. Med 320 hästar och 400 Nm är denna i princip samma motor som sitter i T8, utan eldelen då så klart. Från stillastående upp till 100 levererar T6:an men accelererar man över det så känns det helt klart som att man skulle vilja ha lite mer knuff. Med dynamiskt läge ändrar T6:an karaktär på ett helt annat sätt än D5:an, vilket inte är så konstigt eftersom vi här jämför en diesel med en bensinare men det är ändå lite underligt stor skillnad.

Jag förstår varför Volvo har valt att bara ha fyror i sina bilar och T8:an kan leverera tillräckligt för lite kräsnare kunder men jag tror tyvärr att det finns en hel del kunder som gärna skulle vilja ha en lite starkare dieselsexa att välja. Till hösten kommer ytterligare två motoralternativ, en mindre bensinare som heter T5 och den levererar 254 hästar och 350 Nm och en D4 som har 190 hästar, 400 Nm och som bara drivs på framhjulen. Denna kommer garanterat att bli en trist historia men prislappen ligger å andra sidan bättre på 498,000 kronor.

Läs mer
Forskare har hittat universums första molekyltyp
Nu har vi bevis på att HeH+ faktiskt finns 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO vill att Donald Trump slutar använda memes från GoT
Vill hålla fantasyn borta från politiken 
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige trea på pressfrihetslista
Norden dominerar på pallen när det kommer till pressfrihet 
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare har återupplivat hjärnan på döda grisar
Visade viss hjärnaktivitet tio timmar efter grisarnas död 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adidas Futurecraft Loop är helt återvinningsbara
Kan användas för att göra nya skor när de är uttjänta 
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Seth Everman visar hur Billie Eilish gjorde Bad Guy
Lite eftermiddagstrams 
43.3°
+
André Stray
0
USA vill stänga ute China Mobile från landet
Vill inte ha världens största mobiloperatör på sin hemmamarknad 
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook samlade in epostkontakter från 1,5 miljoner användare
Klantar till det när det gäller integritet igen 
15.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix-chef lovar att börja visa tittarsiffror
Transparens ftw! 
48.7°
+
André Stray
0
Jessica Meir blir första svenskan i rymden
Åker till ISS i höst 
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad 
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du klappa hundar i Fortnite
På tiden! 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook bekräftar att man utvecklar smart assistent
Ny konkurrent till Siri, Alexa och Google Assistant? 
15.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ubisoft bjussar på Assassin's Creed Unity
Så att alla kan kolla in hur Notre-Dame såg ut 
62.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jaguar I-Pace är World Car of the Year 2019
Grattis igen! 
43.2°
+
Bobby Green
0
Storbritannien ska börja kolla ålder på de som vill kolla på nätporr
Man ska vara över 18 år för att kolla på porr 
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0