m
Opel visar GT X Experimental

Opel visar GT X Experimental

Så här ser tillverkarens framtid ut

Bil / Opel

Opel visar nu den nya konceptbilen GT X Experimental. Med denna vill man förhandsvisa hur framtiden för tillverkaren ser ut designmässigt och med konceptet kommer även kärnvärdena tysk, tillgänglig och spännande. Bilen går enbart på el och senast 2024 ska alla Opels modeller elektrifieras. Den mäter fyra meter på längden och har trots att det inte ser så ut vid en första anblick bakdörrar, dessa är upphängda i bakkant för att göra insteget enklare. Batteriet som är på 50 kWh ska vara nästa generations kompakta litiumjonbatteri och det kan laddas med hjälp av induktion. Vad elmotorn bjuder på får vi tyvärr inte reda på för tillfället men sen så är detta endast ett koncept också.

Mer om framtidstankarna finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Opel GT X Experimental: Djärv vision av Opels framtid

Viktig milstolpe: Konceptbil förhandsvisar former för framtida Opel-modeller
Grundläggande kärnvärden: Tysk, tillgänglig, spännande
Opels ”Visir”: Etablerar nytt formspråk för framtiden
Visuell och digital rensning: "Pure Panel" omdefinierar inredningsdesign
Elektrisk: Markerar att alla Opel-modeller elektrifieras senast 2024
Opels konceptbilar: Framtidens former förutspådda i över 50 år
Rüsselsheim. Opel bjuder in till framtiden med sin spännande och effektiva konceptbil GT X Experimental - en djärv fyra meter lång 5-dörrars eldriven kupéliknande kompakt-SUV fylld med innovativa idéer. GT X Experimental tydliggör Opels vision och värderingar och lägger grunden för produktportföljen i den strategiska planen PACE! som presenterades i november förra året.

Intensivt arbete inom företagets industri-, finans- och försäljningsstrukturer har redan lett till ökad lönsamhet och effektivitet, och nu har Opels VD Michael Lohscheller också lanserat en utvecklingsprocess gällande Opels identitet och vad Opels modeller ska stå för i framtiden. GT X Experimental är det första konkreta resultatet av den här processen.

– Vi har en mycket tydlig vision om hur vi ska navigera mot framtiden genom att använda PACE! som vår kompass. Vårt fokus på en stark varumärkesidentitet som definieras av våra grundläggande kärnvärden – tysk, tillgänglig och spännande – spelar en viktig roll på vägen mot framgång på lång sikt. Vårt varumärkeskoncept visar hur dessa värden kommer att tydliggöras i våra framtida produkter. Opels ingenjörs- och designteam har byggt in dessa värderingar i GT X Experimental, som på ett helt fantastisk sätt ger en klar bild av hur vi ser på framtidens mobilitet, förklarar Michael Lohscheller.

Demokratisering av tekniska innovationer en uppskattad Opel-tradition

I samband med integrationen i PSA-gruppen påbörjade Opel en omfattande genomgång av hela företaget och dess värderingar. Opel kan se tillbaka på 156 år av industriell verksamhet, som började med precisionsmekanik och sedan har fortsatt med nästan 120 års biltillverkning – och ett ständigt engagemang att göra spännande och innovativa teknologier tillgängliga för alla. Under hela företagets historia kan den specifika "Opel-vägen" sammanfattas med tre värderingar: tysk, tillgänglig och spännande – och dessa kommer att var viktiga även i framtiden. Opels ”tyskhet” innefattar det bästa av Tysklands traditionella värderingar – ingenjörskonst, precisionsteknik, fokus på funktionalitet, kvalitet och tillförlitlighet, kombinerat med öppenhet och mänsklig omtanke. Inspirerad av Opels innovativa anda tar nya GT X Experimental essensen i företagets rika arv mot en spännande framtid. Tysk ingenjörskonst, precision och kvalitet kombinerad med spännande och visionära innovationer ger mer än en antydan om Opels bilar för mitten av 2020-talet: djärva och rena i utseendet, men ändå extremt jordnära och kundfokuserade.

Det är ingen tillfällighet att Opel visar sin framtidsvision i form av en kompakt SUV som bara är 4 063 millimeter lång (bredd 1 830 mm, höjd inklusive antenn 1 528 mm och hjulbas 2 625 mm). SUV-modeller är för närvarande den mest populära biltypen på marknaden och Opels målsättning är att göra de här spännande fordonen ännu mer tillgängliga för en bred allmänhet. Men för att vara mer tillgängliga måste kommande SUV-modeller bli effektivare än någonsin tidigare. Opel GT X Experimental är en ovanlig lätt bil, vilket förstås bidrar till minskad miljöpåverkan, och att den rullar på 17-tums hjul – som ser mycket större ut än de är – bidrar både till lägre förbrukning och högre komfort. GT X Experimental en helt elektrisk bil med energin lagrad i nästa generations kompakta litiumjonbatteri med induktiv laddning och 50 kWh, vilket är helt i linje med strategin att erbjuda elektrifierade versioner av alla Opel-modeller redan 2024.

Ren och djärv: Detta är framtidens Opel-design

GT X Experimental rymmer mycket av framtidens komplexa teknik, men utnyttjar den med sofistikerad enkelhet. Mark Adams, Vice President Design, och hans team har utvecklat en hel filosofi för Opels specifika tyska design, en blandning av renhet med känslomässig djärvhet. I GT X Experimental har varje vanlig funktion och varje komponent i en bil ifrågasatts, med målet att uppnå renhet i bilens former genom att rensa bort alla onödiga designelement. Designteamet kallar det för "visuell detox".

Karossens kraftfulla profil accentueras av den djärva grafiska separationen av karossens över- och underdel. Den nedre delen är lackerad i lysande ljusgrått och den övre delen inklusive motorhuv, rutor och tak är djupt midnattsblå, och de separeras av en djärv ”Opel-gul” rand som ”flyter” runt bilen. Detta färgschema anknyter till Opels traditionella grå-svart-gula färgsignatur, konfigurerat i modern tappning. De bakre sidodörrarna är hängda i bakkant och alla fyra dörrarna öppnas i 90 grader; passagerarna får en exceptionellt enkel och välkomnande entré. Panoramavindrutan övergår i taket och når till baksätet, vilket bidrar till en påtaglig känsla av ljus och rymd.

Opels formgivare har minskat de synliga karosskarvarna till ett absolut minimum. Dörrarnas överkanter är till exempel gömda i den gula dekorlinjen och delar av bakdörrarnas skarvar sammanfaller med bakluckans. Många grafiska detaljer kryddar utseendet på GT X Experimental. Under bakdörren på förarsidan finns en liten sexkantig LED-skärm som visar batteriets laddningsnivå. 17-tumshjulen ser mycket större ut än de är tack vare robusta gummiskoningar som ”flyter” över fälgen för att visuellt förstora de mörkblå (!) däcken. Gula dekorlinjer på fälgarna ansluter till karossens gula dekorlinje och omger Opels emblem som står still även när hjulen roterar. Och för att understryka bilens SUV-karaktär är karossens nedre delar täckta av grovmönstrad skyddsplast som bidrar till GT X Experimentals robusta framtoning.

– Opel GT X Experimental illustrerar våra kärnvärden – tysk, tillgänglig och spännande. Det är en realistisk konceptbil som människor kan identifiera sig med. Den kombinerar ett djärvt men säkert utförande med en progressiv teknik som gör livet enklare. Den här bilen signalerar tydligt en mycket spännande framtid för varumärket, konstaterar Mark Adams.

Opel Compass och Opel Vizor ger nya visuella identiteter till framtida Opel-modeller

GT X Experimental avslöjar också för första gången det nya temat för framtida modellers front- och bakparti. "Opel Compass" organiserar designelementen längs två starka axlar som korsar ”Blixten” och det legendariska varumärkesemblemet är nu i fokus mer än någonsin tidigare. Motorhuvens mittlinje representerar den vertikala axeln, som fortsätter ner under ”Blixten”. Den horisontella axeln utgörs av de Opel-typiska vingformade varselljusen, som identifierar alla framtida Opel-modeller. Bakpartiet reflekterar frontens utformning. med Blixten förankrad mellan de vingformade bakljusens horisontella linje och den vertikala linjen från takets fenantenn till det accentuerade vecket i stötfångaren.

I ambitionen att skapa renast möjliga design har Opels designteam också arbetat fram ett nytt ”Opel-ansikte” som påminner lite om ett mörkt hjälmvisir och därför kallas Opel Vizor. Det här ”visiret” täcker hela fronten och ramar in ”Blixten” (här formad av många små LED-lampor som visar bilens driftstatus genom varierande färger), Matrix-strålkastarna av LED-typ, de vingformade varselljusen samt alla kameror och sensorer som ingår i hjälpsystemen och de självkörande funktionerna. Opel Vizor blir ett grundläggande designelement hos Opels modeller för 2020-talet.

Avkopplande inredning och Pure Panel

Den luftiga interiören i Opel GT X Experimental följer samma principer som exteriörens formgivning; inga onödiga designelement, "visuell detox"! Den stora vindrutan som blir till tak och de obrutna sidorutorna bidrar till en slank men rymlig kupé, som domineras av instrumentpanelen inbyggd i en modul som för tankarna till Opel Vizor. Opels "Pure Panel", med en enda men bred skärm, välkomnar föraren och illustrerar att mångfalden skärmar, knappar och kontroller som ofta ses i dagens bilar börjar bli passé. Pure Panel ger föraren tillgång till den senaste tekniken och all behövlig information, samtidigt som alla visuellt distraherande element elimineras. Den ”rena panelen” visar också hur Opel använder den senaste tekniken för att förenkla kundernas liv: två skärmar längst till vänster och höger på panelen ersätter ytterbackspeglar med bilder från små bakåtriktade popup-kameror. Rattens utformning har också förenklats med en central modul som kopierar formen hos Opel Vizor – och precis som i hjulens centrum är LED-blixten i rattcentrum orörlig oavsett rattrörelser.

Opels konceptbilar har visat Opels framtid i mer än 50 år

Namnet GT X Experimental anknyter till Opels banbrytande konceptbil Experimental GT från 1965, en avancerad men realistisk sportkupé som också var den första konceptbilen från en europeisk biltillverkare. Den moderna konceptbilens extra ”X” markerar Opels målsättning att satsa ytterligare på SUV-marknaden: 40 procent av alla Opel-bilar som säljs år 2021 beräknas vara av SUV-modell.

Under årtionden har Opel använt konceptbilar för att utforska och forma företagets framtid. De flesta av dessa koncept var aldrig avsedda för produktion, men de gjorde det möjligt att testa olika konstruktionslösningar och idéer för kommande modeller – och detta gäller även de tre senaste konceptbilarna från Opel. 2013 års Monza-koncept illustrerade Opels strävan efter effektivitet (låg vikt, utrymmesutnyttjande, drivlina) förpackad i fin form. Med 2016 års GT Concept lyftes effektivitetssträvan ytterligare en nivå, med en designfokus runt tillgänglighet, enkelhet och renhet – och denna har nu upphöjts till en ännu högre nivå i GT X Experimental, som med ren och djärv design illustrerar varumärkets kärnvärden: tysk, tillgänglig och spännande!
Enkelt att lyssna på andra Tele2-kunders mobilsvar
Säkerhetslucka ska ha funnits i flera år 
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
Försvaret vill inte att staten säljer av sin andel i Telia
Anser att det kan leda till allvarliga konsekvenser för rikets säkerhet 
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
Tut i luren! Flat Beat med Mr. Oizo fyller 20 år idag!
Perfekt att dansa till 
49.6°
+
Bobby Green
GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander 
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
Valve visar upp ny design av Steam-biblioteket
Uppdateringsinfo och snabbare interaktion med vänner 
46.9°
+
André Stray
Så agerar Ian McKellen med sina ögon
Nu kommer ni aldrig kunna sluta tänka på det 
46.0°
+
Bobby Green
Spelbolag får böter för att inte ha respekterat Spelpaus
Två företag bötfälls med 4,1 miljoner kronor 
67.2°
+
Wille Wilhelmsson
Sex stycken personer polisanmälda för filmning av trafikolycka
Oacceptabelt beteende 
81.3°
+
Bobby Green
Microsoft kan nu lagra data i DNA
Men det dröjer nog ett tag innan det kan ersätta hårddiskar 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
I morgon kan du blöda för järntronen i Stockholm
GeBlod och HBO Nordic arrangerar Bleed for the Throne i Kungsan 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
Nu lanserar Telia e-sim-kort
Kommer till Apple Watch 29 mars 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
Microsoft bygger datacenter i Gävle och Sandviken
Fick bygglovet beviljat i veckan 
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 släpps nästa år
Oj, vilken överraskning! 
45.4°
+
André Stray
PewDiePies fans börjar sprida ransomware
Vill att deras hjälte ska förbli störst på YouTube 
15.9°
+
Wille Wilhelmsson
Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm
Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu 
18.5°
+
Wille Wilhelmsson
Facebook lagrade hundratals miljoner lösenord i klartext
Som anställda på Facebook hade tillgång till 
13.7°
+
Wille Wilhelmsson
Volkswagen bildar konsortium med svenska Northvolt
Ska forska kring utvecklingen av batterier tillsammans 
56.9°
+
Bobby Green
The_Happy_Hob klarar alla Soulsborne-spel utan att bli träffad
Imponerande! 
42.3°
+
André Stray
En ordentlig titt på Battlefield V: Firestorm
Samt gameplay från diverse medier 
41.2°
+
André Stray
Ny trailer för John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Pang, pang! 
45.0°
+
André Stray
Snubbar gripna efter att ha filmat motellgäster som hade sex
Sålde streamingtjänst för de som ville kolla 
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
Postnord ska börja lämna paket vid dörren
Om man föredrar det framför postombud 
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
Nu kan man lyssna på Björn Ranelid i telefonkön
Byt ut pausmusik mot Ranelid i företagets telefonväxel 
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
Gammal Bubbla med Subaru-hjärta
Inspirerad av en bild 
41.6°
+
Bobby Green
GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
Disney äger nu Fox
Jätteaffär avslutades igår 
16.5°
+
Wille Wilhelmsson
Uppdaterat Vi litar mer på Systembolaget än Sveriges universitet
Men allra minst litar vi på Twitter 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
Sekiro: Shadows Die Twice kan dra åt fanders – men vi älskar det
Vi har dött massvis i From Softwares nya spel 
43.7°
+
André Stray