14 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade
Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade Nu drar det igång

De allra första kundexemplaren av Volkswagens modell ID.4 har nu levererats till köpare i Tyskland och i USA. Volkswagen hade i slutet av februari fått 23.500 stycken förhandsbokningar av ID.4 över hela Europa och man räknar med att leverera 150.000 stycken här innan året är slut.

Bil, Volkswagen, Volkswagen ID.4, leverans, elbil, kunder, Tyskland
2618 röster Har du beställt en Volkswagen ID.4?
Visa resultat

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.7°
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
0
40.8° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 26 mar 2021, 20:00
Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade Nu drar det igång
40.8°
0