-
m
Bild till artikel

Polestar har krocktestat 1

Utvärderade styrkan i kolfiber

Bil / Polestar

Som en del av utvecklingen av Polestar 1 har man nu genomfört de första krocktesterna med bilen för att utvärdera hur stark kolfibern i karosskonstruktionen är. Det är faktiskt första gången som Volvo Car Group testat just detta i en verklig krocksituation. Man använde sig av en prototyp som i 56 km/h fick frontalkrocka med en barriär.

Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande:

"Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet. Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1; vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de."

Zef van der Putten som är ansvarig för kolfiber på Polestar säger:

"Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group."

Play
Visa
Pressmeddelande
Polestar utvärderar styrkan hos kolfiber i lyckat första krocktest

Polestar har genomfört det första i en serie krocktester som en del av utvecklingen av Polestar 1. Detta är första gången som Volvo Car Group har bedömt styrkan hos en kaross tillverkad av en kolfiberarmerad polymer i en verklig krocksituation.

– Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet. Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1; vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de.

I motsats till en kaross av stål, där bockning hjälper de integrerade deformationszonerna till att minska mängden krockenergi som når fordonets passagerare, avleder kolfiber energi genom att spricka och splittras.

Stor uppmärksamhet har lagts på att studera hur kolfiberkarossen reagerar på de extrema krafter som utvecklas vid en kollision. Ingenjörerna fokuserade också på hur den underliggande karosstrukturen och den trollsländeformade kolfibern som förstärker denna hanterar dessa krafter.

Verifieringsprototypen av Polestar 1, som ingår i den första Polestar 1-byggserien, slungades in i en stationär barriär i en hastighet av 56 km/h för att simulera en frontalkrock.

Det mesta av energin absorberades av bilens krockstruktur, och där den återstående energin mildras av karosspanelerna av kolfiber som ingår i karosstrukturen, som förblev stela och inte visade några tecken på förskjutning efter kollisionen.

Zef van der Putten, ansvarig för kolfiber på Polestar:

– Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group.

Krocktestet genomfördes på Volvo Cars Safety Centre i Göteborg, där bilar och andra fordon krocktestas i ett stort antal simuleringar av verkliga förhållanden.
44.3°
0

Polestar har krocktestat 1

Utvärderade styrkan i kolfiber

Populäraste
Kanal 5 ska göra svensk version av Top Gear
Har premiär nästa år 
Tumnagel
28.6°
+
Bobby Green
0
Tesla Model 3 i ett älgtest
Smidig som en snok 
Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0
Star Wars: Knights of the Old Republic verkar bli film
Oooh, weee! 
Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0
Rykte Snart vet Amazon om du är deppig
Alexa sägs snart kunna höra det 
Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook har raderat 3 miljarder konton
På bara ett halvår 
Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0
USA åtalar Julian Assange för nya brott
Riskerar att dömas till över hundra års fängelse 
Tumnagel
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Teaser för Star Trek: Picard
Dags att sluta odla vindruvor 
Tumnagel
49.7°
+
Roger Åberg
0
Bond Bug med turbomatad Hayabusa-motor
Bra drag 
Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Arnold svarar på lite frågor på Reddit
Trailer-post blev AMA 
Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0
Opel Corsa-e tar sig 33 mil på en laddning
Nu officiell 
Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0
Skodas första elbil är här
Citigo med ny motor 
Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
Nu är uppdaterade Skoda Superb presenterad
Hetast är att den kommer som laddhybrid 
Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Senaste
NASA har utsett första leverantören till sin nästa rymdstation
Maxar Technologies ska bygga en del av Gateway 
Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mexikanska regeringen auktionerar iväg 82 stycken bilar
Pengarna ska gå till de som inte har några 
Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
Bob Moog hyllas med ett eget museum
Pionjär inom elektronisk musik får ett Moogseum 
Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kanal 5 ska göra svensk version av Top Gear
Har premiär nästa år 
Tumnagel
28.6°
+
Bobby Green
0
Georg Jensen designar TV åt Philips
Rätt tjusig 
Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
TotalBiscuit-dokumentären ute nu
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain 
Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
SpaceX har skjutit upp 60 stycken Starlink-satelliter
Nätverket som ska beama internet från rymden 
Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tesla Model 3 i ett älgtest
Smidig som en snok 
Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0
Mutant Year Zero får ny expansion i sommar
Seed of Evil släpps 30 juni 
Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
Skiss på FV Frangiventos hybrid-koncept Asfane Dieci Dieci
Presenteras nästa vecka 
Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
Annie Leibovitz besöker Star Wars
Världskänd fotograf dokumenterar Rise of the Skywalker 
Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Star Wars: Knights of the Old Republic verkar bli film
Oooh, weee! 
Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0