m
Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!

Vi har provkört i Barcelona

Bil / Volvo

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt.

Med lilla XC40 har det funnits fler frågetecken. Bilarna i 90- och 60-serien byggs nämligen på den så kallade SPA-plattformen, medan XC40 är konstruerad på den mindre CMA-plattformen och den har vi inte fått stifta någon bekantskap med, förrän nu.

Första provkörningen görs i Barcelona och här, precis som hemma i Sverige och nästan hela Europa nu för tiden, är det suvar av olika storlekar som dominerar trafikbilden. Suvsegmentet har blivit en grå massa av suvar och crossovers som vill vara unika och karaktärsstarka på olika sätt. XC40 är dock en av få som faktiskt lyckas sticka ut på riktigt. Den ser verkligen annorlunda ut. Volvos designavdelning hävdar att de har tänkt lite annorlunda i arbetet med XC40. Designchefen Robin Page har sagt att XC40 ska likna en robot, snarare än en bil och det sägs att designmänniskorna har tänkt produktdesign, snarare än bildesign. Det låter som det sedvanliga snömoset, men de flesta kan nog hålla med om att XC40 har ett annorlunda utseende och att den ser betydligt piggare ut än XC60.

Invändigt är skillnaderna mot XC60 desto mindre. Det övergripande designtemat känns igen, men det finns många små detaljer i XC40 som sticker ut. Man kan nästan tro att Volvo har kikat på Skoda och deras enkla men praktiska Simply Clever-funktioner – XC40-interiören är nämligen fullproppad med små smarta detaljer. Det känns som att Volvo har tänkt till. I förvånansvärt många nya bilar saknas det en bra plats att lägga ifrån sig mobiltelefonen, men i XC40 finns ett rejält utrymme framför växelspaken. Det är en gummerad platta med kanter som håller mobilen på plats och den är dessutom utrustad med Qi-laddning.

Bakom växelspaken finns ett jättestort förvaringsutrymme som kan extrautrustas med en liten papperskorg som man kan plocka ur och tömma. Smart. En annan udda detalj är dörrsidorna som inte har några bashögtalare nere vid fötterna. Högtalarna sitter i stället monterade uppe vid A-stolparna. Det gör dels att förvaringsfacken i dörrsidorna blir jättestora, dels att det aldrig skallrar eller vibrerar i dörrarna som det kan göra i många bilar när man höjer volymen.

Baksätet ser trångt ut, men här är det förmodligen den kraftigt uppdragna sidolinjen som spelar ögonen ett spratt. Baksätet är snarare riktigt rymligt. Jag är 192 cm lång och med förarstolen inställd för mig kan jag ändå sitta bekvämt i baksätet. Benutrymmet är fullt tillräckligt och fotutrymmet under stolen är riktigt generöst.

Namnet Volvo har under många år varit förknippat med ett stort och praktiskt bagageutrymme. Så är det inte längre. V90 och XC60 är snarare några av de trängre bilarna i sina klasser och har inte samma smarta funktioner som flera konkurrenter. Med XC40 verkar det som att Volvo har tänkt om, utrymmet är visserligen inte klassledande med 460-1 336 liters lastkapacitet, men det är smart utformat. Det finns ett dubbelt lastgolv som kan fällas upp och fungerar som avdelare. Under lastgolvet går det dessutom att stuva undan insynsskyddet när man inte vill ha det uppe.

Körmässigt bjuder XC40 inte på några stora sensationer. Det är en mindre bil än XC60 och känns precis så, lite lättare och kvickare i rörelserna och med mer tyngd i styrningen. Vi kör först en XC40 D4 AWD med Momentum-utrustning och standardchassi. D4-motorn är samma fyrcylindriga 190-hästarsdiesel som finns i de andra nya Volvo-bilarna och i lilla XC40 är den mer än nog stark. Sedan byter vi till bensinmotorn T5 AWD med R-design och märker att styrningen blir lite lättare men också mer direkt. R-designpaketet innehåller ett två centimeter lägre chassi som märkligt nog inte gör bilen särskilt mycket stötigare. Den enda skillnaden som märks mot standardchassit är att styrningen blir mer direkt och att bilen styr in snabbare i kurvorna.

Under nästa år kommer XC40 med instegsmotorerna T3 och D3 i framhjulsdrivet utförande. Då är priserna 296 000, respektive 312 000 kronor. Nu vid lanseringen är det dock bara D4 AWD och T5 AWD som är aktuella. Dieselmotorn kostar 398 900 kronor medan bensinaren börjar på 416 900 kronor.

Priserna är höga, och gör att XC40 knappast kan konkurrera med andra kompaktsuvar såsom Skoda Karoq, Nissan Qashqai och Seat Arona. Men det verkar inte heller vara något Volvo vill. XC40:s konkurrenter heter snarare BMW X1, Audi Q3 och Range Rover Evoque, och i det gänget känns Volvon som den modernaste och mest kompetenta just nu.

Läs mer
Volkswagen bildar konsortium med svenska Northvolt
Ska forska kring utvecklingen av batterier tillsammans 
48.3°
+
Bobby Green
Ny trailer för John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Pang, pang! 
41.5°
+
André Stray
Postnord ska börja lämna paket vid dörren
Om man föredrar det framför postombud 
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
Nu kan man lyssna på Björn Ranelid i telefonkön
Byt ut pausmusik mot Ranelid i företagets telefonväxel 
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
Disney äger nu Fox
Jätteaffär avslutades igår 
21.0°
+
Wille Wilhelmsson
Uppdaterat Vi litar mer på Systembolaget än Sveriges universitet
Men allra minst litar vi på Twitter 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
Sekiro: Shadows Die Twice kan dra åt fanders – men vi älskar det
Vi har dött massvis i From Softwares nya spel 
42.0°
+
André Stray
Nokia-telefoner uppges ha skickat personinformation till Kina
Ska nu undersökas av finska datainspektionen 
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
Google hyllar Bach med cool doodle
Artificiell intelligens fixar Bach-musik av dina noter 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
Så här flyttar man om man inte har någon flyttbil
Billigt, bra och genialt 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
Koala hoppar in och chillar i bil
AC är skönt 
48.1°
+
Bobby Green
Mutant Year Zero: Road To Eden kommer till Nintendo Switch
Släpps 25 juni 
41.7°
+
André Stray
Wikipedia nedstängt i fyra länder idag
Protesterar mot EU:s kommande upphovsrättslagar 
66.3°
+
Wille Wilhelmsson
Ny eldriven liten lastbil från Sverige
Inzile PRO4 ska börja levereras i höst 
45.4°
+
Bobby Green
Trailer för andra säsongen av One Punch Man
Har premiär 9 april 
46.2°
+
André Stray
Pewdiepie inte längre störst på Youtube
T-Series har nu gått om ordentligt  
2.8°
+
André Stray
Epic Games Store norpar ytterligare exklusiva titlar
The Outer Worlds, Control och Solar Ash Kingdom 
32.1°
+
André Stray
Bill & Ted 3 på gång
Tidsresande rockers har blivit lite äldre 
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
Doug tar sig en titt på Jay Lenos McLaren F1
Får dock inte köra den 
41.0°
+
Bobby Green
En halv miljon spelare har bannats från Apex Legends
För att de fuskade 
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
Disney blåser nytt liv i spelverksamheten med Lucasfilm Games
Dags att göra egna Star Wars-spel igen? 
58.0°
+
André Stray
Sverige ska vara världens sjunde lyckligaste land
Finland är lyckligast 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
Sony-patent hintar om förbättrad PSVR
Trådlöst! 
42.8°
+
André Stray
Med Volvos nya nyckel kan du begränsa bilens toppfart
Och nytt kamerasystem ska hålla koll på föraren 
48.0°
+
Bobby Green
Lewis Hamilton besöker NASA
En barndomsdröm 
41.0°
+
Bobby Green
Russo-bröderna bekräftar att de vilseleder tittarna i trailers
Vill hålla storyn ospoilad 
53.8°
+
André Stray