27 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Maserati återvänder till motorsporten Kommer börja tävla i Formel E 2023
Maserati återvänder till motorsporten

Maserati har nu meddelat att de återvänder till enpersons-racing för första gången på över 60 år. Det handlar om den eldrivna racingserien Formel E som tillverkaren kommer börja tävla i 2023. Det här blir det första italienska märket att tävla i sporten och det andra under Stellantis vid sidan av DS Automobiles.

Det här draget kommer givetvis eftersom Maseratis framtid är eldriven och med detta vill man visa att man är med på tåget. Helt eldrivna versioner av de kommande modellerna är på väg och mycket teknik börjar i motorsporten för att sedan spilla över till produktionsbilar, vilket såklart är något man vill utnyttja.

Bil, Maserati, Formel E, motorsport, racingserie, elbilar, eldrift
Maserati presenterar sportbilen MC20 Erbjuds som elbil Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
49.0°
0
FIA presenterar ny racingliga för elektriska GT-bilar Som även ska fungera som ett laboratorium för framtidens elbilar Motorsports-organisationen FIA, som bland annat driver racingligorna Formel 1 och Formula E, har presentera en ny racingliga där det kommer att tävlas med elektriska GT-bilar. Det ska handla något som kan beskrivas som den elektriska motsvarigheten till GT3 och bilarna kommer att ha en topphastighet på cirka 300 km/h och runt motsvarande 500 hästkrafter. Tanken bakom den nya ligan är även att den ska fungera som ett slags laboratorium för utveckling av teknik till elbilar. FIA:s ordförande säger om den nya elektriska GT-ligan: "The FIA’s vision is to make motor sport a laboratory for sustainable mobility. The announcement of this new electric-powered GT car category is a key milestone serving this goal as it will pave the way for new battery and fast-charging technologies. A perfect illustration of our race-to-road approach." När den nya racingligan för elektriska GT-bilar kan tänkas ha premiär är inget som har nämnts än så länge. På bilden nedan kan ni kolla in vilken prestanda som FIA siktar på med den första generationens elektriska GT-bilar. Tumnagel
45.1°
0
Stellantis storsatsar på elektrifiering Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.3°
0
44.7° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 12 jan 2022, 19:00
Maserati återvänder till motorsporten Kommer börja tävla i Formel E 2023
44.7°
0