m

Jaguar I-Pace är äntligen här

"The car electricity has been waiting for"

Bil / Jaguar

Dåså, nu har Jaguar äntligen presenterat sin första elbil - I-Pace. Och jag vill precis som många andra ha den. 2016 presenterades den som koncept och på vanligt modernt Jaguar-manér är det inte mycket som har förändrat sig när det kommer till produktionsversionen. Bra! Vad får man för pengarna då? Jo, när man har gjort plånboken redo på att släppa minst 829.000 kronor får man en elbil i S-utförande med en elmotor på vardera axel som tillsammans genererar 400 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och bilen gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Enligt WLTP-cykeln är räckvidden 48 mil på en laddning. Litiumjonbatteriet är på 90 kWh och förbrukningen anges till 21,2 kWh/100 km. Laddar du hemma tar det 12 timmar om batteriet är stendött. Om du har en 100 kW-laddare ska du kunna ladda upp till 80 procent på 45 minuter.

Bilen mäter 4,68 på längden och tjänstevikten ligger på 2.133 kilo. Insidan känner man igen från övriga Jaguar-modeller även om den känns lite lyxigare. Infotainmentsystemet som heter Touch Pro Duo ska vara helt nytt och bland annat ha AR-teknik och möjligheten att tanka ner uppdateringar via molnet. Pekskärmarna kombinerar kapacitiva sensorer med fysiska kontroller. Man ska även kunna snacka med bilen genom Amazons Alexa. Där bak ska passagerarna ha gott om benutrymme och i bagageutrymmet ska det gå in 656 liter. Fäller man sätena sväljer det istället 1.453 liter.

Förutom S-versionen finns SE och HSE. SE kostar från 909.000 kronor och bjuder på mer utrustning och som väntat är det samma visa för HSE som kostar från 969.100 kronor. Den billigaste ska gå att leasa från 6.938 kronor mer månad.

Bygg din I-Pace här.