-
m

Porsche överraskar med ny 935

Den legendariska tävlingsbilen lever igen

Bil / Porsche

Mellan 1976 och 1981 byggde Porsche modellen 935 - en racermaskin byggd för bankörning. Nu i helgen anordnas mötet Rennsport Reunion på Laguna Seca Raceway i Kalifornien och Porsche har med sig en överraskning till alla besökare - en ny 935. Den här baseras på 911 GT2 RS men har fått en kaross som påminner om den gamla klassikern. Dr Frank-Steffen Walliser som är vice president för Motorsport och GT-bilar säger följande:

"Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen. Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet."

Under karossen som till stort är tillverkad i kolfiber sitter en dubbelturbomatad boxersexa på 3,8 liter som ger 700 hästar. Den är länkad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. För att få stopp på grejerna sitter det stålskivor på 390 millimeter med sexkolvsok fram, bak mäter skivorna 355 millimeter och där greppas de av fyrkolvsok. Bilen mäter 4,87 meter på längden och 2,03 på bredden. Den enorma vingen bak är hela 1,9 meter bred och 400 millimeter djup. Utseendemässigt är det många saker som hyllar segrande förare i företagets tävlingshistoria. Navkapslarna påminner om de som satt på 935/78 och LED-ljuset på bakvingen kommer från tävlingsbilen LMP1. Backspeglarna flörtar med den nuvarande Le Mans-vinnaren 911 RSR och avgasrören i titan är inspirerade av Porsche 908 från 1968. På insidan har man klätt växelspaksknoppen med laminerat trä vilket ska föra tankarna till 917, 909 Bergspyder och Carrera GT. Kolfiberratten och displayen framför denna kommer från 911 GT3 2019. Självklart sitter man i en skalstol som har sexpunktsbälten och en kraftig bur finns på plats. AC finns faktiskt också, dock är passagerarstol tillval. Vikten på bilen anges till 1.380 kilo.

Endast 77 stycken exemplar kommer att tillverkas och är du sugen är det bara att lasta upp 701.948 euro, innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar i juni nästa år. Som väntat får man bara använda bilen på klubbtävlingar och för privat träning på racerbanor.

Play
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar.

- Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar.

- Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet.

Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred.

Den spektakulära aerodynamiken är helt nyutvecklad och är en hyllning till Porsches Le Mans-racer 935/78, som fansen döpte till “Moby Dick” på grund av den utsträckta formen, de stora kåporna och den vita lacken. De främre kåpornas distinkta luftutsläpp, som också återfinns på kundracingmodellen 911 GT3 R, ökar marktrycket på framaxeln. Den bakre vingen som är 1 909 millimeter bred och 400 millimeter djup skapar aerodynamisk balans.

Många exteriöra detaljer är hyllningar till segrare i företagets tävlingshistoria. De aerodynamiska navkapslarna påminner om dem på 935/78, medan bakvingens LED-ljus lånats från tävlingsmodellen LMP1. Sidospeglarna är en hälsning till den nuvarande Le Mans-vinnaren 911 RSR och de exponerade avgasrören i titan är inspirerade av Porsche 908 från 1968.

Samma referenser återfinns på förarplatsen. Växelspaksknoppen i laminerat trä har en design som påminner om tävlingsmodeller som 917, 909 Bergspyder och supersportbilen Carrera GT. Ratten i kolfiber och färgdisplayen bakom den kommer från 911 GT3 R från 2019. En kraftig säkerhetsbur tillsammans med en skålad tävlingsstol med sexpunkts säkerhetsbälte garanterar maximal säkerhet. En extra stol för en passagerare finns som tillval. Luftkonditionering ger perfekt temperatur på förarplatsen.

Nya 935 drivs av en toppmodern 3,8 liters sexcylindrig dubbelturbomotor, till stor del identisk med högprestandamotorn i 911 GT2 RS som är godkänd för körning på vanlig väg. Kraften överförs via en sjuväxlad Porsche dubbelkopplingslåda (PDK) med stum växellådsupphängning. Liksom i 911 GT-modellerna växlar föraren med paddlar på ratten. Liksom för alla 911-modeller ger viktfördelningen förstklassigt grepp och bromsegenskaper. Framtill ger sexkolvs monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing, i kombination med ventilerade räfflade bromsskivor i stål med diameter 390 mm, bromsvärden i särklass. Bakaxeln är utrustad med fyrkolvsok och 355 mm bromsskivor.

Liksom den gatgodkända 911 GT2 RS är den 1 380 kg tunga 935 utrustad med PSM (Porsche Stability Management), inklusive antispinn och låsningsfria bromsar (ABS)

Tack vare en så kallad map switch, kan tre assistanssystem justeras var för sig eller stängas av helt beroende på körsituationen.

Nya Porsche 935 kan beställas redan nu och säljs genom Porsche Motorsport. Priset är satt till 701.948 EUR plus landsspecifik skatt. De första kundleveranserna beräknas ske från och med juni 2019 vid exklusiva leveranstillfällen hos Porsche Motorsport.

Teknisk beskrivning av Porsche 935 (Typ 991, generation 2)

Koncept

Ensitsig ej homologerad tävlingsmodell
Bygger på: Porsche 911 GT2 RS (991.2)
Vikt/mått

Vikt: cirka 1 380 kg
Längd: 4 865 mm
Bredd: 2 034 mm (inklusive backspeglar)
Höjd: 1 359 mm
Hjulbas: 2 457 mm
Motor

Vattenkyld 6-cylindrig dubbelturbomotor i aluminium stumt monterad baktill, 3 800 cc, slaglängd 77,5 mm, borrning 102 mm, cirka 515 kW (700 hk).
4-ventilsteknik med kamaxeljustering och variabel ventillyft Vario-Cam Plus.
Elektronisk motorstyrning (Continental SDI 9)
DSMB-godkänd metallisk katalysator med 100 celler
Bakre ljuddämpare med dubbla centralt placerade ändrör i Heritage Design
Transmission

7-växlad PDK-låda, tätstegad med stum upphängning
Dubbelmassesvänghjul
Internt trycksatt oljesmörjning med aktiv oljekylning
Differentialbroms optimerad för racing
Kaross

Viktoptimerad kaross i aluminium/stål komposit med påbyggnadsdelar i kolfiber/kevlar för bättre aerodynamik och stabilitet
Bakre vinge med integrerade bakljus
Större luftintag med integrerade LED-strålkastare i 4-punktsdesign
Löstagbar takutrymningslucka med FIA Art. 275a-specifikation
Aerodynamiskt optimerade ytterbackspeglar
115 liters FT3 säkerhetstank med celler och bränsleavstängningsventil i enlighet med FIA Art. 253 framtill, som tillval snabbpåfyllning
Helsvetsad säkerhetsbur
Recaro tävlingsstolar, justerbara i längd och stoppade enligt FIA Standard 8862/2009
6-punkts säkerhetsbälte
Air jack-system (inbyggd pneumatisk domkraft) med tre lyftcylindrar
Brandsläckare med elektronisk aktiveringsenhet
Fjädring

Framaxel: McPherson fjäderben, smidda fjädringslänkarmar, optimerad styvhet med högprestanda sfäriska lager, centrallåsta hjulmuttrar, 3-vägs racingstötdämpare, förstärkta styrstag; elektromekanisk servostyrning med variabel utväxling, krängningshämmare av knivtyp

Bakaxel: McPherson fjäderben, smidda fjädringslänkarmar, optimerad styvhet med högprestanda sfäriska lager, centrallåsta hjulmuttrar, elektromekanisk servostyrning med variabel utväxling, krängningshämmare av knivtyp

Bromsar:

Två separata bromskretsar för fram- och bakaxel, justerbara via broms­balanssystem
Framaxel: Sexkolvsok monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing med anti-knock back kolvfjädrar, ventilerade bromsskivor i stål, 380 mm i diameter, racingbelägg, optimerade luftkanaler för kylning av bromsarna

Bakaxel: Fyrkolvsok monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing med anti-knock back kolvfjädrar, ventilerade bromsskivor i stål, 355 mm i diameter, racingbelägg, optimerade luftkanaler för kylning av bromsarna

Elsystem

Instrument bestående av COSWORTH ICD med integrerad datalogger, Sport Chrono-klocka och laddmätare i tidstypisk finish
CFK multifunktionsratt med fartbegränsare för körning i depå samt koppling med quick-release
PSM (Porsche Stability Management) med ABS, antispinn och elektronisk stabilitetskontroll (ESC), (som kan stängas av helt)
Mittkonsol med mapswitch för att justera ABS, ESC, TC och för växling mellan olika förinställda hjulomkretsar
Porsche Track Precision Race App
Integrerad lap trigger
Lättvikts litiumjon-batteri på 60 Ah, läckagefritt, monterat vid passagerarens fotutrymme
Huvudströmbrytare på förarplatsen och utanför till vänster om vindrutan
Däcktrycksmätare (TPMS)
Luftkonditionering
Däck/fälgar:

Framaxel: One-piece lättmetallsfälgar, smidda, 11.5 tum x 18 offset 15.3 med centrallåsning; Michelin transportdäck 29/65-R18

Bakaxel: 13 tum x 18 offset -10 med centrallåsning; Michelin transportdäck 31/71-R18

Lack:

Agate Grey vattenbaserad; Martini-livery som tillval

Bränsleförbrukning 911 GT2 RS: 11,8 l/100 km blandad körning, CO2-utsläpp 269 g/km
Läs mer Info från Wikipedia om Porsche 935 Porsche 935
Porsche 935 är en sportvagn, tillverkad av den tyska biltillverkaren Porsche mellan 1976 och 1981.
Läs mer
Tumnagel
Är det så här nästa iPhone kommer att se ut?
Mer och mer lutar åt det 
23.1°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
En lite annorlunda skruvmejsel
Med ett hjul 
26.6°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Se en Porsche 911 bli riktigt vacker
Tvättporr! 
41.1°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Kattmassage
På ett piano 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Tut i luren - Nintendo Game Boy fyller 30 år idag!
Konsolen som startade mobilspelandet på allvar 
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Frankrikes regering släpper egna chatappen Tchap
Så att de slipper använda WhatsApp, Telegram och annat 
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Marques kollar in Game Boy i nya serien Retro Tech
En pryl han aldrig upplevt 
44.2°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Regeringen vill införa kemikalieskatt på kläder och skor
Liknande den som finns på hemelektronik 
9.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Rysk tv-kanal testar robot som nyhetspresentatör
Ser lite småskevt ut 
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Glad påsk!
Vi tar det lite lugnare ett tag 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Följ med när Koenigsegg Jesko byggs
Hör Kristian prata om bygget 
45.3°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Forskare har hittat universums första molekyltyp
Nu har vi bevis på att HeH+ faktiskt finns 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Här är Google Plays nya startskärm i EU
Den där vi ska välja webbläsare och sökmotor i Android 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
HBO vill att Donald Trump slutar använda memes från GoT
Vill hålla fantasyn borta från politiken 
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Hundra Car2Go-bilar stulna i Chicago
Tjänsten stängs nu ner i staden 
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Remake av XIII släpps i höst
Cel-shade-fest! 
41.2°
+
André Stray
0
Tumnagel
Sverige trea på pressfrihetslista
Norden dominerar på pallen när det kommer till pressfrihet 
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Forskare har återupplivat hjärnan på döda grisar
Visade viss hjärnaktivitet tio timmar efter grisarnas död 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Adidas Futurecraft Loop är helt återvinningsbara
Kan användas för att göra nya skor när de är uttjänta 
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Seth Everman visar hur Billie Eilish gjorde Bad Guy
Lite eftermiddagstrams 
43.9°
+
André Stray
0
Tumnagel
Pablo Schreiber blir Master Chief i Showtimes Halo-serie
Inspelningarna drar igång i höst 
41.0°
+
André Stray
0