m
Foto: Bobby Green

Hyundai har tre ess i rockärmen

Kort provkörning av Ioniq

Bil / Hyundai

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om.

Inledning
Ioniq är inte baserad på någon befintlig modell utan den är helt och hållet uppbyggd som en hybrid/elbil. Det är även den första bilen i världen med tre elektrifierade drivlinor. I Sverige lanserar man hybriden och elbilen samtidigt och detta kommer att ske i november. Laddhybriden får vi dock vänta på till september nästa år. Den och elbilen är ju förstås också intressanta men tyvärr fanns det endast hybrider tillgängliga för provkörning denna dag.

Drivlina
Bensinmotorn på 1,6 liter som samsas med elmotorn är speciellt utvecklad för Ioniq. Den ger 105 hästar. Elmotorn ger 43,5 hästar men den sammanlagda systemeffekten anges till 141 hästar och 265 Newtonmeter. Inga monstersiffror men det behöver man heller inte i den här typen av bil. Batteripacket som är av litiumjonpolymer-typ sitter monterat framför bakaxeln. Till allt kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda vilket Hyundai är ensamma om på marknaden i denna kategorin. På bara el ska man kunna köra upp till fem kilometer vilket inte är så mycket att skryta om, men det gör att man nästan alltid i lägre hastigheter glider runt på bara el. Hyundai hävdar att man ska kunna köra på bara el upp till 120 km/h men då måste man vara oerhört försiktig på gaspedalen eftersom den snabbt vill slå över till bensinmotorn. Det finns ingen regelrätt elknapp att trycka på utan bilen sköter allt sånt där själv, du får en indikering i form av "EV" på instrumentpanelen när du kör på bara el. Som sig bör har bilen bromskraftsåtervinning så man tjänar ju in lite el så fort man bromsar. Man vill ju alltid se till att ha kräm i batteriet så det blir direkt en liten tävling om att köra så snålt som möjligt men ändå inte stå still i trafiken. Hybriden ska ha en total räckvidd på 132 mil vilket gör det möjligt att ta sig från Hästveda nästan ända upp till Hortlax utan att behöva stanna en enda gång. När vi hoppade in i bilen var batteriet bara halvfullt och då angavs räckvidden till strax över 92 mil. Förbrukningen anges till 0,34 liter per mil och utsläppet till 79 gram.

Körkänsla
Inga konstigheter, bakom ratten ser det ut som vilken Hyundai eller annan ny bil i denna klass som helst. Ingen kommandobrygga alltså, utan en ratt, helt okej instrumentering och en pekskärm på mittkonsolen som man kan leka med. På den fungerar både Android Auto och Apple CarPlay vilket alltid är trevligt. Här kan man även på ett mycket enkelt sätt se hur el- och bensinmotorn arbetar tillsammans. I med D-läget på lådan och iväg. Bilen smyger fram med hjälp av elmotorn och efter ett tag hoppar bensinmotorn igång, men man varken hör eller känner det. Växlarna smeks i och man har liksom inte direkt koll på vad som händer under skalet, men det är ju också det som är det bästa. Det enda jag vill med min hybridbil är att den ska dra sjukt lite bränsle. Hade det varit en elbil jag suttit i hade det istället varit hur mycket el jag hade kvar jag hade brytt mig om. Jag är trygg med att ingenjörerna hos Hyundai har gjort sitt jobb och behöver därför inte bry mig om vad som händer, bara att det händer. Jag kan istället ägna mig åt bilkörningen och min favoritlåt på musikmaskinen.

Ioniq har saker som autobroms, adaptiv farthållare och lane assist som standard. Det finns tre olika utrustningsnivåer (ComfortEco, PremiumEco och PremiumPlusEco) och väljer man de två dyrare får man även döda-vinkelvarnare och parkeringssensorer fram och bak. Då kan man även slänga sin smarta telefon på plattan framför växelspaken så laddar den själv, om den nu stödjer detta vill säga. Allt saker som man kanske vant sig vid i dagsläget, men som ändå är trevliga.

Körmässigt så sitter jag bra på förarplatsen. Styrningen känns lätt, enkel och hyfsat snabb. Slår man över lådan i manuellt läge aktiverar man även sportläget som gör växlingarna snabbare, chassiet lite styvare och så vidare. Det är ju ingen sportbil så man kanske lullar omkring i det snällare läget för det mesta, även om bilen känns lite väl slö här. Men, det ska snålas med både soppa och el och då gäller det att tygla sig själv. Växellådan känns som sagt väldigt härlig och man märker inte av den alls. Trycker man på lite surrar bensinmotorn och det är inte jättetyst i kupén, men heller inte ovanligt högljutt.

Vi körde småvägar, i stan och på motorväg och på alla ställen känns Ioniq hemma. Den är inte snabbast, störst, bäst eller vackrast men den har ändå något av allt som gör paketet komplett. Den hänger med utan att sticka ut och det är verkligen härligt att köra en bil som går enbart på el, så vid rödljus och liknande när det går sakta myser man faktiskt, för då känns det väldigt meningslöst att en förbränningsmotor som bara för oväsen ska hålla på och rumla runt.

I baksätet sitter man helt okej men jag med mina 183 centimeter skulle nog inte tycka det var så kul i 50 mil utan en bensträckare. Taket sluttar en del och det blir lite instängd känsla. Fram sitter man bra och bekvämt, men lite snik såklart att man inte kan få eljustering av passagerarstolen utan endast förarstolen. I bagaget får man in 380 liter under hatthyllan, lastar man upp till taket ska det gå in 550. Bakluckan öppnar stort och tröskeln är inte farligt hög, så det blir hyfsat enkelt att lasta in skrot här.

Syskonbilarna
Laddhybriden klarar upp till fem mil på en laddning och sen hoppar bensinmotorn igång. Känner man för det kopplar man alltså i den här i en laddkabel för att ladda upp elmotorn. Elbilens räckvidd anges till 28 mil. Man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 30 minuter. En full laddning via vanligt vägguttag kan ta allt mellan 5-10 timmar beroende på hur bra kräm du har. Pris på laddhybriden har vi inte fått än, elbilen kostar från 371 900 kronor innan supermiljöbilspremien som är på 40 000 kronor. Hyundai ger fem års garanti på bilen med obegränsad körsträcka, för batteriet gäller åtta år eller 20 000 mil.

Avslutning
Hyundai har som mål att sälja 1 500 stycken Ioniq Hybrid under nästa år. Av laddhybriden och elbilen räknar man med att sälja 500 exemplar vardera. År 2020 ska man ha ett komplett modellprogram av miljöbilar och ska då ha lanserat 22 stycken modeller i denna kategori. Målet är att då kunna benämna sig själva som världens andra största tillverkare av miljöbilar. Om deras önskningar går i uppfyllelse återstår såklart att se. Alla är inte redo för elbilshysterin riktigt än, och då kanske det här är ett bra insteg i vad som komma skall. För framtiden är eldriven oavsett vad man tycker om det. Här är ett bra försök att kunna erbjuda något för alla till ett pris som inte är astronomiskt. Det ska bli mycket intressant att se hur Hyundais nyheter tas emot av folket och hur försäljningen kommer att gå, för jag tror att de är något på spåren här.

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid
Förbränningsmotor: Fyrcylindrig, 1,6 liter, 105 hästkrafter, 147 Newtonmeter.
Elmotor: 43,5 hästar, 170 Newtonmeter.
Batteri: 240V Litiumjonpolymer.
Växellåda: Sexstegad med dubbelkoppling.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 10,8 sekunder, toppfart 185 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 17 tum med 225/45-däck (PremiumPlusEco).
Mått: Hjulbas 2,7 meter, längd 4,47 meter, bredd 1,82 meter, höjd 1,45 meter, vikt 1 445 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,34 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 79 gram per kilometer.
Pris: 249 900 kronor, testbilen som var en PremiumPlusEco kostar 299 900 kronor.

Läs mer
Frankrikes regeringen släpper egna chatappen Tchap
Så att de slipper använda WhatsApp, Telegram och annat 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Regeringen vill införa kemikalieskatt på kläder och skor
Liknande den som finns på hemelektronik 
19.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rysk tv-kanal testar robot som nyhetspresentatör
Ser lite småskevt ut 
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad påsk!
Vi tar det lite lugnare ett tag 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Följ med när Koenigsegg Jesko byggs
Hör Kristian prata om bygget 
43.1°
+
Roger Åberg
0
Forskare har hittat universums första molekyltyp
Nu har vi bevis på att HeH+ faktiskt finns 
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är Google Plays nya startskärm i EU
Den där vi ska välja webbläsare och sökmotor i Android 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO vill att Donald Trump slutar använda memes från GoT
Vill hålla fantasyn borta från politiken 
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige trea på pressfrihetslista
Norden dominerar på pallen när det kommer till pressfrihet 
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare har återupplivat hjärnan på döda grisar
Visade viss hjärnaktivitet tio timmar efter grisarnas död 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adidas Futurecraft Loop är helt återvinningsbara
Kan användas för att göra nya skor när de är uttjänta 
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Seth Everman visar hur Billie Eilish gjorde Bad Guy
Lite eftermiddagstrams 
43.5°
+
André Stray
0
USA vill stänga ute China Mobile från landet
Vill inte ha världens största mobiloperatör på sin hemmamarknad 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook samlade in epostkontakter från 1,5 miljoner användare
Klantar till det när det gäller integritet igen 
15.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix-chef lovar att börja visa tittarsiffror
Transparens ftw! 
49.1°
+
André Stray
0
Jessica Meir blir första svenskan i rymden
Åker till ISS i höst 
64.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad 
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0