m
Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?

Vi hoppas det!

Bil / Feature

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats.

Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar.

Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas?

Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag.

En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten.

Intressant prissättning


Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor.

Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor.

Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar.

Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern.

Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA.

Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån.

Apple TV+ är Apples TV-tjänst
Med material från Oprah, Steven Spielberg med flera 
16.0°
+
Roger Åberg
Apple satsar hårt på sin nya TV-app
Kommer till en mängd plattformar 
29.4°
+
Roger Åberg
Nu streamar vi mer tv än vad vi tittar på tv via kabeltv
Men kabeltv-branschen drar in mest pengar 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
Nvidia visar upp demo på Quake II RTX
Blåser nytt liv i 22 år gammalt spel 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
S vill erbjuda körkortslån för lastbil och buss
Vill utöka CSN-lånen för körkort 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
Svenska Heart Aerospace ska bygga elflygplan
Siktar på att ha det i luften 2025 
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
Här är första högtalaren från IKEA / Sonos
En högtalare för bokhyllan 
58.8°
+
Roger Åberg
Neon Genesis Evangelion kommer till Netflix 21 juni
Animefesten fortsätter! 
43.4°
+
André Stray
Oslo fixar trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar
Blir först i världen med det 
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
Kina anklagas för industrispionage i Sverige
I en ny rapport från FOI 
19.5°
+
Wille Wilhelmsson
Indiska städer förbjuder PlayerUnknown’s Battlegrounds
Oroliga för att spelet ska göra deras barn till "psykopater" 
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
Nintendo ryktas ha två nya Switch-versioner på ingång
Vassare version kan komma i år 
43.3°
+
André Stray
Kina censurerar Bohemian Rhapsody rätt kraftigt
Sex HBTQ-scener bortklippta från Queen-filmen 
10.3°
+
Wille Wilhelmsson
Är det här den nya, moderna cykelhjälmen?
Nytt material ska skydda huvudet bättre 
45.9°
+
Roger Åberg
Den eldrivna Minin får 23 mils räckvidd
Börjar tillverkas i november 
41.5°
+
Bobby Green
Dyson släpper den smarta lampan Lightcycle
Sägs kunna simulera naturligt dagsljus 
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
Enkelt att lyssna på andra Tele2-kunders mobilsvar
Säkerhetslucka ska ha funnits i flera år 
15.6°
+
Wille Wilhelmsson
Windows Defender kommer till macOS, Chrome och Firefox
Fast macOS-versionen får givetvis ett nytt namn 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
Försvaret vill inte att staten säljer av sin andel i Telia
Anser att det kan leda till allvarliga konsekvenser för rikets säkerhet 
70.7°
+
Wille Wilhelmsson
Remedy spikar släppdatum till Control
Spelet släpps 27 augusti 
41.2°
+
André Stray
Tut i luren! Flat Beat med Mr. Oizo fyller 20 år idag!
Perfekt att dansa till 
58.3°
+
Bobby Green
GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson