-
m
Bild till artikel

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé

För dig som vill ha en sportigare version av suven

Bil / Porsche

Efter den läckta skissen i måndags väljer Porsche nu att dra täcket av Cayenne Coupé. Det här är som väntat en slankare version av den välsäljande suven och en modell för den som vill ha något lite sportigare. Baken är där det har hänt mest och där finns bland annat en adaptiv vinge längst ner på bakluckan. Kör man över 90 km/h förlängs denna med 13,5 centimeter för att öka marktrycket över rumpan.

Panoramatak i glas är standard men mot en extra slant kan man få kolfibertak. Ytterligare en sak som särskiljer den här från vanliga Cayenne är att den går att få med individuella stolar bak om du inte är i behov av ett mittensäte. Andra saker som man kanske inte lägger märke till direkt är att taket är 20 millimeter lägre och att de nya bakskärmarna gör bilen 19 millimeter bredare. Registreringsskylten är också integrerad i stötfångaren vilket sägs ge intryck av att bilen är närmare marken. I bagagen går det in 625 liter, 1 540 liter om man fäller baksätet.

Vid lanseringen finns det bara två stycken maskiner att välja mellan och insteget är en turbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och som har ett vrid på 450 newtonmeter. Sport Chrono-paketet är standard och det gör så att man kan ta sig från 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Toppfarten anges till 243 km/h. Det andra alternativet är Cayenne Turbo Coupé. Där får man istället en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo. Den ger 505 hästar och 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar här istället bara 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h.

Modellen går att beställa nu och finns hos återförsäljarna i slutet av maj. Cayenne Coupé kostar från 830.000 kronor medan Cayenne Turbo Coupé börjar på 1.464.000 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Porsche presenterar Cayenne Coupé

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak.

En brant sluttande taklinje

Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna är lägre än på Cayenne tack vare att takkanten sänkts med ungefär 20 mm. Nya bakdörrar och bakskärmar breddar skuldrorna med 19 mm, något som bidrar till det muskulösa intrycket. Den bakre nummerskylten är integrerad i stötfångaren vilket gör att bilen ser ut att ligga närmare marken.

Med sin adaptiva takspoiler var den nuvarande Cayenne Turbo den första SUV-modellen med den här typen av aktiv aerodynamik. Nya Cayenne Coupé tar den passningen och spelar bollen vidare. I varje Cayenne Coupé är takspoilern kombinerad med en adaptiv bakre spoiler som del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern, som är harmoniskt integrerad i modellens silhuett, förlängs 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim för ökat marktryck bak, samtidigt som PAA ökar effektiviteten.

Stort panoramatak i glas eller kolfiber

Nya Cayenne Coupé har som standard ett fast panoramatak i glas. Den glasade ytan ger alla åkande en speciell känsla av rymd medan den integrerade rullgardinen skyddar mot sol och kyla. Ett konturerat kolfibertak finns som tillval. Det försänkta mittpartiet ger det ett karaktäristiskt sportbilsutseende, liknande taket på Porsche 911 GT3 RS. Kolfibertaket finns tillgängligt i ett av de tre lättviktssportpaket som erbjuds till modellen. Dessa paket inkluderar Sport Design-detaljer och nya lättade 22-tums GT-fälgar, sätesmittsektioner klädda i klassiskt pepitarutigt tyg och inredning med kolfiber- och Alcantara-detaljer. Ett sportavgassystem ingår också i paketet till Cayenne Turbo Coupé.

Bekväm för fyra

Nya Cayenne Coupé erbjuder mycket goda utrymmen för fyra personer. I framsätet ger de åttavägs justerbara sportstolarna med integrerade nackskydd mycket hög komfort och optimalt sidostöd. Baktill har Coupé-modellen som standard ett baksäte utformat som två individuella säten. Som alternativ kan komfortbaksäte i 2+1-konfiguration – som känns igen från Cayenne – beställas utan extra kostnad. Baksätespassagerarna sitter 30 mm lägre än i Cayenne och det ger gott om utrymme för huvudet trots den sportiga lägre silhuetten.

Bagageutrymmet rymmer 625 liter, idealiskt i vardagen, och växer till 1 540 liter med nedfällt baksäte (Cayenne Turbo Coupé: 600 till 1 510 liter).

Marknadslansering med 340 eller 550 hk

De dynamiska linjerna och anpassade designelement skiljer tydligt Cayenne Coupé från Cayenne. Samtidigt har den alla tekniska lösningar som den tredje generationen Cayenne har, till exempel kraftfulla drivsystem, innovativa chassisystem, ett digitaliserat display- och operativkoncept och omfattande uppkoppling.

Vid lanseringen finns två högprestandamotorer att välja mellan. Den sexcylindriga turboladdade 3-litersmotorn i Cayenne Coupé ger 250 kW (340 hk) och ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Med Sport Chrono-paketet, som är standard i de nya Coupé-modellerna, ingår i de serietillverkade bilarna avverkas sprinten från 0 – 100 km/tim på 6,0 sekunder. Med lättviktssportpaketen, som är tillval, sjunker den siffran till 5,9 sekunder. Toppfarten är 243 km/tim.

Toppmodellen Cayenne Turbo Coupé ställer upp med en 4-liters V8 med dubbelturbo, 404 kW (550 hk) och ett maximalt vridmoment på 770 Nm. Cayenne Turbo Coupé accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder och når en toppfart på 286 km/tim.

Beställningsbar nu

Nya Porsche Cayenne Coupé går att beställa från och med nu och kommer att finnas hos återförsäljarna i slutet av maj. Priserna i Sverige startar på 830 000 kronor för Cayenne Coupé och 1 464 000 för Cayenne Turbo Coupé. Den omfattande standardutrustningen inkluderar hastighetsberoende servostyrning (Power Steering Plus), 20 tums lättmetallfälgar, parkeringsassistans fram och bak inklusive backkamera, Porsche Active Suspension Management (PASM) och Sport Chrono-paket.

Bränsleförbrukning

Cayenne Coupé: blandad körning 9,4 – 9,3 liter per 100 km, koldioxidutsläpp 215 – 212 g/km

Cayenne Turbo Coupé: blandad körning 11,4 – 11,3 liter per 100 km, koldioxidutsläpp 261- 258 g/km
37.3°
0

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé

För dig som vill ha en sportigare version av suven

Populäraste
Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet! 
Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0
Lexus uppdaterar GX 460 - grillen är nu större än någonsin
Diskret 
Tumnagel
20.6°
+
Bobby Green
0
Apple TV ser ut att få stöd för bild-i-bild
Leta efter annat utan att avbryta det du kollar på 
Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simone Giertz har byggt om sin Tesla till en pickup
Säg hej till Truckla 
Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0
Siemens Gamesa visar upp ellagring i vulkanstenar
Ska vara världens första anläggning av sitt slag 
Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ninja Casino fick avslag på sin överklagan
Nätcasinot får inte öppna upp igen 
Tumnagel
80.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan man börja panta snusdosor
Om du känner dig lite miljö-prillig 
Tumnagel
58.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
NASA tar närbild på asteroiden Bennu
OSIRIS-REx är nu rätt så nära asteroiden 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 13 påminner om prenumeration vid app-avinstallation
Smart! 
Tumnagel
59.5°
+
André Stray
0
Nya Zeeländare döms till fängelse för att spridit terrorvideo
Man ska inte sprida skit vidare 
Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
Lucasfilms vill inte se kapade lemmar i Jedi: Fallen Order
Sparar kapning till speciella ögonblick 
Tumnagel
22.2°
+
André Stray
0
Hejdå Sverker Lund
Skaparen av SVT:s solfilm har vandrat vidare 
Tumnagel
24.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
Den här maskinen snurrar till kringlor
Snurrigt! 
Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
En sköldpadda med en GoPro på ryggen
Ner i plurret! 
Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet! 
Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0
Lexus uppdaterar GX 460 - grillen är nu större än någonsin
Diskret 
Tumnagel
20.6°
+
Bobby Green
0
Bloodstained: Ritual of the Night ute nu!
Spelbart på PC, PS4 och Xbox One 
Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
Apple TV ser ut att få stöd för bild-i-bild
Leta efter annat utan att avbryta det du kollar på 
Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Aurum Effects målar Leviathan-yxan från God of War
Lite eftermiddagsnörderi 
Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Simone Giertz har byggt om sin Tesla till en pickup
Säg hej till Truckla 
Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0
Siemens Gamesa visar upp ellagring i vulkanstenar
Ska vara världens första anläggning av sitt slag 
Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Läckt teaser för Monster Hunter-filmen visar monster
Ser faktiskt lovande ut 
Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
Ninja Casino fick avslag på sin överklagan
Nätcasinot får inte öppna upp igen 
Tumnagel
80.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan man börja panta snusdosor
Om du känner dig lite miljö-prillig 
Tumnagel
58.6°
+
Wille Wilhelmsson
0