m

Einride presenterar en eldriven och självkörande timmerbil

Det här är T-log

Einride presenterar en eldriven och självkörande timmerbil
Bil / Självkörande bilar

Vi har tidigare skrivit om det svenska företaget Einride som för ett år sedan visade upp en eldriven lastbil utan förarhytt som kunde köra själv. Den kallades för T-pod. Idag på Goodwood Festival of Speed visar man en vidareutveckling av produkten - T-log. Det är en timmerbil som ska vara 50 procent starkare än T-pod och speciellt framtagen för att kunna ta sig fram i skogen. Under skalet finns bland annat Nvidia Drive och lastbilen ska vara självkörande i nivå 4. Batterikapaciteten ska vara på 300 kWh och räckvidden på en laddning anges till 20 mil. Lastkapaciteten ligger på 16 ton. Robert Falck som är vd för Einride säger följande:

"Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020."

Den 5-7 november kommer T-log att ställas ut på Logistik & Transportmässan i Göteborg.

Visa
Pressmeddelande
Svenska Einride lanserar idag självkörande, batteridriven timmerbil, kom och se den på Logistik & Transportmässan 5 - 7 november!

Idag 12 juli, vid Goodwood festival of speed i södra England, lanserade svenska teknikbolaget Einride sin nya produkt: T-logen är en självkörande, batteridriven timmerbil, 50 procent mer kraftfull än T-poden (den självkörande, batteridrivna lastbil Einride lanserade förra året) och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.

Robert Falck, VD för Einride, säger: ”Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020.

Självkörande möjliggör kostnadseffektiva timmertransporter

T-logen är utrustad med Nvidia Drive och är självkörande SAE nivå 4. Fordonet har ingen förarhytt men kan fjärrstyras av en operatör från mycket långa avstånd, tack vare en säkerhetsteknik utvecklad av amerikanska Phantom Auto, som möjliggör robust, låglatens-fjärrstyrning av självkörande fordon via 4G.

Avsaknaden av en förarhytt möjliggör ett mindre fordon, större lastkapacitet, större flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och en optimering av energiförbrukningen, vilket tillåter T-logen att gå enbart på batterier, också i tuffa miljöer.

Ett intelligent operativsystem förser T-logen med trafikdata i realtid, så att den kan undvika trafikstockningar längre fram på vägen. Samma system koordinerar flottor av T-logar för att optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion, och gör transporterna så effektiva som möjligt.

Robert Falck säger: “Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer, och genom att ersätta föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt, kan kostnaderna minskas rejält. Fjärrstyrning möjliggör också en kraftigt förbättrad arbetsmiljö, vilket utvecklingen inom bland annat gruvnäringen illustrerar väl.”

Ett säkert, hälsosamt och grönt alternativ till diesel

T-logen släpper inte ut några växthusgaser eller kväveoxider, vilket gör den till ett miljövänligt och hälsosamt alternativ till lastbilar som går på diesel. Kameror, LIDAR och radar-utrustning ger T-logen 360 graders medvetenhet om omgivningen, vilket gör den till en säker medtrafikant.

Robert Falck sager: “Tunga vägtransporter står för en stor andel av de globala CO2-utsläppen. Lägg därtill de tiotusentals människor som dör varje år av giftiga partiklar från dieselförbränning och du har all anledning att se dig omkring efter ett hållbart alternativ. Med T-logen eliminerar vi dessa utsläpp genom att ersätta diesel med el. Teknikutvecklingen har möjliggjort ett nästan fullständigt skifte till hållbara transporter. Och eftersom det kan ske, måste det ske.”

Ladda ner foton och 3D-bilder på T-logen.

Specifikationer

Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m

Om Einride

Einride är ett svenskt teknikföretag grundat 2016 av Robert Falck, Filip Lilja och Linnéa Kornehed. Einride utvecklar intelligenta transportlösningar – hållbara, kostnadseffektiva och säkra – och har rönt internationell uppmärksamhet för T-poden, den första lastbilen specifikt utformad för elektrisk framdrivning och självkörning.

I april tecknade Einride kontrakt med DB Schenker, ett av världens största logistikföretag, angående en pilot vid en av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Här kommer T-poden att trafikera sträckan mellan två anläggningar, varav en del är på en offentlig väg. Piloten kommer att inledas i höst. Kontraktet omfattar en option på fler piloter globalt. DB Schenker är Einrides andra kund, efter Lidl.
Spana in och lyssna på magiska Porsche 917K
Nedväxlingarna! 
43.3°
+
Bobby Green
GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt 
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
Koenigsegg har nu sålt alla 125 stycken Jesko
Köpte du en? 
54.6°
+
Bobby Green
Nu kan du köpa grejer direkt i ditt Instagram-flöde
Från H&M bland annat 
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
OpenXR vill bli en standard för VR/AR/MR-utveckling
Så att det blir smidigare att ta fram grejer till den virtuella verkligheten 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
Netflix släpper trailer för Our Planet
Dokumentärserien om vår planet 
53.4°
+
André Stray
USA vill bygga laservapen i rymden
Som ska kunna skjuta ner missiler på jorden 
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
Nvidias AI GauGAN gör fotografier av enkla skisser
Ser riktigt coolt ut 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
Nästa Fiat 500 kommer endast att erbjudas med eldrift
"It's kind of an urban Tesla, with beautiful style" 
49.3°
+
Bobby Green
Första obemannade Lifvs-butiken har öppnat
Handla livsmedel enklare på landsbygden 
48.8°
+
Bobby Green
Google Inbox stängs ner 2 april
Snart dags att gå vidare till Gmail 
31.3°
+
André Stray
Netflix nobbar Apples streamingtjänst
Har inget intresse att vara en del av den 
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
Activision presenterar Call of Duty: Mobile
Gratispang till telefonen! 
27.9°
+
André Stray
Bethesda kommer besöka E3
Starfield?! Elder Scrolls VI? 
41.7°
+
André Stray
Förslag: Alkolås i alla nya bilar
Europaparlamentet vill införa nya säkerhetskrav 
74.9°
+
Bobby Green
Hundratusentals personuppgifter läckta från Voi
Elsparkcyckelsföretaget skyddade inte sin data 
12.5°
+
Wille Wilhelmsson
Netflix släpper interaktiv serie med Bear Grylls
Du bestämmer vad som händer i You vs. The Wild 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
Putin godkänner striktare internetlagar i Ryssland
Stärker kontrollen över nätet i landet 
8.2°
+
Wille Wilhelmsson
Nvidia presenterar AI-dator för 100 dollar
Blir Jetson Nano AI-byggarnas Raspberry Pi? 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
Chris Harris kör en Porsche 919 Hybrid
Vilken kärra! 
41.4°
+
Bobby Green
Netflix ryktas strunta i Cannes-festivalen i år igen
Hoppar över festivalen för andra året i rad? 
54.7°
+
Wille Wilhelmsson