m
Volvo presenterar autonoma 360c

Volvo presenterar autonoma 360c

För den som inte vill köra bil

Bil / Volvo

Volvos mystiska konceptbil 360c är nu officiell. Den är både eldriven och autonom och fokus ligger på att bli körd - inte att köra själv. Man beskriver visionen med följande ord:

"Föreställ dig en värld där du reser långa sträckor utan att behöva ta dig till några flygplatser. En värld där du slipper gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, stå i kö i timmar och vänta, och bullriga, trånga flygplan. Tänk om du istället kunde åka i din helt egna förstaklasskupé som hämtar upp dig hemma och tar dig från dörr till dörr?"

Detta vore såklart skönt att slippa, men att man flyger för att det går betydligt snabbare än att åka bil verkar Volvo inte ha tänkt på. Dock är det kortare flygturer som man istället vill ersätta med 360c. Man beskriver bilen som att den har fyra olika användningsområden - som sovplats, mobilt kontor, vardagsrum och som ett rum för underhållning.

Läs allt om hur Volvo tänker kring den här skapelsen i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Volvo Cars nya autonoma 360c-koncept: varför flyga när du kan bli körd?

Föreställ dig en värld där du reser långa sträckor utan att behöva ta dig till några flygplatser. En värld där du slipper gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, stå i kö i timmar och vänta, och bullriga, trånga flygplan. Tänk om du istället kunde åka i din helt egna förstaklasskupé som hämtar upp dig hemma och tar dig från dörr till dörr?

Det är denna vision för framtiden inom autonoma resor som Volvo Cars presenterar idag med sitt nya koncept, Volvo 360c, en helhetssyn på resande som är autonomt, elektriskt, uppkopplat och säkert. Det skulle kunna öppna upp nya tillväxtmarknader för Volvo Cars, till exempel inom inrikesflyget, som omsätter mångmiljardbelopp.

Grunden för 360c är en helt autonom, helt elektrisk bil utan mänsklig förare. Konceptet drar fördel av de designmöjligheter som avsaknaden av en ratt och förbränningsmotor ger, vilket gör det möjligt att tänka nytt kring den traditionella placeringen av passagerarna i rader med två eller tre personer i varje rad.

360c presenterar fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon – en miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som alla omdefinierar hur vi reser. Det introducerar även ett förslag till global standard för hur autonoma fordon ska kunna kommunicera säkert med alla andra trafikanter.

– Verksamheten kommer att förändras de kommande åren och Volvo bör leda den förändringen i vår bransch, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars.

– Autonom körning kommer att göra att vi kan ta nästa stora steg när det gäller säkerheten, men också öppna upp för nya spännande affärsmodeller och göra att konsumenterna kan ägna tiden de tillbringar i bilen till det de vill göra.

360c representerar en potentiellt lukrativ konkurrent till korta flygresor, en miljardindustri som består av flygbolag, flygplanstillverkare och andra tjänsteleverantörer. I synnerhet kortare rutter där avståndet mellan avreseorten och destinationen är cirka 30 mil är huvudkandidaterna att störas av alternativa färdsätt.

Till exempel i USA, där det gjordes mer än 740 miljoner resor med inrikesflyget förra året. Det amerikanska inrikesflyget är också värt miljarder dollar i intäkter. För flera populära inrikeslinjer, som New York till Washington DC, Houston till Dallas och Los Angeles till San Diego, tar det längre tid att flyga än att ta bilen om man inkluderar bland annat resor till flygplatsen, säkerhetskontroller och väntetid.

– Att ta inrikesflyget känns som en bra idé när du köper din biljett, men är det i själva verket inte. 360c representerar vad som kan komma att omdefiniera branschen, säger Mårten Levenstam, senior vice president för corporate strategy på Volvo Cars. – Sovkupén låter dig njuta av en tyst resa i första klass natten igenom och där du vaknar upp utvilad på din destination. Det skulle kunna göra det möjligt för oss att konkurrera med världens ledande flygplanstillverkare.

Utöver nya potentiella kundgrupper för Volvo Cars verksamhet påverkar 360c även framtiden inom resor, stadsplanering, infrastruktur och det moderna samhällets miljöpåverkan. Konceptet omdefinierar inte bara hur vi reser utan tittar även på hur människor håller kontakten med vänner och familj när de är på språng, och hur de kan ta tillbaka tid när de reser i framtidens städer.

– Autonoma fordonskoncept har en tendens att bli en uppvisning i teknik snarare än en vision för hur människor använder den, säger Robin Page, senior vice president för design på Volvo Cars. – Men Volvo är ett varumärke som sätter människan i centrum. Vi fokuserar på våra kunders vardag och hur vi kan göra den bättre. 360c är nästa iteration av denna strategi.

360c är ett första men medvetet steg mot en bred diskussion om möjligheterna för autonom körteknik att förändra samhället i grunden på många sätt.

– När bröderna Wright lyfte mot himlen 1903 hade de ingen aning om hur moderna flygresor skulle komma att se ut, säger Mårten Levenstam. – Vi vet inte hur framtiden för autonom körning ser ut, men det kommer att få stor inverkan på hur människor reser, hur vi designar våra städer och hur vi använder infrastruktur. Vi ser på 360c som en konversationsstartare, där vi kommer att få fler idéer och svar i takt med att vi lär oss mer.

Volvo Cars nya autonoma 360c-koncept: en ny syn på balansen mellan arbete och privatliv och städernas framtid

Var skulle du bo om du kunde pendla varje arbetsdag i ett självkörande, uppkopplat och bekvämt mobilt kontor som har allt du behöver? Tänk om denna tjänst tillhandahölls via en on demand-prenumeration? Eller om den tillhandahölls av en arbetsgivare men inte av en annan – vilket företag skulle du välja att arbeta för?

Detta är bara några av den uppsjö av möjliga scenarier och frågor som väcks av Volvo Cars nya Volvo 360c-koncept som presenterades idag som en del av företagets vision för framtidens resor – autonoma, elektriska, uppkopplade och säkra – och som kan ge Volvo Cars möjlighet att ta sig in på nya tillväxtmarknader.

Konceptmiljöerna speglar potentialen att förändra den grundläggande strukturen i hur människor lever, genom att omvandla improduktiv eller tråkig restid till användbara och njutbara minuter eller timmar på vägarna.

– 360c utforskar vad som blir möjligt när vi tar bort den mänskliga föraren, tar vara på nya friheter när det gäller design och tar tillbaka tid – det ger en föraning om hur autonom körteknik kommer att förändra världen som vi känner den. Möjligheterna är ofattbara, säger Mårten Levenstam, senior vice president för corporate strategy på Volvo Cars.

Helt autonoma och elektriska resor erbjuder en rad avancerade säkerhets- och miljöfördelar, såsom mindre föroreningar, mindre trafikstockningar och relaterade hälso- och livsstilsfördelar för de som bor i städer. Det öppnar också möjligheter för större frihet när det gäller var man väljer att bosätta sig, lägre pristryck på bostadsmarknaden och mer överkomligt bostadsägande.

– Att människor blir mindre beroende av att ha nära till städer är bara ett exempel på effekterna av att ta bort bördan av improduktiv restid, säger Mårten Levenstam.

– Det självkörande 360c-kontoret gör det möjligt för människor att leva och bo på större avstånd från överbefolkade städer och istället använda sin tid på ett både trevligare och effektivare sätt.

360c är baserat på en helt autonom elbil utan mänsklig förare. Det ger en ny syn på människors resande, hur de håller kontakten med vänner, familj och kontakter, och hur de kan ta tillbaka tid när de reser.

Konceptet presenterar fyra potentiella användningsområden för självkörande fordon – en sovmiljö, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – som utgör ett attraktivt resealternativ som kan konkurrera med flyg- , buss- och tågleverantörer, men med konkurrenskraftiga fördelar i form av komfort, bekvämlighet och avskildhet.

Med 360c utforskar Volvo Cars även möjligheterna att utöka sin affärsmodell bortom det som traditionella biltillverkare vanligtvis erbjuder. Företaget förutser ett stort kundintresse från en rad olika branscher.

Ett exempel på detta är potentialen hos 360c som lukrativ konkurrent till korta flygresor, en mångmiljardindustri som består av flygbolag, flygplanstillverkare och andra tjänsteleverantörer. 360c-sovmiljön gör det möjligt att resa i första klass från dörr till dörr utan att man behöver lägga tid på att gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, stå i kö och sitta i ett bullrigt och trångt flygplan.

– Vi ser på 360c som en konversationsstartare, där vi kommer att få fler idéer och svar i takt med att vi lär oss me. Men vi tror ändå att helt autonom körning har potential att förändra vårt samhälle i grunden på många sätt. Det kommer att få stor inverkan på hur människor reser, hur vi utformar våra städer och hur vi använder infrastruktur. Men vi är bara en av många intressenter, så vi förväntar oss och bjuder in till en bred diskussion allteftersom samhället lär sig att göra mesta möjliga av denna banbrytande teknik, säger Mårten Levenstam

Volvos 360c-koncept efterlyser en universell säkerhetsstandard för kommunikation med autonoma bilar

Med sitt nya autonoma 360c-koncept tar Volvo Cars itu med en av de största utmaningarna när det gäller införandet av autonom teknik och efterlyser en ny, global standard för hur autonoma fordon kan kommunicera säkert med alla andra trafikanter.

Autonom körning och säkerhet är nära sammanlänkade och tekniken har potential att leverera den största förbättringen av trafiksäkerheten sedan Volvo Cars uppfann trepunktssäkerhetsbältet 1959.

Autonom teknik kommer emellertid att införas gradvis snarare än över en natt. Som en resultat av detta kommer autonoma bilar att introduceras i en blandad trafiksituation där förarlösa bilar utan en mänsklig förare kommer att dela vägen med andra trafikanter.

I en sådan trafiksituation kommer det inte längre att vara möjligt att ta ögonkontakt med en annan förare för att försöka förstå dennes intention, en central del i det dagliga samspelet i trafiken.

Som en del av utvecklingen av 360c har Volvo Cars säkerhetsingenjörer beslutat sig för att ta sig an utmaningen om hur man skapar en säker metod för kommunikation mellan helt autonoma bilar och andra trafikanter.

Dessutom har fokus varit att skapa en universellt tillämplig standard, så att andra trafikanter inte behöver ta hänsyn till bilmärket på enskilda autonoma bilar.

360c adresserar denna utmaning med ett system som består av externa ljud, färger, visuella effekter, rörelser och kombinationer av dessa verktyg för att kommunicera fordonets avsikter till andra trafikanter. Detta innebär att det alltid är tydligt vad bilen kommer att göra härnäst.

Även om utformningen av 360c-säkerhetskommunikationstekniken fokuserar på att bilen ska indikera sina intentioner till andra trafikanter, är det avgörande att tekniken aldrig kommer att ge några kommandon eller instruktioner till andra trafikanter.

– Vi är övertygade om att denna kommunikationsmetod bör vara en universell standard, så att alla trafikanter kan kommunicera enkelt med en autonom bil, oavsett vilken biltillverkare som har byggt den, säger Malin Ekholm, vice president för Volvo Cars Safety Centre. – Men det är också viktigt att vi inte talar om för andra vad de ska göra härnäst, för att undvika eventuell förvirring. Vår forskning visar att detta är det säkraste sättet för helt autonoma bilar att kommunicera med andra trafikanter.

360c representerar Volvo Cars vision för en framtid inom resande som är autonom, elektrisk, uppkopplad och säker – och som kan ge Volvo Cars möjlighet att ta sig in på nya tillväxtmarknader.

Konceptet presenterar fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon – en miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som alla omdefinierar hur vi reser.

I sovmiljön har Volvo Cars säkerhetsingenjörer även tittat på framtidens säkerhetsteknik och hur olika placeringar av passagerarna kan påverka säkerheten. Ett särskilt säkerhetstäcke som ingår i sovmiljön förutser ett framtida säkerhetssystem som fungerar precis som trepunktssäkerhetsbältet, men som är anpassat för personer som ligger ner under resan.

360c förutser även en rad nya potentiella kundgrupper för företagets verksamhet och beaktar de möjliga konsekvenserna för framtidens stadsplanering, infrastruktur och det moderna samhällets miljöpåverkan.
Apple TV+ är Apples TV-tjänst
Med material från Oprah, Steven Spielberg med flera 
20.6°
+
Roger Åberg
Apple satsar hårt på sin nya TV-app
Kommer till en mängd plattformar 
32.1°
+
Roger Åberg
Nu streamar vi mer tv än vad vi tittar på tv via kabeltv
Men kabeltv-branschen drar in mest pengar 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
Nvidia visar upp demo på Quake II RTX
Blåser nytt liv i 22 år gammalt spel 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
S vill erbjuda körkortslån för lastbil och buss
Vill utöka CSN-lånen för körkort 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
Svenska Heart Aerospace ska bygga elflygplan
Siktar på att ha det i luften 2025 
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
Här är första högtalaren från IKEA / Sonos
En högtalare för bokhyllan 
58.7°
+
Roger Åberg
Neon Genesis Evangelion kommer till Netflix 21 juni
Animefesten fortsätter! 
43.3°
+
André Stray
Oslo fixar trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar
Blir först i världen med det 
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
Kina anklagas för industrispionage i Sverige
I en ny rapport från FOI 
19.6°
+
Wille Wilhelmsson
Indiska städer förbjuder PlayerUnknown’s Battlegrounds
Oroliga för att spelet ska göra deras barn till "psykopater" 
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
Nintendo ryktas ha två nya Switch-versioner på ingång
Vassare version kan komma i år 
43.2°
+
André Stray
Kina censurerar Bohemian Rhapsody rätt kraftigt
Sex HBTQ-scener bortklippta från Queen-filmen 
10.4°
+
Wille Wilhelmsson
Är det här den nya, moderna cykelhjälmen?
Nytt material ska skydda huvudet bättre 
45.9°
+
Roger Åberg
Den eldrivna Minin får 23 mils räckvidd
Börjar tillverkas i november 
41.5°
+
Bobby Green
Dyson släpper den smarta lampan Lightcycle
Sägs kunna simulera naturligt dagsljus 
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
Enkelt att lyssna på andra Tele2-kunders mobilsvar
Säkerhetslucka ska ha funnits i flera år 
15.6°
+
Wille Wilhelmsson
Windows Defender kommer till macOS, Chrome och Firefox
Fast macOS-versionen får givetvis ett nytt namn 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
Försvaret vill inte att staten säljer av sin andel i Telia
Anser att det kan leda till allvarliga konsekvenser för rikets säkerhet 
70.6°
+
Wille Wilhelmsson
Remedy spikar släppdatum till Control
Spelet släpps 27 augusti 
41.2°
+
André Stray
Tut i luren! Flat Beat med Mr. Oizo fyller 20 år idag!
Perfekt att dansa till 
58.4°
+
Bobby Green
GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson