m

Lexus presenterar nya ES

Baseras på ny plattform

Bil / Lexus

Lexus har nu visat upp den sjunde generationen av modellen ES på bilmässan i Peking. Den baseras på en helt ny plattform (TNGA-K) vilket gör bilen lite längre, lite bredare och något lägre. Det här blir tillverkarens nya utmanare mot de tyska premiumsedanerna.

Under huven sitter en V6:a på 3,5 liter som ger 306 hästar vilket är 34 fler än föregångaren hade. Även vridet har ökat med 25 newtonmeter till totalt 362 newtonmeter. Det kommer även en hybridversion som kallas för 300h och den kombinerar en bensinfyra på 2,5 liter med en elmotor. Den kombinerade effekten här anges till 218 hästar.

Försäljningen drar igång i september och bilen kommer till Sverige i januari. Det är endast hybridversionen man tar in och den kommer att ersätta dagens GS.

Visa
Pressmeddelande
Helt nya Lexus ES – kommer till Europa och Sverige

Lexus premiumsedan ES lanseras nu i en helt ny generation, byggd på en av företagets nya globala plattformar. För första gången i modellens historia kommer ES-modellen att säljas i Västeuropa, däribland också på den svenska marknaden, där den tar över efter Lexus GS.

Den nya Lexus ES är sjunde generationen av modellen, men alltså den första som kommer till Väst- och Centraleuropa. Till Sverige kommer modellen i januari 2019 som ES 300h med den senaste generationen av Lexus självladdande hybriddrivlina.

Lexus ES bygger på den helt nya ”Global Architecture”, en extremt vridstyv plattform för framhjulsdrivna Lexus-modeller. Olika typer av höghållfast stål i karossen, en helt ny multilänk-bakaxel och andra förstyvningar har gjort det möjligt att skapa en komfortabel bil som samtidigt ger en mycket responsiv körupplevelse.

Karossen har en slank, kupéliknande form med en låg visuell tyngdpunkt och med en nytolkning av Lexus ikoniska spindelgrill i fronten, där svepande vertikala ribbor följer grillens form utåt. Baktill har den en ren, skulpterad form där led-bakljusen flyter runt hörnen.

Interiören har sin utgångspunkt i Lexus Future Interior-konceptet. Det innebär en tydligt körorienterad förarplats med instrument, informationsdisplay och vindrutedisplay nära förarens synfält, medan framsätespassageraren har en mer öppen och rymlig miljö. Och trots den slanka formen är det gott om utrymme också i baksätet.

ES kommer även i ett F Sport-utförande. Interiört skiljer sig de olika utförandena åt då ES har paneler i bambu och shimamoku-trä medan F Sport har diskret vågformade paneler inspirerade av japanska svärd. Ett Mark Levinson PurePlay-system med 17 högtalare, varav flera i axelhöjd, borgar för en optimal ljudupplevelse för alla i bilen, oavsett var de sitter.

Drivlinan i Lexus ES är den senaste, fjärde generationen av Lexus självladdande elhybridsystem. Det har en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor av mycket energieffektiv Atkinsonmodell som samarbetar med en kompakt elmotor. Den sammanlagda systemeffekten är 218 hästkrafter, med en bränsleförbrukning vid blandad körning på 4,7 liter/100 km.

Säkerhetsnivån är mycket hög, tack vare det senaste Lexus Safety System +. Det omfattar bland annat ett aktivt krockskyddssystem som kan upptäcka både fotgängare i mörker och cyklister. ES har också ett tvåstegs automatiskt helljus som anpassar ljusbilden till övrig trafik.

F Sport-utförandet har bland annat adaptiv fjädring, liknande den som finns i flaggskeppskupén Lexus LC, och körläget Sport+ som ger en mer responsiv gasrespons, växling och fjädring. ES F Sport känns exteriört igen på spindelgrillens avancerade rutmönster samt bakspoiler och 19-tumshjul.

Under 2017 såldes närmare 75 000 Lexus i Europa, det innebar för fjärde gången i rad ett nytt rekord i märkets historia. Lexus räknar med att den nya ES-modellen kommer att bidra till att uppnå målet på en nybilsförsäljning om 100 000 bilar i Europa år 2020.
Facebook kan använda data från Portal för att visa relevanta annonser
Facebook får ännu bättre koll på oss med sin smarta assistent 
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Även de nya tangentborden på Macbook Pro verkar dras med problem
Registrerar inte knapptryck 
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Googles VD bekräftar att man testar censurerad sökmotor i Kina
Tycker att den fungerar helt okej 
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google börjar ta betalt för sina Android-appar i Europa
Efter rekordböter från EU 
17.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
BMW:s maffiga X7 är här
En utmanare bland jätte-suvarna 
27.6°
+
Bobby Green
0
Uber värderas nu till över 1000 miljarder kronor
Värderas högre än General Motors, Ford och Fiat Chrysler tillsammans 
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är Kindle Paperwhite vattentät
Läs lugnare i badet 
41.3°
+
Roger Åberg
0
Facebook ryktas bygga smart assistent till tv:n
Gör din tv lite smartare 
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är Polestars huvudkontor
Placeras hos Volvo i Göteborg 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Häng med när den här bilen kör över 800 km/h
Vroooooooooooom! 
42.4°
+
Roger Åberg
0
Trailer för single player-läget i Battlefield V
Ser fint ut 
43.6°
+
Bobby Green
0
Huawei visar upp Mate 20 Pro
Imponerande telefon! 
42.6°
+
Roger Åberg
0
Liten blåtandsspelare uppdateras
Synka dina Spotify-listor och slipp ta med telefonen 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Replika av Lamborghini Murciélago med Hyundai-motor
Ett påhitt från Iran 
33.8°
+
Bobby Green
0
Ett barn pratar med sin döende morfar om döden
Viktigt, men jobbigt 
41.7°
+
Bobby Green
0
Spänstig jycke går på frambenen
Imponerande! 
42.0°
+
Roger Åberg
0