m
Nästa koncept i Audis elbilsliga - en sportig GT-vagn

Nästa koncept i Audis elbilsliga - en sportig GT-vagn

Bygger på samma grejer som Porsche Taycan

Bil / Audi

Suven e-tron är som ni säkert redan vet bara början på Audis kommande elbilsoffensiv. Nu visar man upp nästa koncept för den som vill ha något mer sportigt och man kallar den för e-tron GT. Det här blir den första elbilen från prestandadivisionen Audi Sport. Det skulle verkligen inte alls göra ont i själen om bilen, precis som den ser ut nu, stod parkerad utanför. Kanske i en annan färg men allt annat kan vara precis som det vi se här, för oj vilken frän kärra det här är.

Bilens karaktär är sportig men ändå en lyxmissil man bekvämt ska kunna färdas fyra stycken personer i. Storleksmässigt är den i samma klass som A7. Eftersom det är en elbil har man kunnat få ner höjden på huven och göra överhängen kortare både bak och fram. Bottenplattan är samma som den Porsche Taycan bygger på - Premium Platform Electric (PPE). Den är alltså framtagen för elbilar från början vilket gör att man kan bygga på ett lite annorlunda sätt jämfört med en konventionell plattform som ska husera en förbränningsmotor. Hjulbasen, spårvidden och hjulhusöppningarna är samma som hos Taycan, precis som vindrutan. Resten är dock Audi.

Det sitter en elmotor på vardera axel och tillsammans genererar dessa 590 hästar. Vridmomentet får vi inte reda på just nu. 0-100 km/h ska ta 3,5 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket som är av lithiumjon-typ ska vara på 90 kWh och bjuda på 40 mils räckvidd enligt WLTP-standarden. Via ett 800-volts laddsystem ska det vara möjligt att ladda upp till 80 procent på 20 minuter.

Nästa år kommer Audi att lansera e-tron Sportback som är en coupé-SUV och efter den är tanken att den produktionsklara e-tron GT ska dyka upp. Måtte Audi inte ändra för mycket på designen bara, för i mina ögon är det här en fullträff.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron GT concept i Los Angeles

Audi visar upp en av bilsalongens höjdpunkter under Los Angeles motor show 2018. Med eldrivna Audi e-tron GT concept är det premiär för märkets kommande coupé - i konceptformat. Om ca. två år räknar Audi med att ta sin tredje e-tron i serieproduktion.

Audi e-tron GT concept
Audi visar upp sin tredje elbil i Los Angeles. Efter Audi e-tron och Audi e?tron Sportback, som lanseras 2019, är det premiär för en fyradörrars coupe. Audi e-tron GT concept är byggd på en arkitektur med välstämda proportioner och låg tyngdpunkt. 590 eldrivna hästkrafter ger sportbilsprestanda och vridmomentet överförs som väntat till hjulen via quattro permanent fyrhjulsdrift. Audis prestandaavdelning Audi Sport GmbH är garanten för att konceptbilen omsätts till serieproduktion.

Låg, bred och med lång hjulbas - proportioner som i en klassisk Gran Turismo. Audi e?tron GT concept mäter 4,96 meter i längd, 1,96-meter i bredd och 1,38?meter i höjd. Lättviktskarossen i fyradörrarscoupen är tillverkad i en multimaterialkonstruktion med taket delvis i kolfiber och resterande karossdelar i aluminium och höghållfast stål. Tekniken har utvecklats i nära samarbete med Porsche medan design och bilens karaktär är laddad med Audis DNA.

Vindtunnel som inspirerar

Den svagt sluttande taklinjen som övergår i bakpartiet liknar designmässigt Audis Sportback-modeller, men har tagits ett steg längre och visar riktningen för Audis kommande designspråk. Hjulhusen och bakpartiet är skulpturerat med visuellt låg tyngdpunkt. De långa linjerna och de många funktionella elementen, som luftutsläppen vid hjulhusen och den solida bakre diffusorn, är resultat av besök i vindtunneln. Designen är inte bara för ögat utan ger även lågt luftmotstånd som ökar räckvidden. Trösklarna är breddade och ger fokus till energicentret med batteriet. Fälgarna i dubbelekerdesign är också ett resultat av att form följer funktion med optimalt ventilerade bromsskivorna och sänkt luftmotstånd. 22-tumshjulen är skodda med 285/30 däck och förstärker det kraftfulla intrycket.

En modell för Audi Sport

Singelframe-grillen har en ytstruktur som påminner om det typiska bikakemönstret på RS-modellerna och signalerar att Audi e-tron GT concept är en förhandsvisning av en modell från Audi Sport GmbH. De stora luftintagen i fronten hjälper till att kyla aggregat, batteri och bromsar och känns även igen från märkets två senaste konceptbilar, Aicon och PB18 e-tron, där luftflödet följer karossen och minskar oönskad turbulens.

De pilformade Matrix LED-strålkastarna med laserljus förstärker den sportiga karaktären och välkomnar föraren med en animerad ljussignatur som kommer i produktion senare. En ljuslist löper över hela bakpartiet och avslutas i kilformade LED-ljus. Designen liknar de andra e-tron modellerna och gör att elbilarna från Audi lätt känns igen i mörkret. Den nya lacken ”kinetic dust” är en mörk ton som liknar titan men är varmare i sin karaktär.

Hållbar modern känsla i vegan interiör

Fyra dörrar, fyra säten och ett axelavstånd på 2,90 meter gör Audi e-tron GT rymlig även för vardagsbruk. Funktionerna är placerade med föraren i fokus och mittkonsolen med den stora pekskärmen ramar in förarplatsen. De digitala skärmarna gör det möjligt att skräddarsy funktioner efter föraren preferenser via pekskärmen som har haptisk återkoppling. De racinginspirerade sportstolarna används i de båda sätesraderna och ger optimalt sidostöd även vi snabb kurvtagning.

I konceptbilen har Audis designers genomgående använt sig av hållbara material. Audi e?tron GT concept har en helt vegan interiör. Sofistikerat, syntetiskt läder används till stolarna och inklädda dekorytor. Material från återanvända fibrer används till säten, armstöd och på mittkonsolen. Mikrofibermaterial används för att klä in tak och fönsterstolpar. Även golvmattorna är gjorda av hållbart Econyl-garn, med återvunnet fibrer som tillverkats av begagnade fisknät. Med två bagageutrymmen märks fördelen med elbilens kompakta drivlinor. Bakpartiet med sin stora baklucka ger upp till 450 liters bagageutrymme. Under motorhuven finns det ytterligare 100 liter att nyttja för bagage.

Prestanda och räckvidd

590 hk systemeffekt är imponerande prestanda som avslöjar potentialen. De två permanent arbetande synkronmotorerna är placerade på var sin axel och kraften överförs till vägen via de fyra hjulen. Audi e-tron GT concept är givetvis en quattro, med ett elektriskt quattrosystem, eftersom det inte finns någon mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxeln. Det elektroniska reglersystemet svarar istället för att fördela drivningen mellan båda axlarna och mellan höger och vänster hjul för optimalt fäste.

0 till 100 km/h beräknas gå på ca 3,5 sekunder innan den når 200 km/h på 12 sekunder. Topphastigheten är reglerad till 240 km/h för att maximera räckvidden. Audi e-tron GT concept har dessutom designats för att kunna accelerera maximalt upprepade gånger, vilket inte är en självklarhet bland elbilar. Medan vissa bilar går över i skonläge p.g.a. värmeutvecklingen kan Audi e-tron GT concept leverera fulla potentialen från båda motorerna och batteriet tack vare den avancerade kylningen.

Lång räckvidd och effektiv energiåtervinning

Räckvidden beräknas vara över 400 km enligt den nya WLTP-standarden. Kraften kommer från ett litiumjon-batteri på över 90 kWh som är lågt placerat och gör bilens extremt låga tyngdpunkt jämförbar med Audi R8 – vilket i sin tur ger direkta fördelar i köregenskaperna. Fyrhjulsstyrningen ger dessutom både precision och riktningsstabilitet.

Regenereringssystemet ökar räckvidden med upp till 30 procent i Audis elbilar och inkluderar både de två elmotorerna och det integrerade och elektrohydrauliska bromsreglersystemet. I Audi e-tron GT concept kan energiåtervinningen antingen ske genom manuell regenerering genom att använda växelpaddlarna, automatisk via den prediktiva effektivitetsassistenten, eller via bromspedalen som automatiskt avgör när energin skall gå till batteriet alternativt när de hydrauliska bromsarna behöver användas. Upp till 0.3 g, återvinns all energi utan att de konventionella bromsarna behöver användas – det täcker över 90% av alla inbromsningar. Med andra ord återförs energin till batteriet vid i princip alla vanliga inbromsningar. Det är bara när föraren bromsar in med över 0.3 g som skivbromsarna används. Audi e-tron GT concept är dessutom utrustad med keramiska bromsar som gör att flera extrema inbromsningar kan ske utan att prestandan påverkas.

800-volt förkortar laddtiden

Batteriet i Audi e-tron GT concept kan laddas på flera sätt. Antingen genom en kabel som är ansluten på den främre vänstra sidan eller via trådlös induktionsladdning. I det senare fallet installeras en laddplatta med integrerad spole permanent på golvet där bilen parkeras och ansluts till elnätet. Med en laddeffekt på 11 kW kan Audi e-tron GT concept laddas fullt över natten. Väsentligt snabbare går det att ladda med kabel eftersom Audi e-tron GT concept är utrustad med ett 800-volts system. Det förkortar laddtiden avsevärt jämfört med vad som finns på marknaden idag. Det tar ca 20 minuter att ladda batteriet till 80 procent, och ger en räckvidd på mer än 320 kilometer (WLTP). Audi e-tron GT concept kan även laddas vid laddpunkter med lägre effekt, vilket gör att föraren har tillgång till hela laddnätverket .

Elbilsoffensiven fortsätter

Världspremiären av eldrivna suven Audi e-tron i september var också starten på Audis elbilsoffensiv. 2025 räknar Audi med att erbjuda tolv helt eldrivna bilar som tillsammans med laddhybrider beräknas stå för ca en tredjedel av försäljningen. Först ut är suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback, den senare med premiär 2019. Dessutom kommer det en rad modeller med klassiska former som Avant och Sportback.

Det eldrivna modellprogrammet kommer att täcka alla relevanta marknadssegment från kompakt- till storbilsklassen. Audi e-tron GT concept som premiärvisas i Los Angeles kommer att gå i produktion 2019 med de första leveranserna till kund i början på 2021. Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även om Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som täcker volymsegmenten från B till D.
I morgon kan du blöda för järntronen i Stockholm
GeBlod och HBO Nordic arrangerar Bleed for the Throne i Kungsan 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
Microsoft bygger datacenter i Gävle och Sandviken
Fick bygglovet beviljat i veckan 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 släpps nästa år
Oj, vilken överraskning! 
41.6°
+
André Stray
PewDiePies fans börjar sprida ransomware
Vill att deras hjälte ska förbli störst på YouTube 
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm
Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu 
25.7°
+
Wille Wilhelmsson
Facebook lagrade hundratals miljoner lösenord i klartext
Som anställda på Facebook hade tillgång till 
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
Volkswagen bildar konsortium med svenska Northvolt
Ska forska kring utvecklingen av batterier tillsammans 
55.2°
+
Bobby Green
The_Happy_Hob klarar alla Soulsborne-spel utan att bli träffad
Imponerande! 
41.5°
+
André Stray
Ny trailer för John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Pang, pang! 
44.1°
+
André Stray
Snubbar gripna efter att ha filmat motellgäster som hade sex
Sålde streamingtjänst för de som ville kolla 
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
Postnord ska börja lämna paket vid dörren
Om man föredrar det framför postombud 
60.9°
+
Wille Wilhelmsson
Nu kan man lyssna på Björn Ranelid i telefonkön
Byt ut pausmusik mot Ranelid i företagets telefonväxel 
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
Gammal Bubbla med Subaru-hjärta
Inspirerad av en bild 
41.1°
+
Bobby Green
GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel 
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
Disney äger nu Fox
Jätteaffär avslutades igår 
17.8°
+
Wille Wilhelmsson
Uppdaterat Vi litar mer på Systembolaget än Sveriges universitet
Men allra minst litar vi på Twitter 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
Sekiro: Shadows Die Twice kan dra åt fanders – men vi älskar det
Vi har dött massvis i From Softwares nya spel 
42.6°
+
André Stray
Nokia-telefoner uppges ha skickat personinformation till Kina
Ska nu undersökas av finska datainspektionen 
21.3°
+
Wille Wilhelmsson
Google hyllar Bach med cool doodle
Artificiell intelligens fixar Bach-musik av dina noter 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
Så här flyttar man om man inte har någon flyttbil
Billigt, bra och genialt 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
Koala hoppar in och chillar i bil
AC är skönt 
49.4°
+
Bobby Green
Mutant Year Zero: Road To Eden kommer till Nintendo Switch
Släpps 25 juni 
42.0°
+
André Stray
Roboten Tengai ska rekrytera personal
Ytterligare något som vi inte behöver människor till 
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
Wikipedia nedstängt i fyra länder idag
Protesterar mot EU:s kommande upphovsrättslagar 
68.0°
+
Wille Wilhelmsson
Ny eldriven liten lastbil från Sverige
Inzile PRO4 ska börja levereras i höst 
46.0°
+
Bobby Green
Trailer för andra säsongen av One Punch Man
Har premiär 9 april 
46.7°
+
André Stray
Pewdiepie inte längre störst på Youtube
T-Series har nu gått om ordentligt  
1.4°
+
André Stray
Epic Games Store norpar ytterligare exklusiva titlar
The Outer Worlds, Control och Solar Ash Kingdom 
32.0°
+
André Stray
Bill & Ted 3 på gång
Tidsresande rockers har blivit lite äldre 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson