m
Slutspurt för testerna av nya Porsche 911

Slutspurt för testerna av nya Porsche 911

Snart dags för den åttonde generationen att göra entré

Bil / Porsche

I början av nästa år är det dags för Porsche att rulla ut den åttonde generationen av modellen 911. Fram tills dess har man fortfarande många tester kvar att göra och nu delar tillverkaren med sig av lite hur det går kring detta. Som väntat är testerna rätt så extrema och i vissa fall kan temperaturskillnaderna skilja med upp till 85 grader Celsius. Man kör i vinterlandskap, i sjuk hetta och på många olika höjder.

Andreas Pröbstle som är projektledare för modellen säger följande:

"Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig. Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår."

Visa
Pressmeddelande
Nästa generation Porsche 911 i extrema tester världen över

Nu börjar slutspurten för nya Porsche 911: den åttonde generationen av den klassiska sportbilen når den europeiska marknaden i början av 2019. Dessförinnan varvar prototyperna upp motorerna igen för att avsluta de sista världsomspännande testerna.

Det innebär att den nya sportmodellen utsätts för hård stress med tester som genomförs i olika klimatzoner där temperaturen kan skilja med upp till 85 grader Celsius. Bilarna körs på vägar med höjdskillnader upp till fyra kilometer, de tvingas utstå trafikstockningar i stora städer och sätta nya rekord på tävlingsbanor. Efter allt detta måste varje enskild komponent i bilen fungera lika felfritt som den gjorde från början.

- Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

- Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår.

Testerna fokuserar först på Porsches traditionella kompetensområden, som chassi och motor, vilka har förbättrats ännu mer både för bättre prestanda och för vardagstrafikens krav. Dessutom görs funktionstester och tillförlitlighetstester av den nya förarmiljön, liksom av instrument och displayer. De nya förarassistanssystemen och det alltmer uppkopplade infotainmentsystemet måste också leva upp till utmaningarna i de hårda testerna. Porsche Connect skiljer sig från land till land och därför är tester av drift och funktioner mycket resurskrävande.

I varma länder som Gulfstaterna i Mellanöstern eller Death Valley i USA måste luftkonditionering, styrning av termosystem och förbränningsförhållanden klara funktionstester i temperaturer upp till 50 grader Celsius. Detsamma gäller inredningsdetaljer som inte får expandera eller dra ihop sig och skramla när de utsätts för hög värme.

I norra Finland med temperaturer på nedåt –35 grader fokuseras testerna på områden som kallstart, värmesystem och luftkonditionering, väggrepp, kör- och bromsegenskaper, liksom på kontrollsystemens svarstid i förhållande till kördynamiken.

De slingrande och krävande vägarna i vid polcirkeln erbjuder optimala förhållanden för att testa sportbilar, samtidigt har den nya 911:an setts köra uthållighetstester på kinesiska vägar och tävlingsbanor i trafik som är typisk för landet. De testerna visar också att bilarna kan köras tillförlitligt på bränslen med enormt varierande kvalitet.

Nürburgring är traditionellt en del av Porsches rigorösa test- och utvecklingsprogram. Motor, transmission, bromsar och chassi måste visa vad de går för på den krävande banan i den bergiga Eifelregionen. I Italien körs bilarna runt höghastighetsbanan Nardò. Där ligger fokus inte enbart på toppfart utan också på kylning och på kördynamiska egenskaper.

I Death Valley når testbilarna sin lägsta punkt under uthållighetstesterna, cirka 90 meter under havsnivån. Den tunna luften i Mount Evans, Colorado, som sträcker sig upp till 4 300 m över havet, utgör en utmaning för biturboöverladdningen och bränslesystemet. När testerna avslutats har bilarna totalt körts cirka tre hundra tusen mil.

Ett mindre spektakulärt test, men inte mindre viktigt, är de kundorienterade vardagstesterna på vanliga gator i städer och på landsvägar runt om i Tyskland. Även under de testerna körs ett stort antal mil, under iakttagande av alla trafikregler, för att säkerställa att hela bilen och alla dess system fungerar tillförlitligt och säkert i vardagen. Allt för att säkerställa att den åttonde generationen av den här sportbilsikonen bygger vidare på traditionen att vara den bästa 911:an någonsin.
Pewdiepie inte längre störst på Youtube
T-Series har nu gått om ordentligt  
25.8°
+
André Stray
Bill & Ted 3 på gång
Tidsresande rockers har blivit lite äldre 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
En halv miljon spelare har bannats från Apex Legends
För att de fuskade 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
Disney blåser nytt liv i spelverksamheten med Lucasfilm Games
Dags att göra egna Star Wars-spel igen? 
55.0°
+
André Stray
Sony-patent hintar om förbättrad PSVR
Trådlöst! 
41.9°
+
André Stray
Med Volvos nya nyckel kan du begränsa bilens toppfart
Och nytt kamerasystem ska hålla koll på föraren 
46.1°
+
Bobby Green
Russo-bröderna bekräftar att de vilseleder tittarna i trailers
Vill hålla storyn ospoilad 
51.9°
+
André Stray
Apple släpper ny version av AirPods med trådlös laddning
Och bättre batteritid 
46.5°
+
André Stray
EU bötfäller Google igen
Ska betala 1,49 miljarder euro för brott mot EU:s konkurrensregler 
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
Teasertrailer för Once Upon a Time in Hollywood
Quentin Tarantinos nionde rulle 
57.0°
+
André Stray
Över 100.000 kronor i bonus till anställda på Porsche
Det går bra nu 
44.7°
+
Bobby Green
Trailer för tredje säsongen av Stranger Things är här!
Äventyret fortsätter 4 juli 
56.0°
+
André Stray
Konami firar 50 år med nyrelease av Konami-klassiker
Castlevania, Gradius, Contra med mera! 
41.8°
+
André Stray
Apex Legends-spelare ändrar region för att slippa lootlådor
Belgiska spelare får crafting-material i stället 
47.5°
+
André Stray
GDC 2019 Kolla in The Heretic från Unity
Demo visar vad spelmotorn klarar av nu för tiden 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
Opera på Android kommer med gratis VPN
Med 256-bitars kryptering 
45.3°
+
André Stray
Karen Uhlenbeck vinner Abelpriset
Första kvinnan som belönas med matematikens "nobelpris" 
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
En närmare titt på Samsung Galaxy Fold
Det där vecket ser lite oroväckande ut 
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
Ny version av Firefox släppt
Tystar bland annat ner störiga webbsidor 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
Nu måste vi välja vilken webbläsare vi vill använda på Android
Google vill inte ha mer EU-böter 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
Kina börjar klona polishundar
Polishundarnas "Sherlock Holmes" lånade ut sina gener till det 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
GDC 2019 Kolla in när Google presenterar speltjänsten Stadia
Supercut från gårdagens keynote på GDC 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
Spana in och lyssna på magiska Porsche 917K
Nedväxlingarna! 
46.7°
+
Bobby Green
GDC 2019 Google startar Stadia Games and Entertainment
Jade Raymond kommer att leda Googles nya spelstudio 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt 
57.7°
+
Wille Wilhelmsson
Koenigsegg har nu sålt alla 125 stycken Jesko
Köpte du en? 
59.0°
+
Bobby Green