m

Porsche sportar till Macan med GTS-version

Ett mellanting mellan S och Turbo

Bil / Porsche

Porsche breddar utbudet ytterligare och erbjuder nu även GTS-beteckningen till crossovern Macan. Chassiet vässas, effekten skruvas upp och fetare bromsar ser till att ta ner hastigheten när det börjar gå fort. Men precis som hos senaste Cayenne betyder inte GTS sugmotor längre, utan här är det också turboladdat som gäller. Versionen placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo.

Macan GTS bygger på Macan S men den dubbelturbomatade V6:an på 3.0 liter har fått 20 extra hästar och lämnar nu 360 hästar och 500 Nm. Motorn kopplas till en PDK-låda och 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt om man har köpt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 265 km/h.

På vanligt GTS-manér förses bilen med en hel del svarta detaljer, får ett något sänkt chassi, andra fälgar och ger överlag ett sportigare intryck. För första gången till Macan kan man också välja till LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System Plus. Ett sportavgassystem sitter också på plats. Insidan har sportigare stolar som kläs i alcantara med tillhörande röda sömmar. Bilen får även det nya systemet Porsche Communication Management (PCM).

Macan GTS börjar säljas den 28 oktober och på prislappen står det då 740 000 kronor. Beställer du nu får du din bil i mars nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Porsche Macan GTS - renodlad sportbil och SUV

Som alla Porsche med beteckningen GTS är nya Macan GTS inspirerad av motorsport. Ett uppdaterat chassi, 20 hästkrafter fler än i Macan S och förstärkta bromsar skapar resurserna. Med 360 hk och 500 Nm placerar Macan GTS sig mellan Macan S och Macan Turbo.

Den tekniska grunden är den 3 liter stora V6 biturbomotorn från Macan S tillsammans med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och Porsche Traction Management (PTM) med flexibel fördelning mellan fram- och bakaxel.

Macan GTS avverkar sprinten från 0 - 100 km/tim på 5,2 sekunder - och med tillvalet Sport Chrono-paketet på bara 5,0 sekunder. Toppfarten är 265 km/tim. Typiska kännetecken för GTS-modellerna fullbordar det sportiga intrycket.

Macan GTS kombinerar de mycket goda köregenskaperna som är typiska för Porsche med användarvänliga vardagsegenskaper. En sportigare inställning av PASM-chassit som sänkts 15 mm, tillsammans med 20-tumshjul i RS Spyder design med mattsvart lack är delar av GTS-utrustningen.

GTS sportstolar med mittpartiet i Alcantara, extra inredningsdetaljer i Alcantara och ett sportavgassystem ingår också i GTS-utförandet.

Det nya systemet Porsche Communication Management (PCM) finns för första gången i en SUV i Macan GTS. Tillsammans med tillvalet Connect Plus erbjuder multi touch-skärmen online navigation med trafikinformation i realtid och integration med smartphone via Apple CarPlay®.

Redan vid första ögonkastet känns Macan GTS igen tack vare sina svarta exteriöra detaljer - i högglans ovanför midjan och glänsande mattsvart på karossens nedre delar - och av en specialversion av Sport Design-paketet, med specifika GTS-färger, som också är standard. För första gången kan Macan GTS också erbjudas med tillvalet LED-strålkastare inklusive Porsche Dynamic Light System Plus. Det garanterar optimalt strålkastarljus under alla körförhållanden.

Tack vare sina speciella kvaliteter ger Macan GTS ännu mer körglädje. Med den här modellen understryker Porsche än en gång att Macan är sportbilen bland kompakta SUV-modeller.

Säljstart av Porsche Macan GTS i Sverige är den 28 oktober 2015 och planerad marknadsintroduktion blir i mars 2016. Det svenska priset är 740 000 kronor.


Macan GTS: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,4 l/100 km, landsväg 7,8-7,4 l/100 km, blandad körning 9,2-8,8 l/100 km; CO2-utsläpp 215-207 g/km.

Macan S: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,6-11,3 l/100 km, landsväg 7,6-7,3 l/100 km, blandad körning 9,0-8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 212-204 g/km.

Macan Turbo: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,5 l/100 km, landsväg 7,8-7,5 l/100 km, blandad körning 9,2-8,9 l/100 km; CO2 emissions: 216 – 208 g/km;
Googles appar kan kosta upp till 360 kronor att licensiera i Europa
Sverige hamnar i den dyraste kategorin 
29.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fuskare på högskoleprovet kan dömas till hårdare straff
Upp till två års fängelse om brottet bedöms som grovt 
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Porsches Mission E Cross Turismo får grönt ljus
300 stycken nya medarbetare anställs 
42.5°
+
Bobby Green
0
Vad är Mutant Year Zero: Road to Eden?
Ny video förklarar 
42.1°
+
André Stray
0
Katedralen Sagrada Familia betalar 368 miljoner kronor i böter
Svartbygget har pågått i 136 år 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mikroplaster hittade i 90 procent av allt bordssalt
Mest hittat i salt som framställts från havsvatten 
15.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Busschaufför struntar i gammal bros viktbegränsning
Smartskaft 
31.3°
+
Bobby Green
0
The Weather Channel visar skogsbrand i augmented reality
Fortsätter göra lite mer illustrativa väderpresentationer 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple bjuder in till event i Brooklyn
Vi är återigen på plats! 
48.1°
+
Roger Åberg
0
I morgon har Daredevil premiär på Netflix
Här är en ny affisch inför det 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Varför använder vi WASD för att röra oss i spel?
Lite eftermiddagsnörderi 
41.9°
+
André Stray
0
Snart kan du bli influencer i The Sims
The Sims 4: Get Famous på ingång 
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Narcos: Mexico
Knarkserien fortsätter 16 november 
42.2°
+
André Stray
0
USA hoppar av den internationella postunionen
Gillar inte att Kina skickar post billigare än USA 
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Släpptrailer för Red Dead Redemption 2
Nästa vecka smäller det! 
44.5°
+
André Stray
0
Banksy släpper ny video om Girl and Balloon-buset
Hela tavlan skulle egentligen strimlas 
47.5°
+
André Stray
0