m
Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här

Snabba puckar

Bil / Porsche

I slutet av november rullade Porsche ut nya 911 och nu är det redan dags för cabriolet-versionen att göra entré. Ett perfekt sätt att se fram mot våren alltså. Bilen ser ut som väntat och det man lyfter fram mest är att taket går att öppna och stänga snabbare än någonsin tidigare - tolv sekunder ska det ta. Taket är i tyg och har en bakruta i glas. I strukturen på taket finns magnesiumbågar som hindrar att det blåser upp när man kör fort. Öppning och stängning kan ske i upp till 50 km/h.

Inledningsvis erbjuds bilen som Carrera S och Carrera 4S som har fyrhjulsdrift. Motorn är en turbomatad boxersexa på 3,0 liter och den ger 450 hästar och har ett vrid på 530 newtonmeter. Till denna kopplas en nyutvecklad dubbelkopplingslåda med åtta steg. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och detta kan kapas till 3,7 om man väljer till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 306 km/h. På tillvalslistan finns bland annat sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) för första gången även till Cabriolet. Det ger en hårdare fjädring, sänkt chassi med tio millimeter och grövre krängningshämmarna både fram och bak.

Båda versionerna går att beställa nu och för Carrera S Cabriolet får du betala 1.285.000 kronor medan 911 Carrera 4S kostar från 1.355.000 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning.

Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin.

Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses upp i högre farter. Taket kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 50 km/tim. Ny hydraulik minskar öppningstiden till cirka tolv sekunder och en elektriskt utfällbar vindavvisare förhindrar drag i nacken.

Porsche 911 Cabriolet finns till att börja med som Carrera S med bakhjulsdrift och Carrera 4S med fyrhjulsdrift. Båda förlitar sig på en turboladdad sexcylindrig boxermotor på 2 981 ccm med 331 kW (450 hk) och 530 Nm vridmoment mellan 2 300 och 5 000 varv per minut. En förbättrad insprutningsprocess samt optimering av turboaggregaten och systemet för laddluftkylning har gjort motorn effektivare och minskat utsläppen. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda.

Carrera S accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,7 sekunder) och kan nå en toppfart av 306 km/tim. Carrera 4S har en toppfart av 304 km/tim och accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,6 sekunder).

De nya motorfästena gör 911 Cabriolet ännu vridstyvare än sin föregångare. För första gången finns sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) tillgängligt till 911 Cabriolet. Fjädringen till sportchassit är hårdare och har kortare fjädringsväg, krängningshämmarna bak och fram är styvare och chassit är sänkt med tio millimeter. De här förändringarna ger 911 en mer neutral körkänsla med bättre viktfördelning.

En design med drag av tidigare generationer

Nya 911 Cabriolet ser bredare, självsäkrare och mer muskulös ut än dess föregångare. Bredare skärmar täcker de stora 20-tumshjulen framtill och 21-tumshjulen bak. De bakhjulsdrivna modellerna har nu samma breda kaross som de fyrhjulsdrivna. Bakaxeln är 44 mm bredare. Frampartiet är generellt 45 mm bredare och återuppväcker en traditionell detalj från tidigare generationer 911, en utsträckt huv med en markerad fördjupning framför vindrutan. Båda delarna förlänger frampartiet och ger det ett mer dynamiskt utseende.

Bakpartiet domineras av den betydligt bredare, variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen som sträcker sig tvärs över karossen. Med undantag av fronten och delar av bakpartiet är all karossplåt gjord i aluminium.

Ny interiör med klara linjer

Interiören är tydlig med klara, raka linjer och försänkta instrument. Liksom i ursprungliga 911 täcker instrumentpanelen hela bredden. Vid sidan om den centralt placerade varvräknaren ger två tunna, ramlösa displayer i freeform information till föraren. Den centralt placerade skärmen i Porsche Communication Management, PCM, är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert utan att distrahera.

Sofistikerade assistanssystem för ökad säkerhet

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, vilket ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och förbereda kontrollsystemen samtidigt som föraren varnas. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller genom att använda modeomställaren på ratten (Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Det kamerabaserade varnings- och bromsassistanssystemet, som också ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med fordon, fotgängare och cyklister och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt

Parkeringsassistans med backkamera gör standardutrustningen till 911 Cabriolet komplett. Night Vision Assist med värmekamera finns som tillval i 911, liksom adaptiv farthållare med automatisk avståndskontroll, start-och-stopp-funktion och ett reversibelt passagerarskydd.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet kostar i Sverige från 1 285 000 kronor och 911 Carrera 4S från 1 355 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

911 Carrera S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,1 liter per 100 km, CO2-utsläpp 208 g/km*

911 Carrera 4S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km, CO2-utsläpp 207 g/km*

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.
Forskare har hittat universums första molekyltyp
Nu har vi bevis på att HeH+ faktiskt finns 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO vill att Donald Trump slutar använda memes från GoT
Vill hålla fantasyn borta från politiken 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige trea på pressfrihetslista
Norden dominerar på pallen när det kommer till pressfrihet 
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare har återupplivat hjärnan på döda grisar
Visade viss hjärnaktivitet tio timmar efter grisarnas död 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adidas Futurecraft Loop är helt återvinningsbara
Kan användas för att göra nya skor när de är uttjänta 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Seth Everman visar hur Billie Eilish gjorde Bad Guy
Lite eftermiddagstrams 
43.3°
+
André Stray
0
USA vill stänga ute China Mobile från landet
Vill inte ha världens största mobiloperatör på sin hemmamarknad 
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook samlade in epostkontakter från 1,5 miljoner användare
Klantar till det när det gäller integritet igen 
15.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix-chef lovar att börja visa tittarsiffror
Transparens ftw! 
48.9°
+
André Stray
0
Jessica Meir blir första svenskan i rymden
Åker till ISS i höst 
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad 
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du klappa hundar i Fortnite
På tiden! 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook bekräftar att man utvecklar smart assistent
Ny konkurrent till Siri, Alexa och Google Assistant? 
15.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ubisoft bjussar på Assassin's Creed Unity
Så att alla kan kolla in hur Notre-Dame såg ut 
62.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jaguar I-Pace är World Car of the Year 2019
Grattis igen! 
43.2°
+
Bobby Green
0
Storbritannien ska börja kolla ålder på de som vill kolla på nätporr
Man ska vara över 18 år för att kolla på porr 
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0