-
m
Bild till artikel

Renault uppdaterar modellen Kadjar

Dags för en facelift

Bil / Renault

Det är nu lite mer än två år sedan som Renault presenterade crossovern Kadjar. Enligt den traditionella cykeln är det därför dags för en liten facelift av modellen och det är den vi nu ser framför oss här.

Förutom lite uppdaterad design som man får vara skarpsynt för att se ska komforten ha förbättrats. Interiören ska ha blivit ännu bättre och motorprogrammet har förnyats. Det finns två nya 17- och 19-tumsfälgar att välja mellan och tre nya lackalternativ - Oural Green, Iron Blue och Highland Gray. I instrumentbrädan finns en ny pekskärm på sju tum som är kompatibel med Android Auto och Apple Car Play.

Uppdaterade Kadjar erbjuds nu även med 1,3 TCe-motorn som redan finns i Scénic, Captur och Mégane. Den finns i fyra stycken versioner - TCe 140 GPF med manuell växellåda, TCe 140 EDC GPF, TCe 160 GPF med manuell växellåda och TCe 160 GPF EDC.

Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Läs mer i pressmeddelandet nedan.

Play
Visa
Pressmeddelande
NY RENAULT KADJAR: NY ATTRAKTIV DESIGN OCH HÖGRE KOMFORT

Nya Kadjar lägger tonvikten på komfort, kvalitet och ergonomisk design. Interiören har uppdaterats för en ännu trevligare körupplevelse. Motorprogrammet har förnyats med avancerade och bränsleeffektiva bensin- och dieselmotorer för ökad körglädje. Likt föregående modell gynnas Nya Kadjar av expertisen hos Renaults partner Nissan om bidrar med system för fyrhjulsdrift och off-road-kapacitet.

Stark visuell identitet

Den C-formade ljussignaturen som kommer från övriga Renaultmodeller återfinns nu även på Nya Kadjar. Den förstärks genom att integrera LED-indikatorer i dagsljuset. Dimljusen får även LED-lampor med LED Pure Vision-teknik (standard från utrustningsnivån Intens) vilket gör att energiförbrukningen blir sex gånger lägre jmf med halogen. Dimljusen är nu rektangulära och accentuerar Kadjars äventyrliga stil. Baktill får modellen också LED-indikatorer, liksom bak- och dimljus, som nu är smalare och inbyggda i stötfångaren för en elegantare finish

Nya Kadjar har fått större överhäng fram och bak, bredare galler med nya krominlägg och stötfångare lackade i samma färg som bilen. Modellen erbjuds med två nya typer av 17- och 19-tums hjul, tillsammans med tre nya färger: "Oural Green", "Iron Blue" och "Highland Gray".

En ny multimedia pekskärm är inbyggd i instrumentbrädan med förbättrad teknik för en ljusare bildskärm och större känslighet. Pekskärmen på 7” visar R-LINK 2 systemet med kontroller på vardera sida.

Komfortuppgraderingarna ombord på Nya Kadjar gör stor skillnad. De nya sätena kan längdjusteras och är stoppade med dubbeltäthetsskum för bättre sittkomfort. Sätenas sidoförstärkningar ger bättre stöd.

Dörrarnas innerpaneler har omarbetats helt. Kontrollerna för elspeglar och snabbvalsfönster finns nu på samma panel, vilket inkluderar bakgrundsbelysning när det är mörkt. Dörrfacken är tillräckligt stora för att rymma en stor flaska vatten.

De nya kromade luftventilerna på baksidan av mittkonsolen ger förbättrad ventilation för baksätespassagerare. Kontrollerna för luftkonditioneringen har fått en modernare, ergonomisk design med temperatur- och ventilationsinställningarna i mitten. Mittkonsolen har även fått två större mugghållare med en justerbar funktion. Förvaringsutrymmet framför växelspaken är numera belyst.

Nya Kadjar innehåller multimediasystemet R-LINK 2, en spegelfunktion för smartphone, kompatibel med Android Auto och Apple Car Play. Förarens favorit-applikationer kan visas direkt på skärmen för ökad säkerhet och mer ergonomisk användning.

Motorer

Nya Kadjar kommer med nya generationens Renault-motorer. För att respektera gällande standarder har både bensin- och dieseldrivrutinerna den senaste tekniken för utsläppskontroll. Samtidigt har de fått ökad prestanda, tillsammans med lägre bränsleförbrukning.

Bensin: En ultramodern 1,3 TCe med bensinpartikelfilter (GPF)

Nya Kadjar kommer med 1,3 TCe-motorn som först monterats på Scénic och sedan på Captur och Mégane. Motorn som är utvecklad i Renault-Nissan alliansen i samarbete med Daimler borgar för hög prestanda och körbarhet. Motorn fungerar bra vid låga varvtal, med sitt generösa vridmoment. På Kadjar är denna motor försedd med ett bensinpartikelfilter (GPF). Filtret förstör partiklar i avgaserna genom att fånga de i en mikroporös bi-kake-struktur som regenererar automatiskt med jämna mellanrum. TCe GPF-motorn finns i fyra versioner: TCe 140 GPF manuell växellåda, TCe 140 EDC GPF, TCe 160 GPF manuell växellåda och TCe 160 GPF EDC. (beroende på marknad)

Diesel: ökad kraft och körbarhet, lägre utsläpp

Nya Kadjar har moderniserade dieselmotorer med ett selektivt katalytisk reduktionssystem (SCR), vilket anses vara den mest effektiva kväveoxid (NOx) efterbehandlingslösningen. Denna teknik minskar utsläppen utan att göra avkall på prestandan. Samtidigt får motorerna, som nu kallas "Blue dCi", ökad kraft och drivkraft i Nya Kadjar.

Blue dCi 115-motorn ökar effekten med 5 hk och vridmoment med 10 Nm jämfört med tidigare generationens motor, för en jämn och sparsam prestanda. Lanseras med manuell växellåda och kommer finnas tillgänglig senare med EDC-dubbelkoppling växellådan .
Blue dCi 150 är det senaste alternativet på Nya Kadjar. Fler hästkrafter (20 hk) jämfört med föregångaren levererar enastående prestanda. Kompatibel med en manuell växellåda och kommer vara tillgänglig i 4x2 och 4x4 versioner.
Motorns hållbarhet är en viktig fråga för Renault. Den nya 1,3 TCe bensinmotorn genomgick inte mindre än 40 000 timmars test. Detta motsvarar 14 års drift, åtta timmar om dagen!

4WD-drift

Fyrhjulsdriften på Kadjar drar nytta av Nissans expertis. Kadjar levererar en säker framkomlighet på olika typer av vägunderlag.

Tre lägen för ett komplett utbud erbjuds:

2WD: kraften levereras endast till framhjulen, för att sänka bränsleförbrukningen.
Auto: Inombords-elektroniken delar automatiskt vridmomentet mellan de båda axlarna. Upp till 50 % vridmoment kan överföras till bakhjulen.
Lås: Centraldifferentialen är låst för permanent 50/50 vridmomentuppdelning
Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.
35.9°
0

Renault uppdaterar modellen Kadjar

Dags för en facelift

Populäraste
Paddla kajak gratis på Europas floder
Blir möjligt om du hjälper till att samla upp skräp 
Tumnagel
57.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skatteverket börjar granska svarttaxi-grupper på Facebook
Tjänar man pengar ska man betala skatt 
Tumnagel
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Just Cause blir film
John Wick-skribent skriver manus 
Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0
Specialversion av Aston Martin DBS Superleggera
I hennes majestäts hemliga tjänst-edition 
Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
SAS och Airbus i samarbete om elflygplan
Ska undersöka om det är något de ska satsa på i framtiden 
Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
OnePlus rullar ut Android Pie till OnePlus 3 och 3T
Paj-fest! 
Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0
Vi har smakat på Unbelievable Whopper
Högst trovärdig! 
Tumnagel
338kg
+
Roger Åberg
Så här blåser biluthyrarna dig
Joe Lycett går undercover 
Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0
Nya Opel Corsa läcker ut
Läcker? 
Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
Cirkeln på jorden man ser från rymden
Mäktigt 
Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Sony startar filmstudio som ska göra film av deras spel
Fler PlayStation på vita duken i framtiden? 
Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Svenska banker funderar på att införa Bankomat-avgift
Det kan komma att kosta pengar att ta ut kontanter i framtiden 
Tumnagel
-27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
BMW presenterar X5 och X7 M50i
Suvar med 530 hästar 
Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
Atari visar upp spelkontroller till Atari VCS
En klassisk och en modern handkontroll till retrokonsol 
Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
BMW tackar Mercedes-chefen Dieter Zetsche
Free at last 
Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Svenska Mapillary skapar marknadsplats för gatubilder
Där du kan sälja bilder från när du kör bil 
Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Så blir vaxdockor till
Intressant 
Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Bygg din egen ljussabel på Star Wars nöjesfält
Det går även att bygga en egen robot 
Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu slutar även ARM att göra affärer med Huawei
Hoppsan! 
Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0
Viaplay börjar rulla ut profiler
Yeah!  
Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0
DJI:s drönare blir svårare att flyga in i flygplan och helikoptrar
Förses med sensorer som upptäcker saker som är i vägen 
Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Påverkar Huawei-affären ditt val av mobil?
Dagens fråga 
Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0
Airbus visar upp lite mer av sin flygande taxi Vahana
Så här ser det ut inuti en självkörande flygmaskin 
Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Ouya
Spelkonsol för Android-spel skrotas 
Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0