m

Krönika Det är klart att man sätter sig i en självkörande Volvo!

Mänskliga förare är idioter

En stolt bakluckeåkare
Bil / Feature

I en krönika i Aftonbladet passar Robert Collin på att dra förhastade slutsatser och tveksam "fakta", allt för att hetsa om självkörande bilar. Hans tes är att maskiner är dumma, att självkörande bilar är en utopi och all teknik är läskigt.

Men tvärtemot vad Robert säger så är det de mänskliga förarna som måste bort. Ju förr desto bättre.

Den dödsolycka som skedde igår i Tempe där en självkörande Volvo som används av Uber kolliderade med en kvinna, som senare avled, är så klart väldigt tragisk. Utredningen har knappt börjat, men polisen har redan nu gått ut med att olyckan troligen inte berodde på den självkörande bilen. Händelsen ska ha skett så snabbt att varken människa eller maskin ska ha kunnat undvika den.

Varje år kör vi 6,5 miljarder mil i Sverige. Det dör ungefär 250 personer per år i Sverige, av dem färdas drygt 130 personer i en personbil. Det betyder att per miljard mil så dödas 20 personer i Sverige i en personbil, ett land med hög trafiksäkerhet och nollvision.

I USA är siffrorna annorlunda. I Sverige kör man i snitt 660 mil per person och år, i USA är siffran 2170 mil per person och år. I Sverige dör det 25 personer per miljon invånare och år i trafiken, i USA är den siffran 117 personer per miljon invånare och år. De kör länge, men om vi hade kört lika mycket som dem hade siffran ändå varit lägre, 75 personer per miljon invånare och år.

I USA dör det mer än 100 personer i trafiken varje dag!

Så, vad vill jag säga med alla dessa siffror? Att människor är usla i trafiken. De är trötta, har dålig syn, dricker och knarkar. Eller så är de usla förare ändå. I bilen, på cykeln eller på fötterna.

Gårdagens dödsfall i Tempe verkar vara människans fel igen. Om vi ska få ner antalet dödsfall måste människan helt enkelt sluta att köra bil. Och personer som Robert Collin måste sluta förvränga vad som egentligen är en självkörande bil, för en Tesla är inte en självkörande bil. Alla Teslor som rullar på våra vägar körs av människor.

En sak har Robert rätt i, den helt självkörande bilen är långt borta. 2030 säger de som förstår sig på det här på riktigt. Men en helt självkörande bil kan åka vart som helst på jorden utan problem, och det är knappast ett kortsiktigt mål.

Kortsiktigt finns det tre mål.

- Det första är att bilarna ska vara självkörande i kösituationer. Här har Audi redan bilar på vägarna, även om det rent lagligt inte är tillåtet i Sverige ännu. Den här situationen är enkel eftersom hastigheten är låg, det finns en bil framför att följa och så vidare. Den här tekniken kommer inte att rädda speciellt många liv, men göra folks vardag trevligare.

- Det andra målet är att bilar ska vara självkörande på motorvägar. Här har vi kommit långt, även om det här i dag "bara" gäller vissa kontrollerade sträckor. Ska man åka mellan Stockholm och Malmö kommer man helt klart få köra själv vissa delar under många år framöver, men vissa delar kommer vi förhoppningsvis att slippa kontrollera bilen på. Det här är också en enkel situation för biltillverkarna, motorvägar som har mycket trafik är relativt enkla att få kontroll på och på vissa ställen hjälper staten till och sätter upp stolpar längs vägarna som ska hjälpa bilarna ytterligare.

- Det tredje målet är att ha självkörande bilar i städerna. Det här är också en relativt enkel situation för Uber, Waymo och de andra. Man har full koll på varenda hörna, det är under omständigheterna enkelt att kartlägga en stad. Tekniken för att upptäcka gående och cyklister som rör sig ut i gatan är relativt beprövad vid det här laget.

Nu räckte inte tekniken till att rädda livet på kvinnan i Tempe igår, men utgången hade med all säkerhet inte varit annorlunda om den mänskliga föraren hade styrt bilen.

Visst är det långt tills vi har självkörande bilar som kan ta oss precis vart som helst på jorden. Men för mänsklighetens skull behöver vi få så många människor som möjligt att sluta köra bil, så snart det bara går. Det kommer inte att gå över en natt, men jag är övertygad om att det kommer att bli så.

Läs mer
Sony får tummen ur och aktiverar cross-platform i Fortnite
Äntligen! 
43.3°
+
André Stray
0
John Cleese tycker att det är befriande att bli döv
Nu slipper han lyssna på all skit 
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ska vi arbeta tills vi blir 70 år innan det är dags för pension?
Nytt förslag från Pensionsmyndigheten  
6.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Medeltemperaturen i Europas städer har ökat snabbt
Fem svenska städer på topp-tio-listan 
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Plex får stöd för undertexter
Slipp förlita dig på plugins 
47.0°
+
André Stray
0
Telltale Games stäms för att ha brutit mot arbetslagar
Inte ok att sparka alla utan förvarning 
61.5°
+
André Stray
0
Will Smith firar 50 årsdag på rätt sätt
Med lite bungyjump från helikopter 
43.2°
+
André Stray
0
Bill Cosby dömd till fängelse
För sexuella övergrepp 
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rubiks kub-robot löser sig själv
Ännu något du slipper att göra själv 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Så jobbar oljan i en diff
Intressant 
47.5°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Mid90s
Jonah Hills regi-debut ser lovande ut 
44.4°
+
André Stray
0
Här är SF Bio/Filmstadens nya vinjett
Som röstats fram av allmänheten 
-2.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Polis åker dubbeldäckare för att upptäcka rattsurfare
Tar regnummer och skickar böter på posten 
59.4°
+
Bobby Green
0
Making a Murderer Part 2 släpps 19 oktober
Steven Averys berättelse fortsätter 
42.8°
+
André Stray
0
Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa! 
45.9°
+
Bobby Green
0