m

Volkswagen berättar mer om I.D. R Pikes Peak

Gör 0-100 km/h på 2,25 sekunder

Bil / Volkswagen

För knappt en månad sedan fick vi ta del av nyheten att Volkswagen tänkte ställa upp i sommarens Pikes Peak-tävling med en specialbyggd elbil kallad I.D R Pikes Peak. Då fick vi bara renderingar på bilen och inga specifikationer, nu får vi dock både det sistnämnda och färska bilder på hur den ser ut i verkligheten.

Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans levererar 680 hästar och 650 newtonmeter. Detta räcker för att skicka den 1,1 ton tunga (lätta?) bilen från 0-100 km/h på bara 2,25 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket är på okänd effekt men ska vara speciellt utvecklat av Volkswagens batterifabrik i Braunschweig och målet har varit maximal prestanda och så får räckvidden bli vad den blir. Bilen är ju endast byggd för att rejsa upp för Pikes Peak så klarar den det utan att få eltorsk är man nöjda. Som förare har man valt Romain Dumas.

Målet med bygget är att slå rekordtiden 8.57:118 som Rhys Millen satte 2016 i elbilen e0 PP100. Snabbaste tiden någonsin innehas dock av en bil med förbränningsmotor - en Peugeot 208 T16 som med Sébastien Loeb bakom ratten klockade tiden 8.13:878 år 2013.

Pikes Peak International Hill Climb äger rum den 24 juni.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen I.D. R Pikes Peak – laddad för att nå toppen på rekordtid

En ny era för Volkswagen inom motorsporten ? på söndagen, i franska Alès, täckte bilmärket av sin helt eldrivna supersportbil: I.D. R Pikes Peak.
Världspremiär för kraftfull eldriven supersportbil: Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Siktar på rekord för elbilar i backtävlingen Pikes Peak, den 24 juni
680 hk, 0-100 på 2,25 sekunder
Med fyrhjulsdrift, en effekt på 680 hk, ett vridmoment på 650 Nm och en vikt under 1 100 kg, kommer supersportbilen att delta i den klassiska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb i Colorado Springs, USA, den 24 juni 2018.

Målet är att slå det befintliga rekordet för eldrivna prototyper i tävlingen som också kallas för "Race to the Clouds". Det aktuella rekordet i klassen är 8 minuter och 57,12 sekunder, som sattes av Rhys Millen från Nya Zeeland (e0 PP100) år 2016.

? Genom I.D.-familjen vill vi vara i framkant av elektrisk mobilitet. Att tävla i världens mest kända backtävling med I.D. R Pikes Peak har inte bara en symbolisk mening, utan är också ett värdefullt test för den allmänna utvecklingen av elbilar. Kunderna har alltid haft nytta av de resultat som gjorts inom motorsporten och vi förväntar oss att ta dessa fynd och använda dem som en värdefull drivkraft för utvecklingen av framtida I.D.-modeller, förklarar Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

? Bilen ser fantastisk ut och har redan dragit mycket intresse. Detta projekt visar återigen att Volkswagen är på rätt väg med sin stora elbilssatsning och den kommande lanseringen av I.D.-familjen. Med I.D. R Pikes Peak på startlinjen erbjuder Volkswagen ett magnifikt tillfälle att ladda ämnet e-mobilitet ytterligare, både emotionellt och med ett idrottsligt perspektiv, säger Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsansvarige.

Supersportbilen I.D. R Pikes Peak

Det främsta målet vid utvecklandet av I.D. R Pikes Peak var att hitta den idealiska balansen mellan energikapacitet och vikt. Fokus var inte, som vanligt med racerbilar, på maximal prestanda. Volkswagens tävlingsbil för Pikes Peak bär med rätta två kvalitetsbegrepp i sitt namn: "R", som är synonymt med prestandabilar, och "I.D.” ? symbolen för Volkswagens smarta elbilsteknik.

? Som med Volkswagens serieproduktionsmodeller kommer elbilar att spela en allt viktigare roll i framtiden även för oss inom motorsporten, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

? Samarbetet inom koncernen har verkligen hjälpt oss, särskilt med tanke på det snäva schemat. Till exempel fick vi stöd från Volkswagens batterianläggning i Braunschweig och vi har arbetat tillsammans med den tekniska utvecklingsavdelningen i Wolfsburg, fotsätter Sven Smeets.

Precis som den spektakulära Golf med dubbla motorer som deltog i Pikes Peak åren 1985, 1986 och 1987, har ingenjörerna valt en lösning med två kraftaggregat. I.D. R Pikes Peak har två elektriska motorer, vilket ger en systemkapacitet på 680 hk. Accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på endast 2,25 sekunder, vilket är snabbare än tävlingsbilar inom Formel 1 och Formel E.

En smart strömkälla: Batteritekniken

Som i serietillverkade elbilar används litiumjonbatterier som energilagringssystem. Det är stora krav på battericellerna. Strömtätheten är den avgörande faktorn för systemet vid produktion av högspänning. Till skillnad från konstruktioner för serietillverkning var målet för motorsportingenjörerna inte maximal, men högsta möjliga effekt på vägen till toppen på Pikes Peak.

Ungefär 20 procent av den elektriska energin som krävs under racet genereras genom energiåtervinning. Vid bromsning konverterar de elektriska motorerna, som i detta fall fungerar som generatorer, en del bromsenergi till el och matar in det i batteriet.

I.D. R Pikes Peak går in i sin avgörande fas

Möjligheterna att genomföra tester på den 19,99 kilometer långa bergsklättringen i Colorado Springs är mycket begränsad och endast möjlig på vissa delar. Av denna anledning är huvuddelen av testerna inte gjord på den aktuella tävlingssträckan, utan på racerbanor. Volkswagens Pikes Peak-satsning går nu in i nästa fas med avtäckningen av bilen i franska Alès.

Föraren: Romain Dumas

Toppföraren och tidigare Pikes Peak-mästaren, Romain Dumas, kommer att sitta bakom ratten i Volkswagen I.D. R Pikes Peak för att försöka slå rekordet. Den 39-årige fransmannen älskar denna typ av utmaningar, förutom tre segrar på Pikes Peak har han också vunnit Le Mans 24-timmars två gånger. För övrigt så föddes Dumas just i Alès.

Den stora dagen: 24 juni 2018

Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" ? har arrangerats sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Starten sker 2 862 meter över havet, racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 302 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt.

Man får bara ett försök så det är inte bara tekniken och föraren som måste vara i toppform för att slå det nya rekordet, de yttre förhållandena spelar också roll. Vid slutet av juni är det inte omöjligt att det kan vara minusgrader vid målgången som också är toppen på berget Pikes Peak.

Lanseringen av I.D.-familjen startar år 2020

Märket Volkswagen planerar att erbjuda mer än 20 helt eldrivna bilar på den globala marknaden år 2025. Tillverkningen av den första produktionsmodellen i I.D.-familjen är planerad att starta i slutet av 2019 i Zwickau i Tyskland. Kompakta I.D. och SUV:en I.D. CROZZ lanseras år 2020 medan familjebussen I.D. BUZZ och flaggskeppet I.D. VIZZION lanseras år 2022. I.D. R Pikes Peak blir den femte medlemmen i I.D.-familjen.
Bahnhof levererar statistik från Utpressningskollen
2018 var ett rekordår för IP-utlämning och kravbrev 
71.3°
+
André Stray
0
Roland släpper proffsig mixer för den som vill sända live
Smidig sak! 
45.3°
+
Roger Åberg
0
Terry Crews går undercover på Reddit, YouTube och Twitter
Skojsigt 
43.4°
+
Bobby Green
0
I sommar börjar GE bygga världens största vindkraftverk
Har en kapacitet på 12 MW 
51.6°
+
Bobby Green
0
Porsche Exclusives första 992:a
Gröna bälten! 
42.3°
+
Bobby Green
0
Toyota och Panasonic startar gemensamt batteribolag
Vill möta konkurrensen från Kina 
52.2°
+
Roger Åberg
0
Nostalgibok om speltillverkaren Alga på gång
Få reda på historien bakom spelen 
45.2°
+
Bobby Green
0
Volvo är det mest omtyckta varumärket i Sverige
Inte bara bland bilar 
42.7°
+
Roger Åberg
0
Krockkuddar som ska utlösas vid andra krocken
Hyundai jobbar på ny teknik 
46.6°
+
Bobby Green
0
2022 ska all kollektivtrafik i Sverige ha samma biljettsystem
Åk på samma kort över hela landet 
109.3°
+
Roger Åberg
0
Tesla Model 3 nu godkänd i Europa
De första leveranserna ska dra igång i slutet av februari 
47.9°
+
Bobby Green
0
Google dömda för GDPR-brott i Frankrike
Får betala en halv miljard 
54.3°
+
Roger Åberg
0
Hej då PeO!
Du är oss redan enormt saknad 
-29.8°
+
Roger Åberg
0
Lightning Motorcycles har ny eldriven hoj på gång
En modell för den breda massan 
42.4°
+
Bobby Green
0
Windows 10 Mobile kommer dö i år
Microsoft rekommenderar Android eller iOS 
45.0°
+
André Stray
0
Kolla in nästa version av Prisjakt
Betan ute nu 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Alla Machinimas videor borta från Youtube
Flera års spelhistoria har blåst bort 
12.3°
+
André Stray
0
Anders Ygeman blir energi- och digitaliseringsminister
Can we call it a comeback? 
10.9°
+
Roger Åberg
0
Motorola-patent hintar om RAZR-design
Vikbart! 
45.6°
+
André Stray
0
Snart kommer vi kunna blocka artister i Spotify
Bra om du inte vill stödja vissa artister 
80.1°
+
André Stray
0
DJI har förlorat 1 miljard yuan i bedrägerihärva
Ett gäng anställda har lämnat företaget 
25.0°
+
André Stray
0
Alexander Skarsgård lägger en kabel i The Hummingbird Project
Vill hinna först på börsen med fiberoptik 
46.2°
+
Bobby Green
0
Nio öppnar fler batteribytarstationer
Kör iväg med fulladdat batteripack efter tre minuter 
50.5°
+
Bobby Green
0
Priset för att ladda på Teslas Superchargers höjs
Från 1,90 till 2,56 kronor per kWh 
41.8°
+
Bobby Green
0
IKEA och Sonos högtalare kommer i augusti
Ett halvår kvar till Symfonisk 
49.9°
+
Roger Åberg
0
Högsta domstolen sänker ersättning för piratad film
Från 4 miljoner till 400.000 kronor 
66.0°
+
Roger Åberg
0