m

Einride presenterar en eldriven och självkörande timmerbil

Det här är T-log

Bil / Självkörande bilar

Vi har tidigare skrivit om det svenska företaget Einride som för ett år sedan visade upp en eldriven lastbil utan förarhytt som kunde köra själv. Den kallades för T-pod. Idag på Goodwood Festival of Speed visar man en vidareutveckling av produkten - T-log. Det är en timmerbil som ska vara 50 procent starkare än T-pod och speciellt framtagen för att kunna ta sig fram i skogen. Under skalet finns bland annat Nvidia Drive och lastbilen ska vara självkörande i nivå 4. Batterikapaciteten ska vara på 300 kWh och räckvidden på en laddning anges till 20 mil. Lastkapaciteten ligger på 16 ton. Robert Falck som är vd för Einride säger följande:

"Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020."

Den 5-7 november kommer T-log att ställas ut på Logistik & Transportmässan i Göteborg.

Visa
Pressmeddelande
Svenska Einride lanserar idag självkörande, batteridriven timmerbil, kom och se den på Logistik & Transportmässan 5 - 7 november!

Idag 12 juli, vid Goodwood festival of speed i södra England, lanserade svenska teknikbolaget Einride sin nya produkt: T-logen är en självkörande, batteridriven timmerbil, 50 procent mer kraftfull än T-poden (den självkörande, batteridrivna lastbil Einride lanserade förra året) och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.

Robert Falck, VD för Einride, säger: ”Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020.

Självkörande möjliggör kostnadseffektiva timmertransporter

T-logen är utrustad med Nvidia Drive och är självkörande SAE nivå 4. Fordonet har ingen förarhytt men kan fjärrstyras av en operatör från mycket långa avstånd, tack vare en säkerhetsteknik utvecklad av amerikanska Phantom Auto, som möjliggör robust, låglatens-fjärrstyrning av självkörande fordon via 4G.

Avsaknaden av en förarhytt möjliggör ett mindre fordon, större lastkapacitet, större flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och en optimering av energiförbrukningen, vilket tillåter T-logen att gå enbart på batterier, också i tuffa miljöer.

Ett intelligent operativsystem förser T-logen med trafikdata i realtid, så att den kan undvika trafikstockningar längre fram på vägen. Samma system koordinerar flottor av T-logar för att optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion, och gör transporterna så effektiva som möjligt.

Robert Falck säger: “Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer, och genom att ersätta föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt, kan kostnaderna minskas rejält. Fjärrstyrning möjliggör också en kraftigt förbättrad arbetsmiljö, vilket utvecklingen inom bland annat gruvnäringen illustrerar väl.”

Ett säkert, hälsosamt och grönt alternativ till diesel

T-logen släpper inte ut några växthusgaser eller kväveoxider, vilket gör den till ett miljövänligt och hälsosamt alternativ till lastbilar som går på diesel. Kameror, LIDAR och radar-utrustning ger T-logen 360 graders medvetenhet om omgivningen, vilket gör den till en säker medtrafikant.

Robert Falck sager: “Tunga vägtransporter står för en stor andel av de globala CO2-utsläppen. Lägg därtill de tiotusentals människor som dör varje år av giftiga partiklar från dieselförbränning och du har all anledning att se dig omkring efter ett hållbart alternativ. Med T-logen eliminerar vi dessa utsläpp genom att ersätta diesel med el. Teknikutvecklingen har möjliggjort ett nästan fullständigt skifte till hållbara transporter. Och eftersom det kan ske, måste det ske.”

Ladda ner foton och 3D-bilder på T-logen.

Specifikationer

Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m

Om Einride

Einride är ett svenskt teknikföretag grundat 2016 av Robert Falck, Filip Lilja och Linnéa Kornehed. Einride utvecklar intelligenta transportlösningar – hållbara, kostnadseffektiva och säkra – och har rönt internationell uppmärksamhet för T-poden, den första lastbilen specifikt utformad för elektrisk framdrivning och självkörning.

I april tecknade Einride kontrakt med DB Schenker, ett av världens största logistikföretag, angående en pilot vid en av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Här kommer T-poden att trafikera sträckan mellan två anläggningar, varav en del är på en offentlig väg. Piloten kommer att inledas i höst. Kontraktet omfattar en option på fler piloter globalt. DB Schenker är Einrides andra kund, efter Lidl.
Ninja börjar sälja merch
Känd spelstreamer släpper samlarfigurer och annat 
26.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Star Wars IX är färdigfilmad
Dags för kramkalas! 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
En första teaser för Lord of the Rings-tvserien
"I wisely started with a map" 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Satellit har fångat rymdskrot med en harpun
Här kan ni kolla in hur det gick till 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Triple Frontier
Action med Ben Affleck 
42.2°
+
André Stray
0
Drönare stängde ner världens tredje största flygplats
Även flygplatsen i Dubai drabbad av okynnesflygningar 
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppgifter säger att Koenigseggs instegsmodell får 1 050 hästar
Och FreeValve-teknik 
46.7°
+
Bobby Green
0
Deadpool-skribenter hoppar av Pirates-reboot
Framtiden oklar för piratserien 
42.6°
+
André Stray
0
Breaking Bad-filmen ryktas dyka upp på Netflix
Det skulle ju vara trevligt 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook övervakar hotfulla personer
Har lista med ett hundratal personer som kan utgöra ett hot mot företaget 
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nvidias intäkter dippade 24 procent under fjärde kvartalet
Cryptohetsen verkar vara över 
42.8°
+
André Stray
0
Tidigare toppchefer på Telia friade från mutanklagelser
Efter uppmärksammad härva i Uzbekistan 
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lurade fartkameror - får nu fängelse
Och 18.000 kronor i böter 
51.2°
+
Bobby Green
0
EU förbjuder el-fiske
2021 slipper fiskarna i EU el-chocker 
63.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kommer tv-serien Das Boot
Fortsättningen på filmen från 1981 
55.7°
+
Roger Åberg
0
Neill Blomkamps Anthem-reklam är här
Conviction 
42.4°
+
André Stray
0
Löpare attackerades av puma - kvävde den till döds
Här berättar han om händelsen 
49.2°
+
Bobby Green
0
Varför släcker man lyset vid start och landning?
För att du ska kunna se bättre! 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Så många av er använder annonsblockerare
Hälften på dator, inte lika många på mobilen 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Bentayga Speed är världens snabbaste SUV
Säger Bentley i alla fall 
33.9°
+
Bobby Green
0
Trailer för David Finchers LOVE DEATH + ROBOTS
18 animerade antologier 
47.5°
+
Roger Åberg
0