m

Audi och Hyundai ska samarbeta kring bränslecellsteknik

Vill snabba på utvecklingen

Bil / Nyheter

Audi AG och Hyundai Motor Group meddelar nu att de båda företaget slår sina påsar ihop när det kommer till utvecklingen av bränslecellsteknik. De ska byta patent med varandra och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Genom detta samarbete räknar man med att snabbare kunna utveckla tekniken och få igång en större produktion av bränsleceller. Peter Mertens som är utvecklingschef för Audi AG säger följande:

"Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet. Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader."

Euisun Chung som är Vice Chairman vid Hyundai Motor Company fyller i:

"Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar. Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundai’s starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet."

Visa
Pressmeddelande
Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.
“Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet” säger Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG. “Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader. ”

“Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar” säger Euisun Chung, Vice Chairman vid Hyundai Motor Company. “Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundai’s starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet”

Lång räckvidd och korta tankstopp gör vätgas till en attraktiv framtida energikälla för eldrift. Det gäller speciellt för större bilar där bränslecellstekniken även ger en viktfördel. Utöver fortsatta framsteg när det gäller bränslecellstekniken är förnybar produktion av vätgas och en utbyggd infrastruktur avgörande för teknikens framgång på marknaden.

Audi är nu inne på den sjätte generationen av bränslecellstekniken och har även utvecklingsansvaret inom Volkswagen-gruppen. Kompetenscentret för bränslecellsteknik ligger vid Audis anläggning i Neckarsulm. Audi planerar att lansera den första bränslecellsbilen i en mindre serie i början av nästa årtionde. Modellen, som är en sportig SUV av större format, kommer att bjuda på både komfort och lång räckvidd. Överenskommelsen med Hyundai är inriktad på nästa utvecklingssteg där Audi planerar för ett bredare erbjudande på marknaden.

Audi har utvecklat bränslecellskoncept i snart 20 år. De först testbilarna var Audi A2H2 som kom 2004 och följdes av Audi Q5 HFC 2008. 2014 presenterades Audi A7 Sportback h-tron quattro där “h-tron” lanserades som beteckning på modeller med bränslecellsteknik där “h” står hydrogen dvs. vätgas. Konceptstudien Audi h-tron quattro visades 2016 som ett bevis på märkets kompetens inom bränslecellsdrift.
Sandviks självkörande lastare försöker att inte krossa glas
Kör genom labyrint 
47.4°
+
Bobby Green
0
Huawei gav bort powerbanks till köande iPhoneköpare
Tänkte att det skulle komma till användning 
62.4°
+
Roger Åberg
0
Saknar du magnetlåsningen på Apples nyare datorer?
Då finns lösningen här 
41.0°
+
Bobby Green
0
Nu kan artister ladda upp musik direkt på Spotify
Slipper gå via partners 
56.7°
+
Roger Åberg
0
Världens sämsta pappa arresterad för Nintendo Switch-stöld
Skickade in sin unge i spelautomat 
48.6°
+
André Stray
0
Inbound visar upp en elektrisk sparkcykel
Verkar ytterst kompetent 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text 
42.3°
+
Bobby Green
0
Har ni fått er iPhone eller Apple Watch?
Eller har ni struntat i att köpa? 
26.8°
+
Roger Åberg
0
PC-version av Red Dead Redemption 2 inte helt utesluten
Hopp finns kvar 
43.9°
+
André Stray
0
3,3 miljoner exemplar av Spider-Man sålda på 3 dagar
Poppis lir, det där 
42.2°
+
André Stray
0
Ny teaser för Daredevil
Tredje säsongen släpps 19 oktober 
41.9°
+
André Stray
0
Stäng enkelt av wifi, på riktigt, i iOS
Shortscuts är räddaren 
42.2°
+
Roger Åberg
0
TESS har hittat sin första exoplanet
Säg hej till Pi Mensae c 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Satellit fångar rymdskrot med nät
Lyckat test av RemoveDEBRIS 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Red Dead Redemption 2 är det närmaste vi kommer Westworld
Vi har lirat Rockstars kommande westernspel 
60.3°
+
André Stray
0
Så här gjordes de nya urtavlorna till Apple Watch 4
Ambitiöst! 
42.5°
+
Roger Åberg
0
NASA planerar att använda måndamm som byggnadsmaterial
Ska vi bo i jordhyddor på månen? 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram börjar testa georestriktioner
Värt 
33.3°
+
André Stray
0
Svensk spelutvecklarskola näst bäst världen
En fjäder i hatten för FutureGames 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kuben i Fortnite: Battle Royale har äntligen stannat
Loot Lake är nu en stor studsmatta 
31.1°
+
André Stray
0