-
m
Bild till artikel

Audi lanserar kort för laddning av elbilar

Ska göra det enklare att leva med bilen

Bil / Audi

Audis första eldrivna produktionsbil e-tron är snart här. Den 18 september klockan 05.30 svensk tid kommer avtäckningen att liveströmmas via länken nedan. Inför detta presenterar man nu ett kort som knyter samman över 72.000 laddpunkter från 220 stycken olika leverantörer, så att man snabbt ska få koll på var det går att ladda bilen. Man kallar det hela för Audi e-tron Charging Service och man får då som ägare av Audis elbilar och laddhybrider tillgång till cirka 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Man reggar sig för tjänsten en gång och sedan faktureras all laddning som man sedan får i en samlingsfaktura i slutet av månaden. Peter Mertens som är utvecklingschef för Audi AG säger följande:

"e-tron Charging Service skapar förtroende för vår elbilsoffensiv. Efter Audi e-tron lanserar vi vår andra elbil Audi e-tron Sportback 2019 och därefter Audi e-tron GT från Audi Sport under 2020. Vi har redan svaret på många av frågorna och den oro som finns gällande laddning."

Läs mer i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.
Inför lanseringen av sin nya elbil har Audi satsat hårt på att minska räckviddsångesten. En nyckelfaktor, utöver att ge Audi e?tron tillräcklig räckvidd för vardagskörning, är ett brett utbud av laddningsmöjligheter vare sig det gäller hemma eller på resa. Audi-ägaren som laddar sin e-tron över natten och startar morgonen med fulladdat batteri behöver inte oroa sig för att behöva stanna och ladda för vardagskörningen. Räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den realistiska WLTP-körcykeln ger eldrift utan kompromisser. Under längre resor erbjuder Audi en smart lösning i form av e-tron Charging Service, som gör det betydligt enklare och snabbare att ladda på fler ställen.

- e-tron Charging Service skapar förtroende för vår elbilsoffensiv. Efter Audi e-tron lanserar vi vår andra elbil Audi e-tron Sportback 2019 och därefter Audi e-tron GT från Audi Sport under 2020. Vi har redan svaret på många av frågorna och den oro som finns gällande laddning, påpekar Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.

- Med e-tron Charging Service, erbjuder vi en premiumlösning för laddning redan innan marknadsintroduktionen av Audi e-tron. Produkten är skräddarsydd för våra kunders behov. Vi kommer även att utöka tjänsterna efterhand tillsammans med vår partner Digital Charging Solutions, kommenterar Fermin Soneira, chef för Product Marketing vid AUDI AG.

Reseplanering via appen

Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Bekvämt med Plug & Charge

Från 2019 och framåt kommer det att bli ännu bekvämare för Audi-kunderna. Då kommer en ny funktion lanseras som kallas Plug & Charge. Det gör att Audi e-tron kan identifiera sig själv vid laddstationer genom avancerad kryptering, varefter den auktoriseras och då behövs inte ens ett kort. Från mitten av 2019 kommer alla e-tron modeller som rullar av bandet att stöttas av funktionen. Kunderna kan även använda sig av Plug & Charge för att låsa upp sitt eget connect laddsystem. Då behövs inte PIN-kod för att skydda mot otillåten användning.

Snabbladdning upp till 150 kW

För längre resor, t.ex. på semestern, behövs snabbladdningsmöjligheter. Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche, BMW Group, Daimler AG och Ford Motor Company har grundat joint venture-bolaget Ionity. Audi e-tron är den första serieproducerade modellen som kan laddas med upp till 150 kW vid Ionitys snabbladdningsstationer. Det betyder att det går att köra vidare efter ca en halvtimmes laddning. e-tron Charging Service inkluderar även Ionity’s snabbladdningsnätverk, som kommer att expandera till 400 stationer år 2020 och primärt erbjuda förnybar el. I Audis laddtjänst ingår även snabbladdningsstationer från andra leverantörer för att öka räckvidden och tillgängligheten under längre resor.

Flera olika lösningar för hemmaladdning

Audi erbjuder flera lösningar för att hemmaladdning. Som standard ingår en kompakt mobil enhet som kan användas till antingen 230 volts hushållsuttag eller 400 volts trefasuttag. Under 2019 kommer ett tillval möjliggör AC-laddning med 22 kW. Tillsammans med ett kompatibelt och smart energisystem kan laddningen då ske när elen är billigare och med solenergi om huset har solpaneler på taket.

Världspremiären av Audi e-tron sker i San Fransisco och livestreamas kl 05.30 den 18:e september svensk tid på www.e-tron.audi.
41.7°
0

Audi lanserar kort för laddning av elbilar

Ska göra det enklare att leva med bilen

Populäraste
Mer annonser på ingång i Instagram
Invaderar Explore-flödet 
Tumnagel
27.0°
+
André Stray
0
Spelinspektionen bötfäller ytterligare två spelföretag
Får miljonböter för "bonusar" på gamblingtjänster 
Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lämnar ut uppgifter om näthatare till Frankrike
Första gången tjänsten lämnar ut sådant 
Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nya problem med Boeing 737 MAX upptäckta
Kan leda till ytterligare förseningar 
Tumnagel
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Husqvarna fortsätter sin satsning på delningsekonomin
Hyr trädgårdsredskap istället för att köpa dem 
Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony listar nästa månads PS Plus-spel
Sports! 
Tumnagel
33.8°
+
André Stray
0
BMW-bilar kommer att känna igen trafikljus i framtiden
Stannar automatiskt när det blir rött 
Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vivo utlovar fulladdat mobilbatteri på 13 minuter
Snabbast på marknaden 
Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Martin Molin spelar trummor med Marble Machine X
Lite eftermiddagsnörderi 
Tumnagel
46.9°
+
André Stray
0
Porsche 911 Turbo 3.0 från 1974 nu som Lego
Skön klassiker 
Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
Vi har kollat in Volvos bepansrade bilar
Tunga saker! 
Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0
Snart kan sexleksaker ISO-standardiseras
Efter ett svenskt förslag 
Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
Rykte Hyundai sägs ha ny elbil på gång
Byggd på helt egen plattform 
Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
Linus tycker till om nya iPadOS
En dator men ändå inte en dator 
Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
En första trailer för Teen Titans Go! Vs. Teen Titans
Mer DC-trams på ingång! 
Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0
Rykte Tesla ryktas utveckla egen battericeller
Säger hejdå till Panasonic framöver? 
Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Max Wright
Skådspelaren som spelade ALFs pappa har vandrat vidare 
Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nytt franskt militärfordon visar upp sig på film
Det här är Arquus Scarabée 
Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Myst blir både film och tv-serie
Det har tagit sin lilla tid 
Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
VESA presenterar specifikationerna för DisplayPort 2.0
Fixar 8K-skärmar utan problem 
Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mer annonser på ingång i Instagram
Invaderar Explore-flödet 
Tumnagel
27.0°
+
André Stray
0
Spelinspektionen bötfäller ytterligare två spelföretag
Får miljonböter för "bonusar" på gamblingtjänster 
Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye 
Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Microsoft, Nintendo och Sony vill slippa USA:s strafftullar
Annars kommer spelkonsoler att bli mycket dyrare 
Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0