-
m
Bild till artikel

Techrules visar banracern Ren RS

Har också avancerad turbinteknik

Bil / Elbilar

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter.

Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på.

Visa
Pressmeddelande
TECHRULES AVSLÖJAR PRODUKTIONSDESIGNEN FÖR Ren RS UNDER BILSALONGEN I GENÈVE

Världspremiär i Genève för superprestandabilen Ren RS från kinesiska FoU-företaget Techrules

En lätt banvariant av supersportbilen Ren som drivs med företagets innovativa räckviddsförlängande teknik

Den iögonenfallande designen har finslipats ytterligare efter en avancerad aerodynamisk analys av L.M. Gianetti

Globala partnerskap ingås för att utveckla nya kommersiella tillämpningar för den högpresterande TREV-drivlinan med liten miljöpåverkan

Techrules ska tillhandahålla avancerad teknik till OEM-tillverkare som vill dra nytta av de enastående räckviddsförlängande egenskaperna
Genève den 5 mars 2018 – Techrules avslöjar den slutliga produktionsdesignen för den hybridbaserade supersportbilen Ren RS vid 2018 års upplaga av bilsalongen i Genève. Den ensitsiga racingbilen är en lätt, högprestandaversion för bankörning av Techrules superbil Ren som visades upp för första gången vid förra årets Genève-salong.

Ren RS är utrustad med det kinesiska företagets revolutionerande TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle). Seriens hybriddrivlina leverar oöverträffade prestanda och effektivitet med hjälp av avancerad mikroturbinteknik som också innebär en mycket liten miljöpåverkan.

Förutom att bygga upp ett FoU-center i Peking är Techrules också i färd med att etablera viktiga partnerskap med flera globala aktörer inom bilindustrin och andra branscher för att utveckla den företagsegna räckviddsförlängande tekniken med mikroturbinen för en lång rad mobilitets- och industritillämpningar.

Techrules har enats om en viljeförklaring (MoU) med CRRC, världens största leverantör av utrustning för spårvägsutrustning. Avtalet, som undertecknas officiellt vid en ceremoni under bilsalongen i Genève, kommer att innebära att de båda företagen tillsammans vidareutvecklar TREV-tekniken så att den kan användas i CRRC:s transportsystem Autonomous rail Rapid Transit (ART) med mycket liten miljöpåverkan.

Den slutliga produktdesignen hos den flygplansinspirerade Ren RS är en vidareutveckling av Techrules Ren, som nu har fått en ensitsig cockpit och en omarbetad design för förbättrad aerodynamik och effektivare kylning. Det lätta, helgjutna kolfiberchassit har förstärkts och konfigurerats för banracing med en förare av välkända motorsportspecialisten L.M. Gianetti från Turin, som också har utvecklat de nya designdetaljerna efter att först ha utfört en omfattande aerodynamisk analys.

Den modulära chassiutformningen möjliggör en lång rad olika drivlinekonfigurationer, allt för att kunna tillgodose kundens krav på räckvidd och prestanda. I flaggskeppsversionen sitter ett kraftfullt litiumjon-polymer-batteri på 28,4 kWh. Två motorer framtill och fyra bak levererar en maxeffekt på 960kW (1 305 hk) och en räckvidd på 1 170 km på 80 liter dieselbränsle (NEDC).

I det starkaste utförandet gör Ren RS 0–100 km/h på bara tre sekunder och kommer upp i en toppfart på 330 km/h. Resultatet är en optimal blandning av enastående prestanda, råstyrka och aldrig tidigare skådad effektivitet.

Superbilen kommer endast att finnas tillgänglig för bankörning och levereras till en exklusiv skara kunder inom två år. Techrules för diskussioner med flera internationella biltillverkare om strategiska partnerskap för tillverkning och lansering av bilar på marknader världen över.

William Jin, grundare och VD för Techrules: ”Den unika modulära utformningen av Rens chassi och drivlina har gett oss möjlighet att skapa en optimalt utformad, högpresterande banbil och att demonstrera vår TREV-teknik på ett mycket effektivt sätt. Nu jobbar vi hårt för att öka vår globala kapacitet inom konstruktion och tillverkning och vi kommer snart att avslöja flera stora samrisksatsningar som kommer att ge oss möjlighet att utveckla vår innovativa teknik ytterligare för en lång rad kommersiella tillämpningar inom både mobilitet och industri.”

---------

DETALJER

Förbättrad design för ytterligare effektivitet

Det flygplansinspirerade utseendet hos föregångaren, 2017 års supersportbil Ren, utvecklades av de världskända italienska bildesignerna Fabrizio och Giorgetto Giugiaro, med en unik Le Mans-inspirerad tresitslösning. Nya Ren RS har vidareutvecklats av L.M. Gianetti för att skapa en mer förarcentrerad, ensitsig cockpit under en tak- och vindrutekombination som för tankarna till ett stridsflygplan och som i sann flygplansanda öppnas upp så att föraren kan ta plats bakom ratten.

Den fräcka designen fortsätter på samma tema med en ”Turbo Jet”-dekal som skvallrar om superbilens enastående drivlina. Men trots den exeptionella exteriören är Ren RS designad enligt principen att formen ska följa funktionen. Bland annat är de stora luftintagen framtill utformade för att öka luftflödet genom kylarna för att öka kyleffekten, samtidigt som de bidrar till bilens slående utseende.

Framskärmarna är så smala som möjligt så att fronten ska bli mindre, med vertikala sidopaneler och en fyrkantigare bakdel för att minimera luftmotståndet. Bilens sidor är släta och enkla, och i kombination med de aerodynamiska designdetaljerna ger de bilen en stilren, strömlinjeformad profil som bara bryts av genom luftintagen till turbinerna och turbinutblåset.

Baktill förstärker den stora, omställningsbara vingen de redan utmärkta aerodynamiska egenskaperna genom att bidra med en kombination av stabilitet och justerbar nedåtriktad kraft för en optimal balans mellan fart och aerodynamik under bromsning och kurvtagning. Vingen har designats av L.M. Gianetti för att ge en avsevärt förbättrad nedåtriktad kraft – den aerodynamiska effektiviteten hos Ren RS är 3,36. De övriga förbättringarna bidrar till en luftmotståndskoefficient på endast 0,43 trots den stora nedåtriktade kraft som genereras.

Förbättrad konstruktion för högre prestanda

L.M. Gianetti står även bakom det lätta kolfiberchassit som har utformats för att uppfylla kraven för snabb banracing. Chassits totala vridstyvhet har ökat för en överlägsen körupplevelse, enastående köregenskaper och bättre respons.

Chassit består av hel kolfiber, av samma typ som används i de högsta motorsportserierna, och komponenter av höghållfasta aluminiumlegeringar och stål. Ovanpå cockpit sitter en skyddande, standardenlig störtbåge i stål – ett alternativ som valdes i stället för en helsvetsad kolinbyggnad för att takstrukturen vid behov skulle kunna anpassas efter olika tävlingar.

Fjädringen, som utformats specifikt för bilen och tillverkats av L.M. Gianetti, består av en klassisk struktur med länkarmar i olika längd framtill och baktill. Den är konstruerad av höghållfasta, tig-svetsade stålrör. Länkarmarna är utformade för att stå emot samma krafter som GT3-racingbilar.

Skräddarsydda, horisontellt monterade coilover-stötenheter från KW med trevägsjustering finns installerade fram- och baktill på bilen, och är kopplade till länkarmarna med stötstänger på ett liknande sätt som i vanliga formelbilar.

Lätta kolfiberkeramiska 380 mm-skivor har använts i anslutning till sexkolvsoket från AP Racing. De kolfiberkeramiska skivorna är sammanlagt 30 kilo lättare än motsvarande gjutjärnsenheter och håller längre under hårda racingförhållanden.

Krängningshämmare finns monterade på fram- och bakvingens ändplåtar. De främre krängningshämmarna utgörs av en innovativ konstruktion som tar jämförelsevis lite plats.

Motorns reduktionsväxellåda omges av bearbetade sidoplåtar i aluminiumlegering, som även utgör fjädringens upphängningspunkter. Aluminiumtillbehören är tillverkade av aluminiumlegeringen zicral (aluminium 7075) med härdningsklass T6, vilket ger en lättviktig lösning med optimal korrosionsbeständighet.

De specialutvecklade antispinn- och momentvektoriseringssystemen ger ännu bättre kördynamik genom två prestandalägen – ”Race” för full uteffekt och ”Standard” för ökad bränsleffektivitet. Motorstyrenheten använder 30 sensorer för att säkerställa en optimal fördelning av effekt och vridmoment till varje hjul. Allt baserat på underlaget, förarens körstil och hur mycket kraft som krävs.

Den särskilda motorstyrenheten utvärderar kontinuerligt en rad säkerhetsdata, bland annat hastighet, acceleration, styrvinkel och bromskraft för att bedöma vilken typ av stöd som krävs för att optimera bilens prestanda.

Förbättringar i säkerheten för att uppfylla FIA:s standarder för motorsport

Under golvet sitter en 80-liters FIA-certifierad ”säkerhetsbränsleblåsa” som innehåller det bränsle som driver turbinerna. Tanken är placerad i mitten för att ge en perfekt viktbalans. Den bristningssäkra tanken är skumfylld och utformad så att större bränder förhindras, även om tanken skulle skadas.

I ändplåtarna av aluminium framtill och baktill i chassit finns monteringspunkter för Air Jack-systemet, med två domkraftspunkter fram och två bak, för att man enkelt och säkert ska kunna hissa upp bilen vid depåstopp och vanlig service.

Föraren sitter bekvämt i en racingstol av skyddande kolfiber som är tillverkat av OMP i enlighet med FIA:s standarder. För att uppfylla FIA-kraven är bilen även utrustad med brandsläckare och sexpunktsbälte.

Ytterligare en säkerhetsfunktion i Ren RS är det innovativa Safety Canopy Ejection-systemet – och även här kommer inspirationen från luften. Under cockpithuven sitter nämligen sex ECU-styrda ställdon som via accelerationsavkännare automatiskt öppnar taket i kollisionsfall och vid oväntat kraftiga girningar eller lutningar, vid temperaturer från -65° till 70°.

Ställdonen är elektriska och kan återanvändas upp till 50 gånger. Huven kan också skjutas ut manuellt, med hjälp av säkerhetsknapparna inne i förarens cockpit eller utifrån, om tävlingspersonal behöver hjälpa föraren ut i en nödsituation .

TREV-tekniken levererar superbilsprestanda och oöverträffad effektivitet

I Ren RS finns Techrules patentskyddade TREV-system som innebär att turbiner laddar upp bilens drivbatteri. Den hybridteknik som används i drivlinan är en kombination av gedigen erfarenhet av flygplans- och elbilsteknik och flera egna tekniska innovationer som ger en oöverträffad prestandanivå och extremt liten miljöpåverkan.

Första gången Techrules presenterade sin TREV-teknik var vid 2016 års bilsalong i Genève, då man visade upp konceptbilarna GT96 och AT96. I detta revolutionerande system för räckviddsförlängning används en turbin för att driva en generator som laddar batteripaketet. Detta avger i sin tur elektricitet till drivmotorerna. Till skillnad från många av de turbindrivna drivlinesystem som tidigare utvecklats, sker det under normal körning ingen direkt strömöverföring från generatorn till elmotorerna. Det är först när batteriet är tomt som turbinen kan användas för att driva bilen.

Luften som sugs in i mikroturbinen passerar genom en värmeväxlare där värmen från den utblåsta luften överförs till den kalla insugsluften och komprimeras innan den antänds. Antändningen av den komprimerade bränsle- och luftblandningen genererar mycket energi som leds i hög fart för att driva turbinbladen. När de varma avgaserna förs ut passerar de genom värmeväxlaren så att värmeenergin återvinns och överförs till den kalla insugsluften.

Matthew Jin, teknikchef hos Techrules, förklarar hur det fungerar: ”I elbilar används en elmotor för att driva hjulen, vilket gör att förbränningsmotorn uteslutande kan användas för att omvandla den kemiska energin i bränslet till mekanisk energi och slutligen elektrisk energi. Detta är ett stort genombrott eftersom det gör att vi kan använda den mycket effektiva turbinmotorn som en utmärkt räckviddsförlängare i våra bilar.”

En modulär drivlina för flera uteffekter

Drivlinan kan konfigureras för fyra eller sex vätskekylda elmotorer med fyra eller sex axiella flöden. Motorerna tillverkas i Storbritannien av YASA. Konfigurationen med fyra motorer driver alla fyra hjul, medan det i den kraftfullaste versionen med sex motorer finns två motorer för varje bakhjul och en för vardera framhjul.

Kunderna kan välja mellan antingen en mittmonterad och mycket effektiv 30 kW-turbin eller en konfiguration med 80 kW-turbiner med hög effektdensitet där det sitter en turbin på varje sida bakom förarhytten.

Batteripaketen på 28,4 kWh är placerade i de båda sidokapslarna som har tagits fram och tillverkats särskilt för Ren RS och är utrustade med batterihanteringsteknik som möjliggör en effektiv laddning och effektfördelning mellan battericellerna.

Det inbyggda batterihanteringssystemet (BMS) är utformat för att optimera prestanda och livslängd hos batteriet och samtidigt vara helt säkert. Det finns tre vattenkylningskretsar för motorerna, batteriet och växelriktaren. Framtill på chassiplåten i aluminium sitter ett värmeväxlarpaket (kylare) och kylkretsarna matas med sex elpumpar som också sitter på frontplåten.

Uteffekt med de tillgängliga konfigurationerna är:

Fyra motorer = 640 kW/870 hk 1 560 Nm/1 150 lb ft
Sex motorer = 960 kW/1 305 hk 2 340 Nm/1 725 lb ft
Större global kapacitet för laddningsteknik med mikroturbiner

Techrules gör stora investeringar för att utveckla den egna forsknings- och utvecklingsavdelningen. Den i internationella sammanhang välkända elbilsexperten Ching Chuen Chan leder arbetet på Techrules nyöppnade FoU-center i Peking. På den här anläggningen utvecklas och testas nyckelkomponenter för olika typer av turbiner och kompletta turbiner för drivlinor till vanliga personbilar.

Ching Chuen Chan har en mycket gedigen meritlista. Bland annat har han grundat Electric Vehicle Association, han är medlem i kungliga brittiska ingenjörsakademin och är en av ledamöterna i den kinesiska ingenjörsakademin.

Techrules håller också på att bygga upp partnerskap med flera globala, kinesiska företag. Det finns ett stort intresse för den mikroturbinbaserade uppladdningstekniken. En lösning som både sparar plats och ger längre räckvidd, och som därför har en lång rad användningsområden, såväl inom bilbranschen som vid annan industritillverkning.

Förutom avtalet med CRRC om att utveckla TREV-tekniken för deras Autonomous rail Rapid Transit (ART)-system håller man också på att ingå andra strategiska partnerskap. Det kommer bland annat att göra det möjligt för Techrules att utveckla sin TREV-drivlina så att den kan användas för en lång rad mobilitetslösningar, däribland bränsleeffektiv kollektivtrafik och transportbilar med låga utsläpp.

Tack vare ett partnerskap med el- och hybridbusstillverkaren Wuzhoulong Motors kommer TREV-system att komma till användning i gasdrivna bussar. De nyutvecklade bussarna kommer att ha ett bränsleeffektivare luftkonditioneringssystem och genom att även använda gas kommer man ifrån de begränsningar i räckvidd som är förknippade med rena elbussar.

Man håller också på att lägga sista handen vid ett partnerskap med Shenzhen BAK Technology Co. Ltd, som ligger i framkant inom forskning och utveckling av batterier och har fem procent av den globala litiumbatterimarknaden. Tillsammans kommer företagen att utveckla logistikfordon som drivs med TREV-systemet för att åstadkomma en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv transportbil med oöverträffad räckvidd.

William Jin, Techrules ordförande: ”Vi har jobbat hårt för att få till stånd stora samriskavtal med ledande globala företag för att öka vår internationella kapacitet före lanseringen av den eldrivna supersportbilen REN. Vi har också kommit långt i diskussionerna med flera tänkbara nya partners för strategiska samarbeten som kommer att ge oss möjlighet att nå ut med våra bilar på marknader världen över och utveckla nya produkter och kommersiella tillämpningar för våra avancerade drivsystem.”

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

TECHRULES Ren RS

Prestanda (alla projektioner baseras på inledande testning av supersportbilen Ren RS för bankörning med maximal batteri- och turbinkonfiguration)

Utgående effekt: 960 kW (1 305 hk)

Totalt vridmoment vid hjulen: 7 722 Nm (5 695 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid framhjulet: 780 Nm (575 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid bakhjulet: 1 560 Nm (1 150 lb ft)

Totalt vridmoment på motoraxeln: 2 340 Nm (1 725 lb ft)

Acceleration (0–100 km/h): 3 sekunder

Toppfart: 330 km/h

Ren bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km

Växellåda

Antal växlar framåt: 1

Batteripaket

Spänning: Nominell 710–800 V

Batterityp: Litiumjon-polymer-batteri med hög effekt

Kapacitet: 28,4 kWh

Värmehantering: Vattenkylning

System för batteri och värmehantering med flera lager av redundanta säkerhets- och skyddssystem.

Chassi

Konstruktion: Kolfiber, helgjutet

Fjädring fram: Dubbel länkarmsfjädring

Fjädring bak: Dubbel länkarmsfjädring

Hjul-/däckdimension fram: 9J x R21 / 265/40 R21

Hjul-/däckdimension bak: 9J x R21 / 265/40 R21

Mått

Längd: 5 072 mm

Bredd: 2 055 mm

Höjd: 1 260 mm

Hjulbas: 2 724 mm

Spårvidd fram/bak 1 786 mm/1 775 mm

Torrvikt 1 854 kg

Markfrigång 120 mm

Bromsar

Fram: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 380 mm, 37 mm breda, med sexkolvsok

Bak: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 355 mm, 35 mm breda, med fyrkolvsok

Styrning

Kuggstång med elservo.

Säkerhetssystem

ABS

Momentvektorisering med stabilitetsfunktion

Frånskiljningssystem

Flerdelad ECU-arkitektur för övervakning av säkerhetsrelevanta elektroniksystem

Högvoltsisolering
Batteristatus och TREV-styrning
40.8°
0

Techrules visar banracern Ren RS

Har också avancerad turbinteknik

Populäraste
Tut i luren I dag är det Europaparlamentsvalet
Rösta på! 
Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
23.8°
+
Frode Wikesjö
0
Manipulerad video visar berusad politiker
.fejk 
Tumnagel
30.6°
+
Frode Wikesjö
0
Sonic-filmen försenas till 2020
Attans? 
Tumnagel
46.8°
+
Frode Wikesjö
0
May och Hammond bygger Lego
Och dricker inte alls vodka 
Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0
Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h 
Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu 
Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0
Facebook ryktas lansera kryptovalutan GlobalCoin 2020
Ska börja konkurrera med banker 
Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vice släpper dokumentär om Greta Thunbergs klimatrörelse
Skipping School to Stop Climate Change 
Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0
Ni som fotar och filmar olycksplatser bör skämmas
Polisman är riktigt upprörd 
Tumnagel
84.1°
+
Bobby Green
0
Senaste
Säkerhetslucka i macOS ignorerar Gatekeeper-kontroll
Kan drabba icke datorvana användare 
Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0
The Boring Company jämför transportsträckor
Väg vs. tunnel 
Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0
Tut i luren I dag är det Europaparlamentsvalet
Rösta på! 
Tumnagel
44.1°
+
Frode Wikesjö
0
Snubbe bygger radiostyrd LEGO-helikopter
Tufft drönarbygge 
Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0
Lite gameplay från den stängda Nioh 2-alfan
Jag vill också vara med! 
Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in bortklippt scen från Captain Marvel
"How about a smile for me huh" 
Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0
Adam Savage bygger ett litet rymdskepp
Nytt endagsbygge 
Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0
Rykte Ubisoft visar upp nytt spel på E3
Roller Champions heter det 
Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0
Sony säkrar patent på ansiktsigenkänning i kontrollen
Kan läsa av ansikten och konvertera dem till emojis 
Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
23.8°
+
Frode Wikesjö
0