m

Porsche lyfter 911

Säg hej då till sugmotorn

Bil / Porsche

Det har nu blivit dags för dagens Porsche 911 att få sig ett lyft och i samband med det även lite nya motoralternativ och ett mer avancerat chassi. Bland annat kan man nu även få bakhjulsstyrning i Carrera-versionerna - något som bara funnits hos 911 Turbo och racerbilen GT3 innan. Och sugmotorn försvinner!

Små små förändringar har skett på utseendet och det man direkt ser är att de främre blinkersen har blivit väldigt mycket mer slimmade. Strålkastarna är också de nya och alla har nu varselljus med fyra ljuspunkter. Dörrhandtag, baklucka och bakljus har också ändrat form. Nytt på insidan är ett uppdaterat infotainmentsystem med fler funktioner och enklare hantering och en ny ratt med design inspirerad av 918 Spyder.

Uppdaterat utseende är ju alltid välkommet men nu kommer vi till det lite tråkiga - i den nya motorgenerationen har alla turbo. I grundversionen 911 Carrera har det tidigare suttit en sugis-boxersexa på 350 hästar men nu är det istället dubbelturbo och 370 hästar som gäller. Vridet ökar till 450 Nm. Carrera S får 420 hästar och 500 Nm. Allt beror såklart på utsläppskrav och att man måste få ned förbrukningen. Carrera med PDK-låda drar nu 0.74 liter per mil och Carrera S med samma växellådskonfiguration ska nöja sig med 0.77 liter per mil.

De nya motorerna bjuder ju som sagt på lite mer klös vilket även förbättrar prestandan. 0-100 km/h går för Carrera med PDK på 4.2 sekunder vilket är 0.2 sekunder snabbare än tidigare, Carrera S med PDK och Sports Chrono-paketet gör det på bara 3.9 sekunder. Toppfarterna ligger på 295 km/h respektive 308 km/h.

Väljer man till Sport Chrono bland tillvalen får man nu även lite 918 Spyder-känsla i bilen. Samma reglage hittar nämligen in på ratten och det består av en ring där man ändrar bilens humör mellan Normal, Sport, Sport Plus och Individual. Har man PDK får man även knappen Sport Response Button som när den är intryckt ställer in bilen för maximal acceleration under 20 sekunder - då ser bilen till att den optimala växeln är vald och motorstyrningen justerar sig för ännu snabbare respons. Bra vid exempelvis omkörningar.

För första gången sitter nu även PASM (Porsche Active Suspension Management) standardmonterat i alla Carrera-versioner som sänker bilen med tio millimeter och ger den bättre stabilitet i snabba kurvor. För ännu kvickare kurvtagning kan man nu som sagt även få bakhjulsstyrningen som sitter i 911 Turbo och 911 GT3 till Carrera S.

Den uppdaterade modellen börjar rullas ut i december och priserna har som vi ser alla hoppat upp ett snäpp:

911 Carrera: 929 000 kronor (tidigare 870 000 kronor)
911 Carrera S: 1 062 000 kronor (tidigare 1 008 000 kronor)
911 Carrera Cabriolet: 1 050 000 kronor (tidigare 988 000 kronor)
911 Carrera S Cabriolet: 1 183 000 kronor (tidigare 1 126 000 kronor)

Visa
Pressmeddelande
Ny Porsche 911 med nya motorer och avancerat chassi

Porsche 911 har varit världens mest sålda sportbilsmodell i årtionden. Nu har den nya generationen kommit för att öka det försprånget. Med innovativa turboladdade boxermotorer, ett avancerat chassi med ännu större bredd mellan prestanda och komfort och med ett nytt infotainmentsystem är den väl rustad för det.

Tack vare mer än fyra decenniers erfarenhet av turbomotorer - både i tävlingsbilar och i serietillverkade sportbilar - sätter nya 911 Carrera riktmärket när det gäller prestanda, körglädje och effektivitet. Bakhjulsstyrning som nu är ett tillval i Carrera-modellerna förbättrar köregenskaperna markant.

Exteriört har 911 Carrera förfinats på flera punkter med nya strålkastare med varselljus med fyra ljuspunkter, nya dörrhandtag, ny form på bakluckan med vertikala lutintag och nya bakljus inklusive det karaktäristiska bromsljuset med fyra ljuspunkter. Inuti ger Porsche Communication Management, som är standard, med sin multi-touch-skärm betydligt fler funktioner och enklare hantering.

Nya turbomotorer: starkare och snålare.
Den helt nya motorgenerationen med biturbo och en cylindervolym på tre liter utvecklar 370 hk (272 kW) i 911 Carrera och 420 hk (309 kW) i 911 Carrera S. I båda fallen innebär det en ökning av motoreffekten med 20 hk (15 kW). Den högre motoreffekten i Carrera S är ett resultat av turboaggregat med modifierade kompressorer, ett nytt avgassystem och fintrimmad motorstyrning.

De nya motorerna karaktäriseras av betydligt högre vridmoment (60 Nm i båda motorerna) med ett maximalt vridmoment av 450 Nm respektive 500 Nm, i båda fallen tillgängligt från låga 1 700 v/min upp till 5 000 v/min. Med ett toppvarv på 7 500 varv per minut överskrider de nya motorerna väsentligt konventionella turbomotorers toppvarv - understruket av det typiska ljudet från en motor från Porsche.

Varje ny generation av 911 har bättre prestanda och är mer bränsleeffektiv än föregångaren. Till exempel är den nya motorgenerationen, beroende på modellvariant, nästan tolv procent mer bränsleeffektiv. Bränsleförbrukningen har minskats med upp till en liter per 100 km. 911 Carrera med PDK-växellåda drar nu bara 7,4 liter per 100 km, en minskning med 0,8 liter per 100 km, medan 911 Carrera S med PDK drar 7,7 liter per 100 km, en liter mindre per 100 km.

Nya 911 har också bättre prestanda, 911 Carrera Coupé med PDK-växellåda och Sport Chrono-paket accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,2 sekunder - två tiondelar av en sekund snabbare än föregångaren. 911 Carrera S med PDK och Sport Chrono klarar sprinten på bara 3,9 sekunder (också 0,2 sekunder snabbare). Det betyder att det är den första 911 i Carrera-familjen som underskridit den magiska gränsen, fyra sekunder. Toppfarten för de båda modellerna har också ökat. 911 Carrera har nu en toppfart av 295 km/tim (en ökning med sex km/tim) medan 911 Carrera S nu når 308 km/tim (en ökning med fyra km/tim).

Tillsammans med tillvalet Sport Chrono har 911 Carrera nu för första gången ett reglage för körinställningar på ratten, hämtat från 918 Spyder. Reglaget består av en ring med fyra positioner för körinställning, "Normal", "Sport", "Sport Plus" och "Individual". Beroende på utrustning låter den senare inställningen föraren konfigurera sin egen indviduella inställning av bilen, till exempel PASM, aktiva motorfästen, växelpunkter för PDK-växellådan och sportavgassystem.

I kombination med PDK-växellåda har reglaget en extra knapp, "Sport Response Button". När den knappen är intrycket är drivlinan inställd för maximal acceleration under 20 sekunder, till exempel inför en omkörning. Då är den optimala växeln vald och motorstyrningen justerad för ännu snabbare respons under en kort tid.

PASM sänker bilen tio mm
Köregenskaperna hos 911 Carrera är riktmärket för alla sportbilar. För varje ny generation ökar Porsche ytterligare omfånget mellan vardagskomfort och tävlingsprestanda. För första gången är det nya PASM-chassit (Porsche Active Suspension Management) standard i alla Carrera-modeller. Det minskar markfrigången med tio mm och ökar ytterligare stabiliteten vid snabb kurvtagning.

Samtidigt är den nya generationen stötdämpare, med sin bredare karaktäristik, bekvämare tack vare mer exakt respons och de ger också bättre kontroll vid hård körning.

De nya fälgarna, med fem tunna ekrar, är försedda med däck med lågt rullmotstånd och bättre prestanda. Alla modeller har bredare bakfälgar, en ökning med 0,5 tum till 11,5 tum. Bakdäcken på 911 Carrera S mäter nu 305 mm i stället för 295 mm.

Den aktiva bakaxelstyrningen som nu finns som tillval till Carrera S är hämtad från 911 Turbo och 911 GT3. Det förbättrar ytterligare bilens egenskaper när man styr in i kurvor. Dessutom ökar den stabiliteten vid filbyten i höga hastigheter. Samtidigt är den lättare att manövrera vid låga hastigheter i stadstrafik tack vare att vändcirkeln minskats med 0,5 meter.

De förbättrade köregenskaperna förmedlas till föraren via den nya generationen rattar med en design som baseras på ratten i 918 Spyder. Standardratten har en diameter av 375 mm, GT-sportratten, som är ett tillval, har en diameter av 360 mm.

För att underlätta vid vardagstrafik erbjuder Porsche ett hydrauliskt lyftsystem med integrerade lyftcylindrar i fjäderbenen fram. Genom att trycka in en knapp ökar markfrigången fram med 40 millimeter på fem sekunder och förhindrar att bilens underrede slår i marken, till exempel vid branta garageutfarter.

Online navigation
Det nyutvecklade Porsche Communication Management System (PCM) är standard i de nya Carrera-modellerna. Det innehåller online navigation och röstkontroll. PCM kan skötas genom multi-touch kommandon på den sju tum stora displayen, liknande det man gör på en smartphone. Man kan också skriva in för hand. Mobiltelefoner och smartphones kan nu kopplas upp via Wi-Fi. Ett utrymme för smartphone finns nu integrerat i det mittre armstödet och erbjuder laddning av batteriet och optimal mottagning. Nytt är också möjligheten att koppla en iPhone till PCM för att använda Apple Car Play.

Trafikinformation i realtid finns tillgängligt för betydligt bättre navigation. Det ger föraren en snabb överblick av trafiksituationen och garanterar att vägvalet anpassas till informationen. Google Earth och Google Streetview är nu för första gången också integrerade för att underlätta orienteringen. Andra komponenter i PCM är Porsche Car Connect och appen Porsche Connect, som kan användas för sådana funktioner som fjärrkontroll av fordonsfunktioner, överföring av resmål till PCM för navigation, och användning streamad musik från andra leverantörer via PCM.

Ny och utvidgad assistans
911 Carrera kan nu kundanpassas ännu mer exakt enligt personliga preferenser med nya och förbättrade assistanssystem. Den automatiska fartkontrollen, ett tillval, kan nu bromsa försiktigt när den förvalda hastigheten uppnåtts, till exempel vid körning i nedförsbackar. Den adaptiva fartkontrollen, Adaptive Cruise Control ACC (tillval), har nu en "seglingsfunktion" tillsammans med PDK-växellådan. Vid kökörning kopplas växellådan ur för att spara bränsle när man "seglar" utan att använda motorn. Tillvalet Lane Change Assistant, bevakar bakomvarande trafik med radar och använder LED-lampor i vänstra och högra backspegeln för att varna föraren om att det finns fordon som närmar sig i den döda vinkeln. Dessutom ökar Porsche den aktiva säkerheten med efter-kollisions-bromssystemet som är en del av standardutrustningen.

Marknadsintroduktion i december
De nya Porsche 911 Carrera-modellerna kommer att lanseras i Sverige i december 2015.

Pris i Sverige blir:
911 Carrera 929 000 kr
911 Carrera S 1 062 000 kr
911 Carrera Cabriolet 1 050 000 kr
911 Carrera S Cabriolet 1 183 000 kr

40 års turboerfarenhet i motorsport och i serietillverkning.
Hos Porsche har innovationer och utvecklingar som testats under extrema tävlingsförhållanden alltid kommit också produktionsmodellerna till del. Särskilt tester i motorsport garanterar nya motorers prestanda och hållbarhet. I utvecklingen av överladdade sexcylindriga boxermotorer kan Porsche därför se tillbaka på mer än 40 års erfarenhet. Till exempel användes turboöverladdning med by pass-ventil för första gången 1972 i tävlingsbilen 917/10 innan den gick i serieproduktion två år senare, 1974, i den första 911 Turbo. 1974 introducerades också intercooler, charge air cooling, i 917/10. 1977 kunde den tekniken fira sin premiär i 911 Turbo 3.3. Fler milstolpar i utvecklingen av turbomotorerna är sekventiell turboladdning med två turboaggregat i följd, (för första gången i superbilen 959), biturbo med två parallella aggregat (första gången i 911 Turbo, typ 993) och justerbara insugsventiler (första gången i 911 Turbo, typ 996).

911 Carrera: Bränsleförbrukning blandad körning 8,3-7,4 l/100 km, stadstrafik 11,7-9,9 l/100 km, landsväg 6,3-6,0 l/100 km;
CO2-utsläpp 190-169 g/km

911 Carrera S Bränsleförbrukning blandad körning 8,7-7,7 l/100 km, stadstrafik 12,2-10,1 l/100 km, landsväg 6,6-6,4 l/100 km;
CO2-utsläpp 199-174 g/km

911 Carrera Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 8,5-7,5 l/100 km, stadstrafik 11,9-9,9 l/100 km, landsväg 6,5-6,2 l/100 km;
CO2-utsläpp 195-172 g/km

911 Carrera S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 8,8-7,8 l/100 km, stadstrafik 12,3-10,2 l/100 km, landsväg 6,7-6,5 l/100 km
Nu kan du ställa in antal artiklar per sida
Premium-funktion även för de som ser annonser 
44.3°
+
Roger Åberg
0
Mui Labs har byggt in en pekskärm i en planka
Kan styra det smarta hemmet och annat 
50.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Googles appar kan kosta upp till 360 kronor att licensiera i Europa
Sverige hamnar i den dyraste kategorin 
8.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fuskare på högskoleprovet kan dömas till hårdare straff
Upp till två års fängelse om brottet bedöms som grovt 
62.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Porsches Mission E Cross Turismo får grönt ljus
300 stycken nya medarbetare anställs 
46.3°
+
Bobby Green
0
Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan 
42.7°
+
Bobby Green
0
J.K. Rowling snackar om Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Mera magi på ingång nästa månad 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vad är Mutant Year Zero: Road to Eden?
Ny video förklarar 
43.9°
+
André Stray
0
Trailer för Bodyguard
BBC:s miniserie kommer snart till Netflix 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Katedralen Sagrada Familia betalar 368 miljoner kronor i böter
Svartbygget har pågått i 136 år 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mikroplaster hittade i 90 procent av allt bordssalt
Mest hittat i salt som framställts från havsvatten 
11.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Busschaufför struntar i gammal bros viktbegränsning
Smartskaft 
28.8°
+
Bobby Green
0
Tesla presenterar billigare Model 3
Snart är det statliga stödet slut 
42.6°
+
Bobby Green
0
The Weather Channel visar skogsbrand i augmented reality
Fortsätter göra lite mer illustrativa väderpresentationer 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple bjuder in till event i Brooklyn
Vi är återigen på plats! 
48.2°
+
Roger Åberg
0
I morgon har Daredevil premiär på Netflix
Här är en ny affisch inför det 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Varför använder vi WASD för att röra oss i spel?
Lite eftermiddagsnörderi 
42.6°
+
André Stray
0
Snart kan du bli influencer i The Sims
The Sims 4: Get Famous på ingång 
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Narcos: Mexico
Knarkserien fortsätter 16 november 
42.5°
+
André Stray
0
USA hoppar av den internationella postunionen
Gillar inte att Kina skickar post billigare än USA 
60.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Släpptrailer för Red Dead Redemption 2
Nästa vecka smäller det! 
44.9°
+
André Stray
0