-
m
Bild till artikel

Polestar har krocktestat 1

Utvärderade styrkan i kolfiber

Bil / Polestar

Som en del av utvecklingen av Polestar 1 har man nu genomfört de första krocktesterna med bilen för att utvärdera hur stark kolfibern i karosskonstruktionen är. Det är faktiskt första gången som Volvo Car Group testat just detta i en verklig krocksituation. Man använde sig av en prototyp som i 56 km/h fick frontalkrocka med en barriär.

Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande:

"Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet. Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1; vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de."

Zef van der Putten som är ansvarig för kolfiber på Polestar säger:

"Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group."

Play
Visa
Pressmeddelande
Polestar utvärderar styrkan hos kolfiber i lyckat första krocktest

Polestar har genomfört det första i en serie krocktester som en del av utvecklingen av Polestar 1. Detta är första gången som Volvo Car Group har bedömt styrkan hos en kaross tillverkad av en kolfiberarmerad polymer i en verklig krocksituation.

– Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet. Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1; vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de.

I motsats till en kaross av stål, där bockning hjälper de integrerade deformationszonerna till att minska mängden krockenergi som når fordonets passagerare, avleder kolfiber energi genom att spricka och splittras.

Stor uppmärksamhet har lagts på att studera hur kolfiberkarossen reagerar på de extrema krafter som utvecklas vid en kollision. Ingenjörerna fokuserade också på hur den underliggande karosstrukturen och den trollsländeformade kolfibern som förstärker denna hanterar dessa krafter.

Verifieringsprototypen av Polestar 1, som ingår i den första Polestar 1-byggserien, slungades in i en stationär barriär i en hastighet av 56 km/h för att simulera en frontalkrock.

Det mesta av energin absorberades av bilens krockstruktur, och där den återstående energin mildras av karosspanelerna av kolfiber som ingår i karosstrukturen, som förblev stela och inte visade några tecken på förskjutning efter kollisionen.

Zef van der Putten, ansvarig för kolfiber på Polestar:

– Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group.

Krocktestet genomfördes på Volvo Cars Safety Centre i Göteborg, där bilar och andra fordon krocktestas i ett stort antal simuleringar av verkliga förhållanden.
44.2°
0

Polestar har krocktestat 1

Utvärderade styrkan i kolfiber

Populäraste
Microsofts nya Windows Terminal släppt
Aktivera kommandorörelser! 
Tumnagel
46.0°
+
André Stray
0
John Oliver snackar Everest
Klockrent som vanligt 
Tumnagel
27.0°
+
André Stray
0
Rasperry Pi Foundation visar upp Raspberry Pi 4
Uppgradering! 
Tumnagel
51.2°
+
André Stray
0
Hugh Jackman hjälper snubbe att fria
Efter sex månaders planering 
Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0
Depalo hjälper dig att hitta Instagram-vänliga platser
Perfekt för Wille 
Tumnagel
32.0°
+
Frode Wikesjö
0
Sommarversionen av Games Done Quick drar snart igång
Snabbt ska det gå 
Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0
Nu finns Neon Genesis Evangelion på Netflix
Dök upp där för två dagar sedan 
Tumnagel
46.7°
+
Frode Wikesjö
0
Netflix testar vibrationer i serier
För folk som tittar på mobila enheter 
Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0
Religös grupp vill att Netflix stoppar Good Omens
Vilken tur att det går på Amazon Prime då! 
Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0
Här kommer sista trailern till Stranger Things 3
Kommer på Netflix nästa månad 
Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad midsommar!
Hoppas ni får en skön dag! 
Tumnagel
61.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falk åkte snålskjuts på bil
Satt kvar i en kvart 
Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
Senaste
Gears 5 kommer inte ha något säsongspass
Även Gear Pack har skrotats 
Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
Ford teasar GT med stor vinge
Har premiär på Goodwood 
Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Steam kommer lägga ner officiellt Ubuntu-stöd
Bäst att köra annan Linux-dist 
Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0
Mobilanvändning leder antagligen inte till att du får horn
Även om ny studie föreslår detta 
Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Regular Car Reviews kör en Peugeot 205 GTI från 1986
Härlig klassiker 
Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
ASUS lanseras ROG Zephyrus G i Sverige
Med AMD Ryzen 7-processor 
Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0
The Things We Lost In The Flood är ett spel om ensamhet
MMO där du är typ själv 
Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bill Gates erkänner sitt största misslyckande
Att inte Microsoft byggde eller köpte Android 
Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fortnite får nya systemrekommendationer med säsong 10
Stödjer inte längre Direct X 10 
Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
Trailer till The Banana Splits
Mupparna från helvetet typ 
Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Transparent-skaparen tar över arbetet med Red Sonja
Jill Soloway ska både skriva och regissera 
Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
Kano släpper ny datorbyggsats
Låt kidsen bygga sin egen Windows 10-dator 
Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0