m
Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!

Vi har provkört i Barcelona

Bil / Volvo

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt.

Med lilla XC40 har det funnits fler frågetecken. Bilarna i 90- och 60-serien byggs nämligen på den så kallade SPA-plattformen, medan XC40 är konstruerad på den mindre CMA-plattformen och den har vi inte fått stifta någon bekantskap med, förrän nu.

Första provkörningen görs i Barcelona och här, precis som hemma i Sverige och nästan hela Europa nu för tiden, är det suvar av olika storlekar som dominerar trafikbilden. Suvsegmentet har blivit en grå massa av suvar och crossovers som vill vara unika och karaktärsstarka på olika sätt. XC40 är dock en av få som faktiskt lyckas sticka ut på riktigt. Den ser verkligen annorlunda ut. Volvos designavdelning hävdar att de har tänkt lite annorlunda i arbetet med XC40. Designchefen Robin Page har sagt att XC40 ska likna en robot, snarare än en bil och det sägs att designmänniskorna har tänkt produktdesign, snarare än bildesign. Det låter som det sedvanliga snömoset, men de flesta kan nog hålla med om att XC40 har ett annorlunda utseende och att den ser betydligt piggare ut än XC60.

Invändigt är skillnaderna mot XC60 desto mindre. Det övergripande designtemat känns igen, men det finns många små detaljer i XC40 som sticker ut. Man kan nästan tro att Volvo har kikat på Skoda och deras enkla men praktiska Simply Clever-funktioner – XC40-interiören är nämligen fullproppad med små smarta detaljer. Det känns som att Volvo har tänkt till. I förvånansvärt många nya bilar saknas det en bra plats att lägga ifrån sig mobiltelefonen, men i XC40 finns ett rejält utrymme framför växelspaken. Det är en gummerad platta med kanter som håller mobilen på plats och den är dessutom utrustad med Qi-laddning.

Bakom växelspaken finns ett jättestort förvaringsutrymme som kan extrautrustas med en liten papperskorg som man kan plocka ur och tömma. Smart. En annan udda detalj är dörrsidorna som inte har några bashögtalare nere vid fötterna. Högtalarna sitter i stället monterade uppe vid A-stolparna. Det gör dels att förvaringsfacken i dörrsidorna blir jättestora, dels att det aldrig skallrar eller vibrerar i dörrarna som det kan göra i många bilar när man höjer volymen.

Baksätet ser trångt ut, men här är det förmodligen den kraftigt uppdragna sidolinjen som spelar ögonen ett spratt. Baksätet är snarare riktigt rymligt. Jag är 192 cm lång och med förarstolen inställd för mig kan jag ändå sitta bekvämt i baksätet. Benutrymmet är fullt tillräckligt och fotutrymmet under stolen är riktigt generöst.

Namnet Volvo har under många år varit förknippat med ett stort och praktiskt bagageutrymme. Så är det inte längre. V90 och XC60 är snarare några av de trängre bilarna i sina klasser och har inte samma smarta funktioner som flera konkurrenter. Med XC40 verkar det som att Volvo har tänkt om, utrymmet är visserligen inte klassledande med 460-1 336 liters lastkapacitet, men det är smart utformat. Det finns ett dubbelt lastgolv som kan fällas upp och fungerar som avdelare. Under lastgolvet går det dessutom att stuva undan insynsskyddet när man inte vill ha det uppe.

Körmässigt bjuder XC40 inte på några stora sensationer. Det är en mindre bil än XC60 och känns precis så, lite lättare och kvickare i rörelserna och med mer tyngd i styrningen. Vi kör först en XC40 D4 AWD med Momentum-utrustning och standardchassi. D4-motorn är samma fyrcylindriga 190-hästarsdiesel som finns i de andra nya Volvo-bilarna och i lilla XC40 är den mer än nog stark. Sedan byter vi till bensinmotorn T5 AWD med R-design och märker att styrningen blir lite lättare men också mer direkt. R-designpaketet innehåller ett två centimeter lägre chassi som märkligt nog inte gör bilen särskilt mycket stötigare. Den enda skillnaden som märks mot standardchassit är att styrningen blir mer direkt och att bilen styr in snabbare i kurvorna.

Under nästa år kommer XC40 med instegsmotorerna T3 och D3 i framhjulsdrivet utförande. Då är priserna 296 000, respektive 312 000 kronor. Nu vid lanseringen är det dock bara D4 AWD och T5 AWD som är aktuella. Dieselmotorn kostar 398 900 kronor medan bensinaren börjar på 416 900 kronor.

Priserna är höga, och gör att XC40 knappast kan konkurrera med andra kompaktsuvar såsom Skoda Karoq, Nissan Qashqai och Seat Arona. Men det verkar inte heller vara något Volvo vill. XC40:s konkurrenter heter snarare BMW X1, Audi Q3 och Range Rover Evoque, och i det gänget känns Volvon som den modernaste och mest kompetenta just nu.

Läs mer
Telia döms att blockera The Pirate Bay
Och tre andra piratsiter 
23.2°
+
Roger Åberg
0
Snabbare annonser!
Yihaa!? 
42.0°
+
Roger Åberg
0
Sherlock-skapare jobbar på Dracula-serie
Åt Netflix och BBC 
43.5°
+
André Stray
0
Red Dead Redemption 2-storyn ryktas vara över 60 timmar lång
Många lär sjukskriva sig 26 oktober 
58.4°
+
André Stray
0
Rykte Jaguar kan bli ett elbilsmärke inom tio år
Kanske ändrar inriktning 
45.8°
+
Bobby Green
0
Kamera-appen i Pixel-lurar får stöd för extern mic
Ljudkvaliteten kommer ikapp videokvaliteten 
42.7°
+
André Stray
0
Japan har det bästa passet
Svenskt pass är helt okej med 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi flyttar annonserna en smula
Hoppas att ni tycker att det är ok! 
32.6°
+
Roger Åberg
0
Gående ska hålla till vänster på gång- och cykelbanor
Nya regler börjar gälla idag 
57.2°
+
Bobby Green
0
Nu kan du ha en svävande måne hemma
Lysande! 
46.8°
+
Roger Åberg
0
Uppdaterat Swish ligger nere
Ingen kan betala 
25.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mica är Magic Leaps virtuella assistent
Mycket realistisk AI-assistent 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spela NES-spel på retrokonsolen Pyua
Hyllning till Nintendo från Love Hultén 
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Iron Fist
Netflix lägger ner Marvel-serie efter två säsonger 
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks spelportal släppt i betaversion till Android
Vill konkurrera med Twitch på alla plan 
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jony Ive hoppar av framtidskonferens i Saudiarabien
Efter påstått journalistmord 
72.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
29 miljoner konton drabbade av Facebooks dataläcka
14 miljoner lite mer än de andra 
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Jaguar F-Type får turbomatad V8:a från BMW
Och fyra säten 
42.1°
+
Bobby Green
0
Adam Savage smyger runt på New York Comic Con
Låtsas vara astronaut 
43.0°
+
André Stray
0
EA verkar vilja satsa på remaster av Command & Conquer
För att fira 25-årsdagen 
59.0°
+
André Stray
0
True Detective återvänder 14 januari
Peppen! 
51.8°
+
André Stray
0
Klassiska Porsche 930 får F1-motor
Nu snackar vi 
45.5°
+
Bobby Green
0