m

Snart kommer den (delvis) självkörande bilen

Men den helt självkörande bilen är långt borta

Audis tidslinje
Bil / Audi

Den självkörande bilen har varit något som det pratats väldigt mycket om senaste åren. "Alla" är på pucken, även om olika typer av bolag attackerar uppgiften på olika sätt. IT-bolag som Google och Uber vill med tiden få till en tjänst där du beställer en bil i en app, får den levererad och där den själv kör dig till en adress, oftast i en stad. Här pratar vi ofta om den helt självkörande bilen, alltså nivå fem.

Biltillverkarna attackerar problemet från andra hållet och lägger till nya system och sensorer för varje modellår och rör sig sakta upp på trappan av nivåer. Här är man i dag på nivå två och nästa steg är tre och fyra. Stegen mellan ett och två respektive tre och fyra är inte så stora som mellan två och tre.

Men vi måste kanske börja med att förklara de där nivåerna. De har tagits fram av SAE och är egentligen inte fem utan sex. Nivå noll är en vanlig bil helt utan system, det vill säga en helt "manuell" bil där föraren kör och gör allt.

När olika system kommer in i bilden når man först nivå ett och två. Det är här vi är i dag, vi har olika system som hjälper oss och som på olika sätt assisterar oss när vi kör. Det kan vara farthållare, adaptiva farthållare och system som styr bilen efter vägens linjer. Man kommer faktiskt väldigt långt med dessa system och kör man långt hjälper dessa system till och gör körningen betydligt skönare.

De allra flesta tillverkare är noga med att poängtera att detta är system som hjälper dig som förare, för det är du som förare som är ansvarig hur man än vrider och vänder på det. Även om Tesla kallar sitt system för Tesla Autopilot så är det föraren som är ansvarig. I det här läget tar bilen heller inga egna beslut, som att köra om, utan det är föraren som tar det beslutet. De flesta tillverkare hjälper inte till att byta fil. Tesla gör det, men det är föraren som beslutar om att detta ska ske genom att blinka vänster eller höger.

I nästa steg, nivå tre och fyra, är de praktiska sakerna rätt lika. Bilen använder liknande system för att hålla avstånd till andra bilar, hålla sig i rätt fil etcetera. Men det finns två stora skillnader. Dels börjar bilen själv ta beslut, som exempelvis att man ska köra om en annan bil. Det största är dock att det inte längre är föraren som är ansvarig utan bilen. Och är bilen ansvarig så är tillverkaren ansvarig.

För att det här ska fungera måste det finnas redundans i systemen. I nivå två så är föraren redundansen, om en sensor inte räcker till så ska förarens "sensorer" ta över och till exempel ta över styrningen. I nivå tre och fyra måste det finnas system som kan ta över om ett annat system inte kan lösa uppgiften. Om en sensor, till exempel radarn, inte klarar uppgiften måste en annan ta över, till exempel laser. Det här gäller inte bara sensorer utan även styrning och bromsning.

Som ni förstår blir det tekniskt lite klurigare. En skillnad som för oss som förare kanske inte gör så stor skillnad är stor skillnad för biltillverkarna. Audi kommer att utrusta sina bilar med en eventlogger. Om en olycka händer kan polisen kolla i den vem som faktiskt bar ansvaret, helt enkelt vem det var som körde.

En annan stor skillnad är lagarna. I de flesta länder är det till exempel lag på att föraren ska ha minst en hand på ratten. För att systemen i nivå tre och fyra ens ska vara lagliga måste alltså lagen förändras. Detta är något som är på gång men som kommer att ta tid. Nivå tre och fyra kommer med andra ord att bli lagliga i olika länder vid olika tillfällen.

Även om systemen är kunniga så gäller de till en början bara på vissa sträckor där tillverkaren vet att omständigheterna är tillräckligt bra för att man ska våga ta ansvaret. I de försök som Volvo genomför är det till exempel endast aktuellt med autonom körning på vissa sträckor. När man inte är på dessa sträckor måste föraren ta över. Tillverkaren måste därför veta att föraren är vaken, så Audi kommer att sätta in kameror i sina bilar som kollar om föraren är vaken. Om föraren somnar kommer man att försöka väcka denna. Om detta inte lyckas kommer man att stanna bilen på ett säkert ställe.

Det här är som sagt ett tekniskt race, men även en laglig fråga. Audi är redo och det system som vi har testat kommer att finnas i en form i nästa Audi A8. Den bilen kommer att helt kunna ta över i kösituationer på motorväg. Bilen kör själv upp till 65 km/h. Nästa steg är det som vi har fått testa där bilen kör själv upp till 130 km/h.

Den delvis självkörande bilen är alltså snart här. Men den helt självkörande bilen är långt borta. Väldigt långt borta. En bil som kan köra själv över hela världen kan vi få först så långt fram som 2035. Tills dess får vi använda olika alternativ. Bilar som kan en stads inre delar där man åkt flera tusen gånger med testbilar kommer vi förhoppningsvis att få se långt innan detta. Dessa bilar kommer dock inte röra sig mellan olika miljöer i ett första steg.

"Vanliga" bilar som kan vara självkörande på pendlingsvägar, som klarar köer och annat tråkigt är som sagt också nästan här. Dessa kommer dock inte att tillåta att bilen kör helt själv så fort den kommer bort från dessa zoner. Men att köra från hemmet till närmaste motorväg kanske är helt ok, bara man slipper köra den där tråkigaste biten.

Och som sagt så kommer lagar i olika länder att göra förutsättningarna olika. Hur olika städer ser ut och fungerar kommer också att göra skillnad. I vissa städer i Kina pratar man om att göra speciella avskilda vägar och filer där bara autonoma bilar får köra.

Svaret på när den autonoma bilen är här är alltså en fråga med många svar. Men den kommer, det är säkert.

Läs mer
Audi får böta 800 miljoner euro
Så går det om man fuskar 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Boston Dynamics-robot dansar loss
Det svänger ju! 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Det här kan råka hända om du köper en mountain bike
Akta dig! 
43.4°
+
Roger Åberg
0
Dell släpper superultramegabred skärm
49 tum som motsvarar två 27-tummare 
41.8°
+
Roger Åberg
0
Nu fungerar American Express med Apple Pay!
Äntligen! 
42.2°
+
Roger Åberg
0
Winamp kommer att återuppstå
Men inte i den formen du trodde 
46.3°
+
Roger Åberg
0
Paul Allen är död
Vila i frid 
11.4°
+
Roger Åberg
0
Telia döms att blockera The Pirate Bay
Och tre andra piratsiter 
-2.2°
+
Roger Åberg
0
Om utbildningsvideor filmades som musikvideor
Lite eftermiddagstrams från Tom Scott 
42.4°
+
André Stray
0
Snabbare annonser!
Yihaa!? 
42.4°
+
Roger Åberg
0
Porsche har eldriven SUV på gång
Ska lanseras senast 2022 
41.7°
+
Bobby Green
0
Sherlock-skapare jobbar på Dracula-serie
Åt Netflix och BBC 
45.6°
+
André Stray
0
Red Dead Redemption 2-storyn ryktas vara över 60 timmar lång
Många lär sjukskriva sig 26 oktober 
61.4°
+
André Stray
0
Rykte Jaguar kan bli ett elbilsmärke inom tio år
Kanske ändrar inriktning 
46.7°
+
Bobby Green
0
Kamera-appen i Pixel-lurar får stöd för extern mic
Ljudkvaliteten kommer ikapp videokvaliteten 
43.2°
+
André Stray
0
Japan har det bästa passet
Svenskt pass är helt okej med 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi flyttar annonserna en smula
Hoppas att ni tycker att det är ok! 
31.5°
+
Roger Åberg
0
Gående ska hålla till vänster på gång- och cykelbanor
Nya regler börjar gälla idag 
59.0°
+
Bobby Green
0
Robbaz lirar Star Citizen med face tracking
Lite förmiddagstrams 
41.0°
+
André Stray
0