-
m
Bild till artikel

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet

Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

Bil / Feature

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden?

Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar.

Anledningen är, säger man, inte att man vill runda återförsäljarna och ta en större del av kakan utan istället säger man att man vill komma närmare kunden. Volvo går en balansgång här för man vill inte göra återförsäljarna arga men samtidigt måste man anpassa sig till en verklighet där moderna människor vill köpa bil på ett modernt sätt. Det märks att man är måna om återförsäljarna, man trycker hårt på att de verkligen behövs för någon måste ju leverera bilen och någon måste ju ta hand om bilen även för de kunder som prenumererar. Eller ändå mer för de kunderna.

Care by Volvo har varit lite av ett testprojekt och man har några hundratals kunder i Sverige. Andra marknader där konceptet fungerar är USA och Tyskland. Men nu är det slut på testandet, nu är det skarpt läge och nya Volvo Studio är ett led i det. Under nästa år hoppas man att mellan 5 och 10 procent av kunderna i Sverige ska välja en prenumeration. 2025 ska den siffran vara hela 50 procent.

Jag fick igår sätta mig ner med Volvo Cars VD Håkan Samuelsson och Sverige-chefen Kristian Elvefors.

– Det är viktigt för oss att ha direktkontakten med våra kunder. I dag har återförsäljarna den kontakten och det är svårt för oss att ta del av den kunskapen. Vi vill veta hur de använder bilen och kunna ha en dialog med dem om vad som behöver förbättras för framtiden.

En sak som kunderna "slipper", beroende på hur man ser på det, är att pruta. Priset är vad priset är. Jag frågar Håkan om det fasta priset är något som också gillas av återförsäljarna, man kan ju även beställa prenumeration via dem.

– Ja. Jag tror inte någon gillar att hålla på med det där prutandet.

Utbudet för kunderna blir enklare men också fattigare. En vanlig bil som köps har en lång, lång lista med saker man kan välja mellan. En lista som dock ger de flesta ont i huvudet. När man prenumererar finns det bara ett alternativ i grunden med små tilläggspaket (just nu dragkrok, ett teknikpaket och ett vinterpaket). Utöver det kan man välja mellan fyra-fem färger. Upplägget känns igen från bland annat Tesla som också har minimalt med alternativ. Jag frågar om detta är något som vi kommer att få se även för de som köper sin bil på ett traditionellt sätt.

– Ja det tror jag. En restaurant blir ju inte bättre bara för att den har hundratals rätter och samma sak gäller här.

För Volvo blir det enklare att producera bilarna, enklare med lagerhållning och enklare med leverans. Man kan i teorin ha bilar på lager som kunden sedan får levererad dagen efter att man har beställt. Nu är det ju så att Volvos fabriker går på maxkapacitet så leveranstiderna är betydligt längre än ett dygn, så i dag löser Volvo det med lånebilar tills den riktiga bilen är levererad.

Vad som händer med bilen efter de 36 månaderna som kunden prenumererar är inte helt klart, men Volvo ser gärna att prenumerationen förlängs eller att bilen kan prenumereras av någon annan. Ska det gå krävs det att bilen är uppdaterad och att tekniken inte är föråldrad.

Uppdatering av bilens mjukvara över nätet är dock något som vi inte kommer att få se på flera år. Jag frågar Håkan om det där med att man måste till verkstan för att uppdatera inte börjar bli ett problem konkurrensmässigt.

– Tesla har varit väldigt duktiga. De har byggt en plattform från start som är gjord för att uppdateras över nätet. Vår nuvarande generation är inte det.

Det är i alla fall tydligt att Volvo vill att det är så det ska gå till, man har inte dagens sätt att hantera detta för att man tycker att det är ett bättre alternativ. XC90 var bilen som var först ut bland den nya generationens Volvo-bilar och kommer att vara den som först uppdateras till en helt ny generation. Frågan är om den kommer att få uppdatering via nätet eller om vi kommer att få vänta ännu längre.

– Nya XC90 kommer att gå att uppdatera över nätet, bekräftar då Håkan Samuelsson till mig.

Nästa generation av XC90 kommer att ha premiär 2021 och byggas i fabriken i USA. Den förra generationen presenterades 2015 så om Volvo håller samma takt med lanseringarna som man har gjort tills nu kommer vi alltså att få vänta till ungefär 2024 innan vi kommer att få en V60 som går att uppdatera över nätet.

Läs mer
40.4°
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet

Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

Populäraste
Microsofts nya Windows Terminal släppt
Aktivera kommandorörelser! 
Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0
John Oliver snackar Everest
Klockrent som vanligt 
Tumnagel
27.6°
+
André Stray
0
Rasperry Pi Foundation visar upp Raspberry Pi 4
Uppgradering! 
Tumnagel
50.2°
+
André Stray
0
Hugh Jackman hjälper snubbe att fria
Efter sex månaders planering 
Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0
Depalo hjälper dig att hitta Instagram-vänliga platser
Perfekt för Wille 
Tumnagel
32.2°
+
Frode Wikesjö
0
Sommarversionen av Games Done Quick drar snart igång
Snabbt ska det gå 
Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nu finns Neon Genesis Evangelion på Netflix
Dök upp där för två dagar sedan 
Tumnagel
46.3°
+
Frode Wikesjö
0
Netflix testar vibrationer i serier
För folk som tittar på mobila enheter 
Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0
Religös grupp vill att Netflix stoppar Good Omens
Vilken tur att det går på Amazon Prime då! 
Tumnagel
50.4°
+
Frode Wikesjö
0
Här kommer sista trailern till Stranger Things 3
Kommer på Netflix nästa månad 
Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad midsommar!
Hoppas ni får en skön dag! 
Tumnagel
61.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falk åkte snålskjuts på bil
Satt kvar i en kvart 
Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
Senaste
Bill Gates erkänner sitt största misslyckande
Att inte Microsoft byggde eller köpte Android 
Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fortnite får nya systemrekommendationer med säsong 10
Stödjer inte längre Direct X 10 
Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0
Trailer till The Banana Splits
Mupparna från helvetet typ 
Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Transparent-skaparen tar över arbetet med Red Sonja
Jill Soloway ska både skriva och regissera 
Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0
Kano släpper ny datorbyggsats
Låt kidsen bygga sin egen Windows 10-dator 
Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
James Bonds nya tjänstebil är Aston Martin Valhalla
Ingen Rapide E? 
Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
HBO släpper podcast om Chernobyl
Om du vill nörda ner dig lite mer 
Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft förbjuder sina anställda att använda Slack
Vill helst inte att de använder grejer från Google och Amazon heller 
Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Chris Harris gillar Ferrari 488 Pista
Har nu även kört den i Top Gear 
Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Bitcoin handlas nu för över 10 000 dollar igen
Var även uppe och vände på 11 000 dollar i helgen 
Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Oculus Connect 6 drar igång 25 september
Bara att skriva in VR-fest i kalendern 
Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
Trulifi är belysning som fixar wifi
Sifgnify visar upp första kommersiella lösningen för ljusbaserat wifi 
Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0