-
m
Bild till artikel

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet

Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

Bil / Feature

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden?

Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar.

Anledningen är, säger man, inte att man vill runda återförsäljarna och ta en större del av kakan utan istället säger man att man vill komma närmare kunden. Volvo går en balansgång här för man vill inte göra återförsäljarna arga men samtidigt måste man anpassa sig till en verklighet där moderna människor vill köpa bil på ett modernt sätt. Det märks att man är måna om återförsäljarna, man trycker hårt på att de verkligen behövs för någon måste ju leverera bilen och någon måste ju ta hand om bilen även för de kunder som prenumererar. Eller ändå mer för de kunderna.

Care by Volvo har varit lite av ett testprojekt och man har några hundratals kunder i Sverige. Andra marknader där konceptet fungerar är USA och Tyskland. Men nu är det slut på testandet, nu är det skarpt läge och nya Volvo Studio är ett led i det. Under nästa år hoppas man att mellan 5 och 10 procent av kunderna i Sverige ska välja en prenumeration. 2025 ska den siffran vara hela 50 procent.

Jag fick igår sätta mig ner med Volvo Cars VD Håkan Samuelsson och Sverige-chefen Kristian Elvefors.

– Det är viktigt för oss att ha direktkontakten med våra kunder. I dag har återförsäljarna den kontakten och det är svårt för oss att ta del av den kunskapen. Vi vill veta hur de använder bilen och kunna ha en dialog med dem om vad som behöver förbättras för framtiden.

En sak som kunderna "slipper", beroende på hur man ser på det, är att pruta. Priset är vad priset är. Jag frågar Håkan om det fasta priset är något som också gillas av återförsäljarna, man kan ju även beställa prenumeration via dem.

– Ja. Jag tror inte någon gillar att hålla på med det där prutandet.

Utbudet för kunderna blir enklare men också fattigare. En vanlig bil som köps har en lång, lång lista med saker man kan välja mellan. En lista som dock ger de flesta ont i huvudet. När man prenumererar finns det bara ett alternativ i grunden med små tilläggspaket (just nu dragkrok, ett teknikpaket och ett vinterpaket). Utöver det kan man välja mellan fyra-fem färger. Upplägget känns igen från bland annat Tesla som också har minimalt med alternativ. Jag frågar om detta är något som vi kommer att få se även för de som köper sin bil på ett traditionellt sätt.

– Ja det tror jag. En restaurant blir ju inte bättre bara för att den har hundratals rätter och samma sak gäller här.

För Volvo blir det enklare att producera bilarna, enklare med lagerhållning och enklare med leverans. Man kan i teorin ha bilar på lager som kunden sedan får levererad dagen efter att man har beställt. Nu är det ju så att Volvos fabriker går på maxkapacitet så leveranstiderna är betydligt längre än ett dygn, så i dag löser Volvo det med lånebilar tills den riktiga bilen är levererad.

Vad som händer med bilen efter de 36 månaderna som kunden prenumererar är inte helt klart, men Volvo ser gärna att prenumerationen förlängs eller att bilen kan prenumereras av någon annan. Ska det gå krävs det att bilen är uppdaterad och att tekniken inte är föråldrad.

Uppdatering av bilens mjukvara över nätet är dock något som vi inte kommer att få se på flera år. Jag frågar Håkan om det där med att man måste till verkstan för att uppdatera inte börjar bli ett problem konkurrensmässigt.

– Tesla har varit väldigt duktiga. De har byggt en plattform från start som är gjord för att uppdateras över nätet. Vår nuvarande generation är inte det.

Det är i alla fall tydligt att Volvo vill att det är så det ska gå till, man har inte dagens sätt att hantera detta för att man tycker att det är ett bättre alternativ. XC90 var bilen som var först ut bland den nya generationens Volvo-bilar och kommer att vara den som först uppdateras till en helt ny generation. Frågan är om den kommer att få uppdatering via nätet eller om vi kommer att få vänta ännu längre.

– Nya XC90 kommer att gå att uppdatera över nätet, bekräftar då Håkan Samuelsson till mig.

Nästa generation av XC90 kommer att ha premiär 2021 och byggas i fabriken i USA. Den förra generationen presenterades 2015 så om Volvo håller samma takt med lanseringarna som man har gjort tills nu kommer vi alltså att få vänta till ungefär 2024 innan vi kommer att få en V60 som går att uppdatera över nätet.

Läs mer
40.4°
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet

Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

Populäraste
Amstardam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030 
Tumnagel
58.8°
+
Frode Wikesjö
0
Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain 
Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0
Knivmästare skär saker och ting
Kvalitets-tv 
Tumnagel
32.0°
+
Frode Wikesjö
0
Taiwan tillåter samkönade äktenskap
Första landet i Asien som tillåter det 
Tumnagel
72.3°
+
Frode Wikesjö
0
Ny teaser för His Dark Materials
Serien baserad på Den mörka materian 
Tumnagel
44.3°
+
Frode Wikesjö
0
Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT 
Tumnagel
25.5°
+
Bobby Green
0
Serietidningen Fantomen får en spinoff
Nu lanseras Fantomen Kids 
Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Chris Rock rebootar Saw-serien med Lionsgate
Väntas ha premiär hösten 2020 
Tumnagel
27.2°
+
André Stray
0
Usain Bolt presenterar en liten elbil
Och tre stycken sparkcyklar 
Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0
Tut i luren - idag är det 10 år sedan Minecraft släpptes!
Den svenska spelsuccén som spreds över världen 
Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tut i luren! Idag gick bensinpriset över 17 kronor!
Höjdes med 15 öre 
Tumnagel
1.3°
+
Bobby Green
0
Google Translatotron översätter med din egen röst
Slipp låta som en dator när du snackar utländska 
Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
Snart dags för Overwatch Anniversary
Då kommer det också vara gratis att spela 
Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0
Michelle Rodriguez kommer tillbaka för Fast & Furious 9
Letty is back! 
Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nytt Star Wars Kids - Galaxy of Adventures-klipp
Star Wars i tecknad form 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Statsministern avfärdar kraven att sänka bensinskatten
Det är inte aktuellt 
Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0
Google lägger ner VR-plattformen Jump
Ännu ett Google-projekt tackar för sig 
Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0
Amstardam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030 
Tumnagel
59.0°
+
Frode Wikesjö
0
Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain 
Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0
Om språken i Game of Thrones
Skoros morghot vestri? 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Spela Guacamelee! och Steep
Båda är gratis till Windows just nu 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Knivmästare skär saker och ting
Kvalitets-tv 
Tumnagel
32.0°
+
Frode Wikesjö
0
Idag kan du köpa OnePlus 7 Pro!
Om du befinner dig i Stockholm 
Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
AI återskapar Joe Rogans röst
Märker du skillnaden? 
Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0