-
m
Bild till artikel

Priserna för nya Mercedes B-Klass och GLE klara

Går nu att beställa

Bil / Mercedes

I september presenterade Mercedes nya GLE och månaden efter det var det dags för nya B-Klass att göra entré. Nu går båda bilarna att beställa på den svenska marknaden och vi får därför reda på priserna. GLE kostar från 660.000 kronor och är man sugen på B-Klass så börjar den på 276.900 kronor. En av sakerna Mercedes trycker på är att bägge bilarna utrustas med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som lär sig med hjälp av artificiell intelligens.

B-Klass erbjuds med två helt nya dieselmotorer på antingen 150 eller 190 hästar. Till dessa kopplas en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda. Utöver dessa finns två stycken bensinmotorer att välja mellan på 136 eller 163 hästar.

GLE har förlängts med 11,5 centimeter och kan nu fås med en tredje stolsrad vilket ger den upp till sju stycken sittplatser. Fyra olika motoralternativ finns till denna från start - GLE 300 d 4MATIC, GLE 350 d 4MATIC, GLE 400d 4MATIC och GLE 450 4MATIC. Den sistnämnda har en rak bensinsexa och 48-volts mildhybridteknik. Effekten anges till 367 hästar och vridet till 500 newtonmeter. Förbrukningen ska vid blandad körning ligga på 0,83 liter per mil.

De första bilarna beräknas komma till Sverige i februari.

Visa
Pressmeddelande
?Svenska priser för nya B-Klass och GLE

Nu går det att beställa nya generationerna av Mercedes-Benz B-Klass och GLE på den svenska marknaden.
Nu går det att beställa nya generationerna av Mercedes-Benz B-Klass och GLE på den svenska marknaden. Båda modellerna kommer med stora tekniska nyheter och båda har det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som lär sig med hjälp av AI. B-Klass börjar på 276.900 kronor och GLE går att köpa från 660.000 kronor.

Nya generationen B-Klass är en helt ny bil med en betydligt sportigare framtoning än sin föregångare. Dock har den kvar den rymliga kupén och den upprätta körställningen som gjort den till en favorit bland många. B-Klass har gott om plats för allt som aktiva människor vill ha med sig.

B-Klass med MBUX

Nya B-Klass har samma typ av widescreen-instrumentering som A-Klass med två parallella 10,25-tums touchscreen displayer i sin största variant, och som svävar som en enhet. Bilen har också det röststyrda MBUX-interfacet som lär sig med hjälp av AI. Liksom de större Mercedes-modellerna kan även B-Klass fås med interiörbelysning som går att ställa i 64 färger samt framsäten med massagefunktion.??Bilen kan också fås med körassistenter med självkörande funktioner som hämtats från S-Klass. Den avståndskännande farthållaren DISTRONIC kan nu också själv anpassa farten till exempel inför och i kurvor och rondeller.

Två helt nya dieselmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter (B 200 d och B 220 d) finns att tillgå från start, båda med en helt ny 8-växlad automatlåda med dubbelkoppling. Motorerna är versioner av den nya s k OM 654-generationen som först kom i E-Klass. De uppfyller de helt nya avgasreningskraven Euro 6d som mäter alla utsläpp enligt Stage 2 RDE (Real Driving Emissions).

Förbrukning vid blandad körning är från 0,42 – 0,54 l/mil. Det finns även en B 180d version på 116 hk med 7-växlad automat som klarar sig på 0,39 l/mil.??Två bensinversioner finns också: B 180 automat på 136 hk med en förbrukning från 0,54 l/mil och den 163 hästkrafter starka B 200 automat, som förbrukar från 0,68 l/mil. Senare kommer även fler versioner, bland annat den svenska storsäljaren B 180 manuell samt 4MATIC. ??Priserna börjar på 276.900 kr för B180 automat. SE Edition-paket med bland annat Progressive Line, THERMOTRONIC och LED-strålkastare kostar mellan 6.500 och 16.500 kronor, beroende på motorversion.

?De första bilarna beräknas komma till Sverige i februari.


?

Nya GLE med helt ny teknik

Nya GLE är hela 11,5 centimeter längre än sin föregångare och kan fås med en tredje, elektriskt uppfällbar, sätesrad som ger den totalt sju sittplatser. Den nya versionen tar tekniken i segmentet till en ny nivå och här finns bland annat aktiv fjädring där varje hjul styrs individuellt, automatisk kö-körning och gest-styrning av interiörfunktioner. De svenska priserna börjar på 660.000 kronor.

??Styr med röst eller gester ?GLE är den första större modellen från Mercedes som får märkets nya infotainmentsystem – MBUX - som tidigare bara funnits i A-Klass. MBUX gör det möjligt att kontrollera de flesta av bilens funktioner med rösten och lär sig dessutom med AI vad du som förare mest sannolikt ska göra vid olika platser och tidpunkter. Den som brukar ringa sin mamma vid 18.00 får upp hennes nummer på skärmen, och om man brukar köra till jobbet vid halv åtta så ligger adressen redan uppe i navigatorn.

?I nya GLE har MBUX ett 40-tal nya funktioner – och det går dessutom att styra flera av dem med gester med händerna i luften! Om föraren till exempel vill sätta på massagefunktionen i stolen känner MBUX också av vems hand som utför gesten, så att det blir rätt stol som börjar massera…


Styr varje hjuls fjädring individuellt

Nya GLE går också att få med flera helt nya funktioner som tillval. En av de mest speciella är den aktiva fjädringen E-ACTIVE BODY CONTROL till modellerna med 6-cylindrig motor. Här styr ett 48-volts system en kombination av luftfjädring och hydropneumatisk fjädring. Det är det enda systemet i världen där både fjädring och stötdämpning på varje enskilt hjul styrs helt individuellt. För bilar med förarassistentpaket läses vägbanan av med stereokamera och innan ett hjul ska passera en ojämnhet ser systemet till att fjäderbenen regleras så att bilen ska passera densamma utan att det märks i kupén. I kurvor lutas bilen inåt vilket görs att centrifugalkrafterna knappast märks. I systemet ingår också en off-roadfunktion som kallas Free-driving. Om bilen fastnar i till exempel snö eller lera kommer fjädringen automatiskt att höja och sänka sig gång efter gång så att trycket under däcken ändras och därmed ökar drivningen. Man kan säga att bilen gungar loss sig själv.

För att ytterligare förbättra framkomligheten har fyrhjulsdriften 4MATIC till modellerna med 6-cylindrig motor utvecklats så att den nu kan fördela kraften helt fritt mellan fram- och bakaxel. Den här möjligheten finns både i hög- och lågväxel.??Nya GLE har en maximal släpvagnsvikt på 3.500 kg och kan också fås med släpbackningsassistenten HITCHTRONIC som gör backning med släp mycket enkelt och okomplicerat.

Kör själv i bilköer

I nya GLE är den adaptiva farthållaren DISTRONIC sammanlänkad med navigationssystemet och anpassar automatiskt farten i kurvor, rondeller och liknande. När navigationen genom LiveTraffic känner av en bilkö aktiveras den ruttbaserade hastighetsanpassningen med bilköfunktion och sänker farten i god tid. Väl i bilkön kan bilen själv sköta styrning, gas och broms löpande och går till och med ut i ytterkant av sin fil för att skapa fritt utrymme för räddningsfordon i mitten. Systemet fungerar i farter upp till 60 km/tim.

?Inledningsvis kommer GLE med fyra olika motoralternativ: ??GLE 300 d 4MATIC har en diesel på 245 hästkrafter/500 Nm som klarar sig på 0,61 liter per mil (CO2 161 g/km). Priset är satt till 660.000 kronor. GLE 350 d 4MATIC (272 hk, 0,7 l/mil, 184 gr CO2/km, fr 695.000 kr) och GLE 400d 4MATIC (330 hk, 0,7 l/mil, 184 gr CO2/km, fr 735.000 kr) har båda raka sexor som är godkända enligt Euro 6d som inte blir lagkrav förrän den 1/1 2020.

?Bensinversionen GLE 450 4MATIC drivs av en rak sexa med 48-volts mildhybridteknik. Effekten är på hela 367 hästkrafter och 500 Nm. När föraren ber om extra kraft från bilens elmotor får bilen ytterligare 22 hk/250 Nm att använda. Bilen drar från ca 0,83 l/mil (CO2 190 g/km). Priset börjar på 699.000 kronor.??Oavsett vilket motoralternativ som väljs har alla bilar som säljs i Sverige en lång lista med standardutrustning. Bland annat är Widescreen cockpit, LED-ljus med automatisk ljusbildsreglering, kurshållningsassistent, navigation med utökade navigationstjänster, elbaklucka och backkamera standardutrustning.

GLE finns även som GLE 300 d 4MATIC i en speciell SE Edition för den svenska marknaden, som kostar 669.900 kronor. Då ingår även premium- och förarassistanspaket. Vill man ha en GLE 350d istället så kostar den 699.900 kronor med samma utrustningsnivå.?

De första bilarna levereras i februari 2019.
34.6°
0

Priserna för nya Mercedes B-Klass och GLE klara

Går nu att beställa

Populäraste
Spotify för Android får sömntimer
På tiden! 
Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0
Swish låg nere igen igår
Tredje gången den här månaden betaltjänsten drabbas av avbrott 
Tumnagel
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Säkerhetslucka i macOS ignorerar Gatekeeper-kontroll
Kan drabba icke datorvana användare 
Tumnagel
25.8°
+
Frode Wikesjö
0
Tut i luren I dag är det Europaparlamentsvalet
Rösta på! 
Tumnagel
57.5°
+
Frode Wikesjö
0
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
22.0°
+
Frode Wikesjö
0
Manipulerad video visar berusad politiker
.fejk 
Tumnagel
29.3°
+
Frode Wikesjö
0
Sonic-filmen försenas till 2020
Attans? 
Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0
May och Hammond bygger Lego
Och dricker inte alls vodka 
Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0
Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h 
Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu 
Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
Senaste
Spotify för Android får sömntimer
På tiden! 
Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0
Reportage om en av världens bästa bumerangkastare
Krävs mer än att bara kasta och fånga 
Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
Giant Bomb provar Oculus Quest
Vettig virtuell verklighet utan sladdar 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nytt premiärdatum för A Quiet Place 2
20 mars 2020 
Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
iFixit tittar under tangentbordet i nya MacBook Pro
Fjärde gången gillt? 
Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0
Ny trailer för Downton Abbey-filmen
Det omåttligt populära brittiska dramat fortsätter 
Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0
Kolla in SpaceX första Starlink-satelliter
Ser ut som ett pärlband över himlavalvet 
Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du spela som fienderna i Bloodborne
Ny mod fixar detta 
Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
Swish låg nere igen igår
Tredje gången den här månaden betaltjänsten drabbas av avbrott 
Tumnagel
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Malmö FF vinner eAllsvenskan
Blir svenska mästare i FIFA 19 
Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Säkerhetslucka i macOS ignorerar Gatekeeper-kontroll
Kan drabba icke datorvana användare 
Tumnagel
25.8°
+
Frode Wikesjö
0
The Boring Company jämför transportsträckor
Väg vs. tunnel 
Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0