m

Mercedes rullar ut nya G-Klass

Modernare fast i samma förpackning

Bil / Mercedes

Trenden för biltillverkare när de ska presentera en ny modell har blivit att man försöker få folk att tröttna på bilen innan den ens har visats upp. Mercedes har under ganska lång tid snackat om och teasat nya G-Klass för att få upp hajpen kring den men det blir liksom inte så spännande när man mjölkar ut något innan det ens finns. Kort efter att Mercedes själva delat med sig av lite mer information kring bilen läckte den ut och spänningen försvann. Nu är den äntligen presenterad på Detroit Auto Show och det som står där är en försiktig uppdatering av en ikon med ett lite snällare utseende än tidigare.

Bilen är 53 millimeter längre och 12,1 millimeter bredare än sin föregångare. Det ger bland annat lite bättre utrymme på insidan, baksätesåkarna får exempelvis 150 millimeter mer plats att dingla benen på. Väl där hittar vi bland annat en helt ny ratt och möjligheten att få en digital instrumentpanel i samma stuk som infotainmentskärmen. Hela interiören har gjorts om för att bli mer lyxig och up-to-date. Gillar du musik kan du även få ett system med 16 stycken högtalare från Burmester. Det finns också flådiga säten med både värme, ventilation och massagefunktion på tillvalslistan. Har du degen så slår du till på Exclusive Interior Plus och får då Nappa-läder på dörrar, instrumentpanel och mittkonsolen.

Inledningsvis kommer nya G-Klass med en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter under huven. Den heter G650 och ger 415 hästar och har ett vrid på 609 newtonmeter. Till motorn kopplas en niostegad automatlåda och drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Nästa år kommer instegsversionen som kallas för 350d och den får en rak dieselsexa på 2,9 liter med 282 hästar och ett vrid på 600 newtonmeter. Det kommer även en AMG-version och den har samma motor men strax över 600 hästar istället. Någon G65 med V12:a som fanns förr kommer dock inte att dyka upp. Arnold Schwarzenegger som nyligen låtit elkonvertera en G-Klass frågade vdn Dieter Zetsche om en sådan kommer att dyka upp och svaret blev "stay tuned" så vi får väl se.

Vill man köra vid sidan om asfalten ska detta också gå bra, extra bra tack vare tre stycken diffspärrar och ny fjädring både fram och bak. Hela bakaxeln är också ny. Markfrigången anges till 241 millimeter och bilen kan vada i djup upp till 700 millimeter. Tack vare bland annat aluminium har man kunnat sänka vikten med 170 kilo, men det är fortfarande ingen lättviktare det handlar om.

Försäljningen drar igång i Tyskland i juni och prislappen börjar på 107 000 euro.

Läs mer
VW visar upp hur framtidens strålkastare kan fungera
Säkert och informativt 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Fartgupp även för cyklister?
Polisen i Stockholm vill i alla fall att det införs 
47.6°
+
Bobby Green
0
Sony utvecklar blockkedje-baserat DRM-system
Håller koll på piratkopior 
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bill Gates minnesord om Paul Allen
Microsoft hade inte funnits utan honom 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
AI lika bra på att upptäcka risk för bröstcancer som en läkare
Kan kontrollera bröstvävnads täthet 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ecuador vill att Julian Assange tar hand om sin katt
Måste även städa sitt badrum 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook kan använda data från Portal för att visa relevanta annonser
Facebook får ännu bättre koll på oss med sin smarta assistent 
18.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Även de nya tangentborden på Macbook Pro verkar dras med problem
Registrerar inte knapptryck 
25.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Googles VD bekräftar att man testar censurerad sökmotor i Kina
Tycker att den fungerar helt okej 
9.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google börjar ta betalt för sina Android-appar i Europa
Efter rekordböter från EU 
10.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uber värderas nu till över 1000 miljarder kronor
Värderas högre än General Motors, Ford och Fiat Chrysler tillsammans 
25.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är Kindle Paperwhite vattentät
Läs lugnare i badet 
42.9°
+
Roger Åberg
0
Facebook ryktas bygga smart assistent till tv:n
Gör din tv lite smartare 
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är Polestars huvudkontor
Placeras hos Volvo i Göteborg 
49.3°
+
Roger Åberg
0