m

Skoda rullar ut den starkaste Octavian hittills

RS facelift är här

Bil / Skoda

I slutet av oktober visade Skoda upp nya Octavia och även om det säkert är en jättetrevlig bil var det inte så många som var överens med det nya utseendet, speciellt dess ansikte. Nu är det som det är och antingen växer det ju mer man ser bilen eller så kommer man för alltid att avsky det. Har man mycket pulver under huven så kanske man i alla fall kan köra snabbt förbi de som inte gillar den. Då passar nog RS-versionen bäst, och nu är den här i kombi- och sedanutförande. Lite mer kraft gör detta till den starkaste Octavian hittills. Specialversionen Octavia RS 230 från början av 2015 som också har samma effekt verkar Skoda ha glömt bort.

Precis som tidigare kan man välja om man vill tanka diesel eller bensin. Den förstnämnda bjuder precis som innan på 184 hästar ur en turbomatad tvåliters fyra som driver framhjulen eller alla fyra om man lägger till en slant. Denna gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och förbrukningen anges till 0,45 liter per mil. Den fyrhjulsdrivna versionen fås endast med sexstegad DSG, väljer man den framhjulsdrivna går det även att välja sexpetad manuell låda. Bensinaren är även den en tvålitersmaskin med turbo och numera ger den 230 istället för 220 hästar. Det ryktas även om att en ännu starkare version med 245 hästar kommer att presenteras nästa år. Bilen gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och den är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0,65 liter per mil. Standard sitter det en sexpetad manuell växellåda men en sexstegad DSG med dubbelkoppling finns på tillvalslistan. Precis som tidigare är det endast dieseln som går att få med fyrhjulsdrift.

I övrigt har ingenjörerna sänkt RS-versionerna med 15 millimeter samt ökat spårvidden bak med 30 millimeter. Rödmålade bromsok är på plats och 17-tumsfälgar är standard, 18 eller 19-tummare går att få från fabrik om man så vill. Bilen har progressiv styrning, Dynamic Chassis Control, ett par olika körlägen att välja mellan och en så kallad Performance Sound Generator som ska få det att låta tuffare i kupén. Tillval som tur är, så välj inte den.

Nya RS börjar säljas i början av nästa år, men till vilket pris vet vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
ŠKODA OCTAVIA RS: The most powerful OCTAVIA of all time
2.0 TSI petrol now with 169 kW (230 hp), 2.0 TDI diesel also with all-wheel drive

› New front end, full-LED headlights, RS-specific details

› Top technologies for infotainment, connectivity and driver assistance systems set standards in compact class

Mladá Boleslav, 20 December 2016 – Just weeks after introducing the extensively modernized ŠKODA OCTAVIA, the Czech automobile manufacturer presents the top model in the series – the ŠKODA OCTAVIA RS. The new front section, modified rear and sporty interior Ambient highlight its dynamic character. The upgraded ŠKODA OCTAVIA RS is available as a saloon and estate. Both body styles have two four-cylinder engines to choose from. While the 2.0 TDI diesel engine has the same 135 kW (184 hp) output as previously, the performance of the 2.0 TSI petrol engine has increased by 7 kW (10 hp) to 169 kW (230 hp), making it the strongest and fastest series-production model in the history of the ŠKODA OCTAVIA. New premium technologies supporting infotainment, connectivity and driver assistance systems emphasise the exceptional position of the compact sports car in its segment.

Dynamic design
The appearance of the new ŠKODA OCTAVIA RS accentuates the extensively redeveloped design of the series in a particularly sporty and emotional way: The new front section with a wider radiator grille, which has been extended with additional headlamps featuring a crystalline look, and the even wider air intakes with honeycomb structure in the redesigned bumpers are masculine and dynamic. The four full-LED headlights with Adaptive Front-lighting System (AFS), as well as the LED side-mounted headlights integrated into the bumper shape the new front end. At the rear, the saloon’s spoiler and the estate’s roof spoiler set independent accents.

The rear is dominated by a powerful black diffuser element and broad red reflector lamp above. These elements are unmistakable characteristics of the upgraded ŠKODA OCTAVIA RS. In addition, the model now features LED-technology license plate illumination and taillights in the classic C-design as standard.

The interior of the new ŠKODA OCTAVIA RS is characterized by the sporty black interior. The RS-Sport seats provide plenty of lateral support thanks to high sides and integrated headrests. In addition to the leather/fabric combination, the sports seats are now also available in an Alcantara version. The multi-function sports steering wheel (for DSG gearbox with shift paddles) has a perforated leather crown. Ambient lighting comes as standard. The recesses of the door handles are illuminated, the pedals shine in an aluminium finish, and the entry panels bear the RS logo. ŠKODA-typical ‘Simply-Clever’ solutions include an umbrella under the passenger seat and a removable LED lamp in the boot of the estate.

Chassis, technology, engines
The 15 mm lower sports suspension and the rear track, 30 mm wider than the predecessor, as well as the red brake callipers underline the dynamic character of the new ŠKODA OCTAVIA RS. 17-inch wheels are available as standard, while 18- or 19-inch wheels are available as an option. On request, 19-inch light-alloy wheels are available in silver. Progressive steering, Performance Mode Select with Performance Sound Generator (option), the stability program ESC with electronic cross barrier XDS+ and Dynamic Chassis Control (DCC) add to the intensive driving pleasure of the new ŠKODA OCTAVIA RS. DCC allows the driver to choose between Comfort, Normal or Sport modes.

The new engine of the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI provides 169 kW (230 hp) and has a maximum torque of 350 Nm at 1,500 to 4,600 rpm. The front-wheel drive sports model sprints from 0 to 100 km/h in 6.7 seconds. The model’s top speed is 250 km/h. The combined fuel consumption is 6.5 litres per 100 km (149 g CO2/km; all values: saloon with manual transmission). As standard, the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI is equipped with a manual 6-speed manual gearbox, optionally with a 6-speed DSG.

In the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI, a diesel engine with an output of 135 kW (184 hp) and a maximum torque of 380 Nm from 1,750 rpm ensures acceleration from 0 to 100 km/h in 7.9 seconds and a top speed of 232 km/h. The combined fuel consumption is 4.5 l/100 km (119 g CO2/km, all values: saloon with manual transmission). The ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI is available either with front-wheel drive (manual or 6-speed DSG) or 4×4-wheel drive and 6-speed DSG.

Infotainment and ŠKODA Connect
As all versions in the series, the current ŠKODA OCTAVIA RS features the latest generation of infotainment systems. The capacitive touch displays are designed in glass (except for the series music system Swing). The top version is the navigation system Columbus with a 9.2-inch monitor, WLAN hotspot and optional LTE module.

Driver assistance systems
The wide range of driver assistance systems in ŠKODA OCTAVIA RS sets new standards in the compact class. New features include Trailer Assist, Blind Spot Detect, which warns the driver of vehicles in the blind spot, and Rear Traffic Alert, which monitors side and rear traffic when leaving a parking space. The Crew Protect Assist closes windows and sunroofs in the event of an imminent accident, tightens driver and passenger seatbelts and works in conjunction with the improved Front Assist including city emergency braking and predictive pedestrian protection.

History
The abbreviation RS was first used for racing cars in 1974, and has been used for the top sporty versions in the ŠKODA model range since the year 2000. To date, more than 200,000 ŠKODA OCTAVIA RS models have been sold worldwide, of which 100,000 units of the third generation that was launched in 2013.
Här är SF Bio/Filmstadens nya vinjett
Som röstats fram av allmänheten 
14.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polis åker dubbeldäckare för att upptäcka rattsurfare
Tar regnummer och skickar böter på posten 
52.6°
+
Bobby Green
0
Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa! 
43.8°
+
Bobby Green
0
Släktforskningstjänst fixar Spotify-lista baserat på ditt DNA
Lyssna på dina gener 
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Total War: Rome II reviewbombas på Steam
På grund av inkludering av kvinnor i spelet 
28.0°
+
André Stray
0
Ny trailer för Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Har premiär 16 november 
42.1°
+
André Stray
0
Marcus Ericsson blir tredjechaufför i Formel 1
Petas från förstauppställningen i Sauber 
26.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
H&M börjar testa självbetjäning
Blir första klädföretaget i Sverige som gör det 
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
SVT plockar ner satirklipp från kinesisk videosajt
Backar efter kritik från Kina 
13.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Schweiziska fotbollsfans protesterar mot esport
Tycker inte det har något med riktig fotboll att göra 
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe klarar Super Mario Bros. på 4.55.913
Impressive! 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Får man klaga på vädret?
Eller måste man helt enkelt klaga? 
52.6°
+
Roger Åberg
0
Nu finns även Waze till CarPlay
Yihaa! 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Internet Archive lägger till 1100 spel till sitt spelbibliotek
Spela gamla arkadklassiker online 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Game of Thrones blir en turistattraktion
Kolla in läget i Winterfell, Kings Landing och annat 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snapchat och Amazon börjar samarbeta
Shoppa det du ser på bilden 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Inte råd med en iPhone Xs? Här är mobilerna du har råd med!
Vi har kollat in det mer rimliga utbudet 
49.0°
+
Roger Åberg
0
Nu är macOS Mojave släppt
Den mörka versionen av macOS 
46.6°
+
Roger Åberg
0
Forskare vill bygga murar i havet för att förhindra issmältning
Kan det rädda Arktis glaciärer? 
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Apple köpt Shazam på riktigt
Appen blir snart reklamfri 
41.7°
+
Roger Åberg
0