m
Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Foto: Bobby Green

Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Jag har kört Tesla Model X

Bil / Tesla

Teslas första modell - Roadster, gjorde i dubbel bemärkelse inte så mycket väsen av sig. Elbilsfantasterna fick såklart något nytt att prata om men den lilla tvåsitsiga sportbilen dök upp, stannade några år och försvann. Trodde vi i alla fall. I bakgrunden hände det nämligen grejer. Pengarna som sportbilen drog in hjälpte till att lägga grund för ett helt nytt företag med framtiden i tankarna. 2012 gjorde Model S entré, och helt plötsligt kunde man köpa en modern och praktisk eldriven bil med en helt okej räckvidd. Allt medan andra traditionella biltillverkare kämpade på med sina hybrider och vätgaslösningar. Iron Man gick från att vara en påhittad figur till att plötsligt finnas på riktigt i Elon Musk - inget tycktes vara omöjligt och det började vibrera ordentligt i bilbranschen. Det har hela tiden funnits en tydligen plan hos Tesla - att bygga elbilar för folket. Först för de med lite mer pengar, sen för oss andra. Sportbil, stor sedan och en SUV, därefter den elbilen vi ska ha råd med. Hösten 2015 började man att rulla ut den tredje medlemmen i familjen - suven Model X. En stor bussliknande skapelse med jättemärkliga bakdörrar och något fotbollsmammorna i de finare kvarteren säkerligen väntat på länge. Nu har den funnits på vägarna ett tag, men inte så jättelänge i Sverige. Försäljningstrycket är högt och kunderna står på kö för att få sig en bil och för att få provköra. Jättebra. Då kan nästa fas nås snabbare, och fler kan få ta del av ordentliga elbilar. Allt är inte riktigt hundra än, men det är på god väg. Ett par dagar med Model X får mig att snabbt tycka att alla andra bilar är fossiler och att el verkligen är framtiden. Jag ångrar även djupt att jag aldrig la en beställning på Model 3 för oj vad jag vill ha en när den väl dyker upp.

Körkänsla
Det finns ingen tändningsnyckel och heller ingen knapp att starta bilen med. När man har låst upp och hoppar in i den så är den igång. Det finns heller ingen handbroms man behöver lossa så när man vill köra lägger man bara i D-läget på handspaken och kör iväg. Så jag gör väl det då. Bilen susar lätt fram, vinterdäckens kontakt med vägbanan knarrar i kupén och diverse andra ljud man inte är van vid letar sig in. Men det är ändå inte dåligt isolerat, och man stör sig inte direkt på ljuden. De är ändå alla gånger bättre än högljutt dieselknatter och liknande oljud. Jag smyger vidare och eftersom bilen är inställd på maximal bromskraftsåtervinning bromsar den faktiskt rätt så rejält så fort man släpper gasen. När man väl har fått kläm på detta blir körningen riktigt smidig och man behöver i princip aldrig bromsa om man planerar tillräckligt mycket. Av med foten från gaspedalen i tid bara och du slipper flytta den till bromspedalen hela tiden. Rätt skönt faktiskt.

Under testperioden slog Stockholmsvädret över till full vinter. Det snöade ofantligt mycket ena dagen för att andra dagen vara såpass mycket slask på vägarna att man vadade fram. Perfekt väder att testa en bils vägegenskaper i. Model X känns oerhört stabil, och tung. Batteripacket ligger i golvet vilket ger en låg tyngdpunkt, och det känns. Den plogar fram på vägarna och går som ett lok. Byter man från en snödränkt fil till en annan forcerar den bara genom den vita geggan helt utan bekymmer. Bilen går väldigt tryggt och säkert. Effekten gör att den inte känns så tung, så länge man kör rakt fram. Börjar man svänga och försöka brotta in bilen i kurvor märker man snabbt att det inte är någon sportbil man rattar. Men det visste man ju redan innan att det inte var. Det kränger inte vårdslöst mycket och visst går det att åka snabbt även på slingriga vägar, men någon kurvsmiskare är det som sagt inte. Luftfjädring tar hand om åkturen på ett bra sätt och gör färden behaglig, trots vinterväglag och vinterdäck.

Versionen jag testade heter 90D vilket innebär att den har en batterikapacitet på 90 kWh. D:et står för dual engines vilket alltså innebär att den har två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Det ger fyrhjulsdrift vilket ytterligare bidrar till de goda köregenskaperna, men även till att bilen blir ruskigt snabb. För även om det finns en värre modell som heter P100D skottar 90D på ordentligt när man trycker ner pedalen. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt och det suger verkligen i magen när man gasar på. All kraft kommer på en gång, utan förvarning, och det blir snabbt beroendeframkallande att göra snabba omkörningar och snabba starter vid rödljusen. Man behöver aldrig tänka på vilken växel som är i eftersom det inte finns någon växellåda, utan man håller bara i ratten och gasar. Jätteroligt, och det gör att bilen hela tiden känns kvick och alert oavsett situation. Det är verkligen svårt att beskriva hur det känns att dra iväg med en elbil, och jag hoppas att ni alla får uppleva det själva någon gång.

Tesla pratar mycket om sin autopilot och detta fanns givetvis även i denna bil, dock inte version 2.0. Den uppdaterade versionen får vassare radar, fler kameror och ska fungera mycket bättre än det gör i dag. Det fungerar dock relativt bra som det är nu, så länge man inte missbrukar grejerna och vet när det lämpar sig att aktivera det. Två drag i vänster spak på ratten aktiverar systemet om det inte har känt av några hinder och bilen tar över körningen. Men till skillnad från tidigare måste du hålla i ratten, annars säger systemet ifrån. Då börjar instrumenteringen att blinka och låta, och ingriper du inte så kommer bilen till slut att avbryta den autonoma körningen, köra sig själv till sidan på ett säkert sätt och stanna där. Ser du bara till att hålla händerna lite lätt på ratten är det dock inga problem, och på motorväg är det verkligen guld värt att få lite styr- och gashjälp. Bekvämt om inte annat.

En sak man som elbilsförare hela tiden tänker på när man kör är förbrukningen. Det gör man väl när man kör en konventionell bil också, skillnaden är dock att det i princip överallt finns någonstans att tanka. Det gör det inte om man kör elbil, än. Tesla har 20 stycken Supercharger-stationer i Sverige och även om man kan ladda på andra ställen så vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt när det väl är dags. På en sån här kan man få upp till 27 mils räckvidd på 30 minuters tankning, vilket väl får anses som helt okej. Jag testade en av stationerna och under tiden bilen laddade passade jag på att äta lite och värma mig. Det fungerar, men visst hade det varit roligare om det hela gick snabbare och man slapp sitta och uggla på ett ställe varje gång elen tar slut. Man blir också väldigt snabbt medveten om hur mycket el allting drar. Bilen har ju ingen förbränningsmotor som alstrar värme så vill man ha det varmt i bilen måste detta skapas av el, vilket minskar på räckvidden. Det var bra kallt vissa dagar under testperioden och då är det klart att man brassar på lite. På med 23 grader på fläkten, stolsvärme och rattvärme. Men snabbt blev jag snål. Rattvärmen kan ju skippas om jag kör med handskar, och några grader kan vi nog gå ner på fläkten. Man vill ju hela tiden ha så mycket räckvidd som möjligt, så att man inte blir stående där längs på väggrenen med eltorsk. Då tänker man en gång extra innan strömtjuvande saker aktiveras.

Laddar man inte via en laddstolpe på stan går det lika bra via det vanliga eluttaget hemma. Det tar ju dock avsevärt mycket längre tid och trefas är såklart att föredra. Det vore även bra om laddsladden kunde känna av vilken spänning den får när man stoppat in den i uttag och automatiskt reglera strömstyrkan. På så vis kan man slippa att skjuta säkringar hela tiden vilket jag kanske gjorde en enstaka gång. Det sägs att en uppdatering kring detta är på gång, något som är mycket välkommet. Har man bättre koll än vad jag har vad det är för ström som kommer ur väggen kan man ställa in detta via bilens kontrollpanel.

Det jag älskar med Tesla och att bilarna är uppkopplade är möjligheten att uppgradera och få uppdateringar skickade till sig. Du kan över natten eller så få massa nya roliga saker att använda i bilen precis som i en mobiltelefon. Allt hänger ihop med din smarta telefon och du loggar, styr och följer upp via en app. Fler och fler saker blir uppkopplade och det är härligt att se att även bilarna hänger med i detta. Jag vill att allt flyter ihop så att jag slipper hålla på och byta system, tänka och ändra på saker hela tiden. I dag är både datorn och telefon sammanlänkade vilket underlättar och snabbar upp arbetet oerhört. När även bilen som är en såpass viktig del för många också är där skapas harmoni.

Exteriör
Konceptbilen som visades upp 2012 hade precis som Model S en stor svart nuna. Ett försök till att få till någon slags grill. Det var inte många som gillade detta. När produktionsversionen presenterades hade man slopat detta och kvar var istället massa plast i samma färg som bilen. Bättre än konceptet men kanske ändå inte det vackraste ansiktet en bil kan ha. I mina ögon är den dock rätt så maffig framifrån. Strålkastarna är snygga att se på och lyser riktigt coolt, speciellt när man bara har parkeringsljuset på. I profil är bilen en flodhäst vilket inte går att komma ifrån. Tesla kallar Model X för SUV men det är ju i princip mer en minibuss med sluttande baklucka. Bakifrån ser man tydligt släktskapet med Model S och det ser mer ut som om man bara tagit den bilen och dragit ut den på höjden. Oavsett vad man tycker finns det inget som ser likadant ut på marknaden, vilket är lite kul. Bilen syns och sticker ut i mängden, utan att chockera.

Coolast är såklart måsvingedörrarna där bak, eller Falcon Doors som Tesla kallar dem. Det har varit en massa krångel med dessa tidigare men nu verkar man ha rett ut det. Dörrarna behöver bara 30 centimeters utrymme på vardera sida för att fungera, och sensorer ser till att de inte dundrar i ditt låga garagetak eller liknande. De är faktiskt inte så dumma, och när man öppnat dem vilket tar sex sekunder blir det busenkelt att ta sig in och ut ur bilen. Dock ställer dörrarna till det för en grej - takräcke. Det går inte att montera på bilen, utan Tesla hänvisar istället den som vill ha med sig mer last till dragpaketet för 8 700 kronor som ger dig en krok och möjligheten att dra upp till 2 250 kilo.

Interiör
Via den stora skärmen på mittkonsolen kan man bland annat ställa in att förardörren automatiskt ska öppna sig när man närmar sig bilen. Kan tyckas lite barnsligt till en början kanske men oj vad bekvämt det är, och man vänjer sig snabbt. Det är härligt att slippa trycka på något handtag för att öppna dörren och istället bara kliva in. När man satt sig till rätta och trycker på bromspedalen så stänger sig dörren igen. Smart! Genom några snabba knapptryck på skärmen kan man därefter öppna alla andra dörrar och luckor för resten av gänget som ska in. Dubbelsmart! Allt går givetvis att öppna och stänga även via nyckeln, så att man kan stila lite på parkeringen vid mataffären.

Testbilen var utrustad med sex sittplatser fördelat på tre rader. Bilen kommer med fem standard och det går att få upp till sju. Men det är kostsamma historier - vill man ha sex platser får man lasta upp 35 000 kronor extra, sju stycken kostar strax över 46 000. Kör man standardalternativet får man ett enormt bagageutrymme på 2 180 liter. De två sätena längst bak går dock att fälla ned så att man får en plan lastyta, så det är inget dumt alternativ om man behöver köra mycket folk. Räkna dock inte med att några vuxna kroppar får plats här, barn trivs bäst. Med dessa två stolar uppfällda blir bagageutrymmet även minimalt, men det finns ju faktiskt ett där fram under locket som rymmer 187 liter också.

Hela interiören känns som ett stort lyft jämfört med hur Model S var i början. Jag hittar faktiskt inget att klaga på och folk som har åkt med säger samma sak - kvaliteten har definitivt hoppat upp ett snäpp. Panelerna är snygga att se på, stolarna sköna att sitta i och det finns rätt så många smarta lösningar - som exempelvis en inbyggd telefondocka med lightningkontakt. Den enorma vindrutan som sträcker sig över huvudet kanske verkar lite överdriven till en början men visar sig snabbt vara grym - speciellt vid rödljus där man utan problem ser allt även om man står längst fram. Den skapar även en enorm rymd i kupén och det känns väldigt luftigt och trevligt när man kör. Solen tittade fram sporadiskt och då får rutans toning kämpa rätt så mycket för att man inte ska bli bländad. Det finns rätt så smarta solskydd som man fäller ned från sidorna och snäpper fast vid backspegeln i mitten, men de är tyvärr ganska små till storleken och skyddar inte lika bra som ett vanligt solskydd.

Något som man knappast missar när man hoppar in i en Tesla är skärmen på mittkonsolen. Den är faktiskt trevligare än någonsin nu. Snabb, tydlig och lättjobbad. Man styr allt härifrån och det är enkelt att förstå hur det fungerar. Det går givetvis att få upp grafer på hur mycket el man har förbrukat och mycket annat. Efter ett tag blir dock funktionerna lite för basic, och jag skulle vilja kunna konfigurera mer saker och gå djupare i vissa. Men det är ju bara mjukvara, så det kanske kommer. En sak som du kan få fixa om du läser detta Elon är en förloppsindikator till musikspelaren. Ibland vill man ju kunna spola i en låt och se hur länge den har spelat. Enkel grej, men ändå något som jag kom på att jag saknade.

Avslutning
Elbilar är framtiden. Inte hybrider och liknande halvmesyrer. Ren eldrift ska det vara, annars kan det vara enligt mig. Kör du hybrid måste du fortfarande hålla på och kolla oljan, byta kamrem och liknande tråkiga saker. Den enda fördelen är för närvarande tiden det tar att fylla på bränsle. Där är elbilarna inte ikapp än, räckvidden börjar de få till. Priserna måste också ner såklart, eftersom elbilar fortfarande är lite för dyra i inköp. Model X eller Model S är verkligen inte för gemene man, och det är inte det som är tanken heller. Tanken är att folk med gott om pengar ska köpa dessa, så att Model 3 kan bli verklighet. Den kommer vi vanliga dödliga ha råd att köpa, och då börjar det faktiskt hända saker. För när en ren elbil med bra räckvidd, trevlig design, smarta lösningar och en prislapp som ser likadan ut som vilken Volvo som helst vet i alla fall jag vilken jag skulle välja. Missförstå mig rätt. Jag kommer alltid att vilja ha en entusiastbil eller sju för den där glassturen på söndagarna, och då får det gärna mullra, dofta avgaser och kollas olja. Men för det där vanliga transportkörandet väljer jag tusen gånger hellre en bil som går på bara el. Så sa jag inte för några år sedan, men nu gör jag det - tack vare Tesla.

Fakta Tesla Model X 90D
Elmotor 1 (framaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Elmotor 2 (bakaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Kombinerad effekt: 422 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250 km/h.
Räckvidd: 48,9 mil.
Elförbrukning: 2,1 kWh/mil. Jag hamnade på 2,8.
Laddningstid: Varierar beroende på strömstyrka och väderlek. Via vanligt eluttag cirka 10 timmar.
Däck och hjul: 255/45 R 20 fram, 275/40 R 20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om.
Mått: Hjulbas 2,96 meter, längd 5,03 meter, bredd 2,27 meter, höjd 1,68 meter, vikt 2 390 kilo.
Pris: 1 208 400 kronor.

Läs mer
66.0°
0

Köp den här och hjälp till att forma framtiden

Jag har kört Tesla Model X

Svenska Spels Triss-skrap i TV4 är reklam
Det tycker Konsumentombudsmannen i alla fall

Konsumentombudsmannen (KO) anser att det så kallade triss-skrapet som en del lyckliga trisslotts-vinnare får göra i TV4 ska betraktas som reklam. Det innebär även att inslaget framöver måste märkas upp som reklam enligt KO, något som Svenska Spel nu överklagar. Det är Branschföreningen för Onlinespel (BOS) som tidigare har anmält Svenska Spels triss-skrap i TV4 till både KO och Granskningsnämnden för radio och TV. Granskningsnämnden för radio och tv beslutade redan i mars att triss-skrapet vare sig skulle anses vara reklam eller produktplacering, något som KO nu alltså har bedömt på ett helt annat sätt. Dagens Juridik skriver att KO anser att trisskrapet utgör marknadsföring av spel och saknar tydlig reklamidentifiering vilket krävs enligt marknadsföringslagen. KO kräver nu att Svenska Spel delar med sig av innehållet i det avtal som reglerar samarbetet med TV4. Om inte hotar KO att bötfälla Svenska Spel. Svenska Spel har nu överklagat KO:s beslut till Patent- och Marknadsdomstolen vilka kanske en gång för alla kan besluta om huruvida triss-skrapet ska anses vara reklam eller inte. Har ni aldrig sett triss-skrapet i TV4 så hittas ett exempel från 2016 här ovanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple öppnar upp svenska butiker efter pandemi-stängning
För feberfria kunder som har ansiktsmask

DI Digital rapporterar att Apple snart kommer att börja öppna upp några av sina svenska butiker igen, butiker som man stängde i samband med att det nya coronaviruset börjades spridas över världen i mars. Det är Apples butiker i Väla centrum i Helsingborg och i köpcentrat Emporia i Malmö som kommer att öppna upp nu på torsdag skriver DI Digital. Inför öppnandet har Apple infört en del restriktioner som bland annat kommer att innebära att bara ett begränsat antal kunder åt gången kommer att bli insläppta i butikerna. Förutom det så kommer personalen att kontrollera kundernas temperatur med termometer och samtliga kunder måste även bära ansiktsmask eller något form av munskydd för att bli insläppta. De kunder som inte har egna ansiktsmasker eller munskydd kommer att få låna sådana av Apple. När Apples tredje svenska butik, den i Täby Centrum utanför Stockholm, ska öppna finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spela Fortnite i 90 fps på OnePlus 8
Rappare än på konsol

OnePlus meddelar att de samarbetat med Epic Games för att leverera en riktigt härlig Fortnite-upplevelse på OnePlus 8 och 8 Pro. Mer specifikt möjligheten att spela med 90 fps, vilket är snäppet högre än 60 fps som spelet rullar i på andra mobiler. Att köra Fortnite i 90 fps på OnePlus 8 Pro gör att spelet känns lite rappare än tidigare och flyter givetvis på bättre. Det finns dock en liten nackdel med 90 fps-läget och det är att grafiken ställs ner till low, vilket gör att spelet inte är lika tjusigt. Så om du är ute efter hög fps och kan leva med lite mindre tjusig grafik, så kör 90 fps. Annars är det nog bäst att stanna på 60 fps-läget. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Adult Swim norpar Tuca & Bertie från Netflix
Serien får leva vidare

Förra sommaren blev det känt att Netflix skippat att beställa en andra säsong av den animerade komediserien Tuca & Bertie från BoJack Horseman-producenten Lisa Hanawalt. Detta var givetvis tråkigt för fans av den stjärnspäckade serien där bland annat Tiffany Haddish, Ali Wong, Steven Yeun medverkade, men nu verkar framtidsplanerna vänt helt. Adult Swim har beställt en andra säsong av serien som kommer visas på den amerikanska kanalen någon gång nästa år. I ett uttalande säger Hanawalt detta om dealen: I’ve been a fan of Adult Swim shows since my teens, so I’m thrilled to bring my beloved fowl to the party and be a new voice for a fresh decade of absurd, irreverent, yet heartwarming adult animation. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Logitech presenterar G915 TKL
Lite mindre version av G915

Logitech presenterade G915 i höstas och nu är det dags för en ny variant av tangentbordet. Den nya versionen går under namnet G915 TKL och ni som har koll på förkortningar fattar på direkten att det handlar om ett tangentbord med tenkeyless-design och tar upp mindre plats på skrivbordet. Utöver att man plockat bort numpaden har knapparna möblerats om en aning och volymrullen har blivit lite kortare. Bortsett från det är det mer eller mindre samma tangentbord som tidigare med Logitechs egna GL-brytare som kommer i tre versioner beroende på hur mycket du vill störa dina rumsgrannar med knappklick. G915 TKL går att koppla till valfri dator med antingen Lightspeed-dongle för minimal latency eller via bluetooth. Batteritiden ligger på 40 timmar med maximal ljusstyrka på LED-lamporna, men kan utökas rejält genom att stänga av belysningen. Undertecknad har kört den större versionen med GL Clicky-brytare sedan tangentbordet släpptes och jag gillar det skarpt. Brytarna har en härlig klickighet samt lätt och kort aktivering som gör att skrivande och spelande både känns bra och rappt. Förhoppningsvis kommer TKL-versionen erbjuda en minst lika härlig upplevelse. Logitech G915 TKL kommer släppas i juni via Logitechs hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker. Rekommenderat pris ligger på 2499 kronor. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Kolla in ett robot-café i Sydkorea
Robot-baristor kan inte smittas av coronaviruset

Här kan ni kolla in hur det serveras kaffe på ett nyöppnat café i Sydkorea där kaffet både hälls upp och levereras av olika typer av robotar. Kaffet tillreds av en "robot-barista" som sedan lämnar vidare det färdiga kaffet till en "robot-servitör" som rullar ut det beställda kaffet till kunden. Robotarna är utvecklade av det sydkoreanska företaget Vision Semicon tillsammans med ett statligt forskningsinstitut. Vision Semicons chef Lee Dong-bae säger till nyhetbyrån Reuters om deras robotar: "Our system needs no input from people from order to delivery, and tables were sparsely arranged to ensure smooth movements of the robots, which fits will with the current ‘untact’ and distancing campaign." Robot-baristan kan klara av att göra 60 olika typer av kaffe och det tar några minuter från det att kunden beställt kaffet tills att detta rullas fram till bordet av robot-servitören. I dagsläget har cafét en människa anställd och denna arbetar med att fylla på kaffe till robot-baristan och städa upp i lokalen efter robot-servitören och gästernas spill. Vision Semicon planerar att introducera sina cafe-robotar på ytterligare 30 sydkoreanska caféer i år. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Telia inviger 5G-nät i Stockholm
Det har varit en hel del 5G den senaste veckan

Igår invigde Telia officiellt vad man säger ska vara "det första stora publika 5G-nätet i Stockholm", ett nät som ska ha varit uppe och rullat några veckor enligt ett pressmeddelande från Telia. Den här invigningen kommer bara några dagar efter det att både Tele2 och Tre lanserat lite mindre 5G-satsningar i Stockholm och på andra platser de senaste dagarna. Telia skriver att man för tillfället har aktiverat 15 basstationer för 5G-trafik i Stockholm och planerar att bygga upp ytterligare 60 stycken basstationer i staden framöver. Parallellt med det så bygger även Telia upp 5G-nät i ytterligare 12 svenska städer, bland annat Göteborg och Malmö, som man säger ska lanseras senare i år. För att kunna ta del av Telias 5G-nät i Stockholm så krävs det att man har en 5G-kompatibel telefon samt antingen abonnemanget Telia Mobil eller ett nytecknat Telia Jobbmobil-abonnemang. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony släpper Call of Duty: WWII till PS Plus idag
En vecka tidigare än väntat

Sony brukar vanligtvis leverera sina Playstation Plus-spel den första tisdagen varje månad, men gänget verkar ha andra planer nu i juni. Sony har meddelat att Call of Duty: WWII, vilket är ena halvan av de spel som kommer till PS Plus-prenumeranter i juni, kommer bli tillgängligt utan extra kostnad redan idag. Vanligtvis så uppdateras butiken med PS Plus-titlar under eftermiddagen/kvällen, så hoppa in på webbutiken då för att lägga vantarna på spelet. COD: WWII är tillgängligt på Playstation Store precis nu. Sony brukar erbjuda två titlar till PS Plus-prenumeranter varje månad och utöver WWII kommer ytterligare ett spel bli tillgängligt. Vilket det blir är för tillfället okänt, men kommer presenteras under morgondagen. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Kia lyfter Rio
Erbjuds nu som mildhybrid

Det är nu dags för Kia att rulla ut en facelift på den fjärde generationen av modellen Rio och så här ser bilen ut. Utseendet har uppdaterats en aning och man har tryckt in lite mer teknik. Den största nyheten är dock att Rio nu erbjuds med ett mildhybrid-system. En något smalare grill, lägre och bredare stötfångare fram med nya dimljus, LED-strålkastare, lackalternativen Perennial Grey och Sporty Blue och nya åttaekrade 16-tumsfälgar tillhör nyheterna på utsidan. Insidan får bättre materialval, bättre kvalitet på alla grejerna och en ny pekskärm på åtta tum för infotainment-systemet. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto finns. Uppdaterade Rio blir Kias första bensindrivna mildhybrid. Man kallar drivlinan för EcoDynamics+ och den kombinerar den turbomatade trecylindriga Smartstream-motorn på 1,0 liter med ett 48-voltssystem. Effekterna man kan välja mellan är 100 eller 120 hästar. Till maskinen kopplas den nya intelligenta manuella växellådan där kopplingen är elektronisk. Den hjälper bland annat till med mellangas och ska göra växlingarna mjukare överlag. Försäljningen drar igång under årets tredje kvartal men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mer The Last of Us: Part 2 visas upp i morgon
25 minuters gameplay och snack

Är ni taggade på att kasta er in i The Last of Us-världen igen? Det är vi också och vi lirar för fullt för att kunna leverera lite åsikter om spelet 12 juni. Innan dess får ni hålla er till lite State of Play-show om spelet som Sony och Naughty Dog kommer köra i morgon. Neil Druckmann, regissör för The Last of Us: Part 2, kommer medverka i showen och prata om gameplay, hot och spelvärlden samt ge oss lite nytt gameplay från spelet. Strömmen kommer dra igång 22:00 i morgon och det hela kommer visas på Youtube och Twitch. Vi kommer troligtvis slänga upp en påminnelse i morgon. Eller ändra tid på den här artikeln. Det beror helt på hur lat undertecknad är. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Preem testar att fånga upp koldioxid-utsläpp i Lysekil
Vill göra sin verksamhet lite miljövänligare

Det svenska oljebolaget Preem drar idag igång vad som kommer att bli Sveriges första testanläggning för att fånga upp och lagra koldioxid som deras raffinaderi i Lysekil släpper ut. Projektet går under namnet "Preem CCS" (Carbon Capture and Storage) och förutom Preem själva är även Aker Solutions, Chalmers tekniska högskola, Equinor och norska forskningsinstitutet SINTEF inblandade i projektet. Svenska Energimyndigheten och norska forsknings- och utvecklingsprogrammet CLIMIT bidrar med finansiering skriver Preem i ett pressmeddelande. Det handlar om ett försök som förhoppningsvis kan leda till att Preem bygger en större CCS-anläggning. En sådan hoppas man i så fall kunna ha i drift till 2025 och man siktar på att anläggningen ska kunna minska utsläppen från Preems raffinaderi i Lysekil med 500 000 ton om året, en fjärdedel av den koldioxid raffinaderiet släpper ut varje år. Här nedan hittas ett klipp där YouTube-kanalen "Freethink" snackar lite mer om hur CCS fungerar. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan man se om pendeltågen i Stockholm är i tid
Trafikverket släpper tjänst för city-pendlare

Idag lanserade Trafikverket sin nya tjänst "Pendeltågets position" i Stockholm, en tjänst som man har utvecklat i nära samarbete med SL. Med den nya tjänsten kan SL-resenärer på stationerna Stockholm City och Odenplan se om pendeltåget de väntar på kommer i tid eller om det kanske är försenat. Det hela kommer att illustreras med följande färgkoder på pendeltågets linjekarta: Grönt tåg: tåget är i tid eller högst 3 minuter sent Gult tåg: tåget är 3–10 minuter sent jämfört med tidtabell Rött tåg: tåget är mer än 10 minuter sent jämfört med tidtabell Roberto Maiorana är chef för trafikledning och trafikplanering på Trafikverket och han säger i ett pressmeddelande: " Pendeltågets position är ett exempel på hur Trafikverket och SL arbetar tillsammans för att utveckla åtgärder för att förbättra trafikupplägg, punktlighet och trafikinformation för pendeltågsresenärerna." Huruvida "Pendeltågets position" kommer att dyka upp på fler av Stockholms pendeltågsstationer eller i till exempel SL:s app framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Battle Pass till The International 10 släppt
DOTA!

I år kommer den tionde upplagan av The International att dra igång och nu har Valve släppt Battle Pass för turneringen för att generera lite mer klirr i vinstkassan. I vanlig ordning kostar passet 10 dollar och ger dig tillgång till en rad olika grejer i DOTA 2 som nya spellägen, kosmetiska prylar, butiker och lite annat smått och gott. Utöver detta kommer Guilds återvända till spelet och folk med Battle Pass kommer kunna skapa grupper medan resten av spelarna har möjlighet att ansluta sig till olika grupperingar. Med din guild har du och dina lagmedlemmar möjlighet att klara av diverse utmaningar som ger dig och dina guildmedlemmar tillgång till en rad olika belöningar som banners och känsloikoner av olika slag. Senare i sommar kommer spelare även få tillgång till ett specialevent i DOTA 2, men specifikt vad det handlar om är för tillfället oklart. I eventets beskrivning hintas det om att vi kommer få äntra en labyrint med valfri hjälte för att ta oss an nya skräckinjagande utmaningar. Vi får se vad det hela handlar om senare i sommar. Allt du kommer kunna lägga vantarna på med The International 10 Battle Pass i DOTA 2 hittar ni via länken här nere till vänster. Hur läget ser ut med The International-turneringen är dock fortsatt oklart och Valve meddelar att de kommer presentera datumen för turneringen så fort coronadammet lagt sig. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Richard Hammond snackar YouTubers bilar
Roastar några av dem

I mars snackade James May om olika YouTubers bilar och nu är det Richard Hammonds tur att göra samma sak. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nu går det att shoppa direkt från Klarnas app
Nytt skyltfönster för e-handlare som använder Klarna

Betaltjänsten Klarna lanserar idag en ny version av sin app där deras användare nu får möjlighet att shoppa direkt från Klarnas app. I den nya versionen av appen finns nu en shopping-sektion dit Klarnas användare blir skickade direkt efter det att de loggat in på appen, något som gör att sektionen i stort sett inte går att undvika om man använder Klarna. I shopping-sektionen promotar Klarna produkter från sina samarbetspartners och andras produktutbud. Det finns även en sektion där man kan shoppa direkt från tidigare butiker man köpt från, eller kanske bara besökt tidigare, som har stöd för Klarnas betaltjänst. Hittar man något man är intresserad av men inte kan eller vill köpa för tillfället så går detta att lägga till på en önskelista för senare köp. Klarnas nya shopping-sektion lanseras idag och borde dyka upp när appen uppdateras om man har denna installerad. Tumnagel
24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dark fortsätter 27 juni
Netflix spikar datum för tredje säsongen

Netflix har släppt en kort teaser för den tredje säsongen av Dark och i den får vi bland annat reda på att den sista cykeln lider mot sitt slut och att den nya säsongen kommer ha premiär 27 juni. De två första säsongerna hittar ni på Netflix via länken här nere till vänster. Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0

Det här är ansiktet på nya Hyundai Santa Fe
Kommer som laddhybrid

I september kommer Hyundai att lansera nya Santa Fe och nu får vi en första teaserbild som visar lite hur den kommer att se ut. Det handlar om mer än bara en facelift och modellen får bland annat ett helt nytt aggressivare ansikte. Två stående DRL-staplar gör att bilen ser ganska så arg ut, själva strålkastarna är de två runda på vardera sida som är ganska dolda på denna bild. Nya Santa Fe kommer att baseras på Hyundais helt nya plattform som bland annat är anpassad för elektrifiering. Bilen kommer alltså att för första gången erbjudas som hybrid och laddhybrid. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Michael Jordans bästa ögonblick
Ett mixtape från NBA

NBA har satt ihop följande klipp som visar vad basketspelaren Michael Jordan åstadkommit under sin karriär. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Kappa öppnar webbshop i Sverige
Säjer sport- och streetwear-kläder

Sportklädesmärket Kappa har inte funnits på den Skandinaviska marknaden på flera år men nu är det dags att komma tillbaka. En ny webbshop har öppnats här i Sverige och där finns sport- och streetwear-kläder för män, kvinnor och barn. Märket grundades i Milano i Italien och det man började med var strumpor och underkläder. 1967 började man med sportkläder. Rikke Nørdum Sonne som är online-direktör för Kappa säger följande: "Kappa är ett varumärke med lång och framgångsrik historia och vi är både glada och stolta över att kunna lansera en officiell webbshop i Sverige. E-handeln har ökat kraftigt de senaste åren och speciellt under de senaste månadernas extrema förhållanden. Detta gör att det känns extra viktigt och aktuellt att kunna erbjuda en riktigt bra webbshop." Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Det här kan vara världens snabbaste pizzaugn
Gör en pizza på 37 sekunder

Det kan vara så att världens snabbaste pizzaugn finns i Hallstahammar. Tillsammans med en professionell pizzabagare har ingenjörer på företaget Kanthal lyckats trycka ut en färdig napolitansk pizza på bara 37 sekunder. Vanligtvis tar det 90 sekunder att baka en sådan pizza. Tekniken i ugnen bygger på infraröd värme och där finns reflektorer som sprider värmen jämnt i hela ugnen. I botten sitter det fyra stycken elektriska värmeelement och i toppen lika många, som tillsammans håller 900 grader Celsius. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Megan Fox torterar Machine Gun Kelly
HÄr är musikvideon till Bloody Valentine

Den 17 juli kommer Machine Gun Kellys nya album Tickets to My Downfall som Travis Barker producerat att släppas. En av låtarna som finns med heter Bloody Valentine och här har vi videon till den. Tumnagel
62kg
+
Bobby Green

Kanal för den som behöver fråga en pappa
Men som inte har en

För alla de som inte har en pappa startades YouTube-kanalen Dad, how do I?. Ibland kan man behöva fråga en pappa om hur man fixar något, och då kan man kika in här och få hjälp med olika saker. Kanalen har bara funnits i en månad men det fylls på med nya klipp hela tiden. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green

Trailer för Man in the Arena
Dokumentär om NFL-spelaren Tom Brady

Tom Brady anses vara en av de allra bästa quarterbacksen i NFL genom tiderna. I dokumentären Man in the Arena som är i nio delar får vi lära oss mer om hans karriär. Släpps någon gång nästa år. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Rauh-Welt Begriff presenterar klockor
I samarbete med danskt företag

Det japanska bilbyggarföretaget Rauh-Welt Begriff (RWD) har gjort sig kända genom att modifiera gamla Porsche 911 med rejäla skärmbreddare och monsterstora vingar. Nu breddar de sin portfolio genom att lansera två stycken klockor som de tagit fram tillsammans med det danska företaget REC Watches. Modellerna heter 901 RWB Stella och 901 RWB Rotana. Den förstnämnda som har guldiga detaljer får sitt namn från RWB:s allra första projekt - en Porsche 930 i mattsvart och guld som inspirerats av ölen Stella Artois. Rotana-klockan ska föra tankarna till en 911 i ljuslila man har byggt. Båda två är i rostfritt stål, har en boett som mäter 44 millimeter och gummiarmband. Endast 305 stycken exemplar av varje kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 1795 dollar. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Vilken är bästa burgarosten i Sverige?
Rätt Rätt testar

En hamburgare utan ost är som en gräddtårta utan grädde - det går liksom inte. Men vilken är den bästa att slänga på burgaren då? Det är såklart som vanligt upp till var och en, men Rätt Rätt tycker sig ändå ha hittat en vinnare bland de som finns i butikerna. Har man missat någon? Tipsa gärna i kommentarerna i så fall. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Ace of Base - All That She Wants
Fredagsklassikern

Fredag, sol (på många ställen) och långhelg för en del. Vad ska man göra då? Jo, njuta av vädret och lyssna på Ace of Base. Trevlig helg! Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

En av Japans bästa sushi-restauranger
Ett besök hos Ebisu Endo

I Tokyo ligger Ebisu Endo som anses vara en av Japans absolut bästa sushi-restauranger. I det här klippet får vi reda på hur man tagit sig dit på bara ett år. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Stora "badringar" ska få folk att hålla avstånd
Restaurang i USA testar ny grej

På restaurangen Fish Tales i Ocean City, Maryland har man nu infört ett gäng ganska så speciella bord till gästerna för att de ska hålla korrekt avstånd till varandra. Det handlar om ett rullbord som försetts med vad som mest kan liknas vid en stor "badring" som verkar vara en innerslang till lastbilsdäck. Detta gör att man får sitt egna lilla privata område att hänga runt på samtidigt som man kan leka lite "radiobil" och försöka välta all dryck kompisen har på sitt bord. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green

Alla Beastie Boys musikvideos nu i HD
Noice!

I samband med dokumentären Beastie Boys Story har Universal Music Group remastrat alla musikvideos gruppen släppt så att de nu är i HD-kvalitet. Du du hittar hela gänget på länken nedan. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green