m

Mercedes kramar ut det sista ur Geländewagen

Ger den ett sista lyft

Bil / Mercedes

Mercedes G-Klass, G-Wagen eller Geländewagen fyller inte mindre än 36 år i dag. Ingen ålder för en bilmodell säger Mercedes och fortsätter att spinna vidare på den genom att ge den ett litet ansiktslyft. Bilen ska ha fått upp till 16 % mer effekt, lägre bränsleförbrukning, bättre avgasrening och ett gäng nya lackalternativ.

För att se förändringarna måste man dock vara skarpsynt. Det som ändrats är stötfångaren och nya 18-tummare i hjulhusen. På insidan får man en ny klädsel och en 11.4 tum stor skärm i mittkonsolen.

Dieselversionen G 350 d får den nya effekten 245 hästar och 600 Nm, G 500 får samma dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter som sitter i Mercedes-AMG GT och en effekt på 422 hästar och 610 Nm. Värst är som vanligt AMG-versionerna och här finns det två att välja mellan - AMG G 63 och AMG G 65. Den förstnämnda har en V8:a på 5.5 liter som ger 571 hästar och 760 Nm. Monstret G 65 får en V12:a på 6.0 liter som ger hela 630 hästar och har ett vrid på 1 000 Nm. Det räcker för 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Alla versioner utom denna får start/stopp-teknik som standard.

Premiär för faceliften blir i sommar.

Visa
Pressmeddelande
Ansiktslyft för Mercedes G-Wagen

– 36 år är ingen ålder för en bilmodell

Mercedes klassiska terrängbil G-Wagen är vid 36 års ålder i bättre form än någonsin. I år lanseras den senaste versionen – förädlad både på ytan och på djupet. Den nya modellen får upp till 16 % mer effekt i kombination med lägre bränsleförbrukning och Euro 6 avgasrening. Dessutom kommer den fullvuxna bilen nu i ett halvdussin nya färger som gör att den är allt annat än osynlig …

Sedan introduktionen för mer än 35 år sedan har Mercedes G-Wagen varit en kultförklarad ikon i bilbranschen. Från början som renodlad arbetsbil men med tiden har allt lyxigare och sportigare versioner sett dagens ljus.

Kombinationen av terrängegenskaper i militärklass, enorma innerutrymmen och 0-100 på ner till 5,3 sekunder gör den helt unik på marknaden. Inte minst genom sina tre (3!) diffspärrar som var och en kan kopplas in under färd oberoende av varandra.

2015/16 års modell har genomgått en försiktig ansiktslyftning både på in- och utsidan. Utvändigt märks bland annat nya stötfångare och 18-tums fälgar som standard även på instegsmodellen. Invändigt återfinns en ny klädsel som är färgkoordinerad med exteriören, samt en stor 11,4 cm display.

Det mest slående på utsidan är de nya färgvalen som är de mest uppseendeväckande som någonsin funnits som standard på en Mercedes. Eller vad sägs om namn som solar beam, tomato red, alien green, sunset beam och galactic beam …
Interiören är färgmatchad.

16 procent mer effekt och lägre bränsleförbrukning

De stora skillnaderna är dock de osynliga. Dieselmodellen G 350 d får effekten höjd till 245 hk och ett vridmoment på fullvuxna 600 Nm. 0-100 går på 8,9 sekunder.

Bensindrivna G 500 får en 4-liters V8:a med dubbelturbo, baserad på kraftkällan från bland annat Mercedes-AMG GT och Mercedes-AMG C 63. Liksom i dessa modeller placeras de båda turboaggregaten ”inne” i vinkeln mellan de två cylinderraderna – ”hot inside V”. Något som ger snabbare respons och lägre utsläpp. I G 500 får motorn en effekt på 422 hästkrafter och ett vridmoment på 610 Nm. 0-100 tar 5,9 sekunder.

Två AMG versioner erbjuds också. AMG G 63 med V8 på 5,5 liter (571 hk/760 NM/0-100 5,4 sek) och det verkliga flaggskeppet AMG G65 med 6-liters V12:a på (630 hk/1000 Nm/0-100 5,3 sek).

De två sistnämnda kan också fås i en speciell Edition 463 modell med bland annat 21-tums fälgar.

Alla modeller utom AMG G65 får ECO start/stop som stänger av motorn när bilen står stilla vid till exempel rödljus.

Nya versionen av G-Wagen får premiär i sommar. Bränsleförbrukningssiffrorna är ej klara vid pressläggningen.
Här är Polestars huvudkontor
Placeras hos Volvo i Göteborg 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Trailer för single player-läget i Battlefield V
Ser fint ut 
42.3°
+
Bobby Green
0
Huawei visar upp Mate 20 Pro
Imponerande telefon! 
42.1°
+
Roger Åberg
0
Liten blåtandsspelare uppdateras
Synka dina Spotify-listor och slipp ta med telefonen 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Audi får böta 800 miljoner euro
Så går det om man fuskar 
52.3°
+
Roger Åberg
0
Boston Dynamics-robot dansar loss
Det svänger ju! 
53.3°
+
Roger Åberg
0
Det här kan råka hända om du köper en mountain bike
Akta dig! 
53.3°
+
Roger Åberg
0
Nu kommer 4DX till Sverige!
Uppsala först ut med bio-upplevelsen 
30.5°
+
Roger Åberg
0
Gregor köpte Sveriges äldsta Bubbla
Budade hem den för 1,35 miljoner kronor 
41.8°
+
Bobby Green
0
Dell släpper superultramegabred skärm
49 tum som motsvarar två 27-tummare 
46.0°
+
Roger Åberg
0
Nu fungerar American Express med Apple Pay!
Äntligen! 
44.2°
+
Roger Åberg
0
Bisarr staty av Jeff Goldblum
Som Dr Ian Malcolm 
42.8°
+
Roger Åberg
0
Kan man bygga en cykel helt av trä?
Ja, det kan man! 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Apple fixar till bagel
New York-bor kanske nöjda 
33.8°
+
Roger Åberg
0
Winamp kommer att återuppstå
Men inte i den formen du trodde 
51.4°
+
Roger Åberg
0
Porsche rullar ut nya Panamera GTS
Kommer i två stycken versioner 
41.6°
+
Bobby Green
0
Paul Allen är död
Vila i frid 
5.1°
+
Roger Åberg
0
Telia döms att blockera The Pirate Bay
Och tre andra piratsiter 
-8.4°
+
Roger Åberg
0
Om utbildningsvideor filmades som musikvideor
Lite eftermiddagstrams från Tom Scott 
42.9°
+
André Stray
0
Snabbare annonser!
Yihaa!? 
42.7°
+
Roger Åberg
0
Porsche har eldriven SUV på gång
Ska lanseras senast 2022 
42.2°
+
Bobby Green
0