-
m
Bild till artikel

Mercedes C 200 får mildhybrid-teknik

Instegsversion tar del av elektrifieringen

Bil / Mercedes

Nu meddelar Mercedes att även instegsversionen av uppdaterade C-klass, C200, får ta del av mildhybrid-tekniken. Sedan tidigare har modellerna CLS 53, E 53 och nya CLS 450 detta. På Mercedes-språk heter tekniken EQ Boost och det är ett 48-voltssystem som består av en kombinerad startmotor och generator som tar tillvara på den energi som uppstår när man saktar in. Den insamlade energin kan sen ge en boost på 14 hästar och 160 newtonmeter utöver de 184 hästar och 280 newtonmeter förbränningsmotorn bjuder på. Under kortare stunder kan systemet även driva bilen helt på el.

Nya C-Klass kommer till bilhallarna nästa månad.

Visa
Pressmeddelande
Mercedes elektrifierar motorprogrammet

Nu satsar Mercedes-Benz på så kallad mildhybridteknik på bred front. En av de bilar som får den nya tekniken är volymbilen C 200.
Nu satsar Mercedes-Benz på så kallad mildhybridteknik på bred front. Elektrifiering med 48 volts elsystem ger bilarna möjlighet att gå över till ren eldrift i vissa situationer, samtidigt som det sänker bränsleförbrukningen och ger en extra knuff vid omkörningar. En av de bilar som får den nya tekniken är volymbilen C 200.

Det nya 48-voltssystemet som kommer i nya generationens Mercedes-Benz C 200 är mer än bara ett elsystem med högre spänning. I själva verket är det ett ”extra” elsystem som är kopplat till drivlinan. Belysning och annat går fortfarande på 12 volt. Man kan kalla bilar med systemet för ”mildhybrider” eftersom de ger en del av hybridbilens fördelar.

Systemet använder en kombinerad startmotor/generator kallad EQ Boost som både kan ge el-kraft när det behövs, och ladda ner energi från inbromsningar till bilens batteri. I vissa lägen kan el-motorn gå in och ”ta över” helt så att bilen köra utan utsläpp. Till exempel när den körs i jämn fart på landsväg eller manövreras i ett P-hus. Då kan förbränningsmotorn stängas av och bilen köras helt utsläppsfritt. Elmotorn hjälper också till vid acceleration från låga varvtal. När föraren behöver extra kraft, till exempel för en omkörning, ger EQ Boost upp till ca 13 extra hästkrafter och 160 Nm extra vridmoment.

Start/Stop som inte märks

Den kraftfulla elmotorn är som sagt var också startmotor vilket gör att bilen startar blixtsnabbt och också kan starta i högre farter. I stadstrafik med många stop där motorn ofta stängs av vid stoppskyltar och rödljus gör detta att Start/Stop-systemet nästan inte märks.

I synnerhet inte som förbränningsmotorn ofta stängs av redan när bilen rullar mot ett kommande stopp, med utgångspunkt från information den fått från radar och andra fordonssystem.

Prestandaversion

EQ Boost är också en del av hemligheten bakom Mercedes nya AMG 53 modeller med rak 6:a. Här sitter EQ Boost mellan motor och växellåda. Denna driver både transmissionen direkt, och en eldriven kompressor som ger extra kraft till förbränningsmotorn innan varvtalet är så högt att avgasturbon går in. Resultatet är att bilen får bra och bränslesnål kraft redan från start. Motorn känns lite som om den hade riktigt stor slagvolym - men med modern miljösmart teknik istället.

Samma system, men utan den eldrivna kompressorn, återfinns också i de nya CLS 450 4MATIC och S 450 4MATIC Sedan.

I de sexcylindriga modellerna ger EQ Boost ca 20 extra hästkrafter (250Nm).

Mercedes-Benz 48 voltssystem EQ Boost kommer i nya C 200 och finns även i de nya AMG-modellerna med rak sexa: Mercedes-AMG E 53 och Mercedes-AMG CLS 53. Det finns även i S 450 Sedan, CLS 450 samt de 4-cylindriga E 350 Sedan, Coupé och Cabriolet.
39.0°
0

Mercedes C 200 får mildhybrid-teknik

Instegsversion tar del av elektrifieringen

Populäraste
Spotify för Android får sömntimer
På tiden! 
Tumnagel
47.9°
+
Frode Wikesjö
0
Swish låg nere igen igår
Tredje gången den här månaden betaltjänsten drabbas av avbrott 
Tumnagel
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Säkerhetslucka i macOS ignorerar Gatekeeper-kontroll
Kan drabba icke datorvana användare 
Tumnagel
25.8°
+
Frode Wikesjö
0
Tut i luren I dag är det Europaparlamentsvalet
Rösta på! 
Tumnagel
57.5°
+
Frode Wikesjö
0
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
22.0°
+
Frode Wikesjö
0
Manipulerad video visar berusad politiker
.fejk 
Tumnagel
29.3°
+
Frode Wikesjö
0
Sonic-filmen försenas till 2020
Attans? 
Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0
May och Hammond bygger Lego
Och dricker inte alls vodka 
Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0
Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h 
Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu 
Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
Senaste
Spotify för Android får sömntimer
På tiden! 
Tumnagel
47.9°
+
Frode Wikesjö
0
Reportage om en av världens bästa bumerangkastare
Krävs mer än att bara kasta och fånga 
Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
Giant Bomb provar Oculus Quest
Vettig virtuell verklighet utan sladdar 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nytt premiärdatum för A Quiet Place 2
20 mars 2020 
Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
iFixit tittar under tangentbordet i nya MacBook Pro
Fjärde gången gillt? 
Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0
Ny trailer för Downton Abbey-filmen
Det omåttligt populära brittiska dramat fortsätter 
Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0
Kolla in SpaceX första Starlink-satelliter
Ser ut som ett pärlband över himlavalvet 
Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du spela som fienderna i Bloodborne
Ny mod fixar detta 
Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
Swish låg nere igen igår
Tredje gången den här månaden betaltjänsten drabbas av avbrott 
Tumnagel
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Malmö FF vinner eAllsvenskan
Blir svenska mästare i FIFA 19 
Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Säkerhetslucka i macOS ignorerar Gatekeeper-kontroll
Kan drabba icke datorvana användare 
Tumnagel
25.8°
+
Frode Wikesjö
0
The Boring Company jämför transportsträckor
Väg vs. tunnel 
Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0